Beste gezinswagen

DannyNL

Startmotor
Goedemorgen allemaal,

Per direct ben ik op zoek naar een goede, ruime en betaalbare gezinswagen. Aangezien ik niet veel van auto's weet, hoop ik dat iemand mij van goede tips kan voorzien.
Bij mijn oudste zoon, merk ik namelijk al dat wij te weinig ruimte achterin hebben waardoor hij continue met zijn voeten tegen de bijrijderstoel aankomt.

De nieuwe auto dient (indien mogelijk) te voldoen aan de volgende criteria:
- Max €12.500 (absolute max prijs)
- Relatief ruime kofferbak (kinderwagen en boodschappen moeten passen)
- Veel ruimte op de achterbank (zodat er gemakkelijk kinderzitjes kunnen worden geplaatst)
- Zuinig qua verbruik
- Niet te duur qua (wegen)belasting
- Max 120.000 km op de teller
- Benzine

Zelf zag ik hier een top 10 staan: https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2016/maart/10-gezinsautos

De Kia Cee'd en Skoda Octavia lijken hierin positief op te vallen. Wat denken jullier hiervan?
Eventueel nog andere (betere) opties?

Benzine : ja
<120.000 km : ja
ruime koffer : ja
veel ruimte op achterbank :
Een ruimere achterbank zal je moeilijk vinden...

640x480.jpg

de octavia is een zeer goede wagen op somige motoren na(mede forum gebruikers kennen de motoren wel)

de kia cee'd is wel een maatje kleiner.

de toyota auris kunt u ook overwegen. of een peugoet 308 sw. ik zelf vind de 308sw zeer ruim. en de 1.2 motor zeer goed rijden.

Dank, de Skoda Superb had ik nog niet over nagedacht. Deze lijkt aan veel "eisen" te voldoen.
Deze ligt qua benzineverbruik echter vrij hoog. Tevens zal de (wegen)belasting ook aan de hoge kant liggen. In dat opzicht is deze nog niet optimaal.
De 1.6 zou waarschijnlijk een beter alternatief zijn?

snelle willy zei:
de octavia is een zeer goede wagen op somige motoren na(mede forum gebruikers kennen de motoren wel)

de kia cee'd is wel een maatje kleiner.

de toyota auris kunt u ook overwegen. of een peugoet 308 sw. ik zelf vind de 308sw zeer ruim. en de 1.2 motor zeer goed rijden.
Hartelijk dank, ik zal hier eens naar kijken!

M.b.t. de Octavia, welke motoren zou u adviseren lettend op verbruik en betrouwbaarheid?

Ruimer dan een Octavia ga je niet vinden inderdaad. De 1.8 TSI echter wel laten staan, die kent wel wat problemen met o.a. de zuigers.

Andere optie, en waar ik me prima mee gered heb in de kinderwagentijd: Mégane III Estate. Verkrijgbaar met 1.6-16v, 1.2 TCe115/130 en 1.4 TCe140.
Meest betrouwbaar is de 1.6-16v, een relatief oude motor inmiddels maar aardig fool-proof. Echter als je wat meer koppel wil moet je naar de 1.2 TCe115/130 kijken, of de 1.4 TCe140. Laatsgenoemde is wel wat dorstiger maar een prettig blok.

Ik denk dat er vrij veel van te koop staat in goed uitgeruste uitvoeringen als een Bose-edition, of als je liever wat sportievere stoelen wil de GTline.

Onze kinderwagen ging er prima in, twee kinderstoelen / maxi-cosi op de achterbank eveneens. (y)

adinsx zei:
Andere optie, en waar ik me prima mee gered heb in de kinderwagentijd: Mégane III Estate. Verkrijgbaar met 1.6-16v, 1.2 TCe115/130 en 1.4 TCe140.
Meest betrouwbaar is de 1.6-16v, een relatief oude motor inmiddels maar aardig fool-proof. Echter als je wat meer koppel wil moet je naar de 1.2 TCe115/130 kijken, of de 1.4 TCe140. Laatsgenoemde is wel wat dorstiger maar een prettig blok.
Top, heb meteen even gekeken en zag dat er diverse opties zijn te vinden wat ook nog binnen mijn budget valt.
Wat ik zo snel heb kunnen vinden, ligt het verbruik wel iets hoger? Hoe zit het met de terugkerende kosten (benzine, wegenbelasting etc)?

