Bestelwagen goedkoper in verzekering dan gewone auto?

Rody 8181997

Net ingestapt
Beste lezer,

Is er in Nederland een regeling bij verzekeringsmaatschappijen om een bestelauto (Opel combo of iets in dat formaat) goedkoper te verzekeren dan een "gewone" 5 zits-auto? Gaat hier om particulier gebruik.

Ik weet dat dit in België kan met een lichte vracht.

Alvast bedankt.

Rody

Naar mijn idee juist duurder, maar heb met bestelauto's alleen ervaring met zakelijke verzekering. Wel afhankelijk van formaat/gewicht/vermogen van de "gewone" personenauto. Ik zou zeggen vergelijk het gewoon op bijvoorbeeld independer.nl

* sommige maatschappijen verzekeren geen grijs-kenteken auto's op naam v/e particulier
* het gaat meestal om diesel-auto's en gezien de hogere wegenbelasting voor particulieren worden daar vaak meer km's mee gereden = vaak een km-toeslag

Het schade risico bij een grijs kenteken is wat groter, dus meer premie... (Dode hoeken, achterkant geblindeerd, doorsnee type bestuurder etc etc)

Het verschilt per verzekeringsmaatschappij sterk (ik heb in de loop der jaren wel ervaren dat ongeveer elke verzekeraar z'n eigen voorwaarden en uitsluitingen hanteert) maar de WA premie wordt in de basis meestal berekend op basis van gewicht, vermogen, brandstof en jaarkilometers.
Ik heb al een verzekeraar gehad die het type auto (sportauto, personenauto, bedrijfsauto) ook als criterium gebruikte, m'n vorige verzekeraar maakte alleen een (groot) verschil tussen zakelijk gebruik/privégebruik ongeacht type auto, en m'n huidige verzekeraar berekent (m.u.v. sportauto's) puur op gewicht/vermogen/kilometers ongeacht het soort gebruik.
Maar ik weet dat er ook een verzekeraar is die een bedrijfsauto alleen maar wil verzekeren als de verzekerde een KvK-nummer heeft, en ook dat er verzekeraars zijn die voor bedrijfsauto's meteen de hogere premiestaffel vanaf 25.000 km/jaar of een veel hoger eigen risico hanteren.

Alleen maar vergelijken (en beslissen) op prijs is een heel kortzichtig fruitschaalinhoud vergelijk, de kleine lettertjes in de voorwaarden moet je er ook goed bij meenemen.
In geval van schade kan de goedkoopste verzekeraar opeens heel duur gaan worden, en de prijsvechters staan niet bepaald bekend om de meest gunstige polisvoorwaarden.

Terug
Bovenaan