gast 1665268

Startmotor
Ja het nieuws is duidelijk met de komst van de 4e moeten we op zoek gaan naar een 7-zitter.

Waar moet de auto aan voldoen:
- ten minste 6 zitplekken...
- een scherpe totale kosten van bezit over circa 6 jaar bezit voor afschrijving, verzekering, wegenbelasting, onderhoud en brandstof (bij 20.000 km per jaar)
- liefst geen diesel
- minimaal vanaf 2018
- liefst met niet te veel km op de teller als ik er 6 jaar 20.000 km mee heb gereden wil ik hem graag goed kunnen inruilen (of nog langer mee doorrijden)
- op vakantie nemen we graag ook nog wat koffers en een fiets mee..

Via de carbase en gaspedaal al wat onderzoek gedaan en een paar garages een flitsbezoekje gedaan. Aangezien nieuwe auto's aardig afschrijven en ik geen hele oude auto wil gekeken naar auto's tussen 2018-2023.

Huidige longlist:
- Peugeot 5008: interessante prijs van ca. 23.000 voor een 5 jaar oude auto dus zal per jaar niet meer heel veel afschrijven. Verbruik en wegenbelasting lijken ook redelijk te zijn. Nog wat twijfels over de kwaliteit en daarmee onderhoudskosten gezien opmerkingen over de distributieriem. Is dit nog steeds aan de orde ook bij modellen vanaf 2020?

- Nissan X-trail: wat duurder in aanschaf dan de Peugeot. Ook wat zwaarder in gewicht dus wellicht ook meer kosten en afschrijving? Kwaliteit is wel goed schat ik in. Qua totaal plaatje wel duurder uit in 6 jaar dan de Peugeot?

- Skoda Kodiaq, moet ik me nog wat verder in verdiepen.

- Toyota Prius+, heeft weinig aanbod op internet, wordt nauwelijks op afgeschreven? Wil niemand er meer vanaf na aankoop?

- Kia Sorento: zie ik ook nog weinig betaalbaar aanbod.

- BMW 2-serie Gran Tourer: ik weet nog niet of hier een BMW op de oprit mag komen :')

Ook schiet het idee soms door mijn hoofd om voor woon-werk en korte ritjes een 2e kleine elektrische auto erbij te kopen. Het voelt een beetje zonde om daarvoor steeds met een 7-zitter te rijden. Ik schat dit in op 10.000 km per jaar dus ongeveer de helft. Zal dat zich terugverdienen of is het voordeliger gewoon alles met de 7-zitter te doen?

Ik zou graag jullie gewaardeerde adviezen vernemen. Dank!

De Dacia Jogger is ook nog een goede optie.

De 1.2 Puretech uit 2020 of later is al wel verbeterd, de motor blijft wel gevoeliger voor de juiste olie, en op tijd olie verversen, in verband met de natte distributieriem. Het is wel een kleine motor voor een grote auto.
De auto is ook geleverd met 1.6 en distributieketting.

De al genoemde Renault Grand Scenic is ook een goede optie.

Er bestaat een ombouwset naar distributieketting voor de puretech. Verder wel prima motor. Zorg er wel voor dat je er een koopt met aantoonbaar onderhoud iedere 15000 km of ieder jaar waarin de originele voorgeschreven olie wordt gebruikt.

De Dacia Lodgy is natuurlijk de winnaar als je naar jouw criteria kijkt. Hij is ruim, licht, goedkoop, zuinig.

Hij is misschien niet je smaak, en op snelweg maakt hij meer herrie dan gemiddelde dure auto.

Ik zou in jouw geval wel een ruime auto kopen en geen auto waar je alleen zonder benen in de 3e rij kan zitten.

De Xtrail is volgens mij krap en ook de Prius+. Zijn eigenlijk geen echte 7 zitters. Vergeet niet hoe groot die kinderen over 6 jaar zullen zijn.

Ooit heb ik Zafira gekocht van iemand met 4 kinderen en die verkocht hem, omdat zijn kinderen niet echt paste en er nauwelijks bagage nog in kon.