Hoe lang ben jezelf? En heb je nog een maxi cosi of zitten de kinderen al in een normale kinderstoel/verhoger?

Zat zelf 5 jaar terug in zelfde situatie en ben voor een Megane III 1.4 TCe gegaan, reed prima, heerlijk blok maar niet zuinig (gemid 1:11) Geswitched naar een 1.5 dCi vanwege de km's die we reden (30k+).

Terug kijkend, als ik nu opnieuw mocht kiezen, was ik voor de Auris TS gegaan, oerdegelijke techniek wat niet zo snel stuk gaat, zuinig 1:18 is mogelijk als je niet perse 130+ wilt rijden. Alleen als je zelf langer dan zeg 1,85 bent dan kom je met een standaard maxi cosi nog wel in de knoei qua achter ruimte. En je hebt met de jaren alleen maar minder ruimte nodig is mijn ervaring ;)

Bij de Skoda Octavia is belangrijk dat je de 3e generatie kiest vanaf 2013. Ik vind zelf dan de 1.4 TSI 140 pk met distributieriem gewoon de beste keus. Kies bij Skoda liever geen 1.8 of 2.0 TSI.

De Kia Ceed 2e generatie vanaf 2012 is gewoon een hele goede auto en gewoon een aanrader.

Andere goede opties zoals een Renault Megane 3 zijn al genoemd, eventueel zou je de grote broer de Laguna 3 nog kunnen overwegen, het interieur is iets groter.
Een hele goede en zeer ruime gezinsauto is de betrouwbare Renault Grand Scenic 3 vanaf 2009. De 308 SW 2e generatie vanaf 2014 vind ik ook een goede optie.

Ik zie de Toyota Auris langs komen ik denk zelf dat de Toyota Prius als gezinsauto beter is omdat de auto gewoon duidelijk meer ruimte achterin biedt.

KadettRT zei:
Hoe lang ben jezelf? En heb je nog een maxi cosi of zitten de kinderen al in een normale kinderstoel/verhoger?

Zat zelf 5 jaar terug in zelfde situatie en ben voor een Megane III 1.4 TCe gegaan, reed prima, heerlijk blok maar niet zuinig (gemid 1:11) Geswitched naar een 1.5 dCi vanwege de km's die we reden (30k+).

Terug kijkend, als ik nu opnieuw mocht kiezen, was ik voor de Auris TS gegaan, oerdegelijke techniek wat niet zo snel stuk gaat, zuinig 1:18 is mogelijk als je niet perse 130+ wilt rijden. Alleen als je zelf langer dan zeg 1,85 bent dan kom je met een standaard maxi cosi nog wel in de knoei qua achter ruimte. En je hebt met de jaren alleen maar minder ruimte nodig is mijn ervaring ;)
Zelf ben ik 1.85. Mijn oudste zoon is 2.5 jaar en zit in een kinderstoel. Daarnaast heb ik nog een dochter van 8 maanden. Momenteel zit zij nog in een maxi cose echter willen wij binnenkort een nieuw zitje halen.
Ik merk dat mijn zoon nu al te weinig plek heeft achterin. Om deze reden zoeken wij iets anders. Momenteel rij ik in een Skoda Fabia Combi.

Zelf verwacht ik rond de 20k km te maken per jaar.

