Benzine, Hybride of Elektrisch?

gjsangers

Net ingestapt
Wat is wijsheid? Nu een benzine auto kopen of doorrijden en wachten wat de markt van hybride en elektrische auto's gaat doen.

Wie heeft er een advies?

Ik krijg een kind van al die vage vragen, kunnen wij zeker TS uit gaan melken wat hij precies wil met de auto, budget, etc. etc.

Ik dank je feestelijk, misschien is een ander zo gek.

Idefiqs zei:
Ik krijg een kind van al die vage vragen, kunnen wij zeker TS uit gaan melken wat hij precies wil met de auto, budget, etc. etc.

Bedankt voor je sympathieke reactie.

Mijn vraag is of het nu überhaupt nog verstandig een benzine auto te kopen.

De nieuwe Toyota Yaris of Corolla hybride durf ik zonder meer aan te bevelen, top techniek, betrouwbaar, zuinig bij weinig en veel kilometers en goede prestaties. Verder is de openingspost natuurlijk veel te karig er staat niets in over waaraan de auto moet voldoen hoe het met de huidige auto staat etc. etc.

Je naakt je zorgen over de restwaarde van een auto met benzine motor? Er wordt heel veel over geschreven en geroepen, en voor alle varianten zijn er kampen voor en tegen. De praktijk voor particulier die een auto koopt (nieuw of occassion) de komende paar jaar? Je kunt met een gerust hart een benzine auto kopen, zeker als dit een courante gezinsauto betreft. Als je daar als particulier grofweg gemiddeld 5 jaar in rijdt, krijg je daar in 2020 echt wel een normale inruil voor. Ik verwacht dat het tegen die tijd pas in elke zin interessant zal zijn voor de gemiddelde particulier om een auto met alternatieve aandrijving aan te schaffen. Dan zal er nog steeds een groot deel minder koopkrachtigen zijn die graag nog eens 5 jaar in je benzine auto rijden, en misschien is het dan 2030-2035 echt voorbij met de ICE zoals we die nu kennen.

Hybrides zijn al ruim 20 jaar op de markt, inmiddels in alle prijsklassen te verkrijgen en altijd een goed idee. Rij al 8 jaar hybride, en inmiddels (nwe Corolla) is dat zo mooi doorontwikkeld, echt een aanrader!

Voor ons staat onze ‘tweede auto’ nu als eerste op de nominatie vervangen te worden. Dat kan een verstandig klein gebakje worden, benzine of electrisch, maar mijn yolo plan is toch over zeg 2 jaar max een leuke GT86 te zoeken! Daar rijd ik dan in tot het niet meer mag/kan.

gjsangers zei:
Wat is wijsheid? Nu een benzine auto kopen of doorrijden en wachten wat de markt van hybride en elektrische auto's gaat doen.

Wie heeft er een advies?

Nieuwe auto's schrijven over het algemeen de eerste jaren heel veel af, daarna valt het meestal wel mee.

We weten eigenlijk te weinig om een goed advies te geven, we weten niets over de huidige auto :merk en model, motor, kilometerstand, leeftijd en staat, en hoeveel kilometers er mee gereden worden per jaar.

Andere auto's kopen kost altijd geld, omdat de verkopende partij er ook aan wil verdienen.

Als je nog wat gegevens doorgeeft dan denken we met je mee.

Wat verwacht je zelf van de markt voor hybride en elektrisch, zoals je het zelf omschrijft?

gjsangers zei:
Idefiqs zei:

Bedankt voor je sympathieke reactie.

Mijn vraag is of het nu überhaupt nog verstandig een benzine auto te kopen.

Ja.

