Bergstand gebruiken op de snelweg

Claire 4681961

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ik had laatst (wat zeg ik, nog steeds) een discussie met mijn vriend over het rijden op de snelweg in de bergstand.
Pas heb ik een Lexus CT200H gekocht (hybride automaat), en we reden naar Oostenrijk voor de wintersport.
Na een stukje bergen, reden we weer op de snelweg, en zag ik dat hij hem nog in de bergstand had staan. Hierop zei die dat het vast geen kwaad kon, en het wel fijn was dat als hij het gas los laat de auto sneller terugneemt in snelheid. Ik heb hem maar opgelegd dat hij gewoon in de D (drive) stand moest rijden.

Nu vraag ik mij af, heb ik dat op technischste basis onterecht gedaan? En is het inderdaad niet erg voor de motor om in de bergstand op de snelweg te rijden?
Persoonlijk denk ik dat het een klap kan zijn voor de motor om vanuit 140km/h ineens af te remmen op de motor bij het los laten van het gaspedaal.

Graag hoor ik jullie meningen/weetjes!

Groeten & alvast bedankt,
Claire

Bergstand wil doorgaans zeggen dat de automaat lager in de versnelling blijft een hoger in de toeren loopt. Dit inderdaad om het in de bergen noodzakelijke remmen op de motor mogelijk te maken. Waarom je dat op de snelweg zou willen is me een totaal raadsel. Schakel dan terug met +/-. En anders toch 'gewoon' een handbak ;)

Terugschakelen gaat niet lukken S Velthuis, het is een (soort) CVT.

Ik heb het ook wel eens geprobeerd met die B-stand. Remt inderdaad harder af, deels omdat de verbrandingsmotor dan aan blijft bij het remmen zodat er op die motor geremd kan worden. Dat moet je niet continue willen bij een hybride Toyota.

Claire 4681961 zei:
Hallo allemaal,

Ik had laatst (wat zeg ik, nog steeds) een discussie met mijn vriend over het rijden op de snelweg in de bergstand.
Pas heb ik een Lexus CT200H gekocht (hybride automaat), en we reden naar Oostenrijk voor de wintersport.
Na een stukje bergen, reden we weer op de snelweg, en zag ik dat hij hem nog in de bergstand had staan. Hierop zei die dat het vast geen kwaad kon, en het wel fijn was dat als hij het gas los laat de auto sneller terugneemt in snelheid. Ik heb hem maar opgelegd dat hij gewoon in de D (drive) stand moest rijden.

Nu vraag ik mij af, heb ik dat op technischste basis onterecht gedaan? En is het inderdaad niet erg voor de motor om in de bergstand op de snelweg te rijden?
Persoonlijk denk ik dat het een klap kan zijn voor de motor om vanuit 140km/h ineens af te remmen op de motor bij het los laten van het gaspedaal.

Graag hoor ik jullie meningen/weetjes!

Groeten & alvast bedankt,
Claire

Het is jouw auto? Waarom laat je hem dan rijden terwijl hij helemaal niet capabel is?

MikeM zei:
Terugschakelen gaat niet lukken S Velthuis, het is een (soort) CVT.

Ik heb het ook wel eens geprobeerd met die B-stand. Remt inderdaad harder af, deels omdat de verbrandingsmotor dan aan blijft bij het remmen zodat er op die motor geremd kan worden. Dat moet je niet continue willen bij een hybride Toyota.

Maar zonder voorgeprogrammeerde trappen, zoals tegenwoordig vrij gebruikelijk is bij echte (duwband )CVT's?

Zonder trappen inderdaad. Toyota werkt bij de E-CVT’s met tandwielstelsels.

Ik vind het erg prettig, alleen in serieus bergachtige gebieden is wat extra remvermogen op de motor wel nodig.

MikeM zei:
Zonder trappen inderdaad. Toyota werkt bij de E-CVT’s met tandwielstelsels.

Ik vind het erg prettig, alleen in serieus bergachtige gebieden is wat extra remvermogen op de motor wel nodig.

Ah, dat wist ik niet. Ik dacht dat een CT200h ook een +/- optie had, maar ik zie dat dat inderdaad ontbreekt op de pook. Dan nog zou ik trouwens niet op de bergstand structureel snelwegen nemen, maar dat terzijde. Sowieso wordt remmen op de motor voor veel moderne auto's een steeds groter probleem. Downsizen werkt wel voor aandrijving, maar niet voor afremmen.

Ik gebruik die B stand ook weleens in de Prius, niet in de bergen maar wanneer het erg glad is. Als de boel dan ineens begint te glijden in een bocht kun je gewoon van het gas af, veel veiliger dan plots op de rem gaan staan.

Verder weet ik niet of het kwaad kan, ik weet eerlijk gezegd niet meer of 'ie dan op de ICE of elektromotor remt. Wat ik wel weet is dat het geen extra regeneratie oplevert helaas.

Zadelsnuiver zei:
Ik gebruik die B stand ook weleens in de Prius, niet in de bergen maar wanneer het erg glad is. Als de boel dan ineens begint te glijden in een bocht kun je gewoon van het gas af, veel veiliger dan plots op de rem gaan staan.

