Benz of Beemer?

Benz of Beemer

• Totaal aantal stemmers
    23
  • Opiniepeiling gesloten .
A

Anoniem

Guest
Help!

Tijd voor een nieuwe auto, maar kan geen keuze maken. Ik twijfel tussen:

Bmw 320/330i F31 LCI M-sport
Of
Mercedes C250/C300 S205
Amg line met 9G

(Station/automaat/benzine/trekhaak/ <50.000km/max 35k/ genoeg pit/ evt uit DLD)

Heb met beide proefgereden, maar helaas heb ik geen duidelijke voorkeur. In de juiste uitvoering heeft het bmw exterieur licht de voorkeur, van binnen juist de mercedes. Beide doen ongeveer hetzelfde qua kosten en heb ook geen schokkende dingen gevonden wat betreft betrouwbaarheid.
Helaas is de c-klasse facelift van 2018 nog buiten bereik wat betreft budget.

Iemand die nog met objectieve argumenten kan komen?

Alvast bedankt!

Met dit budget kun je ook een nieuwe of vrijwel nieuwe andere auto kopen met automaat. Zoals een Renault Talisman, Opel Insignia, Kia Proceed of Optima, Toyota Camry. Die zijn vaak goedkoper om te rijden.

Tussen de Mercedes en BMW zou ik de Mercedes kiezen, het onderstel is minder gevoelig. En ik denk dat er minder aan stuk zal gaan.

Kijk breed, de gewone merken hebben een steeds mooiere afwerking, en doen niet onder voor de dure merken. In een test won een Kia het gewoon van een Mercedes, dat was vroeger ondenkbaar, en de Kia was ook nog veel goedkoper.

Zij allebei toppers. Objectieve argumenten bij liefhebbersauto's is moeilijk, ik ben nu aan mijn tweede F31 en dat zijn heerlijke en probleemloze auto's gebleken met geweldige rijeigenschappen. Nooit spijt van gehad.

Heb je nog andere zaken waar je rekening mee moet houden? Ik denk aan gezin etc.

En ik zou de werking van de multimediasystemen en rijassistentiesystemen goed en uitgebreid testen. Hier zitten namelijk best wel verschillen in tussen een BMW en Mercedes.

Neem een Lexus ES, oneindig veel beter gebouwd en afgewerkt, veel stiller, zuiniger, comfortabel en niet iedereen rijdt erin. Bmw en Mercedes worden minder en minder bij elke nieuwe modelserie.

Ga er vooral in proefrijden, je kan de ES twee dgn mee krijgen bij de dealer, ga vooral dan langs bij de Bmw en Mercedes dealer....dan wil je niet anders meer dan de ES.

PauseBreak zei:
Heb je nog andere zaken waar je rekening mee moet houden? Ik denk aan gezin etc.

En ik zou de werking van de multimediasystemen en rijassistentiesystemen goed en uitgebreid testen. Hier zitten namelijk best wel verschillen in tussen een BMW en Mercedes.

Idd, gezin. Vanwege dat, en het feit dat het gewoon zeer praktisch is, sowieso een station.

Wat betreft de multimedia, 95% van de tijd zal het toch carplay zijn.

CD9LOP zei:
Ga er vooral in proefrijden, je kan de ES twee dgn mee krijgen bij de dealer, ga vooral dan langs bij de Bmw en Mercedes dealer....dan wil je niet anders meer dan de ES.

Mooie wagen ja. Maar een sedan is een No-go. Jammer dat ze geen station hebben!

Een verkeerde keus kun je niet maken, het zijn allebei goede en mooie auto’s. Ik zou het zelf ook een lastige keuze vinden, ik kan als BMW-rijder de C echt wel waarderen. Het zal in jouw geval maar zo kunnen dat je ineens een exemplaar tegenkomt die helemaal naar je zin is. Qua uitvoering, kilometerstand en prijs.

funf zei:
Een verkeerde keus kun je niet maken, het zijn allebei goede en mooie auto’s. Ik zou het zelf ook een lastige keuze vinden, ik kan als BMW-rijder de C echt wel waarderen. Het zal in jouw geval maar zo kunnen dat je ineens een exemplaar tegenkomt die helemaal naar je zin is. Qua uitvoering, kilometerstand en prijs.

