Bereik elektrische auto

A

Anoniem

Guest
Is het mogelijk om bij de specificaties een aanvulling te maken bij alle elektrische auto’s wat het praktische min./max. bereik is in de winterperiode en in de zomerperiode?
Daarnaast zou het ook handig zijn om bij de verschillende hybride auto’s het min./max. bereik aan te geven.
Lijkt mij wel een handige aanvulling.

P 1648974 zei:
Is het mogelijk om bij de specificaties een aanvulling te maken bij alle elektrische auto’s wat het praktische min./max. bereik is in de winterperiode en in de zomerperiode?
Daarnaast zou het ook handig zijn om bij de verschillende hybride auto’s het min./max. bereik aan te geven.

En bij benzine/diesel het praktijk gebruikt?
Lijkt me niet nodig.

haarr zei:
P 1648974 zei:

En bij benzine/diesel het praktijk gebruikt?
Lijkt me niet nodig.

Zeer nuttig dit te melden bij EV's en bij diesel en benzine wagens niet relevant want binnen 5 minuten te tanken op bijna elke hoek... .

Bereik van EV zeer wisselend door rijgedrag bestuurder, weersomstandigheden, onze ervaring met aantal EV's.... .

Erg lastig lijkt me. Hoe koud is koud. Welke wielen had je gewild, regen, dakkoffer, hoeveel bagage, tegenwind, hoeveel kachel en airco etc.

De modellen met accuverwarming (bijna standaard nu) hebben minder last van kou.

Cd4Lop zei:
Zeer nuttig dit te melden bij EV's en bij diesel en benzine wagens niet relevant want binnen 5 minuten te tanken op bijna elke hoek... .
Je kan ook meer plekken elektra laden dan benzine tanken... ;)

Kijk eens op EV database (.nl) en er gaat een wereld voor je open. En jawel; ook die getallen zijn niet voor elke persoon een 100% match met de realiteit. Maar zie het meer zoals spritmonitor wat een goede informatiebron is om realistisch benzine/diesel verbruik te vergelijken

Die EV database is uitermate nuttig!

Ik houd daarnaast nog altijd in gedachten wat ik in mijn verkenning najaar 2018 heb 'geleerd'. Als serieuze verdieping met mijn (toen ;) ) ruim 70.000km per jaar, wilde ik ongekend goed weten waar ik aan zou beginnen. Dan is het makkelijk dat we voor Tesla hebben gewerkt en dat ik al jarenlang in de 'Audi-scene' netwerk heb opgebouwd. Dus gesprekken zowel met de Tesla-techneuten in Tilburg als de Audi-ontwikkelaars in Neckarsulm mogen hebben. Van beide kanten, geheel los van elkaar, dezelfde inschatting:
- actieradius in het boekje haal je perfect bij veel stadsverkeer
- actieradius bij 110km/u rijden op de snelweg = "boekje minus 20%"
- actieradius bij 135km/u rijden op de snelweg = "boekje minus 50%" :eek:

Omdat ik hoofdzakelijk snelweg rijdt, heb ik e-tron voor mezelf toen dus niet doorgezet.
Van veel vrienden, collega's en bekende met EV's, merk ik dat deze inschatting behoorlijk goed klopt. Uiteraard als gemiddelde van rijgedrag, temperaturen, etc. En ook bij de e-tron van mijn mrs. nu ruim 2 maanden, klopt de opgave van de techneuten inderdaad behoorlijk nauwkeurig.

@der Magistrat
Hoe ik het mij heb laten uitleggen, nee.
Wijsheid van de techneuten reproduceren: de impact van stadsverkeer versus snelweg is bij EV juist precies andersom dan bij ICE. Een ICE draait op constante snelheid super-economisch bij hoge overbrengingsverhouding, terwijl een EV dan continu extra stroom verstookt om lucht- en rolweerstand te overwinnen voor het vele extra accugewicht. In stadsverkeer is een EV superzuinig door het vele regenereren bij afremmen, terwijl bij een ICE dan juist telkens de kracht om massa op gang te brengen, overheerst.

