Betere schokdempers Prius 2006

MoodyBlues

Wegverkenner
Om maar met de deur in huis te vallen en eventuele Prius-haat (die volledig terecht is ;-) ) maar gehad te hebben: het gaat hier niet om mijn Prius 'sportief' te maken of te 'tunen'.

Het gaat er simpelweg om dat ik inmiddels 225.000 km op de teller heb en begin te merken dat de schokdempers niet meer zijn wat ze ooit waren. Met simpele tests zoals een hoek van de auto hard induwen en het terugveren te bekijken, maar ook met stevig remmen tot stilstand komen, komen geen bijzonder gekke dingen naar voren. Die proef lijken ze nog prima te doorstaan, ware het niet dat ik merk dat de auto op oneffenheden wat zenuwachtiger gaat reageren en ook minder koersvast is bij zijwinden. Nu is de Prius nooit sterk geweest op dit punt, maar toch.

Na wat zoekwerk, ben ik erachter gekomen dat er nu standaard schokdempers van het merk KYB onderzitten. Op een Engels Prius forum (jaja, ze bestaan) kwam ik een schokdemper tegen waarvan men precies omschrijft dat al mijn bovengenoemde punten hiermee beter worden. Namelijk Koni FSD. Een set kost (voor+achter) kost rond de € 550, wat ik nog prima te doen vind. Echter blijkt deze alleen voor de 3e generatie Prius beschikbaar te zijn en ik heb dus de 2e generatie, je weet wel: degene die nóg lelijker is. ;-)

Als ik op Nederlandse websites/webwinkels kijk, dan kom ik eigenlijk meestal maar 2 merken tegen: KYB en Monroe. Nu ben ik geen enorme kenner op het gebied van auto onderdelen, maar deze twee ken ik niet. Vandaar mijn vraag ook: weet iemand of er bepaalde schokdempers zijn voor een 2e generatie Prius die significant beter zijn dan de originele?

En nogmaals: het gaat mij echt alleen om wat beter rijgedrag. Denk aan: minder gevoelig voor rijwind, oneffenheden in de weg, minder overhelling in bochten en in het algeheel een meer solide weggedrag.

Ten eerste verdient de Prius wel wat meer respect. Als het je niet bevalt ga je maar lekker lopen.

Ten tweede is Monroe zo'n beetje het grootste merk op vlak van schokbrekers. Ik zou zonder aarzeling direct een vervangende set van dit merk kopen mocht dat ter sprake zijn. Ik weet dat originele onderdelen voor de Prius best prijzig zijndaar het nog een echte Japanse Toyota is (in tegenstelling tot de Euro Corolla en Avensis etc. welke alleen voor de Europese markt ontwikkeld zijn).

dikke 18inch eronder(205/35 R18 ofzo) en verlagen. dan win je mij toch om een prius te gaan rijden:)

Tja.... je zal maar Prius rijden....

Ik zou persoonlijk voor Monroe gaan, best bekend en zeer degelijk

Een Prius zal nooit een rijders auto worden. Zou gewoon een Monroe setje van Winparts halen oid.
Zou ook meteen de rubbers en de stuurkogels en stabilisatorstangen controleren, deze kunnen ook teweeg brengen dat de auto meer dweilt dan normaal.

Zadelsnuiver zei:
Ten eerste verdient de Prius wel wat meer respect. Als het je niet bevalt ga je maar lekker lopen.
Het was grotendeels sarcastisch bedoeld, ik ben namelijk enorm tevreden met mijn Prius. Maar ik snap anderzijds ook best dat er mensen zijn die er totaal anders over denken. Stukje zelfspot dus. ;-)

Ten tweede is Monroe zo'n beetje het grootste merk op vlak van schokbrekers. Ik zou zonder aarzeling direct een vervangende set van dit merk kopen mocht dat ter sprake zijn. Ik weet dat originele onderdelen voor de Prius best prijzig zijndaar het nog een echte Japanse Toyota is (in tegenstelling tot de Euro Corolla en Avensis etc. welke alleen voor de Europese markt ontwikkeld zijn).
Kijk, dit wist ik niet! Toyota gebruikt voor de Prius dus KYB schokdempers ben ik achter, maar dan zal ik inderdaad eens naar Monroe kijken.

snelle willy zei:
dikke 18inch eronder(205/35 R18 ofzo) en verlagen. dan win je mij toch om een prius te gaan rijden:)
Net zoals Mc1 hieronder zegt: het zal nooit een rijdersauto worden en ik vind zelf dan ook dat je daar ook zelf rekening mee moet houden. Ik heb zelf bijvoorbeeld nog nooit mooie after market velgen voor een Prius II gevonden en ga me daar dan ook absoluut niet aan wagen! Then again... een witte Prius III met zwarte 17-inch velgen en panoramadak vind ik persoonlijk nog een best mooie auto. :)

Lycan_Capri (TSC) zei:
Tja.... je zal maar Prius rijden....

Ik zou persoonlijk voor Monroe gaan, best bekend en zeer degelijk
Thanks voor de tip! Hebben ze ook nog bepaalde modellen die voor een gewone auto zoals de Prius het beste zijn? Net zoals Koni daarvoor de FSD serie heeft?

Mc1 - zei:
Een Prius zal nooit een rijders auto worden. Zou gewoon een Monroe setje van Winparts halen oid.
Zou ook meteen de rubbers en de stuurkogels en stabilisatorstangen controleren, deze kunnen ook teweeg brengen dat de auto meer dweilt dan normaal.
Dat is dan ook gelukkig niet mijn bedoeling. Heb de Prius als betaalbare kilometervreter gekocht en qua comfort voldoet deze prima, natuurlijk sowieso veel beter dan een klein autootje zoals een Aygo of een Up. En daarom vind ik een goed weggedrag wel belangrijk.

Overigens is mijn auto nog steeds dealeronderhouden, dus ik kijk eerst wel of zij ze daar ook hebben of kunnen bestellen en anders vinden ze het vast niet erg als ik ze zelf aanlever, arbeidsloon krijgen ze toch wel. En anders gaan we maar een keer naar de Euromaster of zo.

Terug
Bovenaan