We hebben hier ook nog een Clio IV Estate die qua ruimte denk ik overeenkomst met de Fabia. Ja, dan houdt het niet over met twee kinderen. Overigens, als je de Fabia wil gaan inruilen denk ik dat je er 'het meeste voor krijgt' bij een Skoda-dealer waar je mogelijk een Octavia ziet. Hoeft niet natuurlijk, maar wel het overwegen waard.

M.b.t. de ruimte in een Mégane III, dit hield ik in de III Estate over qua ruimte met een vrij forse kinderstoel (kinderen zijn 2,5 en 4,5 hier inmiddels):
zbyRqkYm.jpg

Kijk eens naar de Honda Civic. Als hatchback al heel erg ruim en als Tourer helemaal. Betrouwbaar, relatief zuinig en laag gewicht.

Imand ervaring met de Skoda Fabia zoals deze: https://www.autoarena.nl/skoda/occasions/fabia/2618/skoda-fabia-combi-1-2-tsi-90-pk-edition-airco-cruise-control-16-inch-lichtmetalen-velgen

Zelf rijd ik dus in een Skoda Fabia Combi echter is dat een hatchback, hier gaat het om een stationwagon.
Enig idee hoe deze qua ruimte is?

Combi heeft dezelfde wielbasis, alle lengte die de Combi langer is dan de Hatchback is kofferbak ruimte. Dus je wint geen ruimte tussen voorstoel en achterbank zoals bij andere auto's in HB en Station uitvoering die vaak wat cm's langer zijn.

De Clio Estate (feitelijke tegenhanger van Fabio Combi) heeft een 11 cm langere wielbasis dan de Skoda Fabia, hoe dat zich daadwerkelijk vertaald in ruimte tussen voor en achter durf ik alleen niet te zeggen.

Kristian zei:
Kijk eens naar de Honda Civic. Als hatchback al heel erg ruim en als Tourer helemaal. Betrouwbaar, relatief zuinig en laag gewicht.
(y)

Mazda 6 station, Toyota Prius Wagon (zuinig!)?

Kristian zei:
(y) Tourer niet nog te duur?

Mazda 6 station, Toyota Prius Wagon (zuinig!)?

Ik heb even een overzicht gemaakt van de auto's die hier werden geadviseerd en welke mij ook interessant lijken.
Ik ben erg benieuwd wat julie van onderstaande lijst vinden en afgaande van deze gegevens, wat jullie uiteindelijk zouden adviseren.

DKPf79D

Dankjewel Carfanatic! Helaas werkt niet alles naar behoren op het werk en is er iets niet helemaal goed gegaan met het uploaden.

Overigens, gezien de prijzen en het verbruik, zou mijn voorkeur uitgaan naar de Renault Megane Estate 1.2 Tce vanaf 2014 of de Ford Focus 1.0 Ecoboost van 2012-2014.
Ik weet echter niet hoe het met de betrouwbaarheid van deze auto's is gesteld en hoe hoog eventuele reparaties kunnen oplopen..
Ik ben dan ook zeer benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Wat het verbruik betreft zal het elkaar allemaal niet zo heel veel ontlopen. Wil je echt zuinig en betrouwbaar dan kom je uit bij de Auris Hybride, let alleen wel op je kan hier maar 350 kilo met trekken. De Kia is dan weer het nieuwste vaak met de nieuwste snufjes op gebied van veiligheid ed.
Maar het allerbelangrijkste van alle auto's is wat jullie het mooiste vinden.

Danny 9733836 zei:
Dankjewel Carfanatic! Helaas werkt niet alles naar behoren op het werk en is er iets niet helemaal goed gegaan met het uploaden.

Overigens, gezien de prijzen en het verbruik, zou mijn voorkeur uitgaan naar de Renault Megane Estate 1.2 Tce vanaf 2014 of de Ford Focus 1.0 Ecoboost van 2012-2014.
Ik weet echter niet hoe het met de betrouwbaarheid van deze auto's is gesteld en hoe hoog eventuele reparaties kunnen oplopen..
Ik ben dan ook zeer benieuwd wat jullie hiervan vinden.