Ik herken het in ieder geval helemaal tussen mijn A6 en onze e-tron nu. Mijn diesel A6 rijdt met 110 km/u op de snelweg makkelijk 1 op 20 en zuiniger (afgelopen vrijdag Den Haag - huis, 116km tussen 17.30u en 19u met 4,4 liter per 100km). Dat is nog een klap zuiniger dan volgens 'het boekje'. In stadsverkeer juist beduidend minder zuinig.

Opgave in 'het boekje' ligt voor de ICE vaker ïn het midden", bij de EV's vaak aan het maximum van haalbare actieradius. De bandbreedte is bij een EV dus vaak van 0 tot -50% actieradius. Mijn ervaring met ICE is bandbreedte van +15% tot -25%.

ketelapper zei:
Wijsheid van de techneuten reproduceren: de impact van stadsverkeer versus snelweg is bij EV juist precies andersom dan bij ICE. Een ICE draait op constante snelheid super-economisch, terwijl een EV dan continu stroom verstookt om lucht- en rolweerstand te overwinnen. In stadsverkeer is een EV superzuinig door het vele regenereren bij afremmen, terwijl bij een ICE dan juist telkens de kracht om massa op gang te brengen, overheerst.
Mooi verwoord. Juist dit zou de afweging moeten zijn bij het maken van een keuze tussen ICE of EV!

ketelapper zei:
@der Magistrat
Wijsheid van de techneuten reproduceren: de impact van stadsverkeer versus snelweg is bij EV juist precies andersom dan bij ICE. Een ICE draait op constante snelheid super-economisch, terwijl een EV dan continu stroom verstookt om lucht- en rolweerstand te overwinnen. In stadsverkeer is een EV superzuinig door het vele regenereren bij afremmen, terwijl bij een ICE dan juist telkens de kracht om massa op gang te brengen, overheerst.

Ik herken het in ieder geval helemaal tussen mijn A6 en onze e-tron nu. Mijn diesel A6 rijdt met 110 km/u op de snelweg makkelijk 1 op 20 en zuiniger (afgelopen vrijdag Den Haag - huis, 116km tussen 17.30u en 19u met 4,4 liter per 100km). Dat is nog een klap zuiniger dan volgens 'het boekje'. In stadsverkeer juist beduidend minder zuinig.

Opgave in 'het boekje' ligt voor de ICE vaker ïn het midden", bij de EV's vaak aan het maximum van haalbare actieradius. De bandbreedte is bij een EV dus vaak van 0 tot -50% actieradius. Mijn ervaring met ICE is bandbreedte van +15% tot -25%.

Dank voor de uitleg.
Sorry, ik had mezelf niet correct verwoord; ik bedoelde vooral buiten de stad. Ín de stad weet ik wel dat een ICE bijzonder inefficiënt is, maar je ziet zelf ook dat er een zeer groot verschil is hoe hard je rijdt (zeker bij 135km/h). Ik herinner me een 208 diesel die op de BC rond de 6 aangaf bij 120-125 en <4 bij 90km/h. Ook dat is dus een verschil van 50%.

ketelapper zei:
@der Magistrat

(..)

En toch hè.. er zitten toch eigenaardige aspecten aan. Immers:

-in de basis is massa op gang brengen een energie slurper. Dus, de gang erin houden (in stadsverkeer) is voor beide type aandrijving gunstig.
- Van de elektromotor wordt gezegd dat deze energie efficiënt is. Een ICE is meer een rijdende CV installatie, als het op rendementen aankomt.

-Ja, de EV is in staat om bij afremmen energie terug te winnen, iets dat een (standaard) ICE niet kan.
-Maar, ook de ICE verstookt op constante, hogere, snelheid continue energie / brandstof.
-Op die snelheid heeft een ICE voordeel van een (zuinige) versnellingsoverbrenging die het verbruik drukt.
-Is dat dan niet een gebrek aan de EV op hogere snelheid: geen overbrengingskeuze?
-EV is in de regel zwaarder dan een ICE. Dat zou in stadsverkeer een nadeel moeten zijn, lijkt mij.