Ik denk dat je die vraag tegenwoordig beter bij de politiek neer kunt leggen, het antwoord valt of staat namelijk met wat daar telkens beslist en gewijzigd wordt.
Mijn eigen gevoel zegt dat ik nog wel even door blijf tuffen met m'n huidige mobiele blik en daar (zolang het nog goed functioneert) ook zo weinig mogelijk in moet gaan investeren, en rustig even af moet wachten wat er na de volgende verkiezingsronde in Den Haag beslist gaat worden. (en hopelijk wordt het dan eindelijk eens een duurzaam beleid i.p.v. een wispelturig spelletje paniekvoetbal)

Het hele EV drijft nog compleet op subsidies en tijdelijke voordeeltjes, maar het afbouwen daarvan is inmiddels ook begonnen en al die gemiste inkomsten uit bpm, mrb en accijns moeten wel weer ergens op verhaald worden.
Uiteindelijk bepaalt dat samen met de exportwaarde (die ook volledig drijft op subsidies en voordeeltjes in het buitenland) wel voor een aardig deel de restwaarde/afschrijving van een auto die weer in de markt gezet wordt.
Allemaal glazen bolletjes en koffiedik kijken dus, met name voor de kopers die wat langer als 2 of 3 jaar met hun auto willen rijden.

Muddy Bandit zei:
al die gemiste inkomsten uit bpm, mrb en accijns moeten wel weer ergens op verhaald worden.

Precies dit dus. Als politiek Den Haag ineens beslist om de belasting/accijnzen op stroom flink te verhogen kan het zomaar zijn dat een diesel/benzine toch voordeliger is.
Een aantal jaar geleden was diesel nog MRB vrij (en een lage bijtelling), net zoals EV's dat nu zijn. En als je ziet waar diesel nu staat... Kan zomaar met EV ook gebeuren.

Niemand weet wat de toekomst gaat brengen.

Heel persoonlijk, heb je zin en tijd om 2 keer per avond je auto te verzetten of de verrassing als je s morgens erachter komt dat je partner dat vergeten is of heb je een eigen oprit.

Ga je wel eens naar een vakantieadres zonder laadpaal, doe je een sport of klantenbezoek op langere afstand in buitengebieden etc.

Voor de gemiddelde particulier is elektrisch rijden nog véél te duur. Als je uit de voeten kan met de eerste generatie bereiken van +/- 100km in de relatief kleine Leaf, i3 etc dan wordt het interessanter.

Let wel, een nette benzineversie in welke grootte dan ook, van €5000-8000 brengt je wél altijd overal zonder dagelijks laadpaalgedoe.

Ik zit zelf ook met deze vraag,ik denk er aan om nog een keer een leuke benzineauto te kopen,voordat dat straks niet meer kan en alles elektrisch is.

Dat is een mooie vraag. Iedereen is nu wel bekend met de voor-en nadelen van elektrisch rijden.
Laten we beginnen met dé officiele statement van onze regering
Hoe lang kan ik nog rijden op benzine?
De meeste auto’s in Nederland rijden op benzine of diesel. Hoe lang dat zo blijft is de vraag. Fossiele brandstoffen stoten CO2 uit. De Rijksoverheid wil de uitstoot van CO2 verminderen. De markt van de elektrische auto’s ontwikkelt zich snel. En ook worden elektrische auto’s steeds goedkoper.

Gebruik van fossiele brandstoffen
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto’s die op lgp rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.

Met andere woorden: ???????????

Puur elektrisch worden de autos die veel kilometers maken (meerprijs verdient zich terug) en stadsautotjes (50 km range is zát en kan in de stad met een mini accu).

Ik verwacht dat 'het grote publiek' een grote praktische benzine auto houdt voor het gezin en later een 2e elektrische stadsauto aanschaft voor stadsritjes.

Wachten op terugkoppeling dan maar van 't.s,en tot die tijd deze topic maar niet omhoogplaatsen, maar daar is iedereen natuurlijk eigen baas in.

Wat is je huidige situatie? Leeftijd van je huidige auto, kilometerstand, type auto, budget, je overwegingen, etc.
Als je dit met ons kunt delen, wordt de beantwoording ook wat gerichter. Nu is het vooral een heel algemeen verhaal dat we hier kunnen typen (en dat is wat Idefiqs bedoelde).

Elke EV van nu is over enkele jaren achterhaald qua range, laadsnelheid etc. Ik verwacht dan ook hoge afschrijvingen voor EV’s, zolang deze auto’s nog zo sterk aan ontwikkelingen onderhevig zijn.

