Beginnersauto

JWH

Net ingestapt
Ha mensen, ik ben voornemens mijn eerste auto te kopen: een Toyota Starlet uit 1998 met ongeveer 169.000 km op de teller. De auto is voorzien van een paar extra’s als airco en elektrische ramen, en ziet er nog goed onderhouden uit. Hij wordt geleverd met o.a. een nieuwe APK, nieuwe banden en een nieuwe koppeling. Echter, de prijs bedraagt 2250 euro, vind ik toch redelijk wat geld voor een auto die 24 jaar oud is. Denken jullie dat dit de moeite waard is?

En een andere vraag, hebben mensen tips voor de verzekering? Wil eigenlijk wel schadevrije jaren opbouwen maar dat is helaas niet goedkoop (bedraagt in mijn geval rond de 70 euro per maand).
Ik hoor het graag!

Het probleem is dat het zeer goede auto's zijn en dat dat bekend is en daarom zulke prijzen.
Waarom ga je niet voor een Taris, voor het zelfde geld een nieuwere auto.

Best wel duur voor een auto uit dat jaar in die klasse.
wat vind je hier van, uit 2007!:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volkswagen-fox-1-2-trendline-benzine-groen-8448eb17-0017-428e-bd0d-3fb2486c5157?source=list_searchresults&cldtidx=4&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage

Frits79 zei:
Het probleem is dat het zeer goede auto's zijn en dat dat bekend is en daarom zulke prijzen.
Waarom ga je niet voor een Taris, voor het zelfde geld een nieuwere auto.

Voor dat geld zou ik ook voor een Yaris gaan.

€ 2.250 voor een oude Toyota Starlet uit 1998 vind ik erg veel geld. De tijd staat niet stil. De Starlet was een goede auto maar is inmiddels toch wel erg oud.

Voor dit geld koop je ook een goede en betrouwbare Renault Twingo 2 vanaf 2007, Chevrolet Kalos of Spark, Renault Clio 3 vanaf 2005, Ford Fiesta, Mitsubishi Colt, Fiat Panda, Fiat Grande Punto, Ford Ka 2 of iets dergelijks.

Voor een lage verzekeringspremie is het handig om een niet al te zware auto, te kiezen, met minder dan 150 pk, en bij een WA Beperkt of Volledig Casco dekking een merk of model wat niet als diefstal gevoelig bekend staat.

De voorbeelden zijn een stuk jonger, in deze prijsklasse bepaalt voor een groot deel hoe er mee om is hoe betrouwbaar een auto is.

We hebben zelf ook 7 jaar lang een nieuw gekochte Toyota gehad, maar had eerlijk gezegt een betere kwaliteit verwacht op basis van de reputatie van Toyota. De Starlet was een goede auto, maar ook bij een Toyota komt ouderdom met gebreken.

Het ligt er aan wat voor gevoel je zelf bij de auto (en de aanbieder) hebt. Een koopje is het niet, echter als hij aantoonbaar een nieuwe koppeling heeft en verse banden en verder technisch in top conditie is dan is die 2250 euro prima te verantwoorden, zeker met airco en electrische ramen (dat hebben lang niet alle Starlets en ook veel Yarissen. niet) Die km stand van 169.000 is niks voor een gemiddelde Starlet. Misschien valt er nog wel wat van de prijs af te onderhandelen. Maak in elk geval een uitgebreide proefrit en neem iemand mee met verstand van auto's.

@ ak2, de Aygo heeft zeker niet het onverwoestbare imago van de Starlet wat vooral komt door de 1.0 motor. De laatste generaties Starlet waren er uitsluitend met de oerdegelijke en vlotte 1.3 motor.

Afdingen naar 2000 euro en je hebt er een prima vermakelijk autootje aan.

ak2 zei:
Voor een lage verzekeringspremie is het handig om een niet al te zware auto, te kiezen, met minder dan 150 pk, en bij een WA Beperkt of Volledig Casco dekking een merk of model wat niet als diefstal gevoelig bekend staat.