- Peugeot 5008: interessante prijs van ca. 23.000 voor een 5 jaar oude auto dus zal per jaar niet meer heel veel afschrijven. Verbruik en wegenbelasting lijken ook redelijk te zijn. Nog wat twijfels over de kwaliteit en daarmee onderhoudskosten gezien opmerkingen over de distributieriem. Is dit nog steeds aan de orde ook bij modellen vanaf 2020?
Vanaf 2020 weet ik niet hoe ze zijn, maar iets daarvoor kun je de 1.2 het beste laten staan. Wij rijden zelf een 2019 5008 1.6 180 pk AUT-8, maar erg fijne auto. Deze motor hadden we hiervoor in een 2019 508 SW. Die vonden we nog beter rijden, maar de lage instap werd lastig.

Zo'n Pacifica is top. Maar ik zou er inderdaad wat kleins naast zetten voor de ritjes alleen. Een Upje ofzo. Of als het allemaal in de buurt is, en je thuis kan laden, een elektrische versie van de Up/Mii/Citigo of Twingo/Forfour.

De Dacia Lodgy is natuurlijk de winnaar als je naar jouw criteria kijkt. Hij is ruim, licht, goedkoop, zuinig.
Ik ken de Lodgy niet zo maar als deze net zo slim is qua interieur als destijds de 7-zits Logan MCV dan is het de meeste praktische auto. Dat was toen de enige 7-zitter waar je ook volwassene redelijk op de achterste rij kon zitten. En als je een rugleuning van de middelste rij plat legde kon ik er met mijn 1,92 languit liggen en slapen terwijl mijn vrouw 's nachts reed.

De Lodgy is natuurlijk helemaal niet de winnaar, de eerste auto die genoemd wordt kost rond de 23k en dan zou ik niet weten waarom je een Lodgy wilt hebben als je voor dat bedrag ook al een Dacia Jogger kan kopen dan heb je wel de 1.0tce maar voor 2k meer komen de 1.6 Hybrides al binnen budget en heb je een veel nieuwere auto.

De Lodgy is natuurlijk helemaal niet de winnaar, de eerste auto die genoemd wordt kost rond de 23k en dan zou ik niet weten waarom je een Lodgy wilt hebben als je voor dat bedrag ook al een Dacia Jogger kan kopen dan heb je wel de 1.0tce maar voor 2k meer komen de 1.6 Hybrides al binnen budget en heb je een veel nieuwere auto.
Goed punt van je, maar de lodgy heeft 1 troef en dat is dat die er ook even met een 1.3 tce is geweest en je houdt geld in je zak. Maar ik denk idd dat jij gelijk gaat krijgen en de lodgy afvalt voor ts

Ook schiet het idee soms door mijn hoofd om voor woon-werk en korte ritjes een 2e kleine elektrische auto erbij te kopen. Het voelt een beetje zonde om daarvoor steeds met een 7-zitter te rijden. Ik schat dit in op 10.000 km per jaar dus ongeveer de helft. Zal dat zich terugverdienen of is het voordeliger gewoon alles met de 7-zitter te doen?
Hou er rekening mee dat je alle vaste lasten dubbel kwijt bent:
- afschrijving
- mrb (wanneer dit ook komt voor ev)
- verzekering
- dubbele jaarlijkse beurtjes
- (en een plekje op je oprit kwijt)

Het geeft je wel een hoop vrijheid om twee auto's voor de deur te hebben staan, ervan uitgaande dat je vrouw ook een rijbewijs heeft.
Het goedkoper laten zijn dan één auto betwijfel ik. Het scheelt wellicht als je de 2e ev voor een groot deel zelf kunt laden.

Laatst bewerkt:
zou eerst eens kijken hoe ruim je de 6 / 7 zitter wil hebben.

sommige 7 zitters kun je alleen zitten met geamputeerde benen en/of hou je nagenoeg geen baggageruimte meer over. Dit geld voor het gros van die dingen. Daar zij het noodstoeltjes. Ruim zal het sowiso niet snel worden, maar ik zou eerst kijken welke eisen je op de ruimte op de 3e zitrij steld en de overgebleven baggageruimte. als je daar iets van eisen stelt van vallen er al vele modellen af.

