Benzine en Diesel additieven nu anno 2021..

Marcel 5297335

Net ingestapt
Omdat ik van plan ben een spaardiesel te gaan komen, die ik zuinig zal gebruiken (dus langzaam optrekken, anticiperen etc).
Vraag ik mij af of zo'n benzine of diesel additief wel werkt a nut heeft? Je hebt ze in octaanbooster, injectie, kleppen etc.

Af en toe weet ik dat de auto op zijn staart trappen met warme motor goed is om EGR/roetfilter etc te reinigen.

Hebben die additieven beetje nut? Of kun je beter premium diesel tanken zo nu en dan?

Ik zou zeker geen octaanbooster gebruiken bij een diesel... Ik heb in mijn vorige diesel nooit dat soort dingen gebruikt, en nooit problemen gehad met de motor, Ik reed altijd wel lange stukken zodat de motor altijd goed warm werd. Ik denk dat dat meer helpt dan allerlei zooi door je brandstof mikken. Ik tank altijd wat ik tegen kom, gewoon diesel.

Busje wynns injectorcleaner heb ik weleens gebruikt. Of het veel effect heeft betwijfel ik.

Als je dat nodig hebt om extra zuinig te kunnen rijden kan je net zo goed niet zuinig rijden, dan ben je je besparing wel kwijt...

Brandstof additieven hebben nut, kan ik uit eigen ervaring melden. Oliemaatschappijen voegen weliswaar al componenten aan de brandstof toe om hars-vorming (door oxidatie) zoveel mogelijk te beperken, maar na een aantal jaren gebruik van een auto kan er zich in de injectoren toch aanslag (hars) ophopen. Daardoor gaan ze stroever bewegen.

Omdat het merk Wynn's eerder al genoemd is, hoop ik dat de moderator de volgende passage laat staan:
Een keer per jaar een fles Advanced diesel fuel conditioner https://www.forte-benelux.com/product/advanced-diesel-fuel-conditioner/ aan een halve tank brandstof toevoegen, verwijdert deze aanslag. Na de eerste rit met toegevoegd brandstof additief kun je vaak al een verschil merken: Een rustiger lopende motor. Bij soepeler bewegende injectoren is er minder 'opstart'-tijdsverlies dan bij stroever bewegende injectoren.
Een besparing aan brandstof na gebruik van additieven is echter nauwelijks merkbaar. Een minder snelle slijtage van brandstofpomp(en) en injectoren is natuurlijk ook wat waard.

De produkten van Forté zijn bij garages goedkoper dan op internet. Op de Benelux-website kun je onder 'Waar te koop' een verkooppunt (garage) bij je in de buurt opzoeken.

Ja, als je alle marketingpraatjes gaat overnemen, klinkt het allemaal geweldig. Dat wil niet zeggen dat het echt waar is.

Hars in je injectoren? Waar komt die hars vandaan dan?

Diesel fuel additives can offer a number of advantages. Incorporating an additive into your fuel tank can help lubricity, improve your vehicle's cold weather performance, and even make your fuel more stable

Af en toe een premium brandstof tanken is ook goed voor de injectoren / interne vervuiling.

In mijn vorige auto heb ik nooit premium diesel getankt, en nooit problemen gehad met het brandstofsysteem, EGR, roetfilter etc. Bij inruil stond de teller op 357.000 km en reed echt nog perfec. Wel alleen maar lange afstanden zodat de boel mooi warm werd. Ik denk dat dat veel beter is voor de motor dan allerlei extra zooi in de tank gooien.

Nissan GTR R34 zei:
Hars in je injectoren? Waar komt die hars vandaan dan?

Zie onder 'Injectoren vervuilen van binnenuit, doordat:'

Injectoren vervuilen van buitenaf, doordat:
- Regelmatig een arbeidsslag met onvolledige verbranding (koude start) optreedt, waarbij roet ontstaat
- Roet in de uitlaatgassen, terug de cilinder in wordt geleid door de EGR-klep
- Roet neergeslaan in de nozzles brandstof absorbeert. De hoge temperatuur na het uitzetten van de motor bakt het mengsel daar vast.
De motor na een lange rit nog een paar minuten stationair laten draaien, bezorgt de injectoren een iets vriendelijker temperatuurbelasting.