De Megane en Focus zijn gewoon een hele goede keus, staar je niet teveel blind op het verbruik. De rijomstandigheden en de bestuurder hebben hier zeer grote invloed op. In de praktijk ligt het verbruik heel veel hoger.

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Heb je mijn link van die Auris wel gezien ?
Jazeker echter heb ik naar dezelfde auto gezocht in een radius van 100 km en dan zitten ze toch eigenlijk allemaal wel iets boven mijn budget.
In dat opzicht, ben ik iets meer overtuigd van bijvoorbeeld de Megane of Focus.

Ik ben echter vooral uitgegaan van de 'cijfers' wat ik zoal kan vinden en dit vergeleken met mijn budget. Qua rijden, betrouwbaarheid, luxe, ruimte etc.. is het erg lastig voor mij om een inschatting te maken.

Ik denk dat je met geen van de auto's uit het lijstje een verkeerde keus maakt
Ga gewoon proefrijden, proefzitten en proefpassen.
Je vindt vanzelf dan vanzelf de auto welke je het meest aanspreekt

Succes met je keuze !

Die 100 km zou ik sowieso loslaten, het beperkt je keuze enorm. Bovendien heeft die auto 6 maanden garantie ook bij jou in de buurt (Bosch Car Service).

Reken er ook op dat zo'n Auris makkelijk 1 op 20 rijdt (als je je best doet is 1 op 23 haalbaar), een Megane of Focus zullen eerder dicht bij de 1 op 15-16 zitten (als het meezit....) als je 5 jaar met een auto rijdt á 15.000 km/jr spreek je dan toch over € 1.800 aan brandstofkosten. Qua betrouwbaarheid is een Auris hoger in te schatten dan een Megane of Focus.

Het lijstje van Carfanatic kan qua verbruikscijfers met een schep zeezout genomen worden. Daadwerkelijk verbruik van de auto's zal 20-30% hoger liggen.

KadettRT zei:
Het lijstje van Carfanatic kan qua verbruikscijfers met een schep zeezout genomen worden. Daadwerkelijk verbruik van de auto's zal 20-30% hoger liggen.
Alleen heeft hij geen lijst geplaatst, dat heeft TS zelf gedaan alleen ging dat niet.
Van alle genoemde auto's zou ik voor de Kia gaan.

Om het nog iets ingewikkelder te maken, adviseren collega's nu ook VW Golf station of de Passat Variant.
Iemand ervaring met deze auto's?

Danny 9733836 zei:
Om het nog iets ingewikkelder te maken, adviseren collega's nu ook VW Golf station of de Passat Variant.

Vaak zijn dit adviezen van niet autokenners. Nadeel van de Golf en de Passat is dat ze duur zijn voor wat ze bieden, en zijn niet meer dan gemiddeld betrouwbaar, met sommige motoren zijn ze niet betrouwbaar. Let op met de benzine motoren met name tussen 2008 en tot en met 2012. VW kende relatief veel dure motor problemen, en problemen met automaten.

Hartog Tuning legt goed de problemen met TSI motoren uit. De Golf 6 zou ik afraden, VW heeft op deze auto teveel bespaart op kwaliteit, kies dan een Golf 7 vanaf 2013.

ak2 zei:
Danny 9733836 zei:

Vaak zijn dit adviezen van niet autokenners.
Daar heb je waarschijnlijk een punt :)

Aangezien ik dichtbij de Duitse grens woon, is het voor mij ook nog een optie om in Duitsland te gaan kijken.
Hier zijn, vooral de Duitse auto's, toch een stuk goedkoper dan in Nederland.
Dan zijn merken als VW opeens een stuk betaalbaarder.