Voor beetje betaalbaar , jong, zuinig en betrouwbaar zou ik eens naar een grand scenic kijken of het iets grotere en luxere broertje te espace

De vereiste is niet dat hij 23k kost, maar dat de totale cost of ownership laag zijn.

Een Lodgy van na 2018 koop je al vanaf 12k. (En de 1.3 vanaf 13k) Deze zal dus veel minder afschrijven. Ook is wegenbelasting laag, want de auto is licht.

Zo'n Pacifica is top. Maar ik zou er inderdaad wat kleins naast zetten voor de ritjes alleen. Een Upje ofzo. Of als het allemaal in de buurt is, en je thuis kan laden, een elektrische versie van de Up/Mii/Citigo of Twingo/Forfour.
Elektrische Up zijn duur en door slechte BMS en slechte koeling degraderen de batterijen relatief snel. En je betaald door het gewicht redelijk wat wegenbelasting. Hiermee ga je geen geld besparen als tweede auto ernaast.

Met 4 kids zou ik toch sneller denken aan een Mazda 5, Sharan of Alhambra. Of een echte personenbus als een Transporter, Vivaro of Multivan.

Voordeel van een echte personenbus is dat je ook nog wat bagage kunt meenemen als je met z’n allen in zit en dat je veel gemakkelijker instapt en uitstapt zonder allemaal stoelen om te klappen.

Bijvoorbeeld zoiets, maar dan zonder de 4e zitrij

Succes met de zoektocht

Laatst bewerkt:
Elektrische Up zijn duur en door slechte BMS en slechte koeling degraderen de batterijen relatief snel. En je betaald door het gewicht redelijk wat wegenbelasting. Hiermee ga je geen geld besparen als tweede auto ernaast.
Wij hebben een Citigo. Totaal geen accu degradatie, 1200kg, 11kWh/100km. Voordeliger kan je niet rijden.

Wij hebben een Citigo. Totaal geen accu degradatie, 1200kg, 11kWh/100km. Voordeliger kan je niet rijden.
Je kunt wel degelijk goedkoper rijden. Zeker met oog op de toekomst waarbij je MRB moet gaan betalen voor je Citigo.

En dat jij geen degradatie hebt betekent niet dat ze slechtere techniek aan boord hebben en gemiddeld hogere degradatie kennen.

Ik heb nog nergens iets gelezen over hoge degradatie bij deze aandrijflijn dus weet niet waar je dat vandaan hebt.

De vereiste is niet dat hij 23k kost, maar dat de totale cost of ownership laag zijn.

Een Lodgy van na 2018 koop je al vanaf 12k. (En de 1.3 vanaf 13k) Deze zal dus veel minder afschrijven. Ook is wegenbelasting laag, want de auto is licht.
Je verzint ze wel ter plekke, ik geeft ook nergens aan dat het een vereiste is dat hij dat moet kosten, maar dan verderop komen met dure zware busjes en dan roepen over totale kosten van het bezit.

Je verzint ze wel ter plekke, ik geeft ook nergens aan dat het een vereiste is dat hij dat moet kosten, maar dan verderop komen met dure zware busjes en dan roepen over totale kosten van het bezit.
Goh, het lijkt wel of je geïrriteerd raakt over mijn reacties. Op de vorige reageerde je ook al zo heftig.

Hij wil inderdaad lage kosten. Dus vandaar dat ik de Lodgy noemde als de keus die bij zijn financiële wensen het beste past.

En daarna geef ik aan wat ik zou kiezen in zijn situatie. Dat zijn inderdaad grotere en zwaardere voertuigen, want ik denk dat iets meer nadruk op grootte ipv kosten hem beter zal helpen.

Goh, het lijkt wel of je geïrriteerd raakt over mijn reacties. Op de vorige reageerde je ook al zo heftig.

Hij wil inderdaad lage kosten. Dus vandaar dat ik de Lodgy noemde als de keus die bij zijn financiële wensen het beste past.

En daarna geef ik aan wat ik zou kiezen in zijn situatie. Dat zijn inderdaad grotere en zwaardere voertuigen, want ik denk dat iets meer nadruk op grootte ipv kosten hem beter zal helpen.
Ik ben helemaal niet geïrriteerd maar het is al vermoeiend dat mensen met een nieuw account komen en dan allerlei onzin komen verkopen als waarheid.