Zonder ooit een reiniging van de injectoren met een brandstofadditief toe te passen, kunnen de spuitgaten in de injectoren deels verstopt raken en wordt de verneveling van brandstof slechter. Daardoor ontstaat er bij de verbranding meer roet en wordt de vervuiling van de injectoren van buitenaf versneld. Onvolledige verbranding, maar toch hoge temperaturen zorgen voor het kraken van de koolwaterstofketens. In een volgende fase kunnen de hoge temperaturen zorgen voor polymerisatie (aangroei tot langere ketens), waarbij in de smeerolie aanwezige Calcium- en Zink-zouten in de nieuwe ketens worden opgenomen. Zo kan een zeer harde aanslag (laklaag) op de cilinderwanden ontstaan. De hoongroeven kunnen lokaal met deze aanslag vol gaan zitten, i.p.v. met motorolie. Slechtere smering van de zuiger bij zijn beweging langs de cilinderwand, compressie-verlies en een hoger olieverbruik zijn mogelijke directe gevolgen van de aanslag.

Injectoren vervuilen van binnenuit, doordat:
- Vervuiling soms al in de getankte brandstof aanwezig is, met een partikelgrootte klein genoeg om alle filters te passeren
- Metalen slijtdeeltjes van alle injectoren en brandstofpompen los komen. Als ze klein genoeg zijn om alle filters te passeren, kunnen ze de injectoren bereiken.
- Vervuiling uit het brandstoffilter weer in de brandstof kan oplossen bij niet tijdige vervanging van dat brandstoffilter
- Brandstof oxideert tijdens de opslag in een brandstoftank van een auto (in een kunststof tank sneller dan in een stalen tank).
In een systeem met brandstof-retourleiding komt de brandstof door het rondpompen meer in contact met zuurstof en treedt ook meer oxidatie op. Samen met de hoge temperaturen bij de injectoren na het uitzetten van de motor (geen aanvoer meer van koelende brandstof) zorgt dit voor het ontstaan van aanslag in de injectoren. Deels zal deze uit de injector weggespoeld worden, maar deels ook niet. De aanslag die de injector niet meer weet te verlaten, hoopt zich op bij nauwe doorgangen (onder de pilot-klep, tussen injectornaald en behuizing-boring) en na een voldoende aantal temperatuur-cycli verandert de aanslag in een taaie hars. De injectornaald wordt op plaatsen met hars-ophoping onvoldoende gesmeerd door de laag-visceuze dieselbrandstof en de reactietijd van de injectoren neemt toe. Een minder mooie motorloop is het gevolg.

Common rail systemen werken met hoge drukken (2000 Bar). De speling tussen behuizing-boringen/ naalden van common rail injectoren zijn veel geringer dan bij oudere inspuitsystemen. De common rail injectoren zijn daardoor veel gevoeliger voor interne aanslag dan injectoren van vroegere inspuitsystemen.
Een diesel brandstofsysteem dat lang genoeg een brandstofadditief onthouden is, zal meer dan een schoonmaakbeurt met een brandstofadditief nodig hebben. Dat kan ook zonder bezwaar, alleen zal de uitstoot tijdens de schoonmaakbeurt ongetwijfeld hoger zijn dan zonder aanwezigheid van het brandstofadditief. Bij hardnekkige vervuiling, als na 2 of 3 brandstofadditief-schoonmaakbeurten niet het gewenste resultaat bereikt is, wordt het tijd de injectoren te demonteren en deze in een ultrasoon-reiniger te leggen (terwijl ze regelmatig elektrisch bekrachtigd worden).
Bij het verwijderen van injectoren van een dieselmotor komt heel wat meer kijken (vanwege injectoren die flink vast kunnen zitten) dan bij een benzinemotor. Het eenmaal per jaar toevoegen van een fles brandstofadditief heeft dan toch mijn voorkeur, al is het alleen maar om dit soort klussen te vermijden ...

Ik heb geen zin of tijd om op al je onzin te reageren framfah. Maar ik pik er even 2 uit waarbij wel blijkt dat je geen enkel benul hebt van de mengsel vorming bij een moderne diesel.

Roet slaat neer in de injector. Hm er komt geen roet in, hooguit op maar dat wordt er heel snel weer afgeblazen bij het vernevelen. Roet kan pas ontstaan bij verbranding en dat gebeurt pas in de cilinder en niet in de injector.

Verstopte injector geeft meer roet. Roet ontstaat door een teveel aan brandstof. Brandstof die niet kan ontbranden want er is geen lucht die de brandstof kan doen ontbranden. Onvolledige verbranding geeft grijze of witte rook, geen roet.

EGR verwijderen en lekker rijden met dat ding. Warmrijden, heet stoken en gas erop. Blijft die het langste heel.

Nico GTR zei:
Ik heb geen zin of tijd om op al je onzin te reageren framfah. Maar ik pik er even 2 uit waarbij wel blijkt dat je geen enkel benul hebt van de mengsel vorming bij een moderne diesel.
Roet slaat neer in de injector. Hm er komt geen roet in, hooguit op maar dat wordt er heel snel weer afgeblazen bij het vernevelen. Roet kan pas ontstaan bij verbranding en dat gebeurt pas in de cilinder en niet in de injector.