Geen gek idee. Richt je vooral op bepaalde opties en kleuren waar je naar zoekt en kijk dan welke van de twee het eerst langskomt die aan je wensen voldoet.

Mick88 zei:
PauseBreak zei:

Idd, gezin. Vanwege dat, en het feit dat het gewoon zeer praktisch is, sowieso een station.

Wat betreft de multimedia, 95% van de tijd zal het toch carplay zijn.

In dat geval zou ik toch ook eens je hele gezin erin zetten en kijken hoe de binnenruimte dan bevalt. Ik rij nu een s204 (Mercedes C200 cdi Estate uit 2011, facelift) en de binnenruimte is stiekem best wel op het randje. Nu is de opvolger wel iets groter, maar heel veel scheelt het niet. Het is in mijn ervaring (met twee kleine kinderen, oudste is 3,5 jaar) niet overdreven ruim en de ruimte die je hebt is ook niet per se heel praktisch vormgegeven (denk aan de hoek die de achterbank maakt waardoor je daar gewoon praktisch gezien ruimte verlies in de kofferbak).

Dat zou ik zelf dus gaan vergelijken. Daarna goed kijken naar de multimediasystemen en rijassistentiesystemen om te zien welke je fijner vindt werken in de praktijk. Het zijn allebei goede systemen, maar er zitten verschillen in (zoals menustructuur, waar instellingen zitten etc).

Sinds 1,5 jaar in bezit van een F31 320i LCI uit 2018. Gekozen voor de BMW vanwege het model en de sportieve rijeigenschappen. C-klasse spreekt me wat minder aan en is iets meer op comfort afgestemd. Ben verder geen fan van het losstaande scherm in de Benz, is in de BMW naar mijn mening mooier opgelost. Qua betrouwbaarheid zullen ze elkaar niet zo veel ontlopen verwacht ik. Heb nooit met de C-klasse gereden en weet niet hoe goed die automaat is, die van de BMW is echt perfect.

In de s205 zit of de 7G-Tronic Plus of de 9G-Tronic, afhankelijk van bouwjaar. Geweldige automaat, doet zeker niet onder voor de ZF-bak die BMW gebruikt. Waar je wel op moet letten is dat Mercedes een onderhoudsinterval heeft van 50-60k km voor de olieverversing van de automaat.

Mick88 zei:
CD9LOP zei:

Mooie wagen ja. Maar een sedan is een No-go. Jammer dat ze geen station hebben!

Nee helaas, als je ruimte zoekt zou je nog kunnen kijken naar de nieuwe Subaru Outback, net nieuw model maar merk en exterieur moet je ding zijn. Grote en ruime wagens, oerdegelijk, nu ook met prachtig interieur maar duurder dan de Mercedes en Bmw, zeker in de lease. Zeker ook niet sportief wel comfort met hoofdletter. Zal niet echt je keuze zijn maar kijken kan altijd......

Nee helaas, als je ruimte zoekt zou je nog kunnen kijken naar de nieuwe Subaru Outback, net nieuw model maar merk en exterieur moet je ding zijn. Grote en ruime wagens, oerdegelijk, nu ook met prachtig interieur maar duurder dan de Mercedes en Bmw, zeker in de lease. Zeker ook niet sportief wel comfort met hoofdletter. Zal niet echt je keuze zijn maar kijken kan altijd......