Ik ben helemaal niet geïrriteerd maar het is al vermoeiend dat mensen met een nieuw account komen en dan allerlei onzin komen verkopen als waarheid.
Het is geen nieuw account. Ik zit al jarenlang op Autoweek. Enige is dat ik pas sinds kort op het forum ook actief ben.

Ik denk dat een Lodgy rijden goedkoper is dan een Jogger, omdat je deze veel goedkoper kan aanschaffen. Kan zijn dat je een andere mening hebt. Dat is dan maar zo.

Ik heb nog nergens iets gelezen over hoge degradatie bij deze aandrijflijn dus weet niet waar je dat vandaan hebt.
Hi Barri,

Ik vrees dat ik ergens iets verkeerd heb gelezen. Ik dacht dat hij een luchtgekoelde accu had zoals in de Leaf met alle gevolgen van dien, maar dat is niet zo.

Sorry voor de verwarring.

Met 4 kids zou ik toch sneller denken aan een Mazda 5, Sharan of Alhambra. Of een echte personenbus als een Transporter, Vivaro of Multivan.

Voordeel van een echte personenbus is dat je ook nog wat bagage kunt meenemen als je met z’n allen in zit en dat je veel gemakkelijker instapt en uitstapt zonder allemaal stoelen om te klappen.

Bijvoorbeeld zoiets, maar dan zonder de 4e zitrij

Succes met de zoektocht

Een Mazda 5 is toch vooral een 6-zitter, zo ruim zijn ze niet.

Vw caddy maxi. Niet zo duur in bezit als transporter en je kan parkeer garages nog in.
Voordelen: ruim echt 7 persoons.
Nadeel: onze 2012 zuipt 1:10
Achterbladveren is minder comfort.

Vanaf nieuw aangeschaft verder jaarlijks beurten zonder problemen verder. Je hebt tegenwoordig ook een renault kangoo 7 zits.

Hi Barri,

Ik vrees dat ik ergens iets verkeerd heb gelezen. Ik dacht dat hij een luchtgekoelde accu had zoals in de Leaf met alle gevolgen van dien, maar dat is niet zo.

De Leaf is één van de weinigen waarbij er echt een issue is inderdaad. Het klopt dat veel oudere EV's ook geen actieve batterijkoeling hebben, maar bij geen enkel model heeft dat zulke negatieve gevolgen als bij de Leaf. Daar zit echt een ontwerpfout in het model.
Ik zag nu een Smart Forfour EV voor onder de 7k, dat is echt top als tweede auto.
Met zo'n auto ernaast maakt het verbruik van zo'n zevenzitter ook wat minder uit.

Ik gooi em er gewoon in, allicht een yolo optie maar een 7 zitter is hoe dan ook geen praktische stads auto: classic master heeft aardig wat amerikanen als 7 zitter staan. Een cadilac escalade, lincoln navigator of ford explorer is vele malen ruimer dan welke europese tegenhanger dan ook, je kinderen kunnen bekant recht onderuit liggen onderweg naar zuid spanje en zo’n rustig lopende v8 met 400+ pk is een genot voor de lange stukken. Ook zijn de varianten waar de moeite voor is genomen ze hier heen te halen bijna altijd luxe uitvoeringen met veel opties, die v8 gaat niet stuk voor de 350k en ze hebben enorme achterbakken waar makkelijk 6 koffers in kunnen. Ik denk dat je een escalade die nu 70k op de teller heeft wel 10 jaar zal houden.

T is niet de goedkoopste optie, maar mijn ervaringen met een escalade zijn zo goed dat ik gewoon zou doen, en dan inderdaad een klein elektrisch gebakje erbij voor de boodschappen.

