Nee helaas, als je ruimte zoekt zou je nog kunnen kijken naar de nieuwe Subaru Outback, net nieuw model maar merk en exterieur moet je ding zijn. Grote en ruime wagens, oerdegelijk, nu ook met prachtig interieur maar duurder dan de Mercedes en Bmw, zeker in de lease. Zeker ook niet sportief wel comfort met hoofdletter. Zal niet echt je keuze zijn maar kijken kan altijd......
De topixstarter heeft een budget van 35.000. Met alle respect de outback heeft zijn kwaliteiten. Maar qua verfijning, afwerking, rijden, brandstofverbruik, technologie, veiligheidsystemen, etc etc. Kan komt dat niet eens een beetje in de buurt. Met andere woorden. iemand die een F31 of S205 zoekt, is echt niet iemand die zoiets op de shortlist zet.
Ik heb de zelfde keuze gehad. MIjn broer en oom rijden beide een F31. Mijn oom een 320i met M-sport, mijn broer een 320d high executive. Ik heb zelf met beide wagens gereden en was er al wel snel uit, voor mij persoonlijk geen M-sport. Qua looks wel maar het onderstel vind ik niet prettig. Juist de gewone 3 is voor mij de perfecte mix tussen sportiviteit en comfort. Heerlijk! Automaat ook top. Als ik er in zit voelde ik mijzelf direct thuis. Ruim is het allemaal niet, maar dat weet je, dan moet je maar een 5-serie kopen. Het leek toen vrij simpel. Ik had een wat lager budget. Ik kwam uit een vrij luxe fransoos uit 2008 (dat wil zeggen, xenon, keyless entry, keyless startstop, panoramadak, alcantara, meesturende achteras, dynamische koplampen en zo nog een hele rits aan prettige opties, vaak al standaard in die tijd)
Toen 2 3 series wezen kijken en ik schrok toch wel van de kaalheid van de 3 series. zelfs halogeen koplampjes kwam ik veelvuldig tegen. (zelfs mijn astra uit 2003 had al af fabriek xenon) standaard stoelen vond ik niet prettig dus liefst wel de sportstoelen met stoelverwarming. Het grotere scherm ook wel. Dan word de spoeling dun. Ik ben geen fan van allerlei bemoeials zoals lane departure warning . Maar een auto die uit zichzelf remt als hij denkt dat je ergens achterop klapt zoals een spontane file of iemand die voor je abrupt remt of een kind wat plots oversteekt zou ik wel graag willen. zelfs onze up heeft een eenvoudig systeem van zoiets (standaard!). Maar op een 3 serie is zelfs dat optioneel en vaak niet aanwezig.
Audi A4 viel af, vind het geen slechte auto, maar wel FWD, rijd prima maar het deed mij weinig, interieur is wat somber. NIet mijn ding.
Mercedes ben ik nooit fan van geweest, totdat ik zag dat een S205 ook net in budget viel als ik een exemplaar kon vinden met wat kilometers. Wat gelijk op viel is dat ze vaak wat luxer zijn uitgerust. Emergency braking zit er vaak wel op (standaard?) en veel andere luxe ook. Zaken als adaptive cruise control is uitgebreider dan de BMW en komt zo uit een S-klasse en werkt net wat beter volgens de geleerden. Ik heb het niet. Bij C-klasses vind je het wel wat vaker dan een 3-serie, daar is het echt een zeldzaamheid.
Toen wezen rijden in een exemplaar in de buurt, het was een exemplaar met airmatic (luchtvering) niet leverbaar op de 3-serie. Had een vliegend tapijt verwacht maar dat was totaal niet zo. Super strak rijden maar op slecht wegdek en drempel super soepel. Heerlijk! In sport op sport+ zakt hij 2 cm en word hij wel echt stug, net als een BMW met M-sport onderstel. Het is persoonlijk, maar niet mijn smaak. Je kunt er wel heel sterk 2 karakters mee krijgen. De auto (C350e) is bloedsnel, je kunt er ook echt flink mee hoeken, maar toch merk je dat de auto meer op comfort met een vleugje sportiviteit is gericht. De BMW voelt merkbaar lichtvoetiger. de Mercedes wat rustiger / statiger. Heb hem toen gekocht en tot op heden zonder spijt. zit zelfs nog standkachel/standkoeling op, sfeerverlichting, en allerlei andere luxe.
Verder merk je dat de mercedes in de basis is jonger is met gelijke bouwjaren. Met name het materiaal gebruik staat op een hoger plan dan een F31, die al prima is. Ik heb het essenhouten inleg wat super luxe lijkt en voelt. Knopjes van aluminium zijn echt prachtig. Hoewel een 3-serie ook goed is vind ik het premium gehalte op gebied van alles net wat hoger. zit met name in veel kleine dingetjes. Mooi analoog klokje maar ook iets als de ventilatieroosters zijn in de BMW gewoon plastic lamellen en in de mercedes ware kunstwerkjes om maar iets te noemen.
Het rechtopstraand scherm vond ik op foto's niet mooi, in het echt eigenlijk niet storend. Ik heb het snelle command systeem. Veel C-klasses hebbben niet gewoon LED maar multibeam LED en zoals gezegd net wat luxer uitgerust. Al vind je daar soms ook wel vrij kale exemplaren, maar voor mijn gevoel wat minder dan een 3 serie. Ook een C-klasse is niet ruim, wel een fractie ruimer dan een 3-serie maar je kiest hem daar ook niet voor.
Beide auto's zijn gewoon top, het is cliche, maar als je echt een lichtvoetige sportieve auto zoekt dan is de 3 serie jou auto. Geef je daar wat minder om en zoek je gewoon een heerlijke comfortabele km vreter dan zou ik eens in de C-klasse rijden. Geef je veel om luxe en gadgets dan zul je bij een C-klasse eerder slagen en bij BMW beter moeten zoeken.
Bij zowel de 3-serie als S205 zou ik voor een facelift gaan. qua uiterlijk scheelt het weinig maar is meer up-to-date in deze razendsnelle technologische tijdperk