Beginnende koppelingslip, wat nu?

A

Anoniem

Guest
Even iets voorleggen, het gaat om een '09 Honda Civic 2.2 ctdi met 120.000km, NIET gechipt, ook geen powerbox of dergelijke... Dit weekend heb ik ondervonden dat de koppeling licht slipt wanneer ik bij het oprijden van de autoweg in vierde versnelling vol vermogen vroeg bij ongeveer 2000rpm. Met lichte slip bedoel ik dus, toerental schiet niet gelijk door naar de rode zone maar wel zo'n 500-1000 toeren alvorens de koppeling terug aanpakt. Bij een gewone rijstijl, zeg maar half gas en op koppel rijden (1500-2500 rpm) met dus snel opschakelen heb ik geen last van. Het heeft zich ook nog maar 2 keer voorgedaan, 2 keer bij vragen van vol vermogen en koppel (plankgas). Wanneer je geleidelijk het toerental laat oplopen geen probleem.

Is dus uiteraard een teken van slijtage, zo ver ben ik al mee, vraag is nu hoe erg is dit? Hoe lang kan ik hier nog mee doorrijden op een 'normale' manier vooraleer het echt een probleem wordt?

Wat denk je zelf? En wat versta je onder 'nog mee doorrijden'?

Ermee naar huis rijden en daarna naar de garage is wel te doen maar veel meer zou ik laten.
Als je boel serieus gaat slippen ga je ook je vliegwiel opstoken en da's weer een kostenpost erbij.

Groetjes,
Jan

Wat ik versta onder ermee doorrijden? Dacht dat dit helder was, zoals ik al schreef dus rustig op koppel rijden en geen vol vermogen vragen. Als ik dus zo rij en vrij snel opschakel(<2500) en geen volgas geef is er geen slip. Volgens monteur kan het bijvoorbeeld ook een klein olielekje zijn waardoor de koppeling even doorslipt.

Dan is de vraag, wat wil je ermee bereiken?
Een reparatie een maand uitstellen? Een andere bolide zoeken en tot die tijd mobiel blijven?

Andere redenen zijn niet verstandig. Je rijdt alleen maar meer kapot en je kunt je ook afvragen hoe veilig het is als je een keer (bv bij inhalen) wat meer gas wil geven en je komt niet vooruit.

Een slippende koppeling gaat niet vanzelf over. Ook als het is tgv een olielek, dat lekken wordt alleen maar erger.

Groetjes,
Jan

Maar als je koppeling toch doorslipt en je wilt nog graag 100.000 of meer met de auto rijden zou ik wel gelijk je vliegwiel vervangen.
Als de hele bak er toch onder uit moet is dat toch de grootste kostenpost en valt een extra onderdeel relatief mee.

Over het algemeen verstaan we een paar eisen en dingen die een koppeling moet doen.
een daarvan is een overbelastingsbeveiliging, om te zorgen dat je koppelingsplaat stuk gaat en niet je motor.
Ik denk dat die laatste nu wat sneller gaat werken, en als je een rustige rijstijl gaat aanhouden kun je er best nog wel een tijdje mee vooruit.

Vraag ik me alleen wel af hoe jouw rijstijl is, veel korte stadskilometers?

Om te beginnen is het wel erg vroeg voor een koppeling bij 120.000 kilometer zou nog niet mogen en zoals hierboven al eerder gezegd of je rijdt veel stadskilometers of je ( of meestal de vrouwen :cool: :cool: ) laat je voet rusten op de koppeling tijdens het rijden.

Verder zou ik er lekker mee doorrijden want zover ik weet kan je toch alleen maar je vliegwiel mollen meer niet en ook dat zal niet zo snel gebeuren als je niet teveel vraagt van je koppeling en ook hierboven al eerder gezegd is het zo dat als je jouw koppeling gaat veranderen dan doe je meestal je vliegwiel ook mee veranderen. Het meeste werk is het er afhalen van de spullen dus doe je alles in 1 keer.
Net als bijvoorbeeld als je distributieriem verandert doe je ook gelijk je waterpomp, is toch een kleine moeite als alles er al af ligt vandaar nu ook dus lekker doorrijden. ik zou niet met de carvan naar Frankrijk rijden want dan sloop je zeker de koppeling.

Het ligt er helemaal aan wat je toekomstplannen zijn met de auto. Om je een voorbeeld te geven, jaren terug had ik een Hyundai Scoupe, die het niet meer jaren ging uithouden. Ook daar begon de koppeling te slippen. Die heb ik toen niet vervangen, omdat dat gewoon zonde zou zijn.