Een elektrische auto is net als een brandstofauto het zuinigst bij constante iets lagere snelheden rond de 40-50 km/u als ik me goed herinner volgens de Renault ZOE actieradiusmeter. Als je een ICE zoekt die het ook behoorlijk doet in de stad moet je een goede hybride nemen. Maar zelfs de beste hybrides hebben een rendement van tegen de 40 procent terwijl een elektromotor meer dan 90 procent kan halen. Hoge snelheden op de snelweg is natuurlijk altijd ongunstig door de hoge luchtweerstand.

VERBRUIK (NEDC) Toyota Corolla 2.0 Hybrid
verbruik binnen beb. kom 3,6 l/100km 1 op 27,8
verbruik buiten beb. kom 4,0 l/100km 1 op 25,0
verbruik gecombineerd 3,9 l/100km 1 op 25,6
CO2-uitstoot 89 g/km

Engineer2 zei:
Kijk eens op EV database (.nl) en er gaat een wereld voor je open. En jawel; ook die getallen zijn niet voor elke persoon een 100% match met de realiteit. Maar zie het meer zoals spritmonitor wat een goede informatiebron is om realistisch benzine/diesel verbruik te vergelijken
Hier zit bij mij toch wel een fors verschil tussen. Inmiddels een maand een Skoda Citygo in gebruik. Ik verbruik toch wel zo'n 25% minder als wat in de database staat voor verbruik in de zomer. Het voordeel is wel dat je maar 100 mag rijden overdag. Dat scheelt waarschijnlijk ook aanzienlijk. Ik ben in ieder geval positief verrast over het bereik.

zeebra zei:
Engineer2 zei:
Hier zit bij mij toch wel een fors verschil tussen. Inmiddels een maand een Skoda Citygo in gebruik. Ik verbruik toch wel zo'n 25% minder als wat in de database staat voor verbruik in de zomer. Het voordeel is wel dat je maar 100 mag rijden overdag. Dat scheelt waarschijnlijk ook aanzienlijk. Ik ben in ieder geval positief verrast over het bereik.

Goed om te horen. Ik denk dat EV database nog steeds uitgaat van 120 of 130km/h inderdaad. En daarbij; de bedoeling is dat er een waarde uitkomt die aardig het realistisch gemiddelde aangeeft. Gemiddeld; dus er zijn ook genoeg mensen die minder verbruiken.

Om nog even op deze (een keer nette en gefundeerde discussie in plaat van maar wat roepen (y) ) zaken in te haken:

Een ICE heeft op de snelweg ook behoorlijk last van de luchtweerstand. Maar dit wordt deels gecompenseerd doordat een ICE op constante belasting en toerental veel (echt heel veel) efficienter is dan tijdens wisselende last. Een ICE heeft immers heel veel verschillende systemen (lucht, brandstof, uitlaatgas recirculatie, temperatuur, etc.) en grootheden die met elkaar in balans moeten zijn. Al die systemen hebben een andere responstijd tot veranderingen. Bij het wisselen van de belasting is de balans dus altijd verstoort.

Een elektro motor heeft dit nadeel niet. En als bonus daar bovenop heeft een elektromotor ook nog eens een veel groter gebied waarin hij efficiënt is en veel kracht kan leveren. Maar er zijn verschillende elektromotoren die gebruikt worden in EV's. En daar zijn ook verschuivingen in te zien in efficiëntie; vooral op hoog toerental. Er komt een punt dat bijvoorbeeld de vectoren van het magneetveld minder nauwkeurig geregeld kunnen worden. Op een gegeven moment kan de processor niet meer de meest ideale aansturing aan op hoger toerental. Of en waar dat punt bereikt wordt is afhankelijk van het type elektromotor. Maar los daarvan speelt dit pas bij topsnelheid of bij snelheden boven de 160km/h.

Omdat de efficientie verder vrijwel hetzelfde blijft over de toerental range zie je dat de toename van energieverbruik vrijwel exact de luchtweerstand curve volgt. Luchtweerstand is dus alles. En aangezien SUV's veelal populair zijn als EV (makkelijker te maken met de accu eronder en een grotere afzetmarkt) zie je dat luchtweerstand heel sterk toeneemd als verbruiksfactor. Een zo aerodynamisch mogelijke EV maakt heel veel uit. De Model 3, Hyundai Ioniq en nog een paar doen dat erg goed en daarbij zie je ook veel minder verschil in verbruik tussen 80km/h en 100km/h en maar beperkt meer naar 120km/h.