Daar zou ik niet te blind op vertrouwen. In Luxemburg in de sneeuw een keer bijna een Transit plat gereden omdat ik bergaf een versnelling terugschakelde. Auto ging meteen over de (aangedreven) voorwielen in de slip, onhoudbaar heuvelaf. De motor remde de wielen harder af dan de bedoeling was, geen enkel systeem voorkomt dat. Had ik nog nooit meegemaakt. Op de remmen heb je ABS. Misschien dat hij dan amper remt, maar er blijft wel enige controle. Die Transit heb ik uiteindelijk met 2% kennis en 98% mazzel uit de sloot en van de verkeerde weghelft weten te houden omdat ik onderaan in de bocht als laatste redmiddel het gas weer ingetrapt heb en de wielen weer pakten. Was een leermomentje...

s velthuis zei:
Zadelsnuiver zei:

Daar zou ik niet te blind op vertrouwen. In Luxemburg in de sneeuw een keer bijna een Transit plat gereden omdat ik bergaf een versnelling terugschakelde. Auto ging meteen over de (aangedreven) voorwielen in de slip, onhoudbaar heuvelaf. De motor remde de wielen harder af dan de bedoeling was, geen enkel systeem voorkomt dat. Had ik nog nooit meegemaakt. Op de remmen heb je ABS. Misschien dat hij dan amper remt, maar er blijft wel enige controle. Die Transit heb ik uiteindelijk met 2% kennis en 98% mazzel uit de sloot en van de verkeerde weghelft weten te houden omdat ik onderaan in de bocht als laatste redmiddel het gas weer ingetrapt heb en de wielen weer pakten. Was een leermomentje...

Hmm ja hangt ook beetje af van de situatie natuurlijk. Vergeet niet dat een Prius bij gas los gewoon bijna net zo hard door bolt, en bij heuvel af zelfs versnelt. Uit eigen ervaring denk ik dat vlot terugschakelen harder afremt dan de B stand in een Prius.

Zadelsnuiver zei:
s velthuis zei:
Zadelsnuiver zei:

Hmm ja hangt ook beetje af van de situatie natuurlijk. Vergeet niet dat een Prius bij gas los gewoon bijna net zo hard door bolt, en bij heuvel af zelfs versnelt. Uit eigen ervaring denk ik dat vlot terugschakelen harder afremt dan de B stand in een Prius.

Daar durf ik verder geen uitspraak over te doen. De 300 meter die ik ooit in een Prius heb gereden durf ik niet onder ''ervaring'' te zetten... ;)

De Bergstand gebruik ik zelf wel eens bij het rijden in een file, als het steeds optrekken en remmen is. Ik merk dat ik in D altijd meer moet remmen dan auto's voor me. Omdat zij dus veel afremmen op de motor, maar mijn Auris dan veel minder remt uit zichzelf. Met het rijden in B vind ik het dan relaxter rijden. In D ligt de kruipsnelheid bij rem loslaten ook wat hoger dan in B, dit is ook niet altijd handig bij kruipend verkeer in de file.

Maar als je in B rijdt, regenereert de auto niet/minder, je batterij is dus sneller leeg en raakt ook minder snel weer vol. Economisch is het dus niet echt, maar kwaad lijkt het me niet kunnen. De B-stand is ervoor gemaakt om te kunnen remmen op de motor. Het is een E-CVT, dus je kunt zelf niet terugschakelen, als je in heuvelachtig gebied rijdt heb je de B-stand hard nodig. De auto rijdt uit zichzelf in zeer lage toeren, dus afremmen op de motor doe je amper en continu remmend een helling afgaan is ook niet aan te raden. Dan rijd je dus beter in de B-stand zonder gas te geven naar beneden en rem je eventueel af en toe bij als dat nodig is.

s velthuis zei:
Zadelsnuiver zei:

Die ken ik, met de W124. In Noorwegen bergaf van 3 naar 2 schakelen, en opeens gaan we dwars op een scherpe bocht af. Koppeling in en vol in het ABS trappen was gelukkig voldoende om weer recht te trekken.

Dat gaat je in een Pruis oid heus niet gebeuren, in die rijdende computer heb je helemaal niet zoveel invloed op de techniek.

Vwb de vraag hierboven, even Googelen: https://en.wikibooks.org/wiki/Toyota_Prius/Driving_tricks
Conclusie: kan geen kwaad, maar constant in B rijden is wel compleet onzinning omdat het energie kost.

Bergstand, hahaha! In Japan hebben ze daar idd de B van "berg" aangegeven.

Dit is gewoon "engine brake", die idd in de bergen van pas komt. Ik gebruikte hem ook als ik eens een keer sportief wou doen met mijn Auris Hybrid/Prius +, omdat de benzinemotor wat beter op toeren blijft wat 2 voordelen heeft: motorrem en de sneller vermogen (omdat je zo lang nietmeer moet wachten tot de motor 5 500 tpm heeft om vol vermogen).

Kan ook totaal geen kwaad om altijd zo te rijden. Sowieso is die 1.8 hybride ultra betrouwbaar, die doorstond 140 duizend km mishandeling op 2 ,5 jaar zonder problemen :p

Zadelsnuiver zei:
s velthuis zei:
Zadelsnuiver zei:

Feit is natuurlijk dat je remmen zijn voorzien van ABS en je motorrem niet. Ik denk dus dat gewoon de rem gebruiken wel veiliger is.

Terug
Bovenaan