Beginners auto

Mirjam 3660055

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag mijn rijbewijs aangevraagd, super leuk natuurlijk! Over een aantal maanden begin ik met een nieuwe opleiding en moet daarvoor weg veel reizen.

Ik zoek een auto, ik dacht zelf aan een Toyota Aygo. Betaalbaar, betrouwbaar en veilig.

Wat kan ik beter doen, een diesel of een benzine auto? Zelf heb ik gelest in een Volkswagen golf en een Fiat Punto mijn voorkeur heeft een Volkswagen.

Ik zoek een auto rond de €3000. Wie zou mij een beetje kunnen helpen?

Groetjes Mirjam
 
Hoeveel kilometers denk jij per jaar te gaan rijden? Ben je nog student? En zo ja, kun je dan niet beter en voordeliger met de trein? Voor 3000 EUR heb je best al leuke autootjes, bijv. (ik heb autootjes gezocht met zo weinig mogelijk kilometers)
1) https://www.autotrack.nl/tweedehands/hyundai/i10/45825930
2) https://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/c2/45406585
3) https://www.autotrack.nl/tweedehands/fiat/punto/44933139
4) https://www.autotrack.nl/tweedehands/fiat/punto/45469839 (vijfdeurs, altijd makkelijk)
5) https://www.autotrack.nl/tweedehands/subaru/justy/43706747
6) https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/206/45086183
 
speedtouch zei:
(ik heb autootjes gezocht met zo weinig mogelijk kilometers)

Waarom? Daar wordt het echt niet automatisch een betere auto van, maar maakt de aanschaf meestal een aardig stukje duurder. Eén van die Punto's is nog een import ook (bij een kennelijk nieuw bedrijf dat niet super lekker begonnen lijkt te zijn), dus dan zegt die stand niks.

Ik zou dat dus juist niet als zoekcriterium nemen, maar zoeken naar eentje waarbij duidelijk een goed bijgehouden onderhoudshistorie naar voren komt. Dan maar wat meer kilometers, is ie tenminste ook nog eens vaker dan drie keer per jaar goed warmgereden.

Maar afijn, het is zeker voor de vraag "diesel of benzine" inderdaad best belangrijk dat we eerst het aantal jaarlijkse kilometers weten.
 
Kilometerstand of leeftijd zeggen niets. De staat van de auto is veel belangrijker. Een VW Golf uit 1983 is bijvoorbeeld een stuk degelijker dan een Ford Escort uit 1996.

Mijn belangrijkste tip voor een beginner is: koop een zo goedkoop mogelijke auto. Je gaat waarschijnlijk beginnersschade maken. Bij een auto van 500 euro kan de schade nooit hoger zijn dan 500 euro. Bij een auto van een paar duizend euro, gaat het je heel veel verzekeringsgeld kosten.
 
Een auto van €500 is meestal wel weer een behoorlijke gok qua onderhoudskosten, en zelf veroorzaakte schade aan een auto van €3000 ga je meestal ook niet claimen (als dat überhaupt kan, want all-risk verzekeren is bij zo'n ding ook onzin). Ik vind het een verstandig budget, daar kun je met een goed oog een redelijk frisse auto van kopen.
 
GT 1973 zei:
Kilometerstand of leeftijd zeggen niets. De staat van de auto is veel belangrijker. Een VW Golf uit 1983 is bijvoorbeeld een stuk degelijker dan een Ford Escort uit 1996.

Mijn belangrijkste tip voor een beginner is: koop een zo goedkoop mogelijke auto. Je gaat waarschijnlijk beginnersschade maken. Bij een auto van 500 euro kan de schade nooit hoger zijn dan 500 euro. Bij een auto van een paar duizend euro, gaat het je heel veel verzekeringsgeld kosten.
Waar haal je de onzin vandaan dat een auto van 500 euro niet meer dan dat bedrag aan schade kan hebben?
Ik zou niet zo snel voor een diesel gaan, een Aygo of een Alto oid zijn al heel zuinig, dus moet een diesel wel heel erg zuinig zijn om rendabel te worden.
 
Als een auto van 500 euro total loss is, geef je hem een schop en krijg je een paar tientjes statiegeld van een sloopbedrijf op de koop toe.

Bij een auto van een paar duizend euro's laat je grote schades vaak wel repareren en dat kan flink in de papieren lopen.
 