De topixstarter heeft een budget van 35.000. Met alle respect de outback heeft zijn kwaliteiten. Maar qua verfijning, afwerking, rijden, brandstofverbruik, technologie, veiligheidsystemen, etc etc. Kan komt dat niet eens een beetje in de buurt. Met andere woorden. iemand die een F31 of S205 zoekt, is echt niet iemand die zoiets op de shortlist zet.

Ik heb de zelfde keuze gehad. MIjn broer en oom rijden beide een F31. Mijn oom een 320i met M-sport, mijn broer een 320d high executive. Ik heb zelf met beide wagens gereden en was er al wel snel uit, voor mij persoonlijk geen M-sport. Qua looks wel maar het onderstel vind ik niet prettig. Juist de gewone 3 is voor mij de perfecte mix tussen sportiviteit en comfort. Heerlijk! Automaat ook top. Als ik er in zit voelde ik mijzelf direct thuis. Ruim is het allemaal niet, maar dat weet je, dan moet je maar een 5-serie kopen. Het leek toen vrij simpel. Ik had een wat lager budget. Ik kwam uit een vrij luxe fransoos uit 2008 (dat wil zeggen, xenon, keyless entry, keyless startstop, panoramadak, alcantara, meesturende achteras, dynamische koplampen en zo nog een hele rits aan prettige opties, vaak al standaard in die tijd)

Toen 2 3 series wezen kijken en ik schrok toch wel van de kaalheid van de 3 series. zelfs halogeen koplampjes kwam ik veelvuldig tegen. (zelfs mijn astra uit 2003 had al af fabriek xenon) standaard stoelen vond ik niet prettig dus liefst wel de sportstoelen met stoelverwarming. Het grotere scherm ook wel. Dan word de spoeling dun. Ik ben geen fan van allerlei bemoeials zoals lane departure warning . Maar een auto die uit zichzelf remt als hij denkt dat je ergens achterop klapt zoals een spontane file of iemand die voor je abrupt remt of een kind wat plots oversteekt zou ik wel graag willen. zelfs onze up heeft een eenvoudig systeem van zoiets (standaard!). Maar op een 3 serie is zelfs dat optioneel en vaak niet aanwezig.

Audi A4 viel af, vind het geen slechte auto, maar wel FWD, rijd prima maar het deed mij weinig, interieur is wat somber. NIet mijn ding.

Mercedes ben ik nooit fan van geweest, totdat ik zag dat een S205 ook net in budget viel als ik een exemplaar kon vinden met wat kilometers. Wat gelijk op viel is dat ze vaak wat luxer zijn uitgerust. Emergency braking zit er vaak wel op (standaard?) en veel andere luxe ook. Zaken als adaptive cruise control is uitgebreider dan de BMW en komt zo uit een S-klasse en werkt net wat beter volgens de geleerden. Ik heb het niet. Bij C-klasses vind je het wel wat vaker dan een 3-serie, daar is het echt een zeldzaamheid.

Toen wezen rijden in een exemplaar in de buurt, het was een exemplaar met airmatic (luchtvering) niet leverbaar op de 3-serie. Had een vliegend tapijt verwacht maar dat was totaal niet zo. Super strak rijden maar op slecht wegdek en drempel super soepel. Heerlijk! In sport op sport+ zakt hij 2 cm en word hij wel echt stug, net als een BMW met M-sport onderstel. Het is persoonlijk, maar niet mijn smaak. Je kunt er wel heel sterk 2 karakters mee krijgen. De auto (C350e) is bloedsnel, je kunt er ook echt flink mee hoeken, maar toch merk je dat de auto meer op comfort met een vleugje sportiviteit is gericht. De BMW voelt merkbaar lichtvoetiger. de Mercedes wat rustiger / statiger. Heb hem toen gekocht en tot op heden zonder spijt. zit zelfs nog standkachel/standkoeling op, sfeerverlichting, en allerlei andere luxe.

