Benzine of diesel advies

A

Anoniem

Guest
Ik ben opzoek naar een nieuwe auto en ik twijfel of ik een benzine of diesel moet nemen.

Ik zal ongeveer 25000 km per jaar rijden. Werk + vakantie is zo'n 20000 per jaar en 5000 heb ik erbij opgeteld als prive / overige km's.

Ik heb al het een en ander vergeleken. Bijvoorbeeld bij een Leon ST 1.4 TSI en 2.0 TDI berekend met het praktijkverbruik is het verschil zo'n 100 euro.

Wat adviseren jullie?

Als dat de afweging is, altijd voor benzine gaan. Daar kom je over een jaar of 5 nog wel vanaf, de diesel is dan helemaal afgeschreven waarschijnlijk.

In principe zeg ik benzine maar hangt ook een beetje af van over welke TSI en TDI we het hier precies hebben.
( probleem TSI en/of sjoemel TDI )

Gaat het om een nieuwe auto of gebruikte auto?

Bij gebruikt; daar is al een flinke afschrijving geweest mag ik hopen en prijstechnisch veel aantrekkelijker om te kopen den een vergelijkbare benzine versie. Ga je hem dan ook nog helemaal 'op' rijden. Dan kan diesel een overweging zijn die interessant kan zijn nu. Die dingen koop je nu voor relatief weinig.

Ga je echt nieuw kopen, en / of wil je er over een jaar of 2 / 3 toch weer vanaf, dan benzine.

Zoals de twee andere forumleden ook al aangeven, zou mijn advies ook benzine zijn. Wel hangt het er vanaf of je bijv. veel korte ritten maakt (slecht voor moderne diesels) en hoelang je de auto wilt gaan rijden (als je 'm na 2 of 3 jaar wilt inruilen maak je wrs andere keuzes dan wanneer je hem verwacht behoorlijk 'op' te rijden.

De aanschafprijs van diesels is vaak veel lager, vooral bij modellen waar er heel veel aanbod is (de zogenaamde ex 14% auto's).
Dus die schaf je veel voordeliger aan. Qua kilometers zit je goed boven het omslagpunt.

2 zaken die dus belangrijk zijn: rij je veel korte stukken? En is het model dat jij op het oog hebt voordeliger als diesel of als benzine?

Niet alleen brandstof vs weggenbelasting, jij moet ook nog kijken naar afschrijving.

Hier kan jij meer over afschrijving vinden https://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor/, maar misschien het model van dit is beetje oud, die zegt niet zo veel over de enorme afschrijving van diesel de laaste 5 jaren.

En nog: nu is diesel veel goedkoper kwa aanschaf

Bij een nieuwe auto zou ik kiezen voor benzine, omdat je daar minder op afschrijft.

Bij een gebruikte auto van bv 4 of 5 jaar oud ligt het anders. Vaak is dan de diesel uitvoering vele duizenden euro's goedkoper dan de benzine uitvoering, door het grote aanbod en geringe vraag. Dan kan een diesel best heel aantrekkelijk zijn. Het prijsverschil is erg groot bij oude ex 14% diesels zoals bv. de Volvo V40, Renault Megane, Peugeot 308, Renault Clio.

Kijk eens naar een Toyota Corolla Touring Sports Hybrid. In die hoek moet je het zoeken qua kilometers.

Tja... het omslagpunt zit juist net bij die kilometerstand.

Welke modeljaar betreffen de motoren? De 1.4tsi 140/150pk (met ACT als ik het me goed herinner) na 2013 is wel een stuk degelijker dan voor 2013.

De 2.0tdi rijd net wat fijner vanwege het koppel, maar qua prestaties doen ze elkaar niet onder.

Heb ook net een diesel gekocht. Qua jaarlijkse kosten ook maar net, net op het kantelpunt (ligt wel laag op het moment) Alleen wat betreft aanschaf scheelt het bijna de helft ivm een ongeveer hetzelfde uitgeruste benzineversie. Dus evt afschrijving en onverhoopte meerkosten heb je er al gauw uit.

Door de lage prijs van dieseloccassions in de kleine middenklasse op dit moment, zou 25.000km al best wel eens boven het omslagpunt kunnen zijn. Dan is het meer de vraag wat je zelf verwacht van gebruiksduur en - daarmee - hoe belangrijk de restwaarde over X jaar voor je is.

Dat is puur gokken. Ter illustratie dat er voor mijn diesel A6 een kleine twee jaar geleden € 400 per maand (!) verschil zat tussen hoogste en laagste leaseofferte. Puur verschil in restwaarde inschatting. De ene vond diesel in het verdomhoekje zitten. De ander stelde dat er altijd een groep over blijft waarvoor diesel rijden het meest interessant is en dat die groep over een paar jaar tegen een enorm tekort in de occassionmarkt aanloopt (voor de hogere middenklasse)... En dus schat die ene maatschappij mijn auto juist heel hoog in.

Daarnaast is de exportmarkt nog altijd goed voor diesels. Het anti-sentiment heerst vooral in Nederland met onze kudde-mentaliteit :(

Meest zekere keuze is benzine. Daarbij doe ik nog wel graag de toevoeging met de vraag hoeveel je per dag rijdt? Als je vaak korte(re) afstanden rijdt, is een plug-in hybride met <50 gram CO2 wel erg interessant.

ketelapper zei:
Door de lage prijs van dieseloccassions in de kleine middenklasse op dit moment, zou 25.000km al best wel eens boven het omslagpunt kunnen zijn. Dan is het meer de vraag wat je zelf verwacht van gebruiksduur en - daarmee - hoe belangrijk de restwaarde over X jaar voor je is.

Dat is puur gokken. Ter illustratie dat er voor mijn diesel A6 een kleine twee jaar geleden € 400 per maand (!) verschil zat tussen hoogste en laagste leaseofferte. Puur verschil in restwaarde inschatting. De ene vond diesel in het verdomhoekje zitten. De ander stelde dat er altijd een groep over blijft waarvoor diesel rijden het meest interessant is en dat die groep over een paar jaar tegen een enorm tekort in de occassionmarkt aanloopt (voor de hogere middenklasse)... En dus schat die ene maatschappij mijn auto juist heel hoog in.

Daarnaast is de exportmarkt nog altijd goed voor diesels. Het anti-sentiment heerst vooral in Nederland met onze kudde-mentaliteit :(

Meest zekere keuze is benzine. Daarbij doe ik nog wel graag de toevoeging met de vraag hoeveel je per dag rijdt? Als je vaak korte(re) afstanden rijdt, is een plug-in hybride met <50 gram CO2 wel erg interessant.
Dat is wel waar we over een aantal jaar tegenaan gaan lopen ja. Nu wordt er veel minder diesel nieuw verkocht maar dat betekend niet dat er geen vraag naar zal zijn op de occasionmarkt over een aantal jaar.
Zeker de nieuwe euro 6 (en 6d temp en alles wat daarna komt) zal nog veel vraag naar blijven door veelrijders.

Terug
Bovenaan