Ik zou niet vooraf kijken naar een merk maar bij betrouwbare buurtgarages polsen wat er staat.
Onbekende modellen kunnen vaak wat voordeliger uitvallen dan kaskrakers zoals de Polo. De kleinste auto's blijvem vaak ook wat duurder in aanschaf, hou dus ook een maatje groter als optie.
 
GT 1973 zei:
Als een auto van 500 euro total loss is, geef je hem een schop en krijg je een paar tientjes statiegeld van een sloopbedrijf op de koop toe.

Bij een auto van een paar duizend euro's laat je grote schades vaak wel repareren en dat kan flink in de papieren lopen.

Je had het over verzekeringskosten i.p.v. reparaties uit eigen zak. Maar goed, daar gaat het verder niet om. Punt is meer dat de gemiddelde auto van €500 niet helemaal okselfris meer is. Als je er dan van afhankelijk bent voor het vervoer naar je opleiding, zou ik geen barrel kopen voor het geld van een fiets, tenzij je toevallig heel goed weet waar je op moet letten.

Een auto van drie meier kan je natuurlijk ook onverwacht in de steek laten op een koude maandagmorgen, maar die kans is wat minder groot (als je niet ergens onderin de markt van een model gaat zitten shoppen).
 
Voor € 3000,- kun je best een leuk, betrouwbaar en zuinig autootje aanschaffen. Bijvoorbeeld zoiets met heel weinig kilometers: https://www.autotrack.nl/tweedehands/daihatsu/sirion/45780393
https://www.autotrack.nl/tweedehands/45780393/carfax/icr?policy=accepted-20190101&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.autotrack.nl%2Ftweedehands%2Fdaihatsu%2Fsirion%2F45780393%3Fpolicy%3Daccepted-20190101%26utm_referrer%3Dhttps%253A%252F%252Fwww.gaspedaal.nl%252Fdaihatsu%252Fsirion%252Fbenzine%253Fbmin%253D2006%2526kmax%253D80000%2526pmax%253D3000%2526pmin%253D2000%2526srt%253Ddf-a

0-da1768ab-e833-4cd8-b47e-8ce10f2d78e8.jpg


Of eentje met iets meer kilometers maar een paar jaar jonger (en een leuker kleurtje): https://www.autowereld.nl/daihatsu/sirion-2/1-0-12v-premium-nieuw-apk-lage-km-nette-auto-29898400/details.html

daihatsu-sirion-2-1-0-12v-premium-nieuw-apk-lage-km-nette-auto.jpg
 
GT 1973 zei:
Als een auto van 500 euro total loss is, geef je hem een schop en krijg je een paar tientjes statiegeld van een sloopbedrijf op de koop toe.

Bij een auto van een paar duizend euro's laat je grote schades vaak wel repareren en dat kan flink in de papieren lopen.
Allemaal leuk en aardig, maar een auto van 500 euro kan nog steeds 3000 euro schade hebben.
Maar heb je nog eisen? 3 of 5 deurs, moeten er nog mensen mee kunnen, heb je ruimte nodig voor een hobby?
 
speedtouch zei:
Hoeveel kilometers denk jij per jaar te gaan rijden? Ben je nog student? En zo ja, kun je dan niet beter en voordeliger met de trein?

Ik ga dit jaar starten aan een nieuwe uitdaging, ik moet daarom met een auto en het OV is niet te doen. Hoeveel ik per jaar ga maken durf ik niet te zeggen vanwege mijn nieuwe opleiding.

Leuke auto's, ik ga even speuren ;p
 
Mirjam 3660055 zei:
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag mijn rijbewijs aangevraagd, super leuk natuurlijk! Over een aantal maanden begin ik met een nieuwe opleiding en moet daarvoor weg veel reizen.

Ik zoek een auto, ik dacht zelf aan een Toyota Aygo. Betaalbaar, betrouwbaar en veilig.

Wat kan ik beter doen, een diesel of een benzine auto? Zelf heb ik gelest in een Volkswagen golf en een Fiat Punto mijn voorkeur heeft een Volkswagen.

Ik zoek een auto rond de €3000. Wie zou mij een beetje kunnen helpen?

Groetjes Mirjam

Gefeliciteerd.

-Zoek vooral niet op de kilometerstand, maar kijk naar de historie van de auto. Dus of de auto goed en regelmatig onderhoud heeft gehad.
-Koop bij een betrouwbaar adres.
-Kies een auto met eenvoudige en goede techniek, kies een auto die minder gewild is maar wel betrouwbaar is.

