benzine lucht, daihatsu cuore 1.0 sti

Guest
Hallo,
Ik heb sinds kort een cuore sti uit 2002.
Met dit warme weer gaat het raampje open en je komt nu en dan bijna om in de benzine lucht.
Het lijkt op te komen rond de 60km per uur en bij 80.. oef!

Hij heeft 2 maanden terug een grote beurt gehad en meteen apk,
Dit heeft de vorige eigenaar laten doen.

Dynamo, bougies, v-snaar, banden, vloeistoffen en filters enz zijn toen vervangen.

Zelf dacht ik aan een gaatje in de tank vulleiding,
Ik ruik namelijk geen benzine aan de voorzijden na rijden. Dus het lijkt me sterk dat het probleem onder de motorkap zit.

Iemand nog suggesties? Misschien een tip hoe ik simpel een tank vulleiding gaatje kan identificeren?

Als de auto verder geen vreemde symptomen heeft en de benzine lucht echt alleen maar te ruiken is bij een bepaalde snelheid (en niet wanneer de auto geparkeerd staat) zou ik het EVAP systeem na (laten) kijken.

Deze klep gaat open onder bepaalde omstandigheden om de verzamelde benzinedampen te verbranden in plaats van lozen in de open lucht. Als het goed is zie je onder de motorkap een klep met een slangetje naar je luchtinlaat, zit dit slangetje nog wel op zijn plek?

Ik heb net zelf onder de auto gelegen,
Lijkt indd niks aan de vulleiding te mankeren. Buiten de aansluiting aan de tank, even de kenner laten kijken..

Ik ga me nu even inlezen over de evap.
Lomp dat ik niet net een foto van de motor heb gemaakt.

Kan het trouwens kwaad hiermee te rijden?

Niet mijn waggy,
https://assets.autoweek.nl/m/m1cyhvnb2rd5_480.jpg

Voor ik iets doms zeg, kun je de evap aanduiden op de foto in de link.
Het kan best zijn dat er hier het euvel zit, recent is de filter van de luchtinlaat vervangen. Kan dat daar iets niet lekker is gegaan.

Laat je lucht massameter (zit in de luchtinlaat) eens schoon maken door de dealer, kan best zijn dat deze vuil is en daardoor een verkeerde waarde aan het ECU (computer) geeft. Hierdoor kan het zijn dat de motor in verhouding tot de hoeveelheid lucht teveel brandstof ingespoten krijgt, dan ruik je inderdaad een benzinelucht.

Benzine lucht is trouwens alleen te ruiken met het raam open.

Ik heb de auto wel van een particulier gekocht, maar hij gaat netjes in onderhoud bij een monteur die we vertrouwen.
Daar gaat hij morgen dan ook op de brug om te kijken. Hij gaf ook aan dat zijn ervaring met dit type is dat het de vulleiding is :/

Is het een L701? Op het plaatje de mijne.

Foto550-AQNBHDUD.jpg

Zo ja, er is een aantal jaren geleden een actie geweest waarbij de vulhals achter de tankklep vervangen is. Je zou eens via een Daihatsu-dealer of servicepunt kunnen proberen te achterhalen of dat bij de jouwe ook gedaan is. Was destijds gratis vervanging.

PascaID,
Volgens mij is het idd een L701.
De afspraak met de monteur is verzet naar morgen door de monteur.

Mijn vriend zei vandaag dat hij niks rook,
Het is hier dan wel heel ander weer. Gisteren was het fel zonnig.

Wat mij vandaag opviel was het rubber in de tankdop, deze is eerder steen dan rubber. Misschien goed idee een nieuwe op te duikelen.

Carkiller

Nee, eigenlijk nog niet nodig geweest te tanken sinds aankoop.
Hij rijd 7,7/100 dus dat duurt even.
Ik zit er over te denken er V-power in te gooien als de tank beetje leeg is.

7.7 is wel erg veel voor een Cuore! Dat is bijna 1:13. 1:20 moet met een beetje geluk te doen zijn.
Geeft de boordcomputer dat aan?

Misschien verklaart dat ook wel de benzinelucht..

