bedrading koplamp volkswagen golf

Guest
Weet er iemand hoe je de bedrading van een koplamp van een volkswagen golf 1900 Diesel bouwjaar 1997 moet aansluiten? Tijdens het demoneren van koplamp bij een autosloop is de bedrading los gekomen aan de stekker van de koplamp.Normaal gezien zou het gewoon de vrouwelijke stekker die in de andere wagen zit gewoon aansluiten op de mannelijke stekker van de koplamp maar in dit geval zit er nog een tussenstuk in een soort verloopstekker.
Denk dat ze dit gedaan hebben om de lichten ook in andere type volkswagen te kunnen gebruiken.Achteraan is geen probleem daar kan ik gewoon de vrouwelijke stekker van de bedrading van de wagen aansluiten ,alleen de bedrading van de verloopstekker weet ik niet hoe deze juist aangesloten zijn geweest het zijn de volgende draden met plug aan zie laatste foto de grijze, de gele , de witte en bruine draad.Alvast bedankt voor u tijd.

yktwx0ttgll.jpg

ufzn4deiiec.jpg

ap275qo6yh1.jpg

Stekker die wel functioneert insteken, en vervolgens meten op welk pinnetje je spanning krijgt wanneer je elk soort verlichting apart inschakelt (stadslicht, dimlicht, grootlicht).

Knipperlicht zit in de bumper dus hoef je al niet te matchen.
Mistlampen zitten bij de Golf 3 niet in de koplamp dus hoef je ook al niet te doen. (Indien ermee uitgerust natuurlijk)

Aangezien ik een stekker zie met 4 aansluitingen neem ik aan dat je geen elektronische koplampverstelling hebt?

Als je de 3 soorten verlichting gevonden hebt blijft uiteindelijk 1 penbezetting over; dit zal dan je massa zijn.

DutchCarManiac zei:
Stekker die wel functioneert insteken, en vervolgens meten op welk pinnetje je spanning krijgt wanneer je elk soort verlichting apart inschakelt (stadslicht, dimlicht, grootlicht).

Knipperlicht zit in de bumper dus hoef je al niet te matchen.
Mistlampen zitten bij de Golf 3 niet in de koplamp dus hoef je ook al niet te doen. (Indien ermee uitgerust natuurlijk)

Aangezien ik een stekker zie met 4 aansluitingen neem ik aan dat je geen elektronische koplampverstelling hebt?

Als je de 3 soorten verlichting gevonden hebt blijft uiteindelijk 1 penbezetting over; dit zal dan je massa zijn.
ok ,maar welke draad moet op welke pen komen op de koplamp ,welke is de massa pen aan de koplamp ?

op zich niet heel lastig te doen.
Heb je een multimeter?
Dan kun je in elk geval meten wat continuiteit heeft. Dat betekend dat je 2 polen gebruikt om te meten.
Elke pool meet je systematisch door.

Zorg wel dat je werkende lampen in de unit hebt zitten, anders kan dit niet.
Er is 1 pool die moet op alle andere polen verbonden zijn. dat is de massa (bruine draad bij vw van dat bouwjaar) meet eventueel even of er idd contuniuteit is tussen de bruime draad en de carrosserie of minpool van de accu.

Sluit die pool gelijk aan.

Daarna is het simpel: zet je stadslicht aan en meet welke draad nu 12v geeft. Die kabel ga je dan in elke aansluiting die nog over is naast de massa proberen. Je merkt dan gelijk welke lamp op welke pool zit en sluit de juiste lamp aan.

Daarna zet je dimlicht aan, en meet welke van de 2 overgebleven draden 12v geeft. Die sluit je dan aan op het dimlicht.
Daarna blijft er nog maar 1 draad over en die moet van het groot licht zijn.

Andere kant op dezelfde manier te werk gaan. Het kan namelijk zijn dat de aansluiting aan die kant precies andersom zit.

Heb je geen multimeter word het wat lastiger. Enige hoe je het dan kan testen is door een lampje met een zekering aan een stukje draad te hebben. Hierdoor kun je de pluspool aansluiten met de zekering en het lampje, en vervolgens kijken of de bruine draad de massa is. Andere draden zorgt ervoor dat de zekering doorslaat.

Bij het uitzoeken welke draad bij welke lamp hoort kun je dan kijken welke draad een lamp van de unit laat branden bij het aansluiten. Daarna is het een kwestie van ompolen.

Met een multimeter is het wel veiliger en sneller gedaan.

draaiden zitten als volgt pen 1 bovenaan geel, pen 2 bruin , pen 3 grijs en de onderste pen 4 wit.

Hoe heb je het uiteindelijk kunnen oplossen? Ben wel benieuwd.

Terug
Bovenaan