Gullideckel zei:
Elke EV van nu is over enkele jaren achterhaald qua range, laadsnelheid etc. Ik verwacht dan ook hoge afschrijvingen voor EV’s, zolang deze auto’s nog zo sterk aan ontwikkelingen onderhevig zijn.
Alleen slaat het nergens op wat je hier post, de afschrijving is juist heel laag omdat de vraag voorlopig groter is dan het aanbod. Wat hier niet verkocht wordt dat gaat wel naar het buitenland.

Epica zei:
Gullideckel zei:
Alleen slaat het nergens op wat je hier post, de afschrijving is juist heel laag omdat de vraag voorlopig groter is dan het aanbod. Wat hier niet verkocht wordt dat gaat wel naar het buitenland.

Met een Etron-50 van 80k moet je nu al na 250km op zoek naar een laadpaal, terwijl er over een paar jaar een groot aanbod zal zijn van vergelijkbare auto’s waarmee je pas na 600km hoeft te gaan laden. Wat is op zo’n moment die Etron dan nog waard? Ik zou er sowieso niet veel geld meer voor over hebben.
Jij zegt dat mijn reactie nergens op slaat, t.z.t. zullen we zien wie er gelijk krijgt.

Een auto van 3 jaar oud is door de bank genomen nog 50% waard. Dan heb je straks dus een drie jaar oude eTron met een matig bereik voor rond de 35, en een nieuwe met een dan wellicht groter bereik voor 70. Dat zijn dan nog steeds geen concurrenten van elkaar, dus de ontwikkeling van de accu's zegt ook weer niet alles over de restwaarde.
Over drie jaar is voor een tweedehands gangbaar wat nu voor een nieuwe gangbaar is. Het is alleen de vraag of er, bij gebrek aan financiële tegemoetkoming voor een tweedehands, net zo'n markt voor is als dat er nu is voor een nieuwe.

JFR zei:
Ik zit zelf ook met deze vraag,ik denk er aan om nog een keer een leuke benzineauto te kopen,voordat dat straks niet meer kan en alles elektrisch is.

Wat houdt je tegen?

gjsangers zei:

Wie heeft er een advies?

Als je toe bent aan een nieuwe, koop dan gewoon wat je leuk vindt.

Gullideckel zei:
Epica zei:
Gullideckel zei:

Met een Etron-50 van 80k moet je nu al na 250km op zoek naar een laadpaal, terwijl er over een paar jaar een groot aanbod zal zijn van vergelijkbare auto’s waarmee je pas na 600km hoeft te gaan laden. Wat is op zo’n moment die Etron dan nog waard? Ik zou er sowieso niet veel geld meer voor over hebben.
Jij zegt dat mijn reactie nergens op slaat, t.z.t. zullen we zien wie er gelijk krijgt.
Er zijn straks zo weinig occasion E-Trons dat die nog steeds een behoorlijke waarde hebben. Voor de meeste mensen is 250 km genoeg. Ik zou niet weten wat ik met meer zou moeten. Een nachtje aan de paal voor het huis en hij kan weer 250 km. Prima toch? Zo hard gaat de ontwikkeling trouwens niet. Model S is van 2012 en had al een actieradius van 400 km. Zoveel verder gaan de anderen nu nog niet.

Grote dure auto's zoals de E-Tron die zijn gemaakt voor mensen die veel kilometers moeten afleggen, zullen in de toekomst op waterstof rijden.

zeebra zei:
... Een nachtje aan de paal voor het huis en hij kan weer 250 km. Prima toch? ....

Als je maar een eigen paal en eigen plaats voor de deur hebt wel, en aan een openbare paal ook wel.

Sinds afgelopen herfst is er hier in de straat een wat oudere Nissan Leaf in gebruik genomen, het bereik van die dingen schijnt ook niet al te optimaal te zijn als het dagelijkse woon/werk/woon verkeer al ca. 70 km bedraagt.
De eigenaar claimt inmiddels (met een in zijn voortuin geplaatst eigen gemaakt parkeerverbod-bordje voorzien van zijn kenteken) de openbare parkeerplaats + een stuk trottoir voor zijn woning als privégebied om dat ding maar dagelijks op te kunnen laden via een stopcontact in zijn woning, en schroomt zich daarbij niet om de "foutparkeerders" op "zijn parkeerplek" en de passerende voetgangers/kinderen die over zijn laadtouwtje struikelen vrij intimiderend te benaderen.
En dan kan ik dat dagje/nachtje laden (de eigenaar werkt in ploegendienst) voor het huis absoluut niet meer prima vinden.:(

Ik denk dat binnen 2 jaar elke met de Etron vergelijkbare EV (inclusief de Etron zelf) een range heeft van 600km of meer.

funf zei:
JFR zei:

Wat houdt je tegen?

