beenruimte achteraan vs. kofferruimte

Tim 1145352

Net ingestapt
Welke break heeft extra beenruimte achterin ten koste van kofferruimte? Is er ergens een overzicht waar ik dergelijke informatie makkelijk kan terugvinden zonder dat ik bij elke dealer afzonderlijk moet gaan zoekern?
alvast bedankt,
TIm

Waarom ten koste van de kofferbak? Je hebt ook auto's met zowel beenruimte achter als kofferbak ruimte. In mijn Insignia passen prima volwassenen achter mij en volop ruimte voor bagage.

Hangt er gewoon vanaf welk model je kiest. Een Skoda Superb heeft beide, een Mazda 6 vooral beenruimte boven kofferbak. Laatste model Peugeot308 heeft beenruimte opgeofferd voor kofferbakruimte.

Beste wat je kan doen zonder je huis uit te moeten is welke Station/Break/Wagon/Touring je zelf mooi vindt/ in je budget past en dan op Youtube bij auto reviews kanalen zoals Carwow, Autogefuhl of Ausfahrt.tv kijken hoe de presentatoren erin zitten. Vooral die laatste 2 zijn heel gedetailleerd in hun videos in de auto qua ruimte en gebruiksgemak.

Tim 1145352 zei:
Welke break heeft extra beenruimte achterin ten koste van kofferruimte? Is er ergens een overzicht waar ik dergelijke informatie makkelijk kan terugvinden zonder dat ik bij elke dealer afzonderlijk moet gaan zoekern?
alvast bedankt,
TIm

Dan kun je beter voor een liftback gaan als de skoda superb, octavia of seat toledo van de laatste generatie of de skoda rapid of voor een ruime hatchback de skoda scala of de rapid hatchback

https://youtu.be/nnOlgwG8cDc

Ik weet niet wat het budget is, maar er zijn grote stations (suburb, Mondeo) en stations waar je wat minder in 'ligt', zoals de focus laatste model.
Een BMW 3-serie of Mazda 6 lig je meer in de auto en heeft de auto een meer glooiende lijn. Dat gaat ten koste van de binnenruimte. Ruimte is dus een design-keuze.

Vooral de showrooms langs en proberen.
Sommige auto's hebben een achterbank/stoelen die je kunt verschuiven. Maar dat zijn SUV of MPV modellen.
Met 3 volwassenen achterin (pubers), dan wordt je beter bediend door SUV en MPV modellen.

Kun je aangeven wat de wensen en behoeften zijn, en het budget, dan krijg je beter advies.

Modellen met een grotere wielbasis hebben vaak meer beenruimte achterin. Een extreem voorbeeld is b.v. de Hyundai Ioniq 5 met 300 cm wielbasis, maar ook een Toyota Corolla TS heeft 6 cm meer dan de Hatchback maar met 270 cm nog niet heel veel. Kun je in de CarBase vinden.

https://www.autoweek.nl/carbase/

Ik rij een Golf variant en had hiervoor een Focus wagon. Die zijn even lang maar de Golf is duidelijk ruimer achterin, zowel op de achterbank als in de kofferbak. Dat komt doordat je bij de Focus als bestuurder redelijk ver achter in de auto zit. Iets langere neus, dieper dashboard. Dat scheelt achterin direct ruimte.
Bij een VAG auto op een MQB platform zit de bestuurder vrij dicht op de voorwielen waardoor je achterin best veel ruimte hebt.

Terug
Bovenaan