Menig verzekeraar kijkt bij een jongere ook naar de kracht-gewichtsratio, vaak minder dan tien kilogram per kilowatt. Een Lupo GTI, bijvoorbeeld, weegt niks en is ook niet 's werelds krachtigste auto, maar door de som der delen gaat bij jongeren de premie alsnog door het dak.

Als je wilt, JWH, wil ik wel even met je meedenken. Waar is die EUR 70 per maand op gebaseerd? Alleen WA of ook beperkt of volledig casco? Hoeveel kilometer denk je ermee te gaan rijden? Zomaar twee factoren die de premie beïnvloeden.

70 euro is goedkoop, ik heb het voor de gein even snel ingevuld op independer en kwam niet onder de 100 euro uit.

Dank voor jullie reacties! Ga denk ik ook nog even een aantal andere opties bekijken en met elkaar vergelijken. Vind bijvoorbeeld de Grande Punto een mooie auto, maar twijfel een beetje aan de betrouwbaarheid daarvan. Misschien ga ik wel een proefrit maken met de Starlet, als deze bevalt kan ik wellicht nog iets van de prijs af onderhandelen.
@afentoe, die 70 euro is gebaseerd op de prijzen die ik krijg als ik mijn gegevens invul op Independer, en dan voor de Starlet kies voor een WA+ verzekering. Casco verzekeren kost volgens mij ongeveer 60 euro. Heb een aantal keer geprobeerd of een verschillend aantal kilometers per jaar de prijs beïnvloedt, maar dit lijkt niet het geval (bijvoorbeeld voor tot 7.500 km per jaar blijkt de prijs ongeveer hetzelfde als voor 12.500-15.000 km).

JWH zei:
@afentoe, die 70 euro is gebaseerd op de prijzen die ik krijg als ik mijn gegevens invul op Independer, en dan voor de Starlet kies voor een WA+ verzekering. Casco verzekeren kost volgens mij ongeveer 60 euro. Heb een aantal keer geprobeerd of een verschillend aantal kilometers per jaar de prijs beïnvloedt, maar dit lijkt niet het geval (bijvoorbeeld voor tot 7.500 km per jaar blijkt de prijs ongeveer hetzelfde als voor 12.500-15.000 km).

Dat kan bijna niet kloppen. WA+ is WA met beperkt casco en dat is zonder aanvullende dekkingen altijd minder dan WA met volledig casco, ook wel "allrisk" genoemd. Of is het casco los EUR 60 en komt de WA daar nog bovenop? Ik zou het alleen kunnen snappen als je naast WA+ ook nog schade inzittenden ofzo hebt aangevinkt.
Het verschil door kilometrage is beperkter, dat klopt.

De Fiat Grande Punto was best een goede auto. Maar zoals elke auto heeft die ook wel wat zwakke punten. De M32 Versnellingsbak van Opel gaat nog wel eens stuk, belangrijk is dat de bak geen bijgeluiden maakt. Controleer ook of alles wat elektrisch is werkt.

Voordeel van Fiat is dat onderdelen goedkoop zijn, en dat ze vaak relatief eenvoudig zijn te repareren. De motoren staan over het algemeen bekend als degelijk en betrouwbaar.

De Ford KA 2 is ook onderhuids een Fiat, en deelt veel techniek met de Panda 2, dit zijn goede auto's die weinig problemen kennen.

De Renault Twingo 2 was in 2007 de 2e Renault van de nieuwe generatie Renault's die veel betrouwbaarder waren. De auto kwam een jaar later op de markt om zeker te weten dat die goed zou zijn. Zoals we nu weten is dat erg goed gelukt. Controleer wel even goed de airco condensor die gaan nog wel eens stuk, ze vangen snel steenslag. Of kies er een zonder airco.