Het feit dat ik mijn huidige auto nu bijna 3 jaar heb,destijds nieuw gekocht,maar bij een nieuwe auto misschien wel het verstandigst is om er een jaar of 4,5 jaar er in te blijven rijden.

JFR zei:

Het feit dat ik mijn huidige auto nu bijna 3 jaar heb,destijds nieuw gekocht,maar bij een nieuwe auto misschien wel het verstandigst is om er een jaar of 4,5 jaar er in te blijven rijden.
Auto inruilen kost u 4-5k aan verlies.
Wat rijdt u nu? En welke kleur en uitvoering?

Breng je auto naar de chiptuner.
Laat de auto professioneel polijsten en van binnen reinigen.
En u rijdt in een nieuwe auto voor 500€.

En koop evt daarnaast een echte leuke auto: een youngtimer Mazda MX-5, fiat barchetta, Alfa Romeo spider ofzo.

JFR zei:
funf zei:
JFR zei:

Wat houdt je tegen?

Ik zou me niet zo'n zorgen maken en kiezen wat je leuk vindt. Ik had precies dezelfde overweging en ik heb zelf gewoon weer voor een benzine-auto gekozen. Ik geloof niet dat die in de komende tijd ineens heel hard gaan afschrijven. En mocht dat toch zo zijn, dan rijd ik desnoods wat langer door. Een elektrische auto is in deze ontwikkelingsfase niets voor mij en een hybride vind ik vlees noch vis. Maar, dat is natuurlijk persoonlijk.

spoiler alert zei:
JFR zei:

Auto inruilen kost u 4-5k aan verlies.
Wat rijdt u nu? En welke kleur en uitvoering?

Breng je auto naar de chiptuner.
Laat de auto professioneel polijsten en van binnen reinigen.
En u rijdt in een nieuwe auto voor 500€.

En koop evt daarnaast een echte leuke auto: een youngtimer Mazda MX-5, fiat barchetta, Alfa Romeo spider ofzo.

Ik heb nu een Kia Rio,antracietkleur,first edition uitvoering,heb de nieuwe Rio vrij snel gekocht nadat die leverbaar was.

Lekker doen wat je zelf leuk vind.
hybride heeft misschien wel een model dat je aanspreekt, ga eens proefrijden, en wie weet.

Bytheway, waar is de TS?:rolleyes:

JFR zei:

JFR zei:
Ik heb nu een Kia Rio,antracietkleur,first edition uitvoering,heb de nieuwe Rio vrij snel gekocht nadat die leverbaar was.
en:
JFR zei:
....ik rij de meeste tijd alleen in de auto,en als ik iemand meeneem,is het meestal 1 persoon,bijna nooit meerdere passagiers,een grote auto heb ik dus ook niet echt nodig.:)

Je kunt, in plaats van een benzine, natuurlijk ook gaan voor het beste van 2 werelden, een hybride.
Nog rustig even lekker doorrijden in de Rio. Aangezien het dus niet groot hoeft te zijn, dan te zijner tijd eens kijken naar de nieuwe Toyota Yaris Hybrid.
Deze dus (rij-impressie): https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/toyota-yaris-hybrid-rij-impressie/

images

Ik zie dat wel ja. Voor mij de Yaris GR en voor mijn meisje dat rare ding wat Jazzik toont.

JFR zei:
Antraciet is niet echt een spannende kleur.
Maar als het een T-GSI 100pk betreft, dan kan de chiptuner hier nog 35pk bij doen. Dat rijdt wel lekker!

Na 2017 zijn auto's een stuk duurder geworden door de andere manier van BPM berekenen.
De Rio is bijna 3000€ duurder geworden.
Puur belasting.