Danny 9733836 zei:
ak2 zei:
Danny 9733836 zei:

Vaak zijn dit adviezen van niet autokenners.
Daar heb je waarschijnlijk een punt :)

Aangezien ik dichtbij de Duitse grens woon, is het voor mij ook nog een optie om in Duitsland te gaan kijken.
Hier zijn, vooral de Duitse auto's, toch een stuk goedkoper dan in Nederland.
Dan zijn merken als VW opeens een stuk betaalbaarder.

Eigenlijk vond ik de auto's die op het lijstje stonden gewoon goed. Als je naar een VAG auto kijkt, Skoda staat al jaren lang bekend als (over het algemeen) het VAG merk die het meest betrouwbaar is. Let wel goed op de historie, en koop bij een betrouwbaar adres, in Duitsland is geen NAP en wordt relatief veel met kilometerstanden gerommeld.

Danny 9733836 zei:
Zelf ben ik 1.85. Mijn oudste zoon is 2.5 jaar en zit in een kinderstoel. Daarnaast heb ik nog een dochter van 8 maanden. Momenteel zit zij nog in een maxi cose echter willen wij binnenkort een nieuw zitje halen.
Ik merk dat mijn zoon nu al te weinig plek heeft achterin. Om deze reden zoeken wij iets anders. Momenteel rij ik in een Skoda Fabia Combi.

Ik heb zelf een Megane gehad, ben 1.88 en werd er gek van dat de oudste in mijn rug zat te trappelen. Deze heeft amper beenruimte. Een maxicosi op de achterbank kon alleen achter de passagier worden vervoerd omdat ik anders niet kon rijden. Aangezien mijn vrouw ook lang is zat deze niet optimaal.

Megane is echt een fantastische auto, maar als je zelf als berijder van de auto wat langer bent heb je te weinig ruimte op de achterbank voor volwassenen of kinderen in kinderstoelen.

Ik heb nu een (grand) Scenic en dat bevalt me veel beter. verbruik en MRB is wel wat hoger dan een station of hatchback.

Dat in de rug 'trappelen' is ook maar (deels) tijdelijk. Ik had het met dochter achter mij al in de Peugeot 406. Is ff een levensfase dat de beentjes nét te kort zijn om in 90 graden naar beneden te hangen en eigenlijk te lang om rechtuit te blijven steken vanuit de stoel. Is mijn ervaring.
Maakt ook uit qua groeipad van het kroost natuurlijk, de genen van de ouders daaromtrent helpt soms niet (bij ons dan);)

Octavia heeft een grotere wielbasis, vergelijkbaar met een Passat van enkele generaties terug.

Een compacte MPV is ook een oplossing, vooral erg prettig met in en uit de stoel halen.., lijkt mij. :)

Maar goed, over een jaar of wat is voor de zoon een zitverhoger al mogelijk en dan komt zijn bips al weer meer naar achteren te zitten, waardoor de beenruimte weer toeneemt. ;)

Keuzes.

De aanschaf van een nieuwe auto heeft de afgelopen weken even op een laag pitje gestaan.
Ik ben er inmiddels weer mee bezig en moet helaas constateren dat ik mij eerder op een budget van rond de 10K moet gaan oriënteren.
Hiermee vervallen toch de nodige auto's.

Van de opties die ik tegen kwam en die o.a. hier werden geadviseerd, ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden:
https://www.autoscout24.de/angebote/renault-megane-megane-iii-grandtour-limited-tce-115-benzin-schwarz-f0a3d2ef-bc9f-4f1e-8a54-a258a243d7ff?cldtidx=1

Deze Renault Megane III Grandtour Limited TCe 115 lijkt aan veel eisen te voldoen. Al weet ik niet of deze ruim genoeg is. Afgaande op de foto's denk ik dat dit geen probleem is.
Rest alleen nog de prijs-kwaliteit verhouding. Wat vinden jullie?

Op het eerste gezicht ziet het er goed uit, reken ook even uit wat de kosten zijn voor de import naar Nederland.

BPM calculator hier op de site bv. ruwe schatting 1500 euro. (als ik het goed gedaan heb). Ik ga er vanuit dat je zo'n 13500 euro kwijt bent om hem hier heen te krijgen en alle kosten.

