Victory
Startmotor
Beste Autoliefhebbers,
Ik heb iets bedacht waarvan ik twijfel of het is toegestaan of mogelijk is, dus het leek me handig om hier wat raad te vragen.
Korte aanleiding: Ik heb een relatief kleine bestelauto op het oog (formaat Transit Connect/Partner/Caddy) die ik graag zakelijk wil gaan gebruiken. Ik vervoer echter vaak lange lading waardoor het tussenschot in de weg zit. Nu heb ik 3 opties;
Optie 1: Een grotere bestelbus kiezen. Echter ik vind een kleinere auto praktischer rijden en een grote bus verbruikt vaak ook meer, is soms duurder in aanschaf enzovoorts.
Optie 2: Ik verwijder het tussenschot en laat het busje omkeuren naar personenauto, dan betaal ik me echter blauw aan wegenbelasting terwijl ik het ding eigenlijk 90% zakelijk gebruik - vind ik niet helemaal eerlijk.
Optie 3: Ik pas het voertuig aan zodat deze voldoet aan de inrichtingseisen van de belastingdienst (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/soort_motorrijtuig/bestelauto/eisen_aan_ombouw_en_inrichting). Nu wilde ik met name over deze derde optie wat informatie inwinnen. Een laag tussenschot zou namelijk ook volstaan voor mij, dit kan op 2 manieren bereikt worden;
Optie 3a: Een stuk van de bestuurdersdeur afslijpen zodat het dak van de bestelwagen 25 centimeter hoger is dan de hoogte van de bestuurdersportier. Ik ben vrij klein van stuk en het dak is natuurlijk al iets hoger dan de bestuurdersportier dus er zou grofweg 10-15 cm van de deur afmoeten. Hoewel ik dit een geestige optie vind denk ik dat het in praktijk vrij lastig is om dit mooi af te werken. Er moet immers ook een stuk aan de deurstijl worden gelast op de plek waar eerst deur zat zogezegd, dit heeft dus niet perse de voorkeur.
Optie 3b: Het dak een stukje verhogen zodat het dak 25 cm hoger is dan de originele hoogte van de bestuurdersportier. Deze optie lijkt mij het meest interessant maar een volledig verhoogd dak is vrij prijzig en vrij ingrijpend (doorzagen van dakspanten en dergelijke). Dus ik vroeg mij af of het ook zou volstaan om bijvoorbeeld een polyester bak van zeg 50x50 cm te nemen (natuurlijk wel een beetje letten op aerodynamica) en die in het dak te monteren. Met als redenering dat het 'dak' 25 cm hoger ligt dan de bestuurdersportier omdat een stuk van het dak van 50x50 cm groot nog wat extr auitsteekt. Ik kan echter niet terugvinden of dit zou volstaan.
Weet iemand hier wat zinnigs over te zeggen? Natuurlijk kan ik ook gaan voor een oude bus die buiten de regels valt, maar de voorkeur is toch echt om te investeren in een nieuw soort bus en gewoon eenmalig wat geld af tikken voor een aanpassing zodat ik voldoe aan de voorwaarde voor het lage tussenschot. Ik denk dat ik de kosten en de moeite er wel weer uithaal met de besparing in gebruik en de besparing in belasting.
Ik heb iets bedacht waarvan ik twijfel of het is toegestaan of mogelijk is, dus het leek me handig om hier wat raad te vragen.
Korte aanleiding: Ik heb een relatief kleine bestelauto op het oog (formaat Transit Connect/Partner/Caddy) die ik graag zakelijk wil gaan gebruiken. Ik vervoer echter vaak lange lading waardoor het tussenschot in de weg zit. Nu heb ik 3 opties;
Optie 1: Een grotere bestelbus kiezen. Echter ik vind een kleinere auto praktischer rijden en een grote bus verbruikt vaak ook meer, is soms duurder in aanschaf enzovoorts.
Optie 2: Ik verwijder het tussenschot en laat het busje omkeuren naar personenauto, dan betaal ik me echter blauw aan wegenbelasting terwijl ik het ding eigenlijk 90% zakelijk gebruik - vind ik niet helemaal eerlijk.
Optie 3: Ik pas het voertuig aan zodat deze voldoet aan de inrichtingseisen van de belastingdienst (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/soort_motorrijtuig/bestelauto/eisen_aan_ombouw_en_inrichting). Nu wilde ik met name over deze derde optie wat informatie inwinnen. Een laag tussenschot zou namelijk ook volstaan voor mij, dit kan op 2 manieren bereikt worden;
Optie 3a: Een stuk van de bestuurdersdeur afslijpen zodat het dak van de bestelwagen 25 centimeter hoger is dan de hoogte van de bestuurdersportier. Ik ben vrij klein van stuk en het dak is natuurlijk al iets hoger dan de bestuurdersportier dus er zou grofweg 10-15 cm van de deur afmoeten. Hoewel ik dit een geestige optie vind denk ik dat het in praktijk vrij lastig is om dit mooi af te werken. Er moet immers ook een stuk aan de deurstijl worden gelast op de plek waar eerst deur zat zogezegd, dit heeft dus niet perse de voorkeur.
Optie 3b: Het dak een stukje verhogen zodat het dak 25 cm hoger is dan de originele hoogte van de bestuurdersportier. Deze optie lijkt mij het meest interessant maar een volledig verhoogd dak is vrij prijzig en vrij ingrijpend (doorzagen van dakspanten en dergelijke). Dus ik vroeg mij af of het ook zou volstaan om bijvoorbeeld een polyester bak van zeg 50x50 cm te nemen (natuurlijk wel een beetje letten op aerodynamica) en die in het dak te monteren. Met als redenering dat het 'dak' 25 cm hoger ligt dan de bestuurdersportier omdat een stuk van het dak van 50x50 cm groot nog wat extr auitsteekt. Ik kan echter niet terugvinden of dit zou volstaan.
Weet iemand hier wat zinnigs over te zeggen? Natuurlijk kan ik ook gaan voor een oude bus die buiten de regels valt, maar de voorkeur is toch echt om te investeren in een nieuw soort bus en gewoon eenmalig wat geld af tikken voor een aanpassing zodat ik voldoe aan de voorwaarde voor het lage tussenschot. Ik denk dat ik de kosten en de moeite er wel weer uithaal met de besparing in gebruik en de besparing in belasting.