Verder merk je dat de mercedes in de basis is jonger is met gelijke bouwjaren. Met name het materiaal gebruik staat op een hoger plan dan een F31, die al prima is. Ik heb het essenhouten inleg wat super luxe lijkt en voelt. Knopjes van aluminium zijn echt prachtig. Hoewel een 3-serie ook goed is vind ik het premium gehalte op gebied van alles net wat hoger. zit met name in veel kleine dingetjes. Mooi analoog klokje maar ook iets als de ventilatieroosters zijn in de BMW gewoon plastic lamellen en in de mercedes ware kunstwerkjes om maar iets te noemen.

Het rechtopstraand scherm vond ik op foto's niet mooi, in het echt eigenlijk niet storend. Ik heb het snelle command systeem. Veel C-klasses hebbben niet gewoon LED maar multibeam LED en zoals gezegd net wat luxer uitgerust. Al vind je daar soms ook wel vrij kale exemplaren, maar voor mijn gevoel wat minder dan een 3 serie. Ook een C-klasse is niet ruim, wel een fractie ruimer dan een 3-serie maar je kiest hem daar ook niet voor.

Beide auto's zijn gewoon top, het is cliche, maar als je echt een lichtvoetige sportieve auto zoekt dan is de 3 serie jou auto. Geef je daar wat minder om en zoek je gewoon een heerlijke comfortabele km vreter dan zou ik eens in de C-klasse rijden. Geef je veel om luxe en gadgets dan zul je bij een C-klasse eerder slagen en bij BMW beter moeten zoeken.

Bij zowel de 3-serie als S205 zou ik voor een facelift gaan. qua uiterlijk scheelt het weinig maar is meer up-to-date in deze razendsnelle technologische tijdperk

@ascone. Je hebt duidelijk nog nooit een Outback gereden want op alle terreinen, behalve infotainmebt, superieur aan de Duitsers. Het zijn echter geen sportieve wagens en van uiterlijk moet je houden. In Canada waar ik jaren gewoond heb zeer populair vanwege robuustheid, afwerking, comfort en lage kosten, niet aan te slepen. Hier onbekend en onbemind ook stuk duurder uiteraard.

Je hebt duidelijk nog nooit een Outback gereden want op alle terreinen, behalve infotainmebt, superieur aan de Duitsers.

:)

Mijn vader heeft vroeger Subaru Legacy gereden, ik draag het merk een warm hart toe, maar dit is echt onzin. Subaru Outback heeft zeker kwaliteiten, maar naast infotainment, kan ie op comfort, afwerking, materiaalgebruik, automaat en algehele verfijning, absoluut niet mee komen met BMW en Mercedes.

Bedankt voor jullie inzichten en ervaringen. Ik denk inderdaad dat ik ga voor de eerste die qua uitvoering helemaal naar mijn zin is, ongeacht het merk. De spoeling is aardig dun , maar ik zit er bovenop.

@ascone. Je hebt duidelijk nog nooit een Outback gereden want op alle terreinen, behalve infotainmebt, superieur aan de Duitsers.

niet gereden, wel vaak naast gezeten bij een collega. Vind het een heel sympathiek merk. En heeft absoluut kwaliteiten. Kwaliteiten die in sommige landen zeer gewaardeerd worden. maar door zijn dorstige karakter (mijn collega reed hem weliswaar op LPG) en heel veel BPM is het gewoon een dure auto. Bovendien zwaar. Dat word in NL zwaar bestraft. En komt qua afwerking, rijden (op NL wegen), sturen, luxe, veiligheidssystemen, infotainment, en ga zo maar door echt niet mee.

Laatst was er hier op AW nog een test tussen een V60 cross country en outback, ook hier moest de outback het op vrijwel elk front afleggen. Als ik boswachter zou zijn of vaak op onverhard. zou ik zoiets wel willen overwegen :cool:

Bedankt voor jullie inzichten en ervaringen. Ik denk inderdaad dat ik ga voor de eerste die qua uitvoering helemaal naar mijn zin is, ongeacht het merk. De spoeling is aardig dun , maar ik zit er bovenop.