7.7 is met veel snelweg.
De computer geeft niks aan, ik weet ook niet zeker of 7,7 klopt. De vorige eigenaar reed 530km op 1 tank.
Elke dag 50 km en aan het petje te zien was het vast sportief rijden.
Ik heb begrepen dat het een 40 liter tank is (wat ik wel groot vond) dus ik kwam op -+7,7 uit.

Nu je het zo zegt indd wat hoog.
Ik ga vandaag zelf de snelweg op.. kijken hoeveel ik er door slurp...
Als het echt te veel is...toch asap naar de garage.

Kijk voor de zekerheid nog even onder de motorkap; laat de motor draaien en kijk goed of er ergens benzine lekt.
Indien dat het geval is direct uitzetten en niet verder mee rijden.

Juist op de snelweg moet 'ie zuinger zijn. Even kilometers bij houden en aftanken, kijken op hoeveel liters je komt. Zegt waarschijnlijk niks, aangezien een eventuele kleine lekkage al een behoorlijke lucht kan veroorzaken.

Het kan natuurlijk wel zijn dat er recentelijk benzine is geknoeid in de auto, die lucht blijft redelijk lang hangen.

Geen benzine lekkages enz, alles is al gecheckt.
Nieuwe tankdop opgehaald en niks meer geroken maar wegens slecht weer weinig het raam open gehad.
Vandaag ruim 50km gereden en kwam met gemak uit op 1/17-1/18,

Zijn vorige baas reed gewoon als een petje!

Ik heb sinds kort ook een daihatsu cuore, ben er deze week achter gekomen dat de hals van de tank lek is, heb foto s gemaakt en zie twee pijpjes lopen een dikke de hals en een dunne ernaast en daar zit een gat, kwam er achter doordat ik voltankte en drie keer liet kliken, toen kwam er brand stof onder het spatbord van dan, kreeg advies om voltetanken, en vol is vol en heel rustig aan doen, heeft iemand nog advies, kan ik gebruik maken van een terugroep actie, omdat het euvel wel vaker voor komt bij deze auto s

eric bosch zei:
Ik heb sinds kort ook een daihatsu cuore, ben er deze week achter gekomen dat de hals van de tank lek is, heb foto s gemaakt en zie twee pijpjes lopen een dikke de hals en een dunne ernaast en daar zit een gat, kwam er achter doordat ik voltankte en drie keer liet kliken, toen kwam er brand stof onder het spatbord van dan, kreeg advies om voltetanken, en vol is vol en heel rustig aan doen, heeft iemand nog advies, kan ik gebruik maken van een terugroep actie, omdat het euvel wel vaker voor komt bij deze auto s

Dus je vult je tank te vol en vind het dan gek dat de overloop/ontluchting benzine laat lopen? Dat is juist een beveiliging tegen het teveel tanken.
Dat er een gat zit is niet vreemd, zou er geen gat zitten krijg je de auto niet volgetankt omdat de lucht niet de tank uit kan tijdens het tanken. Hoe dit precies werkt verschilt per auto maar als daar benzine uit komt heb je hem gewoon te vol getankt.

En dit had ook in een nieuw topic gekund ipv een van 4 jaar oud...

Hierbij even de uitleg over de werking van de afslag van het vulpistool:
1e klik: tank is al vol, je kunt nu betalen en wegwezen
2e klik: tank is nu bomvol, dringend verzocht om nu te betalen en weg te wezen
3e klik: tank stroomt over via de overloop, gaarne nu ook betalen en tevens een dweil vragen om alle gemorste brandstof weer netjes op te ruimen... daarna wegwezen en de volgende keer ook liever elders gaan tanken

De volgende keer dus gewoon stoppen na de eerste afslag/klik, is beter voor je portemonee, beter voor de veiligheid en beter voor het milieu.
Terugroepactie is ook volstrekt zinloos, want de gemorste benzine luistert namelijk niet... je krijgt er hooguit een paar lachers mee op je hand als je de gemorste benzine terug roept.:)

Bedankt voor de fijne uitleg, weet in ieder geval dat de tank niet lek is daar ging het mij om, zal de goeie raad zeker opvolgen, en 1 keer laten kliken zo leer je na 30 jaar auto rijden en dikke 500000 km verder altijd nog iets bij , daar voor mijn dank

Terug
Bovenaan