Beslagen voorruit

Henk 7698167

Net ingestapt
Goedenavond,

Hebben jullie smorgenvroegs ook veel last van beslagen vooruit? Ik moet altijd de klimaatregeling minimaal een minuut a 2 minuten volgas op de volruit aanzetten met airco aan om de voorruit te ontwasemen.

Of ben ik de enige en heb ik wellicht een lek in mijn Seat Ibiza FR uit 2018?

Dank!

Komt grotendeels door de koude nachten, vochtig weer. Tenzij je auto in een geïsoleerde garage staat heeft iedere auto daar min of meer last van. Rij je veel korte ritten? maakt ook weer verschil, bij lange ritten wordt het interieur weer echt droog, bij korte ritten blijft het vocht in de auto.

Beste wat je kunt doen is je ruiten eens heel goed schoon maken aan de binnenzijde en vochtvreter in je auto. Ik rijd ook vaak weg met raam op een kiertje, schijnt ook te helpen maar geen idee waarom precies. Zo'n ouderwets blauw condensdoekje biedt natuurlijk ook uitkomst, al krijg je daar dan vaak weer vieze vegen van aan de binnenzijde.

Standkachel inbouwen helpt ook

Ik gebruik juist in deze tijd, een minuut of 5, de airco, op de voorruit richten, heel vlug weer helder zicht!

Daar had laatst ook last van toen het kouder en vochtiger werd. Emmerrje warm water met een schuit dasty deed wonderen, nergens meer last van.

Klopt, kan goed komen doordat de voorruit van binnen vies is. Dan kan je bijvoorbeeld ook een waas om de stoplichten heen zien.

Piet Gazelle zei:
Beste wat je kunt doen is je ruiten eens heel goed schoon maken aan de binnenzijde en vochtvreter in je auto. Ik rijd ook vaak weg met raam op een kiertje, schijnt ook te helpen maar geen idee waarom precies. Zo'n ouderwets blauw condensdoekje biedt natuurlijk ook uitkomst, al krijg je daar dan vaak weer vieze vegen van aan de binnenzijde.
Van het raam op een kiertje komt de lucht in beweging, dat werkt tot op zekere hoogte prima.
Als je er alleen met het condensdoekje overheen gaat, ga je inderdaad vieze vegen zien. Dan ben je het stof/vet eerder aan het verplaatsen (en dus elders aan het ophopen) in plaats van dat je het echt verwijdert.

Ik poets de binnenkant normaal met drie duizenddingendoekjes. Eerst eentje met goed wat glazenpoetsmiddel over de ruit (dat mag sporen achterlaten), daarna een vochtig (van kraanwater) doekje erover en vervolgens een droge om mee af te drogen. Doe ik eens in de drie maanden ongeveer, nergens meer last van.

Ik kreeg wel als goede tip van een kennis -na kapotte airco- de tip van luchtontvochtiger-zakken. Bij een goede autozaak zijn ze iets prijziger, maar ze nemen inderdaad heel goed vocht op -wat als scheelt. De tips van 'vul een zak met kattenbak/plantenkorrels' etc kan natuurlijk, maar je ziet dat de afwerking veel effectiever is door materiaalgebruik van die ontvochtiger-zakken. Geloof 2-pack rond 2 à 3 tientjes.

Terug
Bovenaan