Ik gooi em er gewoon in, allicht een yolo optie maar een 7 zitter is hoe dan ook geen praktische stads auto: classic master heeft aardig wat amerikanen als 7 zitter staan. Een cadilac escalade, lincoln navigator of ford explorer is vele malen ruimer dan welke europese tegenhanger dan ook, je kinderen kunnen bekant recht onderuit liggen onderweg naar zuid spanje en zo’n rustig lopende v8 met 400+ pk is een genot voor de lange stukken. Ook zijn de varianten waar de moeite voor is genomen ze hier heen te halen bijna altijd luxe uitvoeringen met veel opties, die v8 gaat niet stuk voor de 350k en ze hebben enorme achterbakken waar makkelijk 6 koffers in kunnen. Ik denk dat je een escalade die nu 70k op de teller heeft wel 10 jaar zal houden.

T is niet de goedkoopste optie, maar mijn ervaringen met een escalade zijn zo goed dat ik gewoon zou doen, en dan inderdaad een klein elektrisch gebakje erbij voor de boodschappen.
Cadillac Escalade 6.2 V8 Sport Luxury 2006 LPG Youngtimer NL

Ik keek op de laatste foto, maar als je 6 stoelen gebruikt past hier bijna geen bagage meer achter.

Hi Barri,

Up is ook luchtgekoeld. Maar blijkbaar heeft dat daar niet zulke problemen.
Wij hebben met het zelfde idee een twingo EV (vloeistof gekoeld) en die combinatie met een grote benzineauto gaat hier prima. Alles binnen 15/20 km word met de twingo gedaan. De bmw alleen als 2e auto, of als er flink wat bagage mee moet of voor langere afstanden

Cadillac Escalade 6.2 V8 Sport Luxury 2006 LPG Youngtimer NL

Ik keek op de laatste foto, maar als je 6 stoelen gebruikt past hier bijna geen bagage meer achter.
478 liter zou ik niet bestempelen als weinig. Een bmw 2 serie gran gebakkie, wat verschrikkelijk rijd maar van zijn opties nog de leukste, heeft met 7 stoelen omhoog slechts 145 liter… En als je met zn 6en naar de ikea gaat kan je de linker achterstoel neerklappen in de escalade en er makkelijk een kast in kwijt.

Update van de longlist:

- BMW 2-serie Gran Tourer: staat nu bovenaan. Nadeel is alleen dat de achterstoelen kleiner zijn maar wel voldoende voor de kids tot 8 jaar?

- Peugeot 5008: Nog steeds voornamelijk twijfels over de kwaliteit en daarmee onderhoudskosten gezien opmerkingen over de distributieriem. Was anders de nummer 1. Is dit nog steeds aan de orde ook bij modellen vanaf 2020? Mijn oog valt nu op de 1.6 variant. Daarmee geen issues? Wel weinig aanbod.

- Nissan X-trail: wat duurder in aanschaf dan de Peugeot en BMW. Ook wat zwaarder in gewicht dus wellicht ook meer kosten en afschrijving? Kwaliteit is wel goed schat ik in. Qua totaal plaatje wel duurder uit in 6 jaar dan de Peugeot?

- Dacia, nog niet in het echt bekeken is rationeel gezien voordelig maar heb er nog geen warm gevoel bij.

Gefeliciteerd met de 4e in aantocht!

Ik heb voor een soort zelfde keuze gestaan en voor de peugeot 5008 1.5 HDI gegaan. Qua jaarkilometrage zitten we ook ongeveer op 20k km. Diesel vond ik destijds betrouwbaarder dan de PSA benzines.

Dacia 7zitters zou ik overslaan. Ik kan me herinneren dat die achterste 2 plekken eigenlijk niet goed beschermd zijn in geval van botsing achterop. Nu is dat met bijna elke 7zitter zo, maar bij de Dacias nog net wat meer geloof ik.

We hebben verder nog proefgereden met de citroen C4 grand picasso, of spacetourer, die ik eigenlijk ook wel fijn vind maar mijn vrouw minder.

Renault Espace hebben we ook bekeken, maar na de slechte verhalen (o.a. hier op AW, filmpje van Nic De Boer) toch maar besloten dat ook niet te doen.

Chrysler Pacifica is huge, maar nog goed aan de prijs voor een redelijke uitvoering.