Deze modellen hebben allemaal een zeer degelijke 4 cilinder, en goede en betrouwbare techniek, en die vaak voordelig te repareren zijn. Ze zijn goedkoper dan bv een Aygo.

Voorbeelden en aanraders zijn de Renault Twingo 2 vanaf 2007, Fiat Panda (2) 1.2, Ford Ka (2) 1.2 vanaf 2008, Chevrolet Spark ( is ook relatief veel op het voordelige lpg geleverd).

Voor € 500 koop je meestal niet veel soeps, dat zou ik zeker niet aanraden.
Er zijn ook genoeg chauffeurs die al heel veel jaren schadevrij rijden.

In het algemeen zegt de kilometerstand heel weinig over de staat, veel korte stukjes zijn slecht voor de techniek. Ik heb zelf liever een nette auto met bv 160.000 km op de teller, die aantoonbaar goed onderhouden is en jonger is, dan een oudere auto met weinig kilometers maar waar weinig onderhoud aan gepleegd is, en niet erg netjes mee om is gegaan.
 
ak2 zei:
Mirjam 3660055 zei:
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag mijn rijbewijs aangevraagd, super leuk natuurlijk! Over een aantal maanden begin ik met een nieuwe opleiding en moet daarvoor weg veel reizen.

Ik zoek een auto, ik dacht zelf aan een Toyota Aygo. Betaalbaar, betrouwbaar en veilig.

Wat kan ik beter doen, een diesel of een benzine auto? Zelf heb ik gelest in een Volkswagen golf en een Fiat Punto mijn voorkeur heeft een Volkswagen.

Ik zoek een auto rond de €3000. Wie zou mij een beetje kunnen helpen?

Groetjes Mirjam

Gefeliciteerd.

-Zoek vooral niet op de kilometerstand, maar kijk naar de historie van de auto. Dus of de auto goed en regelmatig onderhoud heeft gehad.
-Koop bij een betrouwbaar adres.
-Kies een auto met eenvoudige en goede techniek, kies een auto die minder gewild is maar wel betrouwbaar is.

Deze modellen hebben allemaal een zeer degelijke 4 cilinder, en goede en betrouwbare techniek, en die vaak voordelig te repareren zijn. Ze zijn goedkoper dan bv een Aygo.

Voorbeelden en aanraders zijn de Renault Twingo 2 vanaf 2007, Fiat Panda (2) 1.2, Ford Ka (2) 1.2 vanaf 2008, Chevrolet Spark ( is ook relatief veel op het voordelige lpg geleverd).

Voor € 500 koop je meestal niet veel soeps, dat zou ik zeker niet aanraden.
Er zijn ook genoeg chauffeurs die al heel veel jaren schadevrij rijden.

In het algemeen zegt de kilometerstand heel weinig over de staat, veel korte stukjes zijn slecht voor de techniek. Ik heb zelf liever een nette auto met bv 160.000 km op de teller, die aantoonbaar goed onderhouden is en jonger is, dan een oudere auto met weinig kilometers maar waar weinig onderhoud aan gepleegd is, en niet erg netjes mee om is gegaan.

Wat fijn voor het uitgebreide antwoord! Ik ga morgen even op een aantal sites de auto's vergelijken.
 
Handig is om te zoeken op www.gaspedaal.nl dan kijk je op heel veel sites tegelijk.

Succes met je zoektocht. Maak een uitgebreide proefrit, neem iemand mee bij voorkeur met verstand van autotechniek, of laat een aankoopkeuring doen bv bij een Vakgarage.
 
Je kan veel geld besparen door voor een onbekende japanner te gaan.

Voor een hand geschakelde auto te gaan

3 Deurs zijn goedkoper dan 5 Deurs, maar raak je ook minder snel weer kwijt

Een 2e hands auto met airco is duurder dan 1 zonder.

Auto's die uitmunten in kwaliteit zijn de.

De Daihatsu sirion 1.3
De smart forfour 1.3
De Mitsubishi Colt 1.3

Bij de Colt en forfour de semi automaat laten staan, deze is storingsgevoelig en kostbaar om hem te laten maken

Een forfour en Colt met de 1.3 staan te koop met kilometer standen waar je u tegen zegt, dus als je een betrouwbaar exemplaar vind met 150.000 km is die net ingereden. Beschikken ook over een distributie ketting.
 