Succes

Lekker licht

VW Lupo, weing km, € 1250
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/149510520/Android?s=2332-50-117-3-1-47&portals_amount=1&portals_dealersite=0

Seat Arosa 1.4, weing km € 1250
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/149729919/Android?s=2332-50-117-3-1-41&portals_amount=1&portals_dealersite=0&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

[size=x-large]Hyundai Getz - 1.3i GLS 96.000 KM[/size] € 1.499 Bouwjaar 2003
hyundai-getz-1-3i-gls-96-000-km.jpg

Dit zijn natuurlijk allemaal maar voorbeelden die op het oog zeer interessaant lijken, maar mijn ervaring is dat het vaak enorm kan tegenvallen als je de auto's gaat bekijken en proefrijden.

Vooral bij dit budget speelt natuurlijk de staat van onderhoud een grote rol. Een nieuwe koppeling, 4 nieuwe (merk)banden, nieuwe remschijven en blokken, een uitlaat, schokdempers, aandrijfassen etc, etc. kunnen alles bij elkaar aardig in de papieren lopen. Als die Starlet op al die punten nog helemaal goed is dan is 2000 euro geen slechte deal!

@afentoe Je hebt helemaal gelijk, ik verwarde de gewone WA-verzekering met de WA+ verzekering. Die laatste komt op ongeveer 70 euro en de eerstgenoemde is een tientje goedkoper.

Dank voor jullie suggesties allemaal! Heb inderdaad onder andere naar een Lupo en Getz gekeken, maar heb nu mijn oog laten vallen op een Renault Twingo van de 2e generatie. Deze zijn voor mijn budget met een best redelijke uitrusting te krijgen (zoals cruise control) en zijn ook nog eens erg zuinig.

ik heb voor 1500 euro mijn golf 3 gti gekocht als mijn 2de auto
2250 voor een starlet vind ik zelf ook redelijk aan de dure kant ookal zijn de blokken ijzersterk en de auto zelf ook
ik had zelf hiervoor een ford fiesta mk6 ultimate edition en dit was de slechtste keuze die ik heb gemaakt :(
dus let er vooral op of de onderhoud etc op tijd is gedaan!
ik heb erg veel geluk gehad met mijn gti wel hier en daar zijn puntjes maar nooit een dure reparatie gehad zoals bij mijn fiesta

ik raad je aan om een auto te nemen met weinig luxe snufjes des te meer er kapot kan gaan

kwa verzekering betaal ik zelf 75 euro per maand en dit voor een gti!
het is maar net wat je wilt maar ik raad je een sterk blok aan en als je interesse zou hebben in een leuk snel autotje wat in maand lasten nog te doen is
raad ik je een golf 3 gti aan!
deze heeft overigens elektische spiegels en airco en een leuke wegligging

Met zo'n hoog bedrag aan autoverzekering... Is private lease van een Aygo ofzo geen optie? Dan heb je geen onderhoud, reparatie of enig andere kosten, behalve benzine en leasetarief.

de twingo 2e generatie is een goede keuze de grande punto uit de 1e jaren kent daarnaast klein leed.

De Yaris vragen ze nog relatief de hoofdprijs voor en de auto is niks beter of slechter dan een Mitsubishi Colt, Smart Forfour en of Daihatsu Sirion2 Bij de yaris kun je nog wel op een gunstige deal stuiten als je voor de 1.0 gaat, die was in de 1e generatie nog gewoon een 4 pitter.

Dank voor al jullie advies! Ik ben sinds kort de eigenaar van een Renault Twingo 2 uit 2008, die ik binnenkort kan ophalen. Ben heel benieuwd hoe deze auto gaat bevallen, wellicht zien jullie hiervan in de toekomst nog een review op deze site verschijnen!

Gefeliciteerd, een Twingo 2 is gewoon een goede keus. Veel plezier er mee.

Terug
Bovenaan