Nissan GTR R34 zei:
Hars in je injectoren? Waar komt die hars vandaan dan?
Zie onder 'Injectoren vervuilen van binnenuit, doordat:'
Injectoren vervuilen van buitenaf, doordat:
- Regelmatig een arbeidsslag met onvolledige verbranding (koude start) optreedt, waarbij roet ontstaat
- Roet in de uitlaatgassen, terug de cilinder in wordt geleid door de EGR-klep
- Roet neergeslaan in de nozzles brandstof absorbeert. De hoge temperatuur na het uitzetten van de motor bakt het mengsel daar vast.
De motor na een lange rit nog een paar minuten stationair laten draaien, bezorgt de injectoren een iets vriendelijker temperatuurbelasting.
Zonder ooit een reiniging van de injectoren met een brandstofadditief toe te passen, kunnen de spuitgaten in de injectoren deels verstopt raken en wordt de verneveling van brandstof slechter. Daardoor ontstaat er bij de verbranding meer roet en wordt de vervuiling van de injectoren van buitenaf versneld. Onvolledige verbranding, maar toch hoge temperaturen zorgen voor het kraken van de koolwaterstofketens. In een volgende fase kunnen de hoge temperaturen zorgen voor polymerisatie (aangroei tot langere ketens), waarbij in de smeerolie aanwezige Calcium- en Zink-zouten in de nieuwe ketens worden opgenomen. Zo kan een zeer harde aanslag (laklaag) op de cilinderwanden ontstaan. De hoongroeven kunnen lokaal met deze aanslag vol gaan zitten, i.p.v. met motorolie. Slechtere smering van de zuiger bij zijn beweging langs de cilinderwand, compressie-verlies en een hoger olieverbruik zijn mogelijke directe gevolgen van de aanslag.
Injectoren vervuilen van binnenuit, doordat:
- Vervuiling soms al in de getankte brandstof aanwezig is, met een partikelgrootte klein genoeg om alle filters te passeren
- Metalen slijtdeeltjes van alle injectoren en brandstofpompen los komen. Als ze klein genoeg zijn om alle filters te passeren, kunnen ze de injectoren bereiken.
- Vervuiling uit het brandstoffilter weer in de brandstof kan oplossen bij niet tijdige vervanging van dat brandstoffilter
- Brandstof oxideert tijdens de opslag in een brandstoftank van een auto (in een kunststof tank sneller dan in een stalen tank).
In een systeem met brandstof-retourleiding komt de brandstof door het rondpompen meer in contact met zuurstof en treedt ook meer oxidatie op. Samen met de hoge temperaturen bij de injectoren na het uitzetten van de motor (geen aanvoer meer van koelende brandstof) zorgt dit voor het ontstaan van aanslag in de injectoren. Deels zal deze uit de injector weggespoeld worden, maar deels ook niet. De aanslag die de injector niet meer weet te verlaten, hoopt zich op bij nauwe doorgangen (onder de pilot-klep, tussen injectornaald en behuizing-boring) en na een voldoende aantal temperatuur-cycli verandert de aanslag in een taaie hars. De injectornaald wordt op plaatsen met hars-ophoping onvoldoende gesmeerd door de laag-visceuze dieselbrandstof en de reactietijd van de injectoren neemt toe. Een minder mooie motorloop is het gevolg.
Common rail systemen werken met hoge drukken (2000 Bar). De speling tussen behuizing-boringen/ naalden van common rail injectoren zijn veel geringer dan bij oudere inspuitsystemen. De common rail injectoren zijn daardoor veel gevoeliger voor interne aanslag dan injectoren van vroegere inspuitsystemen.
Een diesel brandstofsysteem dat lang genoeg een brandstofadditief onthouden is, zal meer dan een schoonmaakbeurt met een brandstofadditief nodig hebben. Dat kan ook zonder bezwaar, alleen zal de uitstoot tijdens de schoonmaakbeurt ongetwijfeld hoger zijn dan zonder aanwezigheid van het brandstofadditief. Bij hardnekkige vervuiling, als na 2 of 3 brandstofadditief-schoonmaakbeurten niet het gewenste resultaat bereikt is, wordt het tijd de injectoren te demonteren en deze in een ultrasoon-reiniger te leggen (terwijl ze regelmatig elektrisch bekrachtigd worden).
Bij het verwijderen van injectoren van een dieselmotor komt heel wat meer kijken (vanwege injectoren die flink vast kunnen zitten) dan bij een benzinemotor. Het eenmaal per jaar toevoegen van een fles brandstofadditief heeft dan toch mijn voorkeur, al is het alleen maar om dit soort klussen te vermijden ...