Ik denk ook dat dit het uitgangspunt moet zijn. (y) een echt verkeerde keuze kun je hierin niet maken. Er is gewoon zoveel mogelijk qua kleuren, opties, uitvoeringen. De optielijsten zijn ware boekwerken. Nadeel is bij beide merken wel dat als bepaalde vinkjes niet gezet zijn je sommige dingen moet missen die bij menig ander merk in de tijd al wel gewoon standaard waren. Weet nog wel dat mijn broer een hele luxe 1 serie kocht met heel veel opties. Maar een week na aankoop kwam hij er achter dat hij geen dimmende binnenspiegel had. Hij ging er zo van uit dat zoiets wel standaard zou zijn. :)

Herkenbaar AsconaGT, voor mij ook geen M sport, maar er zijn zeker liefhebbers die juist wél een M sport willen (zoals Kristian), kwestie van smaak. De G21 is best een stap met de F31 heb ik gemerkt, vooral qua afwerking interieur en beschikbare systemen, veel moderner weer. Een 5 serie is niet zomaar een grote 3, die is ook minder 'rijdersauto' en meer afgestemd op comfort, echt veel ruimer is ie trouwens achterin ook niet, voorin vond ik dat meer merkbaar.

Herkenbaar AsconaGT, voor mij ook geen M sport, maar er zijn zeker liefhebbers die juist wél een M sport willen (zoals Kristian), kwestie van smaak.

exact, een kwestie van maakt en niet zozeer beter of slechter. en dat geld een beetje het zelfde voor een F31 of S205. Beide hun focus op andere zaken. Ligt verder akelig dicht bij elkaar. Kwalitatief doet het weinig onder en het is ook allemaal sterk uitvoering afhankelijk

M-Sport met 18 inch vind ik zelf echt comfortabel genoeg, soepeler als de Mazda 6 hiervoor. Met grotere wielen wordt de boel wel wat stug verwacht ik. Doe ik dus ook niet.
De G21 is moderner en nog dynamischer maar vind ik oncomfortabel worden. Heb er een tijdje mee mogen rijden en onderstel is erg straf, besturing vrij nerveus en de sportstoelen te had. Zal ook smaak zijn, maar ik las het in een duurtest in een Duits blad ook dat de sportstoelen bij lange ritten te hard zijn.

Dan voor bmw kiezen, gewoon voor het rijden. Beiden zijn echter kwalitatief duidelijk minder dan de voorgangers, besparing op materiaalgebruik en afwerking. Voor ons veel belangrijker dan digitaal infotainment gewauwel, even leuk, snel gedateerd en oogt goedkoop, wat is er mis ook met meters. Vergeet voorgaand Subaru gebash, onzin, zou je willen aanraden naar nieuwe Outback te kijken, ga er vooral eens mee proefrijden, echt aanrader en met mooi leren cognac interieur leverbaar, prachtig.

In mijn zoektocht naar een andere auto stond de F31 ook al snel op het lijstje. Ik vind de C-klasse ook erg mooi, maar van binnen juist weer niet. Heb een C-klasse nog nooit van binnen bekeken, maar obv de foto's heb ik hier niet verder naar gezocht. BMW sprak mij gewoon meer aan.

Ik was er bij BMW al snel uit dat het een High Executive M-Sport moest worden met minimaal de 20i motor, Navigatie Professional (grote scherm), minimaal HiFi audio en maximaal 100k km. Dan wordt de spoeling al aardig dun. Er staan een hoop kale uitvoeringen te koop en zeker de bij Duitse exemplaren (mocht je het overwegen) moet je goed op de uitvoering letten, er zijn er zat waarbij zelfs een 340i nog een kleine navi en handmatige airco hebben o_O

Uiteindelijk is het een F36 (4-serie Gran Coupe) geworden. Vind ik een prachtige auto om te zien en de kofferbakruimte is heel behoorlijk. Minder dan een F31 vermoed ik, maar veel meer en praktischer dan een F30 sedan.