Mijn kennis van de werking van een dieselmotor valt reuze mee hoor, maar als je niet goed leest wat er geschreven is, kom je tot deze reactie. Of je weet niet wat een nozzle is ... ?
Die nozzles, of spuitgaten, waar de brandstof doorheen geperst wordt, kunnen door het roet gewoon van buiten af verstopt raken.

De EGR-klep van mijn diesel doet het na 10+ jaren nog steeds prima* en laat ik daarom keurig zitten.

*) Eenmaal per jaar loshalen en met wat diesel + oude tandenborstel schoon poetsen, houdt 'm werkend.
Dat krijgt een brandstofadditief op die plaats helaas niet voor elkaar ...

Als je niet weet waar je het over hebt, (en zelf ook schijnbaar niet begrijpt wat een nozzle hier inhoud) is het een vrij slecht idee om bijdehand te gaan reageren.

Dat had hij al beantwoord. Er kan geen roet in de "nozzles" komen. Die "nozzles" zijn ook gewoon de injectieopeningen, precies waar Nico het dus over had.

Je neemt nu gewoon weer een of ander marketingverhaaltje over. Zo klinkt alles geweldig, en kan je alle producten wel kopen.

FramFah zei:
Nico GTR zei:

Mijn kennis van de werking van een dieselmotor valt reuze mee hoor, maar als je niet goed leest wat er geschreven is, kom je tot deze reactie. Of je weet niet wat een nozzle is ... ?
Die nozzles, of spuitgaten, waar de brandstof doorheen geperst wordt, kunnen door het roet gewoon van buiten af verstopt raken.

De EGR-klep van mijn diesel doet het na 10+ jaren nog steeds prima* en laat ik daarom keurig zitten.

*) Eenmaal per jaar loshalen en met wat diesel + oude tandenborstel schoon poetsen, houdt 'm werkend.
Dat krijgt een brandstofadditief op die plaats helaas niet voor elkaar ...
Ik ben wel benieuwd wat voor auto je rijdt, elk jaar de EGR schoon moeten maken noem ik niet echt prima werken. Ik heb dat nog nooit hoeven doen bij mijn diesels, ondanks de ruim 300.00 die ze gereden hadden.
Overigens verband roet boven de 650 graden, ruim lager dan de temperatuur die in de verbrandingskamer gehaald wordt.

EVV zei:
Ik zou zeker geen octaanbooster gebruiken bij een diesel... Ik heb in mijn vorige diesel nooit dat soort dingen gebruikt, en nooit problemen gehad met de motor, Ik reed altijd wel lange stukken zodat de motor altijd goed warm werd. Ik denk dat dat meer helpt dan allerlei zooi door je brandstof mikken. Ik tank altijd wat ik tegen kom, gewoon diesel.

Ik ben het hier mee eens als het om reinigende toevoegingen gaat.

Een diesel werkt echter door zelfontbranding.

Bij een benzine wil je juist niet dat de brandstof spontaan ontbrand, dan gaat een motor pingelen, een hoger octaangetal zorgt dat de benzine minder snel spontaan ontbrand, je wil immers dat de brandstof precies op het juiste moment optimaal ontbrandt.

Toevoegingen met reinigende eigenschappen zitten al gewoon in de diesel en benzine.

Als je zo nu en dan wat langere stukken rijdt en de motor laat werken is dat veel effectiever om geen problemen te krijgen, zeker bij diesels.

Onze 2e auto een C3 1.6 E HDI met 214.000 rijdt nog steeds prima, en zonder problemen, zonder dure blikjes met additieven. De auto is Euro 5 met EGR klep en roetfilter. De motor voelt nog steeds krachtig aan, houdt niet in, en de uitlaat is brandschoon.

Ooit interessant stuk gelezen om 2takt olie (2%) toe te voegen aan de diesel. 2takt olie heeft een buitengewoon reinigende werking en gaat door het hele traject met de brandstof mee tot het de uitlaat weer verlaat.....

Prachtig altijd de marketing verhalen. :)

Brandstof additieven zijn over het algemeen reinigend en doen het erg goed bij carburateurs en indirecte injectie motoren. Waarom? Omdat daarbij de brandstof ook door het inlaat traject gaat en dingen als smoorkleppen en de kleppen zelf ook reinigt.
De meeste vervuiling bij diesels komt van de combi EGR, carterventilatie (vaak vergeten in onderhoud) en rijpatroon. Ik heb nog nooit een EGR afgedopt op een van mijn diesels en nooit problemen gehad. Maar rij 4 weken lang elke dag alleen korte stukjes en het kan al misgaan.