Evt heb je ook nog een Kia Sorento of een Hyuandai Santa Fe, alhoewel je daar voor 20-25k wel bent aangewezen op een ouder model

Peugeot 5008: Nog steeds voornamelijk twijfels over de kwaliteit en daarmee onderhoudskosten gezien opmerkingen over de distributieriem. Was anders de nummer 1. Is dit nog steeds aan de orde ook bij modellen vanaf 2020? Mijn oog valt nu op de 1.6 variant. Daarmee geen issues?
De 1.6 motor heeft een distributieketting en wordt door bijvoorbeeld de ANWB als betrouwbaar gezien: "De genoemde 1.6 PureTech versie beschikt over een distributieketting en heeft vooralsnog géén slechte reputatie. En ook vanuit de praktijk bereiken ons geen verontrustende berichten en heb ik geen reden om een negatief aankoopadvies af te geven."

Maar uiteindelijk is het belangrijkste dat jezelf je gevoel volgt. Als je je er niet comfortabel bij voelt, verder kijken naar alternatieven.

Volgens diverse onderzoeken op betrouwbaarheid doet de Peugeot 5008 het best goed, scoort goed op betrouwbaarheid, bij The Carexpert C en goed op kosten.
bij The Carexpert Used CAR Expert rating zie je dat het een prima keuze is.

Zoek gewoon de verschillende modellen op met toevoeging Reliability.

Zelf ben ik op zoek naar een 7 liter.
Ik wens je veel succes en hoop dat je een auto naar je smaak en wensen vindt. Nog veel zoekplezier en veel veilige, comfortabele kilometers met de nieuwe aankoop!

Bijzondere lijst en tips.
5008 xtrail en Sorento grote SUVs evenals Kodiak, daar blijkt bepaalde voorkeur uit (?)
BMW 2 MPV en Toyota Prius weer aparte categorie..
Als je SUV wil kom je er wel uit.
Beste optie lijkt mij bewezen concept en motor icm ruimte en TCO en dan kom je op VW Touran mn 1.5tsi Vraag is of prijs req haalbaar zijn maar anders zou ik schuiven met ‘2018’ als bouwjaar (kan ik niet geheel plaatsen)
Allerbeste is Sharan Alhambra qua ruimte, flexibiliteit maar niet geheel qua kosten helaas.
BMW is geen echte 7 zitter (net zoals Mazda’s helaas) meer de status.
Dacia’s zijn exact tegenovergestelde, gewoon doen als je laagste kosten wil, ander verhaal, maar als je dat een optie vond had er iets tussen gestaan gok ik.
Prius past niet echt, aparte afweging, als je t wil proefrit en kijken of ruimte genoeg is.
Enorm grote icm heel kleine auto (?) Nooit doen, kosten rijzen pan uit. Bestellers neem ik niet serieus evenals historisch slechte Pacifica.
Ik denk Peus 5008 of Skoda Kodiak na prefrot als je SUV wil. Touran als je MPV genoeg vindt.

Bijzondere lijst en tips.
5008 xtrail en Sorento grote SUVs evenals Kodiak, daar blijkt bepaalde voorkeur uit (?)
BMW 2 MPV en Toyota Prius weer aparte categorie..
Als je SUV wil kom je er wel uit.
Beste optie lijkt mij bewezen concept en motor icm ruimte en TCO en dan kom je op VW Touran mn 1.5tsi Vraag is of prijs req haalbaar zijn maar anders zou ik schuiven met ‘2018’ als bouwjaar (kan ik niet geheel plaatsen)
Allerbeste is Sharan Alhambra qua ruimte, flexibiliteit maar niet geheel qua kosten helaas.
BMW is geen echte 7 zitter (net zoals Mazda’s helaas) meer de status.
Dacia’s zijn exact tegenovergestelde, gewoon doen als je laagste kosten wil, ander verhaal, maar als je dat een optie vond had er iets tussen gestaan gok ik.
Prius past niet echt, aparte afweging, als je t wil proefrit en kijken of ruimte genoeg is.
Enorm grote icm heel kleine auto (?) Nooit doen, kosten rijzen pan uit. Bestellers neem ik niet serieus evenals historisch slechte Pacifica.
Ik denk Peus 5008 of Skoda Kodiak na prefrot als je SUV wil. Touran als je MPV genoeg vindt.
Het gaat om de Prius+

Terug
Bovenaan