Berekening BPM

Tristan 1677339

Net ingestapt
Beste kenners,

Graag zou ik een auto willen importeren uit Duitsland, maar helaas kom ik er niet helemaal uit met de BPM berekeningen.
Een collega heeft begin dit jaar een BMW uit Duitsland geïmporteerd. Deze had een catalogusprijs van 35.000, iets meer dan 100.000km op de teller, benzine en kwam uit 2011. Nu heeft hij deze laten taxeren, wat de uitkomst daarvan was weet ik niet.

Nu weet ik dat hij maar 55 euro aan BPM heeft betaald. Mijn vraag is; hoe kan dit?
De auto had wat kleine schade aan de motorkap en velgen, maar was voor de rest in goede conditie (niet uitmuntend goed, maar gewoon voldoende).

Alle berekeningen welke ik er op los laat kom ik vele, maar dan ook echt vele male hoger uit.

Please, Help me out!

Over die auto van jouw collega, zal alleen jouw collega duidelijkheid kunnen geven. De betaalde bpm kun je op basis van kenteken ook nakijken op rdw.nl - weet je zeker of die 55 euro klopt ;)

Er zijn veel rekenhulpjes voor bpm online te vinden, zo ook hier op de Autoweek-site. Die gaan natuurlijk uit van de officiële gegevens. Dat geeft een goed vertrekpunt op basis van de 'reguliere tabel'.

Vervolgens zijn er handige mensen die tot lagere bedragen kunnen komen:
- door afweging van 'regime': je hebt de keuze tussen rekenmethode van datum eerste tenaamstelling (in jouw voorbeeld dus 2011) of methode van moment van invoeren (dus nu),
- door taxatie: wanneer de taxatiewaarde lager is - als percentage ten opzichte van nieuwwaarde - dan percentage rest-bpm uit berekening, kun je kiezen voor dat 'taxatie-percentage' --> dit kan vooral aan de orde zijn bij schade-auto's, of bij jonge exclusieve auto's.

Succes!

Terug
Bovenaan