Beginnersauto 22 jaar gezocht

Peter 3012011

Startmotor
Beste leden.

Ik ben 22 jaar en opzoek naar een leuke beginnersauto. Ik ga veel kilometers maken(tussen de 30 en 50K per jaar afhankelijk van vakantie) dus het wordt een diesel. Ik hou van goed en degelijk gebouwd en ik ben een fan van duits.

-Budget: 5000 euro
-Geen 3 deurs
-Voorkeur hatchback
-Vermogen tussen de 100 en 130pk lijkt me wel prima(ook verzekeringsgewijs).
-Ik hou wel van een sportief uiterlijk, een auto waar je wel nog een keer naar kijkt als je wegloopt.

Ik heb wat rond zitten kijken en ik kom dan uit op de golf 5. Na wat opzoekwerk kwam ik erachter dat de 1.9TDI de motor is die je moet hebben. Relatief snel, zuinig en zeer betrouwbaar als er netjes mee om wordt gegaan. Verzekeringsprijs goed te doen en gezien de kms neem ik de wegenbelasting voor lief rond dit bedrag.(300p.kwartaal).

Ik vroeg me af of ik nu helemaal verkeerd kijk en of de leden eventueel suggesties voor me hebben. Voor het geval mensen commentaar hebben op de looks, met een R line pakket of R32 ziet de golf 5 er mooi uit vind ik :D

Groetjes,

Peter

beretta zei:
Voor een golf in die prijsklasse zou ik zoeken naar een auto waarvan het onderhoud bekend is. En het uiterlijk ondergeschikt hieraan.
Wellicht had je dit filmpje al gezien? https://www.autoblog.nl/nieuws/volkswagen-golf-v-2004-2008-occasion-video-aankoopadvies-80082

Die heb ik gezien ja. Ik kom bijvoorbeeld dit tegen online: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1584049929-perfecte-volkswagen-golf-5-1-9-tdi-5-deurs-htcb-apk-r32-leer.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Het lijkt me alleen veelste mooi om waar te zijn en de kmstand is vrij hoog(boeit me niet veel zolang er goed mee omgegaan is).

Met dit budget kun je ook denken aan de Fiat Bravo 1.6 of 1.9 JTD, die koop je uit vrij recente bouwjaren, en is een erg leuke, goede maar erg onderschatte auto. De Golf 5 was een goede auto maar is inmiddels wel flink op leeftijd. Een 1.9 TDI is een goede motor maar loopt vind vind ik erg rauw. De Fiat diesel met commonrail loopt vind ik veel mooier.

Voor je budget kun je ook al de Renault Mégane (3) 1.5 DCI vinden vanaf 2009, niet Duits maar wel een (vrij) moderne en goede auto met een fijne motor.

Ik weet niet waar je allemaal heen wil met je auto, maar kans is dat je bepaalde steden (binnenkort) niet in mag. Wel goed checken dat het euro 4 is.

Een focus van de 2e generatie met een 1.8 tdci is ook fijn blok, en focus is ook meer rijders auto. Een 2.0 tdci is ook goed. 1.6 komt vermogen te kort en is ook onbetrouwbaar.

Gelukkig, Megane&Co is ook weer voorbij gekomen, hebben we dat gehad.
OT: Die MPadv. is gereserveerd. Zo'n 5 is niet de beste auto, 6 & 7 ook niet trouwens, maar als je zo'n Golf wil hebben, zou ik op zoek gaan naar een exemplaar dat zo origineel mogelijk is, fabrieksaf goed in de gewenste opties zit en met een hele duidelijke geschiedenis. Dan heb je in de basis (hopelijk) een goede auto en kan je eea naar eigen smaak verder aanpassen, een paar velgen e.d. is zo gekocht.

Bedankt voor de huidige input!

Ik ben met het thuisfront uitgekomen op de audi A3 8P facelift. Het gaat hier om de 1.9TDI of de 1.6TDI. Het budget is verhoogd naar 6500 euro. Ik zie ze ook veel staan met de S-tronic bak. Is deze wel betrouwbaar? Het zal een diesel worden met 150-250K op de teller. Verder is de vraag welke van de twee motoren de motor is die ik het beste kan aanschaffen.

groetjes,

Je voorkeur gaat dus duidelijk uit naar een VAG diesel, gezien je eigen voorstel voor de VW Golf 5 en de Audi A3
Is de Seat Leon dan misschien ook een optie?
Zien er goed uit, rijden erg lekker en zijn net een slag voordeliger dan de Golf en A3, maar onderstel e.d. zijn gewoon gelijk

Voorbeeld:
2008 Seat Leon 1.9 TDi Sport
119.000 km - EUR 5.449,-

seat-leon-1-9-tdi-sport-1-9-tdi-sport.jpg

Guus Leferink zei:
Je voorkeur gaat dus duidelijk uit naar een VAG diesel, gezien je eigen voorstel voor de VW Golf 5 en de Audi A3
Is de Seat Leon dan misschien ook een optie?
Zien er goed uit, rijden erg lekker en zijn net een slag voordeliger dan de Golf en A3, maar onderstel e.d. zijn gewoon gelijk

Voorbeeld:
2008 Seat Leon 1.9 TDi Sport
119.000 km - EUR 5.449,-

seat-leon-1-9-tdi-sport-1-9-tdi-sport.jpg

Prachtig. Deze past ook in het rijtje! Ik vind het alleen heel erg opvallend dat hij 120K gelopen heeft en dat nu al zo goed als alles al vervangen is? Een koppeling en vliegwiel die gaar zijn zo vroeg? Klopt hier iets niet of denk ik iets te ver na?