Ik zie al heel veel goed tips voorbij komen, daar heb ik niet veel meer aan toe te voegen. Eén advies van mij, voordat je tot aanschaf overgaat. Check even wat het kost om je auto te verzekeren (kan makkelijk op Independer of een andere vergelijkingssite). Mijn zoon (20 jaar) heeft nu ook zijn rijbewijs en ik keek eventjes wat een verzekering voor onze Daihatsu YRV hem zou kosten. Daar schrok ik enorm van, ruim drie keer zo veel als wat mijn vrouw betaalt. Voor een jonge beginnende bestuurder is het echt raadzaam om een heel klein, licht autootje te rijden. Als het goed is bouw je schadevrije jaren op en wordt je verzekering snel goedkoper.

Een tweede tip. Heb je € 3000 te besteden, koop dan een auto die goedkoper is. Ik zou dan voor een bedrag van €2.250 gaan kijken en de rest reserveren. In dit prijssegment koop je toch een wat oudere auto en de kans op reparaties is aanzienlijk. Daar moet je niet van schrikken, is normaal, maar je moet er wel rekening mee houden. Er is trouwens best kans dat je geluk hebt en jarenlang tegen minimale kosten rijdt.
 
Als toevoeging aan mijn post van gisteren nog dit, omdat de ANWB website nu wél werkt:
https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=daihatsu/model=sirion/occasiontest/54ef49c4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4?/merk=daihatsu/model=sirion

Conclusie
Laat anderen gerust teveel betalen voor al die merken en types die je ‘moet’ hebben! Met een Daihatsu Sirion 2 ben je zeker zo goed uit. Hij rijdt best, is gemiddeld net even goedkoper in aanschaf, heel betaalbaar in het gebruik en je hebt geen rompslomp en onverwachte kosten, want hij laat je gewoon niet in de steek. Wat wil een weldenkend mens nou nog meer?
 
Ik kwam vandaag deze Ypsilon 1.4 16v tegen, een facelift met 6-bak voor rust aan boord op de snelweg. Lijkt netjes te zijn, overigens in een kleurstelling die ik zelf nog niet eerder gezien heb, dus ook dat is best tof:

https://www.autowereld.nl/lancia/y-psilon/1-4-16v-platino-leder-95pk-koude-airco-luxe-31549844/details.html



Meest chique autootje van de klas. (y)

Of wellicht deze leuke Twingo: https://www.autowereld.nl/renault/twingo/1-2-16v-collection-airco-30695996/details.html



Hij is een tikje boven budget (maar dat was geloof ik "circa", en je kunt er zonder inruil altijd iets vanaf proberen te krijgen) maar wel van 2011, van de eerste eigenaar en met een klein stapeltje rekeningen. Waaronder een grote beurt in 2018. Van de twee is dit de meest pragmatische keus, wat minder stylish maar naar verwachting goedkoper te rijden. Qua vaste lasten sowieso. En het rijdt alsnog echt wel wat comfortabeler dan een Aygo.


En als lekker betaalbare optie: https://www.autoscout24.nl/aanbod/hyundai-getz-1-4i-first-edition-benzine-zwart-c6215388-9591-2e22-e053-e250040a96d0

1280x960.jpg


(Of iets minder lekker betaalbaar, dat kan natuurlijk ook: https://www.autowereld.nl/hyundai/getz/1-4i-active-joy-2de-eigenaar-dealer-onderhouden-31516554/details.html :) )
 
En de Sirion 2 is inderdaad kwalitatief erg goed (lees alleen wel opvallend vaak iets over snel beslaande ruiten, wat volgens enkelen weer te wijten zou zijn aan een verdroogd kofferkleprubber en/of een weglekreservoir bij de achterlichten dat verstopt raakt, gevolg is dat er water naar binnen lekt), het is technisch immers een halfbroertje van de tweede Toyota Yaris.

Wel iets minder goed geïsoleerd en in het algemeen wat 'blikkeriger' dan die auto, maar je betaalt er gemiddeld ook minder voor en hij is hierdoor lichter. (y) Het vertaalt zich ook nog in extra interieurruimte, die is echt prima voor elkaar.

Ik zie alleen geen hele zinnige reden om niet naar een 1.3 te zoeken tenzij je echt alleen stadsritten doet. Die motor rijdt boven de 60 net zo makkelijk zuinig en je hebt veel meer reserves onder je voet, voor als het eens nodig is. Of "nodig", dat nog niet eens; riant vermogen/koppel rijdt gewoon altijd lekkerder.