Engineer2 zei:
Om nog even op deze (een keer nette en gefundeerde discussie in plaat van maar wat roepen (y) ) zaken in te haken:

Een ICE heeft op de snelweg ook behoorlijk last van de luchtweerstand. Maar dit wordt deels gecompenseerd doordat een ICE op constante belasting en toerental veel (echt heel veel) efficienter is dan tijdens wisselende last. Een ICE heeft immers heel veel verschillende systemen (lucht, brandstof, uitlaatgas recirculatie, temperatuur, etc.) en grootheden die met elkaar in balans moeten zijn. Al die systemen hebben een andere responstijd tot veranderingen. Bij het wisselen van de belasting is de balans dus altijd verstoort.

Een elektro motor heeft dit nadeel niet. En als bonus daar bovenop heeft een elektromotor ook nog eens een veel groter gebied waarin hij efficiënt is en veel kracht kan leveren. Maar er zijn verschillende elektromotoren die gebruikt worden in EV's. En daar zijn ook verschuivingen in te zien in efficiëntie; vooral op hoog toerental. Er komt een punt dat bijvoorbeeld de vectoren van het magneetveld minder nauwkeurig geregeld kunnen worden. Op een gegeven moment kan de processor niet meer de meest ideale aansturing aan op hoger toerental. Of en waar dat punt bereikt wordt is afhankelijk van het type elektromotor. Maar los daarvan speelt dit pas bij topsnelheid of bij snelheden boven de 160km/h.

Omdat de efficientie verder vrijwel hetzelfde blijft over de toerental range zie je dat de toename van energieverbruik vrijwel exact de luchtweerstand curve volgt. Luchtweerstand is dus alles. En aangezien SUV's veelal populair zijn als EV (makkelijker te maken met de accu eronder en een grotere afzetmarkt) zie je dat luchtweerstand heel sterk toeneemd als verbruiksfactor. Een zo aerodynamisch mogelijke EV maakt heel veel uit. De Model 3, Hyundai Ioniq en nog een paar doen dat erg goed en daarbij zie je ook veel minder verschil in verbruik tussen 80km/h en 100km/h en maar beperkt meer naar 120km/h.
Het is niet zo dat een ICE op constante snelheden ook constant belast wordt. Dat is namelijk niet zo. Dat kan je mooi zien als je in een hybride rijd. In een hybride wordt de brandstofmoter wel constant belast en wordt de wisselende belasting van de aandrijflijn afgewikkeld door de elektromotor. Daardoor is een hybride tot 120 km op de snelweg efficiënter dan een gewonde benzinemotor. Een snelweg is nooit een recht stuk weg maar er zitten regelmatig allerlei kunstwerken in, hoogteverschillen, bochten en dergelelijke. Daartnaast heeft de wind behoorlijk invloed. Dat alles veroorzaakt een wisselende belasting bij gelijkblijvende snelheid.

zeebra zei:
Engineer2 zei:

Het is niet zo dat een ICE op constante snelheden ook constant belast wordt. Dat is namelijk niet zo. Dat kan je mooi zien als je in een hybride rijd. In een hybride wordt de brandstofmoter wel constant belast en wordt de wisselende belasting van de aandrijflijn afgewikkeld door de elektromotor. Daardoor is een hybride tot 120 km op de snelweg efficiënter dan een gewonde benzinemotor. Een snelweg is nooit een recht stuk weg maar er zitten regelmatig allerlei kunstwerken in, hoogteverschillen, bochten en dergelelijke. Daartnaast heeft de wind behoorlijk invloed. Dat alles veroorzaakt een wisselende belasting bij gelijkblijvende snelheid.

Klopt helemaal. Het is niet helemaal constant maar ook weer niet wisselend genoeg om dynamisch genoemd te worden. Een hybride (niet elke hybride dus een beetje afhankelijk van het type en de regelstrategie) kan inderdaad de ICE echt geheel constant houden. Vergeleken met de dynamiek die een ICE beleefd tijdens stadsritten is het snelweg gebruik wel heel erg constant al.

Terug
Bovenaan