Uiteindelijk is mijn wensenlijstje (en nog veel meer dan dat) afgevinkt. Al met al vind ik het een heerlijke auto. Luxe, comfortabel, snel en sportief als het moet. Ik rij op 19" maar het M-Sport onderstel is dusdanig verfijnd dat ik eigenlijk nooit het idee heb dat het te hard geveerd of oncomfortabel is. Uiteraard is dat ook een kwestie van smaak.

Ik ben van mening dat je aan zowel een C-klasse als een F31 een erg fijne auto hebt, maar dat het wel afhangt van persoonlijke voorkeur maar ook de juiste uitvoering/opties. Vooral dat laatste maakt de zoektocht wel lastiger, je moet geduld hebben.

Met alle respect, maar het interieur van een Subaru oogt door de achterhaalde infotainment juist erg goedkoop. Afwerking en materialen zijn in mijn BMW veel beter dan in Mazda’s 6 hiervoor en ook zeker mooier dan in een Subaru. De tijd dat een Subaru onverwoestbaar is, ligt ook achter ons getuige de duurtest van de XV in AutoBild.
Ik snap best dat er liefhebbers voor zijn, maar als ik moet kiezen tussen een BMW, Mercedes of Subaru is de keuze voor mij eenvoudig.

Mick88 zei:

Met jouw budget moet je echt een mooi exemplaar kunnen vinden. Ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt!(y)

Beiden zijn echter kwalitatief duidelijk minder dan de voorgangers, besparing op materiaalgebruik en afwerking.

Je hebt duidelijk nog nooit in een BMW of mercedes van deze generatie gezeten. Ik heb werkelijk nog nooit iemand horen zeggen (inclusief pers) dat er bespaard is op de auto en op afwerking en materiaalgebruik. Integendeel. Ben wel benieuwd waar je dat hebt gelezen. Denk dat er maar weinig modellen zijn in dit segment die dit kunnen evenaren.

Vergeet voorgaand Subaru gebash,

Kritiek is anders dan gebash. Het kritiek wat ik geef is gewoon op basis van eigen ervaring, en blijkbaar denkt het overgrote deel van nederland inclusief de pers van alle EU autobladen er net zo over. Dat er landen zijn waar een outback het goed doet heeft te maken dat ze daar een heel stuk goedkoper zijn om te kopen/onderhouden, geen BPM kennen, wegenbelasting niet op basis van gewicht is, geen mooie wegen hebben en de brandstofkosten fors lager zijn. dan worden er andere overwegingen gemaakt. Hier in NL is het gewoon een hele dure zware kostganger waar de focus zeker niet op afwerking, rijden, motor, automaat, onderstel of andere verfijning is gelegd.

CD9LOP zei:
(...) Beiden zijn echter kwalitatief duidelijk minder dan de voorgangers, besparing op materiaalgebruik en afwerking.

Mij verbaasde die opmerking ook. Ik ken toch de nodige mensen met een C of een drie en dit hoor ik nou nooit. Waar baseer jij je oordeel op?

Beide prachtige en prettige auto's maar als je denkt af en toe ruimte nodig te hebben vrij krap... Wij hebben 3'en en C's voor de sales jongens en meisjes in Italië en Frankrijk, zeker diegene met een gezin klagen continue over het gebrek aan ruimte achterin. Proefrijden met het gezin wellicht geen slecht idee :)

Uzzi zei:
Beide prachtige en prettige auto's maar als je denkt af en toe ruimte nodig te hebben vrij krap... Wij hebben 3'en en C's voor de sales jongens en meisjes in Italië en Frankrijk, zeker diegene met een gezin klagen continue over het gebrek aan ruimte achterin. Proefrijden met het gezin wellicht geen slecht idee :)

Dat is ook mijn ervaring. Met kinderstoelen op de achterbank kunnen de voorstoelen niet in achterste positie staan bijv. Dit is ook in een w/s205 en de BMW tegenhangers zo is mijn ervaring.
Niet onoverkomelijk hoor, maar echt wel iets om even goed uit te proberen om te kijken of je er zelf mee kunt leven.

