Benzinemeter Toyota Prius type 2

Guest
Beste lezer,

Ik heb onlangs een Toyota Prius type 2 HSD uit 2004 gekocht.
Volgens mijn instructieboekje moet mijn benzinemeter met nog 1 blokje over gaan knipperen.
Bij mijn auto gebeurd dit niet.
Weet iemand of dit komt omdat er nog teveel benzine in de tank zit? (Bij tanken bleek dat ik 38 liter verreden heb van de 45 liter inhoud volgens de specificaties; dat de benzinemeter dus eerst op 1 blokje blijft staan en later gaat knipperen?)

Met vriendelijke groet,

Ronron

De Prius 2 heeft geen conventionele brandstof tank, het is meer een soort "blaas" die uitzet en ook weer krimpt. Ik heb wel vaker gelezen dat hierdoor het laatste blokje soms erg lang mee kan gaan. Als je durft gewoon nog even doorrijden dus tot de boel begint te knipperen.

Het is door deze blaas ook erg lastig om de tank goed vol te krijgen, op de Prius fora staan wel tips om het voor elkaar te krijgen.

Bedankt voor de reacties en het advies.

Met vriendelijke groet,

Ronron

Jup die blaas zorgt voor minder dampen en is dus milieuvriendelijker, de nieuwste Prius heeft weer een normale tank.

Ik zou me er geen zorgen over maken, maar het ook niet bewust gaan testen. Er komt vast wel een moment dat je wel merkt dat het gewoon werkt (of dat het niet blijkt te werken ;)

Als je op de dagteller hebt bijgehouden hoever je hebt gereden na de tankbeurt weet je nu hoever je kunt komen met 38 liter. Bij soortgelijk gebruik weet je dan ook hoever je ongeveer kan komen met 40 of 42 liter (bijvoorbeeld 800 km). Probeer dat eens en kijk of het blokje gaat knipperen. Meer dan 40 à 42 liter zou ik niet verstoken.

V0RQ zei:
Jup die blaas zorgt voor minder dampen en is dus milieuvriendelijker, de nieuwste Prius heeft weer een normale tank.

Mag ik daaruit concluderen dat er grote nadelen aan de blaas zitten die niet opwegen tegen het milieuvoordeel?

Twix zei:
...
Mag ik daaruit concluderen dat er grote nadelen aan de blaas zitten die niet opwegen tegen het milieuvoordeel?

Nee dat denk ik niet, wat ik vooral lees is dat er wat nadeeltjes zijn bij koud weer ( je kan dan minder tanken) en de niveaumetingen blijken wat lastiger. Of dat nadeliger is dan het voordeel voor milieu wordt een heel filosofische discussie.

Zelfs als het blaassysteem    perfect zou zijn voor hel milieu zonder nadelen, dan kan je je nog afvragen of het niet beter is gewoon een voorradige tank te gebruiken (minder materiaal, minder tests, minder assemblagelijnen).

gewoon de tank zo leeg mogelijk rijden. je kan nog op stroom verder:)

Bedankt voor de opheldering, wat mij ook al opviel is dat de benzinemeter inderdaad weleens onnauwkeurig is dit komt blijkbaar door dat deze tank als een soort blaas werkt, wat lastig te peilen is.
@Snelle Willy lol :D.
@Thefox, ik hou inderdaad met een dagteller bij hoeveel kilometer ik op een tank rij, ik probeer ook te kijken hoeveel kilometers ik per blokje rijd om te kijken hoeveel liter ongeveer zo'n blokje is.

Terug
Bovenaan