R W xxx zei:
Gelukkig, Megane&Co is ook weer voorbij gekomen, hebben we dat gehad.
OT: Die MPadv. is gereserveerd. Zo'n 5 is niet de beste auto, 6 & 7 ook niet trouwens, maar als je zo'n Golf wil hebben, zou ik op zoek gaan naar een exemplaar dat zo origineel mogelijk is, fabrieksaf goed in de gewenste opties zit en met een hele duidelijke geschiedenis. Dan heb je in de basis (hopelijk) een goede auto en kan je eea naar eigen smaak verder aanpassen, een paar velgen e.d. is zo gekocht.

De TS vraagt om goede alternatieven/ suggesties :

Als je een goede, betrouwbare en voordelige C segment diesel zoekt dan is een Renault Mégane 3 gewoon een hele goede keus, de auto is jaren moderner dan de Golf 5, er is veel aanbod, en is dus een heel goed alternatief voor de Golf 5.

Peter 3012011 zei:
Prachtig. Deze past ook in het rijtje! Ik vind het alleen heel erg opvallend dat hij 120K gelopen heeft en dat nu al zo goed als alles al vervangen is? Een koppeling en vliegwiel die gaar zijn zo vroeg? Klopt hier iets niet of denk ik iets te ver na?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik gewoon de bovenste uit m'n gaspedaal rijtje heb gepakt en de advertentie verder niet gelezen heb hoor
Is puur een voorbeeld!

@ak2, dat maakt voor jou niets uit, iedere OP krijgt een Megane (of Laguna) als antwoord.

Zo'n Leon moet je wel even gaan bekijken, het dash is nogal plastic fantastic en de stoelen konden nogal smal zijn. Van het geopperde rijtje, de A3 wat mij betreft.

Op basis van je wenslijstje dacht ik ook spontaan aan Golf TDi.
Wil je een overgewaardeerde en te dure VAG, neem dan de A3 die in wezen een, Golf in een ander jasje is.
Wil je puur value for money zou je ook nog aan een Skoda Octavia kunnen denken.
Onderhuids allemaal gelijk!

R W xxx zei:
@ak2, dat maakt voor jou niets uit, iedere OP krijgt een Megane (of Laguna) als antwoord.

Wat een complete onzin. Ik kijk altijd naar heel veel merken.

Ik probeer de TS juist verschillende opties voor te leggen, kijk maar in de andere Topics, bij diesels binnen dit budget kom je vaak uit bij Europese merken, dus Italiaans, Duits of Frans. Omdat die veel diesels hebben geproduceerd, en in deze prijsklasse nu eenmaal heel veel aanbod hebben. De Mégane 3 en 4 en Laguna 3 zijn gewoon hele aantrekkelijke occasions, die veel auto voor het geld bieden, in het C segment met dit budget kom je dus ook uit bij een Mégane 3. De 1.5 DCI is een plezierige motor.

Het Volkswagen concern is erg lang doorgegaan met de pompverstuiver techniek, de concurentie gebruikte toen al jaren de commonrail techniek. Dit zorgt voor een veel mooiere loop, minder lawaai en een schonere verbranding. Als je vergelijkt dan begrijp je gelijk wat ik bedoel.

De Lancia Delta lijkt mij bijvoorbeeld ook een erg goede diesel optie. De 1.9 JTD en 1.6 JTD zijn fijne en goede diesels. De auto is relatief luxe en ruim.

Is de 2.0TDI het ook waard om naar te kijken? Vind het verbruik best gelijkwaardig maar dan ben bang dat de auto niet zo betrouwbaar is. Lees online het een en ander.

Goede info staat op wiki.tdiclub.nl en kijk bij bekende problemen.

Als je kijkt bij de bekende problemen dan zie je dat de 2.0 TDI PD met 170 pk een afrader is, de kans op dure problemen is gewoon erg groot. Ook bij de 2.0 TDI 140 pk PD zie je veel bekende en potentieel dure problemen. Ze werden wel beter tijdens de productie. Of kijk gewoon naar een 2.0 TDI (CR)

Een latere 1.6 TDI CR ( commonrail) is dan een betere keus, of de inmiddels oude 1.9 TDI PD.

Toch zou ik zeker aanraden om ook te kijken naar andere niet VAG merken, niet alleen zijn die (vaak) aanzienlijk goedkoper om te kopen, en goedkoper in onderhoud, maar vaak ook betrouwbaarder.

Peter 3012011 zei:
Is de 2.0TDI het ook waard om naar te kijken? Vind het verbruik best gelijkwaardig maar dan ben bang dat de auto niet zo betrouwbaar is. Lees online het een en ander.

De 1.9 tdi is beter dan de 1.6 tdi. De 1.6 tdi grote kans dat er nieuwe software opgekomen is, met alle gevolgen van dien

Bij de 2.0 tdi moet je voor de common rail diesel gaan en niet voor de 2.0 tdi pompverstuiver. Volgens mij heeft de golf 6 altijd de 2.0 common rail.

De 2.0 tdi kwam rond 2008 in producten van vw en audi en rond 2011/2012 in seat en Skoda.

Je opmerking over andere sugesties bedoel je eigelijk mee andere sugesties binnen de volkswagengroep?

Als je automaat wil binnen vw moet je voor een golf 4 gaan of een dikke audi quatro of een zeldzame 5 deurs a3 van na de facelift. Die hebben een fijne tip tronic bak

Of een seat Exeo 2.0 tdi, die heeft een multi tronic, maar ja geen hatchback weer. A4 2.0 tdi heb hé ook met de multi tronic en dan vanaf 2008

Terug
Bovenaan