Een Lancia Delta wellicht een idee? Beginnen goed betaalbaar te worden en je gaat 'm i.t.t. tot zo'n Megane (waar verder niks mis mee is) niet snel kwijtraken op een parkeerterrein.

6lanciadeltacarreview.jpg

Qua kofferruimte is het geen station, hoewel niet eens beroerd. De tildrempel is misschien nog het grootste probleem. Maar de beenruimte op de achterbank is riant! En hij is in delen verschuifbaar, mocht je toch een keer meer ruimte nodig hebben maar nog steeds kinderen achterin hebben zitten. Uiteindelijk kun je dan al richting de 500l creëren.

Staan nog als betrouwbaar te boek ook, hooguit even oppassen met de MultiAir unit mocht je de 140 pk-versie nemen, in dat geval is het handig om te checken of de olie altijd op tijd ververst is en volgens fabrieksspecificatie, dus 5W30 C3. Anders kan die unit op termijn kaduuk gaan en dat is een bon van acht barkies.

De oudere T-Jet is wat minder verfijnd maar behoorlijk bombproof, en de 120 pk-uitvoering trekt er al prettig vroeg aan (de 150 heeft meer snelheid als je vol doortrekt maar is piekeriger, de 120 heeft een dieselig karakter, voor een relaxed gezinshok wat prettiger), zelfs in de Delta die van alle Fiat-producten waar deze blokken in lagen wel één van de zwaardere is. Doet gemiddeld zo'n 1:13 bij gemengd gebruik als je voet niet van lood is, kan 1:16 als je rustig op de CC kabbelt. De MultiAir kan nog wat zuiniger maar het ontloopt elkaar niet veel. De van Alfa Romeo geleende 1.8 is trouwens ook geweldig maar meestal nog wat buiten budget, auto wordt een klasse zwaarder etc.

Oh, en zoals elke auto met de M32 versnellingsbak even goed nalopen of ie niet jankt in de hogere versnellingen, die bak is niet de sterkste. Maar afgezien daarvan is dit model een prima product, een paar onhebbelijkheden daargelaten waarvan elke auto ze wel heeft als je gaat zoeken. Vraag het de ANWB, vraag het die kale van Autoblog.

https://www.autowereld.nl/lancia/delta/1-4-16v-platino-150-pk-leder-panoramadak-navigatie-stoelverwarming-17-inch-velgen-29507472/details.html https://www.autowereld.nl/lancia/delta/1-4-16v-oro-navi-pdc-winterwielen-extra-29626526/details.html https://www.autowereld.nl/lancia/delta/1-4-m-air-oro-turbo-140-pk-clima-cruise-leer-navi-dealer-onderhouden-nap-28758383/details.html
https://www.autowereld.nl/lancia/delta/1-4-16v-oro-turbo-120pk-clima-pdc-1e-eig-incl-btw-28209401/details.html https://www.autowereld.nl/lancia/delta/1-4-16v-oro-t-jet-150pk-leder-navi-led-29134154/details.html https://www.autowereld.nl/lancia/delta/1-4-16v-oro-apk-01-2020-automatisch-parkeren-clima-cruise-lmv-30364800/details.html
https://www.autowereld.nl/lancia/delta/1-4-m-air-gold-navigatie-26699982/details.html https://www.autowereld.nl/lancia/delta/1-4-tjet-120pk-oro-climate-cruise-control-rijklaar-prijs-29813802/details.html https://www.autowereld.nl/lancia/delta/1-8-16v-di-executive-200pk-automaat-30070284/details.html (toch nog een 1.8, oogt nog strak op dat neustikje na)

Kristian zei:

Hier wil ik wat meer over weten! Zelf ben ik ook zoekende naar een betrouwbare gezinswagen (ik rij nu een Auris hatchback). De Civic Tourer krijg ik helaas maar weinig gevonden. Mijn voorkeur gaat uit naar diesel, want ik rij toch al snel 30k of meer per jaar. Maakt het wat uit voor de auto's en waar kan ik deze modellen een beetje vinden? :)

Is dit bijvoorbeeld wat?