Onze MINI Cooper S daarentegen, die hebben we een week voordat we hem inruilen voorzien van een nieuwe koppeling. Die was anders lastig in te ruilen. Het hangt er dus helemaal van af.

Persoonlijk advies: in jouw geval zou ik de koppeling laten vervangen.

Ze geven dubbelmassavliegwielen niet gratis weg, dus klakkeloos vervangen zou ik persoonlijk niet zomaar doen.
Voor mijn Lybra kostte een vliegwiel rond de 700 euro , kan mij voorstellen dat een vliegwiel voor een Honda nog duurder is.

Het plan is/was om deze dit of volgend jaar in te ruilen tegen een face-lift Civic maar dan een 1.6 ctdi.
Daarom wil ik niet vervangen wanneer het echt niet nodig is. Dealer/overnemer kan de reparatie incalculeren in de overnameprjis. Ik ga daar ook niet over liegen/verzwijgen    (zal ie trouwens zelf wel merken normaal gezien).

Overigens volledig terechte opmerking dat 120000km veel te vroeg is. Neen, werd niet mishandeld, neen geen vrouw mee gereden...
Echter intussen via het Britse Civic-forum (Civinfo) geleerd dat deze koppelingen standaard onderbemeten zijn op de 2.2, niet alleen bij de Civic maar ook bij de Accord en CR-V

In dat geval zou ik hem nu vervangen. Het zal er niet beter op worden en je loop het risico dat je na een paar maanden alsnog moet vervangen. Dan kan je dat beter nu doen en er nog plezier van hebben.

Rustig rijden als een oud vrouwtje kan ie het nog wel lang volhouden.

Maar zoals Twix zegt, als dat de termijn is kun je beter nu vervangen of anders gezien het best wel flink wat geld is waarvan je niet alles teruggaat zien bij de inruil kun je ook dat geld investeren door eerder je nieuwe Civic te kopen, maar dat hangt af van hoe het financieel gaat natuurlijk.

Dus of binnen nu en een paar maanden vervangen, denk wel dat een jaartje kan wachten maar dan moet je het slippen tijdens het normale rijden zoveel mogelijk beperken.

Of nu gewoon een nieuwe auto kopen aangezien je zeker aan een dag in manuren moet rekenen om alles eraf te halen, en er dan weer op te zetten.

Van Wijk zei:
Is dus uiteraard een teken van slijtage, zo ver ben ik al mee, vraag is nu hoe erg is dit? Hoe lang kan ik hier nog mee doorrijden op een 'normale' manier vooraleer het echt een probleem wordt?

Je vraagt dus eigenlijk of er iemand in de toekomst kan kijken zonder dat de oorzaak van het probleem bekend is. Mmm als ik dat zou kunnen zou ik een rijk(er) man zijn.
Je weet dus blijkbaar nog niet wat de slip veroorzaakt: Versleten koppelingsplaten, lekkende versnellingsbak, verkeerde afstelling, hangende koppelingskabel, gebroken diafragmaveer, ....    Kortom zonder nadere analyse een onmogelijk te beantwoorden vraag.

Reflix zei:
Van Wijk zei:

Je vraagt dus eigenlijk of er iemand in de toekomst kan kijken zonder dat de oorzaak van het probleem bekend is. Mmm als ik dat zou kunnen zou ik een rijk(er) man zijn.
Je weet dus blijkbaar nog niet wat de slip veroorzaakt: Versleten koppelingsplaten, lekkende versnellingsbak, verkeerde afstelling, hangende koppelingskabel, gebroken diafragmaveer, ....    Kortom zonder nadere analyse een onmogelijk te beantwoorden vraag.

Is alleen zo jammer dat 2/5 alleen kunnen worden gecontroleerd door de bak open te maken.

Als je rijdt he, zet je auto dan eens in zijn 5, ga 50 rijden en druk dan het gas vol in.
Je koppeling mag op dat moment niet slippen en de auto moet rustig gaan versnellen zonder te schokken of andere dingen.

Wat gebeurd er als je dat doet?

Nissan GT-R zei:
Reflix zei:
Van Wijk zei:

Is alleen zo jammer dat 2/5 alleen kunnen worden gecontroleerd door de bak open te maken.

Als je rijdt he, zet je auto dan eens in zijn 5, ga 50 rijden en druk dan het gas vol in.
Je koppeling mag op dat moment niet slippen en de auto moet rustig gaan versnellen zonder te schokken of andere dingen.

Wat gebeurd er als je dat doet?

Dat antwoord weet je al, want daar is deze discussie mee gestart. De koppeling gaat slippen bij zware belsting in 5......:T

Terug
Bovenaan