Uw auto levert op (particulier):11000€
U koopt dezelfde nieuw: 21500. 10% korting 19500.
Dus voor 8500€ extra heeft u dezelfde auto,maar dan nieuw. Wilt u er op vooruit, dan komt er nog een paar duizend bij. Dus €2800 afschrijving per jaar sinds 2017.

Rijdt u door?
Uw auto wordt elk jaar 10% minder waard. Dus over 4 jaar nog zo'n 7500€ waard. Ca 1200€ afschrijving per jaar sinds 2017.
Wat is verstandig? Lijkt mij helder.

Nico GTR zei:
Ik zie dat wel ja. Voor mij de Yaris GR en voor mijn meisje dat rare ding wat Jazzik toont.

Roept wel lekker vanuit je 19 jaar oude, verlaagde o_O Clio 1.2 met 60 pk, nietwaar Nico?
a049.gif

Auto encyclopedie zei:
Wachten op terugkoppeling dan maar van 't.s,en tot die tijd deze topic maar niet omhoogplaatsen, maar daar is iedereen natuurlijk eigen baas in.

Was het jullie al opgevallen dat T.S van de aardbodem is verdwenen, maar blijf hem lekker omhoog plaatsen

Auto encyclopedie zei:
Auto encyclopedie zei:

Was het jullie al opgevallen dat T.S van de aardbodem is verdwenen, maar blijf hem lekker omhoog plaatsen

Bedankt voor je ongerustheid maar wees gerust, am still alive and kicking! Ik lees mee met de reacties.

Ik zal even iets meer info geven over onze huidige auto.

Hyundai i30, bouwjaar 2013, 110000 km.

gjsangers zei:
Auto encyclopedie zei:
Auto encyclopedie zei:

Bedankt voor je ongerustheid maar wees gerust, am still alive and kicking! Ik lees mee met de reacties.

Mooie auto zo'n i30 uit 2013 met 110.000 km

gjsangers zei:
Auto encyclopedie zei:
Auto encyclopedie zei:

Dit is een goede auto waar je nog heel veel jaar plezier van kunt hebben. De voordeligste oplossing is om gewoon lekker door te rijden. Bij een nieuwe auto schrijf je in 3 of 4 jaar ongeveer 50% van de nieuwwaarde af. Hierdoor is nieuw rijden of dit op benzine, hybride of elektrisch is gewoon relatief duur.

Elke auto kost geld om te rijden. Afhankelijk van het aantal kilometers, omstandigheden en budget rolt het balletje voor de voordeligste auto richting diesel, benzine, hybride, elektrisch of aardgas.
Er is nu nog geen reden om een van die brandstofsoorten te laten staan.

Als het puur om het geld gaat kun je beter blijven rijden waar je nu in rijdt, dat is immers het goedkoopst (of het moet zijn dat jouw auto van ellende uit elkaar valt maar dat zijn verhalen die ik niet vaak hoor van Hyundais)

spoiler alert zei:
JFR zei:
Antraciet is niet echt een spannende kleur.
Maar als het een T-GSI 100pk betreft, dan kan de chiptuner hier nog 35pk bij doen. Dat rijdt wel lekker!

Na 2017 zijn auto's een stuk duurder geworden door de andere manier van BPM berekenen.
De Rio is bijna 3000€ duurder geworden.
Puur belasting.

Uw auto levert op (particulier):11000€
U koopt dezelfde nieuw: 21500. 10% korting 19500.
Dus voor 8500€ extra heeft u dezelfde auto,maar dan nieuw. Wilt u er op vooruit, dan komt er nog een paar duizend bij. Dus €2800 afschrijving per jaar sinds 2017.

Rijdt u door?
Uw auto wordt elk jaar 10% minder waard. Dus over 4 jaar nog zo'n 7500€ waard. Ca 1200€ afschrijving per jaar sinds 2017.
Wat is verstandig? Lijkt mij helder.

Voordat ik straks elektrisch moet gaan rijden is er nog een auto die ik nog in bezit zou willen hebben,een Mini 3 deurs of een DS3,in een DS3 heb ik al eens gereden,reed prima.

Terug
Bovenaan