Qua injectoren; roetopbouw op de nozzle is vrij normaal over de levensduur. Bij sommige injector types kan er ook roet in de nozzle komen maar dat is dan wel bij de types die zo'n beetje onder de oldtimer classificatie komen. Een van de redenen en die het makkelijkst is uit te leggen is dat de gaatjes in de nozzle zo klein zijn dat je ze met het blote oog niet kan zien en daarmee valt een heel groot deel van de roet al af. Daarnaast is de nozzle ruimte nagenoeg opgeheven omdat alle brandstof die daar aanwezig blijft voor emissie zorgt.
Bij extreme roetopbouw; maar denk dan vooral aan motoren die echt met grote problemen rondrijden of zwaar achterstallig onderhoud (luchtfilter een paar keer vergeten) kan de roetopbouw op de nozzle het spray-image beinvloeden waardoor de verneveling slechter is. Slechte verneveling geeft meer roet; waardoor het effect steeds heftiger wordt. Uiteindelijk gaan er dan gaten in de nozzle verstoppen. Het is dan vooral een spel van wat er als eerste het opgeeft; de nozzle of de zuiger.

Vervuiling uit het brandstofsysteem of uit de brandstof wat langs de filters komt kan bij solenoid injectoren neerslaan in de injector. Na langere tijd (25 jaar?) zou de hoeveelheid neergslagen vervuiling in de injector een probleem kunnen vormen. Is er meer vervuiling dan zullen als eerste de verschillende filters gaan verstoppen. Maar de grootse bron van vervuiling is nog altijd een reparatie. In de werkplaats is er de grootste kans op troep in het systeem. Piezo injectoren hebben geen plek waar vervuiling kan neerslaan. Die kunnen in principe wel verstoppen. Daar gaat een renigingsmiddel echter niets aan oplossen (reinigen is het losweken van vuil en dan af laten voeren.. in een brandstof systeem heb je juist het liefste dat vuil neerslaat en daar blijft zitten)

Als laatste nog dat het reinigingsmiddel zelf slecht verbrand. Het maakt roet en wat nog erger is het wordt ook as. Een roetfilter vangt het op maar waar roet nog verbrand kon worden (tot as) bij de regeneratie.. as zelf kan niet verbrand worden. De regeleeinheid berekent hoeveel as er gevormd is in de verbranding en wanner deze hoeveelheid kritisch is voor het roetfilter moet deze verwijderd worden voor reiniging (grofweg bij 300.000km). Als deze berekening er naast zit wordt de hoeveelheid as te hoog waardoor er temperatuur spanningen komen in je roetfilter en deze zal barsten. Dat kost je dus een roetfilter. Het gebruik van additieven die tot as vervallen is voor een keer niet zo'n probleem maar als je dit met regelmaat doet zal je ook teveel as vorming hebben en beschadig je het roetfilter. Voor auto's met roetfilter; zowel benzine als diesel, raad ik daarom altijd het gebruik van additieven af.

Overigens: de echte oude dieel techniek (indirecte ingespoten diesels) kunnen wel heel veel voordelen hebben van reinigende werking. Maar wel met de tegenwerping dat je dan ook meteen allerlei neergeslagen vuil losweekt wat dan ook loskomt. Kijk maar eens hoeveel er binnenin een lijnpomp of roterende pomp allemaal neerslaat. Maar zo'n 20 jaar geleden is die techniek voor het laatst de showrooms uitgekomen dus het is zowat oldtimer.

Als je normale brandstof koopt heb je al die toevoegingen niet nodig. Dat eel in combinatie met regelmatig langere stukken rijden en het soms eens loslaten van 'het nieuwe rijden' en doortrappen is ook aan te raden.

Ik heb wel meegemaakt dat mensen die steeds de goedkoopste brandstof tanken ( hier is dat bij de Makro) in de problemen kunnen komen. Zelf denk dat dit komt doordat verschillende merken bij elkaar worden gemikt en het restanten zijn onderuit de opslag. Dus daar wel mee oppassen.

Marcel 5297335 zei:
Omdat ik van plan ben een spaardiesel te gaan komen, die ik zuinig zal gebruiken (dus langzaam optrekken, anticiperen etc).
Vraag ik mij af of zo'n benzine of diesel additief wel werkt a nut heeft? Je hebt ze in octaanbooster, injectie, kleppen etc.

Af en toe weet ik dat de auto op zijn staart trappen met warme motor goed is om EGR/roetfilter etc te reinigen.

Hebben die additieven beetje nut? Of kun je beter premium diesel tanken zo nu en dan?

Ik zou wel vaker dan af en toe flink doortrekken. Zeker deze diesels hebben dat echt wel nodig.

Terug
Bovenaan