Bekeuring geen APK, automatisch of bij vaststelling?

Gewoon Dirk

Wegverkenner
Beste forummers,

Ik heb ene klein vraagje betreffende een verlopen APK.
Zodra de APK 2 maanden verlopen is kan je een boete verwachten, zo ver ben ik al. De vraag is echter of je die boete automatisch krijgt na 2 maanden of wordt hij alleen gegeven wanneer het APK-loze voertuig gezien wordt door oom agent?

Ik vraag dit omdat de auto in kwestie vanaf 17/9 twee maanden zonder APK zit terwijl de auto op 26/9 15 jaar oud wordt. Vanaf 15 jaar oud dalen de kosten van het schorsen met 49 euro van 73,10 naar 24,10.

Je krijgt automatisch een boete na 2 maanden geen APK

https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuws/een-automatische-boete-mag-dat

En als oom agent een slechte dag heeft kun je 1 dag na het verlopen al een boete krijgen.
Verzekering je ook gelijk schudden.

Pom zei:
Verzekering je ook gelijk schudden.

Dat is alleen niet waar. Als je een ongeval krijgt waarbij de oorzaak ligt in iets, een technisch defect, dat bij de APK naar voren zou zijn gekomen; dan wel. Maar als er een ongeval gebeurt waarbij de oorzaak niet technisch is, dan betalen ze wel gewoon.

Even voor de zekerheid, je weet dat je auto dan ook niet langs de openbare weg mag parkeren?

Pom zei:
En als oom agent een slechte dag heeft kun je 1 dag na het verlopen al een boete krijgen.

Wel als je er mee gaat rijden, dat mag inderdaad vanaf dag 1 niet (behalve naar het keurstation). De eerste twee maanden krijg je echter niet direct de automatische boete.

MB84 zei:
Even voor de zekerheid, je weet dat je auto dan ook niet langs de openbare weg mag parkeren?

Jazeker, nu stond hij al tijden in een loods, sinds kort staat hij bij een autobedrijf. Op eigen terrein dus niets aan de hand.

De auto mag die twee maanden na verloop Apk nog wel op de openbare weg staan zonder bekeuring te riskeren. Deze riskeer je enkel bij een rijdend voertuig.

Na die twee maanden heb je twee opties: of Apk gekeurd zijn of schorsen, anders boete (automatisch via registercontrole).

Vorig jaar was dat bij mijn dochter niet het geval. Het betrof een 2 jaar oude auto die zij vanuit België naar NL importeerde. Zij wist niet dat er bij de keuring/import ook een APK moest worden gedaan. Per post heeft zij niets gekregen (zij was al in NL ingeschreven), maar zij had nog geen DigiD-inlog.

Meeuw zei:
Vorig jaar was dat bij mijn dochter niet het geval. Het betrof een 2 jaar oude auto die zij vanuit België naar NL importeerde. Zij wist niet dat er bij de keuring/import ook een APK moest worden gedaan. Per post heeft zij niets gekregen (zij was al in NL ingeschreven), maar zij had nog geen DigiD-inlog.

Ik dacht eigenlijk dat de RDW bij een import ook meteen de APK deed, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat je dat apart aan moet geven.

Bij RDW moet je dit aangeven als er naast de importkeuring ook gelijk een apk-keuring gedaan moet worden, maar als er nog een geldige keuring op zit van land herkomst dan kan deze meestal wel gelijk over genomen worden bij de importkeuring.

Maar gezien het een 2 jaar oude auto betrof.... de apk-plicht is toch pas vanaf 3 jaar voor diesel/lpg en 4 jaar voor benzine/elektrisch?

Ivanov zei:
Meeuw zei:

Ik dacht eigenlijk dat de RDW bij een import ook meteen de APK deed, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat je dat apart aan moet geven.

Het had inderdaad apart aangegeven moeten worden, zelfs (blijkbaar) bij een auto die nog een actieve keuring in het land van herkomst heeft en zelfs bij een 2 jaar jonge auto.

Is die 2 maanden na verlopen APK zo stellig, ja?
Dacht dat het registercontrole ad random werkte en je dus ook de pech kan hebben na enkele dagen na verlopen APK een boete te ontvangen.

Durashift zei:
Is die 2 maanden na verlopen APK zo stellig, ja?
Dacht dat het registercontrole ad random werkte en je dus ook de pech kan hebben na enkele dagen na verlopen APK een boete te ontvangen.

Tot 2 maanden na verlopen apk volgt alleen een boete als het voertuig rijdend ergens op de openbare weg geflitst wordt of aangehouden wordt, na die 2 maanden mag het voertuig niet eens meer op de openbare weg staan en volgt er een automatische boete. (voertuig moet dan als geschorst geregistreerd zijn)
De enigste uitzondering dat je ongestraft met een verlopen apk mag rijden is de kortste weg naar een apk-keurstation.

Terug
Bovenaan