Zoals gezegd kan je met beide auto’s geen miskoop doen. Allebei zijn het echt hele goede wagens.

Voor ruimte op de achterbank en/of kofferbak moet je ook niet in het D-segment zijn over het algemeen, maar een stapje groter en op zoek gaan naar een 5-serie of E-klasse.
Nu zijn zowel de 3-serie als C-klasse geen ruimtewonders, dan moet je bijv. naar een Insignia of Passat kijken als je in dezelfde klasse wilt blijven.

Nu is het ook weer niet zo dat het echt behelpen is een D-segmenter. In mijn 4 GC staan de voorstoelen zoals wij zelf prettig vinden. De kleine man in zijn autostoeltje op de achterbank heeft dan genoeg ruimte en ik kan ook nog prima achter mijzelf zitten. Enige nadeel is dat ik graag de voorstoel erg laag zet waardoor de voetenruimte (in de hoogte) voor een achterpassagier wat beperkt is, maar die zit dan ook weer niet knel.

Geen idee of een 4 GC qua beenruimte nog veel verschild van een 3-serie overigens. Is praktisch dezelfde auto, dus lijkt mij niet. Hoofdruimte zal door de aflopende daklijn wel anders zijn, maar ook daar ervaar ik geen problemen mee. Kofferbak zit qua ruimte en praktische bruikbaarheid tussen een sedan en Touring in.

De ruimte op de achterbank van een VW Passat of Skoda SuperB van vrienden is absoluut ruimer (zeker die laatste), maar gigantisch scheelt het ook weer niet.

Hier is de F31 ook ruim genoeg voor ons gezin met twee kinderen (6 en 10). Kofferbak is met 500 liter redelijk ruim, maar een Octavia biedt meer. Mijn vorige Mazda 6 had een iets grotere kofferbak, maar de interieurruimte was krapper, vooral voorin.
Een SUV lijkt vaak ruimer, maar in de praktijk is een stationcar vaak praktischer.

Met een maxicosie is het even passen en meten. Maar dat is veel auto's zo. Daarna met jonge kinderen in gewone autostoeltjes hebben ze ruimte genoeg. En ook als ze de niet meer in autostoeltjes zitten dan heb je best redelijk ruimte. Ook die auto's zijn de laatste jaren fors gegroeid. Mijn oude E46 3-serie was wel echt krap.

hier staat de bestuurdersstoel op mijzelf
http://live.staticflickr.com/65535/50761803292_f2b1423542_c.jpg[/img[

3 serie is op papier een fractie krapper op de achterbank maar in de praktijk scheelt het volgens mij weinig. Als je echt ruimte zoekt moet je gewoon naar een E of 5-serie. (of passat, insignia, etc.)

Voor de ruimte achterin zijn auto's met voorwielaandrijving meestal gewoon een betere keus, auto's als de Renault Talisman, Ford Mondeo, VW Passat en Skoda Superb zijn heel ruim achterin.

Bij de Mercedes C en BMW 3 serie merk dat de achterwielaandrijving, en hogere tunnel veel ruimte kost. Ik heb in alle modellen achterin gezeten.

Kijk dus goed of de Mercedes en BMW groot genoeg zijn, ze zijn voor deze klasse niet heel groot achterin.

Om de grotere ruimte en lagere kosten per kilometer wordt in de familie de Renault Talisman als gezins en eerste auto gebruikt, en de BMW F30 als tweede auto.

Wil ik wel bij opmerken dat de F30 een kortere wielbasis heeft als de F31 waardoor de Touring op de achterbank een stukje ruimer is.

Terug
Bovenaan