Tot dusver heb ik niemand gehoord over de Peugeot 2008.
Deze kwam ik toevallig tegen: https://www.autoscout24.de/angebote/peugeot-2008-allure-120-vti-eph-gripcontrol-klimaauto-benzin-braun-51b1957c-52d5-4fe4-934f-5d8692cd598f?cldtidx=9

Is iemand bekend met dit model? Biedt deze voldoende ruimte (op de achterbank) en is de kwaliteit goed?

Toevallig heeft een kennis van mij deze pasgeleden gekocht. Ik vind zelf de ruimte iets tegenvallen. De kofferbak is waarschijnlijk groot genoeg voor je boodschappen en een kinderwagen (mijn zus heeft ook een kindje), maar als volwassene achter de bestuurder die zelf 1.85m is zitten, dat is niet comfortabel. Nu is dat in jouw geval natuurlijk niet zo, dus misschien is een 2008 in jouw situatie wel groot genoeg hoor.

Overigens gaat de betreffende kennis hier binnenkort weer afstand van doen, een aanstaande tweeling gaat toch zorgen voor ruimtegbrek ;)

Helaas, de Peugeot 2008 die ik zag, is inmiddels al verkocht.
Nu heb ik 2 andere opties op het oog:

https://www.autoscout24.de/angebote/renault-megane-grandtour-tce-130-dynamique-benzin-schwarz-087708fc-cd14-48b6-ad9f-50188fb3e8ad?cldtidx=3
en
https://www.autoscout24.de/angebote/renault-megane-grandtour-tce-115-ahk-klima-start-stop-benzin-blau-abd1f18a-3766-4c33-82fd-3569895cbcee?ipc=recommendation&ipl=detailpage-engine-itemBased

Beide een Renault Megan. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden? Een goede koop?

Bij een Megane zou ik sowieso 2012 of later nemen, het 1e facelift model en ook kijken of hij climate controle en navigatie heeft, dat geeft het interieur een veel betere look.

wij hebben er net 1 gekocht, de 115PK uit 2012 met sluitend onderhoud, ik denk dat je hier goed op moet letten.

Ik rijd zelf een Laguna Estate 1.5 DCi uit 2011. Een riante auto, ook op de achterbank (in de breedte en diepte). Meer ruimte dan een Mégane, meer comfort ook. Heel degelijk gebouwd. Valt qua belasting in dezelfde gewichtsklasse dan een Mégane. Vaak voor heel schappelijke prijzen te koop. Een benzine versie heeft wel een hoger gewicht en wil best benzine verbruiken. Mijn diesel loop in 3 jaar tijd 1: 18,5 gemiddeld.

Hier rijden we ook een Laguna 3, hoewel deze een segment hoger is dan een megane en gelijktijdig in de showroom stonden, is deze niet heel veel ruimer dan een megane. sterker nog; in harde liters heeft de megane III zelfs iets meer in de kofferbak(!). Het voordeel van de laguna is alleen wel dat ze prijstechnisch gewoon stuk aantrekkelijker zijn om te kopen en net als de megane staat de 3e generatie (in tegenstellig tot generatie 2) gewoon als heel betrouwbaar te boek, luxe en kwam destijds als een van de veiligste in zn klasse uit de bus.

Kinderwagen kan er zo achterin worden gelegd en met kinderzitjes en zo zit het ook allemaal meer dan goed. Voor royaal onder je budget vind je een prima exemplaar om ruime veiliger kilometers te maken zonder hoge kosten. Voorbeelden

Wat vind je hier van?:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/skoda/fabia/44184231

Kun je jouw auto misschien inruilen!

Terug
Bovenaan