Zou er voor een beginnend bestuurder nog een verschil in verzekeringspremie zijn? Ik bedoel, dát is dan nog een argument. We praten nog steeds maar over iets minder dan 90 pk, maar ze zijn zo zeikerig tegenwoordig over ieder paardje als je nog geen 24 bent... Maar het is nogal laat en ik heb nu even geen zin om vergelijkingen te gaan zitten maken. ;)
 
PannekoekHersteldienst zei:
Zou er voor een beginnend bestuurder nog een verschil in verzekeringspremie zijn? Ik bedoel, dát is dan nog een argument. We praten nog steeds maar over iets minder dan 90 pk, maar ze zijn zo zeikerig tegenwoordig over ieder paardje als je nog geen 24 bent... Maar het is nogal laat en ik heb nu even geen zin om vergelijkingen te gaan zitten maken. ;)

Ik was wel nieuwsgierig. Voor een bestuurder van 20 met nul schadevrije jaren is de goedkoopste WA-verzekering voor de 1.3 € 93 per maand en de 1.0 is € 85 per maand. Geen schokkende verschillen, allebei best duur.

Een polo uit 2007 kost daarentegen € 133 per maand, dat loopt snel op.
 
PannekoekHersteldienst zei:
En de Sirion 2 is inderdaad kwalitatief erg goed (lees alleen wel opvallend vaak iets over snel beslaande ruiten, wat volgens enkelen weer te wijten zou zijn aan een verdroogd kofferkleprubber en/of een weglekreservoir bij de achterlichten dat verstopt raakt, gevolg is dat er water naar binnen lekt), het is technisch immers een halfbroertje van de tweede Toyota Yaris.

Wel iets minder goed geïsoleerd en in het algemeen wat 'blikkeriger' dan die auto, maar je betaalt er gemiddeld ook minder voor en hij is hierdoor lichter. (y) Het vertaalt zich ook nog in extra interieurruimte, die is echt prima voor elkaar.

Ik zie alleen geen hele zinnige reden om niet naar een 1.3 te zoeken tenzij je echt alleen stadsritten doet. Die motor rijdt boven de 60 net zo makkelijk zuinig en je hebt veel meer reserves onder je voet, voor als het eens nodig is. Of "nodig", dat nog niet eens; riant vermogen/koppel rijdt gewoon altijd lekkerder.

Zou er voor een beginnend bestuurder nog een verschil in verzekeringspremie zijn? Ik bedoel, dát is dan nog een argument. We praten nog steeds maar over iets minder dan 90 pk, maar ze zijn zo zeikerig tegenwoordig over ieder paardje als je nog geen 24 bent... Maar het is nogal laat en ik heb nu even geen zin om vergelijkingen te gaan zitten maken. ;)

Ik had de 1.3 al getipt. Maar jou onderbouwing is idd beter geformuleerd en sluit ik me bij aan. De sirion 1.3 staan ook te koop met hoge kilometer standen. Dus kun je gerust aanschaffen met 150.000 km op de klok, dat zal ik met een Aygo of sirion 1.0 minder snel doen.
 
Auto encyclopedie zei:
Ik had de 1.3 al getipt.

Oh ja, nu zie ik het ook. :p Maar in je eerste post stond er een stel met de 1.0 dus vandaar.

Op zich is er niks mis met dat Aygo-driepittertje, maar hij is wel een beetje lichtbemeten als de rit naar die opleiding voor een groot deel uit buitenweg bestaat. Alleen heeft Mirjam daar niks over verteld, dus het is voor mij momenteel ook maar gokken. Ik ben voor mijn eerste ideeën maar gewoon uitgegaan van een gemengde rit van een km of 25.
 
@ pannekoek het heeft ook te maken met wat gun ik mezelf de 1.3 is zoveel meer dan een 1.0 en dat is op jaar basis tientjes werk. Dus voor een paar tientjes kun je gewoon lekker mee komen met het verkeer en goed de oprit van de snelweg opkomen en de 1.3 loopt stationair veel fijner, dus minder nerveus met optrekken. De 1.3 is in aanschaf wel duurder, maar krijg je ook meer voor terug bij inruil of marktplaats, Vooral zelf verkopen op marktplaats kun je goed doen met een 1.3 zijn gewild en je verkoopt een goed product dus je hebt ze de volgende dag niet weer kwaad op de stoep staan.
 
Terug
Bovenaan