Beïnvloedt de pseudoheffing jouw keuze voor een volgende auto?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
In 2027 wordt de pseudoheffing ingevoerd: als je als werknemer een auto met brandstofmotor zakelijk én privé gebruikt, dan brengt de belastingdienst de werkgever per jaar 12% van de cataloguswaarde in rekening. Ook als je alleen maar zakelijk en woon-werkverkeer zou rijden (waarmee je met kilometerregistratie de auto ook zonder bijtelling zou kunnen rijden). De pseudoheffing staat los van de bijtelling die je ook al betaalt via het salaris (als je de auto privé gebruikt). Daarover is al best wel wat gezegd, zeker op platforms als LinkedIn. Heeft het invloed voor jouw keuze voor een volgende (lease-)auto als je die zakelijk mag kiezen? Immers: als je in de komende tijd een auto moet/kunt kiezen zal dat wel een factor gaan worden (zeker voor je werkgever) In veel gevallen zul je waarschijnlijk al elektrisch (of uitstootvrij) moeten kiezen. Valt de keuze voor plugin- of een andere vorm van hybride weg? Of moet jouw auto eerder (voor ingangsdatum van de heffing) worden ingeleverd? Of anders? Maak je zélf een andere keuze?

Het lijkt mij dat de meeste werkgevers die keuze wel voor je gaan maken, waarom zouden zij ineens 6000 euro per jaar extra voor je gaan betalen?

Precies. Ik denk dat ik weinig keuze heb.
Nou ja: keuze wordt elektrische lease-auto óf mobiliteitsbudget. Maar die keuze is voor mij al wel duidelijk.

Nu lag het voor mij al wel in de lijn der verwachting dat de volgende volledig elektrisch wordt. Tegen die tijd is de keus ook weer veel groter.

Vanuit werkgeversperspectief voorzie ik dat deze heffing wordt verwerkt in mobiliteitsregelingen. Bijvoorbeeld door de budgetten voor ICE-auto's te verlagen, waarmee deze heffing de facto voor rekening van de werknemer komt. Ook voorzie ik dat er eind 2026 nog een hausse zal zijn aan zakelijk geregistreerde ICE-auto's om deze heffing nog één ronde te ontwijken.

Als werkgever in bedrijf waar ik mede-eigenaar van ben, gaan we de hele regeling aanpassen naar (a) bedrijfsbussen elektrisch en (b) niet-bussen in privé met kilometervergoeding. Dus gewoon géén lease-auto's meer. Nu kan dit daar omdat er erg weinig zakelijke kilometers zijn, buiten de bedrijfsbussen. Deze richting hebben we al in gang gezet vóórdat er sprake was van de pseudoheffing.

Als zelfstandig ondernemer in eigen BV met één auto zakelijk geregistreerd en met privégebruik, ga ik zeker een andere keuze maken. Namelijk om de opvolger van de A8 te zijner tijd - wanneer de keuze dan op niet-BEV valt - privé te kopen en flinke kilometervergoeding aan mijzelf uit te betalen. Of om ook in najaar 2026 nog snel een nieuwe hybride zakelijk te registeren.

Die keuze zal je werkgever inderdaad voor je maken, niet jij zelf.
Ik denk wel dat het na 2026 steeds meer gaat opvallen als je nieuwe auto van de zaak nog benzine is, ook als de heffing er niet was gekomen. De norm wordt sowieso elektrisch, de overheid versnelt de tussentijd alleen. Je zal vanaf 2027 denk ik ook vaker de vraag krijgen waarom je nou 'nog' een benzineauto wilde in plaats van 'gewoon' een elektrische. Het is de afgelopen jaren hard gegaan.

Voor werknemers die van baan willen wisselen en een verplichting tot overname leaseauto (niet zijnde een volledige EV) hebben, gaan ook de bietenbrug op. Want bij de nieuwe werkgever geldt dan immers een nieuwe terbeschikkingstelling. Tenzij hun komst zó gewenst is dat de nieuwe werkgever die extra kosten graag betaald.

Werkgevers zijn dan wel (deels) van die rompslomp af.

Vanuit werkgeversperspectief voorzie ik dat deze heffing wordt verwerkt in mobiliteitsregelingen. Bijvoorbeeld door de budgetten voor ICE-auto's te verlagen, waarmee deze heffing de facto voor rekening van de werknemer komt.

Dat zou niet mogen..

(.)
Mag de werkgever de pseudo-eindheffing in rekening brengen bij de werknemer?
Nee, de pseudo-eindheffing is een belasting die door de werkgever betaald moet worden. Het is niet toegestaan om deze kosten te verrekenen met de werknemer of van de werknemer een hogere eigen bijdrage voor de leaseauto te vragen. Het is namelijk de bedoeling de werkgever te stimuleren alleen nog elektrische of waterstof aangedreven auto’s ter beschikking te stellen aan hun medewerkers.

Maar goed, prijsstelling is veelal een sturingselement natuurlijk.

Die 'nieuwe terbeschikkingsstelling' is een draak om bij te houden. Wat als de berijder wisselt, wat als de berijder naar een andere BV van dezelfde organisatie gaat en de auto meeneemt. Stel je zet een VOF om naar een BV, geldt het dan opnieuw? Bij ons bedrijf zijn de medewerkers ook wel eens overgeheveld naar een andere BV, hoe zit dat dan?

En bij EV's zag je vaak een 'vakantieauto' propositie. Je ruilde de EV dan voor de vakantie om voor een Superb TSI met trekhaak. En qua bijtelling corrigeerde je dat ook netjes. Leuk, maar dat wordt nu ook héél duur. Dus ik vraag me af wat er met zulke regelingen gaat gebeuren.

De regeling gaat ook niet in per 1 januari 2027, maar per 17 september 2026 (ongeveer).
Want álle auto’s die voor 1 januari 2027 ter beschikking zijn gesteld krijgen die heffing per 17 september 2030.

Dus als je nu een auto leased voor 4 jaar (wat een heel normale termijn is) zit je al heel dicht op die heffing. Mensen moeten dus nu al rekening gaan houden met wat ze gaan kiezen. En er zullen dus de komende maanden al heel wat lease-regelingen aangepast moeten worden.

Die datum is aangepast naar 1 juli 2030. Voor nieuwe inzet gaat de regeling wel gewoon in per 1 januari 2027.
Maar wat als per half 2027 je VOF wijzigt naar een BV, je een auto wisselt onder collega's, je naar een andere werkmaatschappij binnen dezelfde onderneming gaat, je van werkgever wisselt maar je auto houdt, enzovoort.

Die datum is aangepast naar 1 juli 2030. Voor nieuwe inzet gaat de regeling wel gewoon in per 1 januari 2027.
Maar dan gaat toch zo’n beetje elke “nieuwe inzet” vanaf nu besteld (rekening houdend met levertijd en 4 jaar looptijd) er dus last van krijgen? Laatste maanden worden dan dure maanden (voor de werkgever) in het geval van ICE/PHEV.

Vanuit werkgeversperspectief voorzie ik dat deze heffing wordt verwerkt in mobiliteitsregelingen. Bijvoorbeeld door de budgetten voor ICE-auto's te verlagen, waarmee deze heffing de facto voor rekening van de werknemer komt. Ook voorzie ik dat er eind 2026 nog een hausse zal zijn aan zakelijk geregistreerde ICE-auto's om deze heffing nog één ronde te ontwijken.
Waarom zouden werkgever vooraf nieuwe auto's gaan registreren als lopende contracten nog niet zijn afgelopen? De meeste leaserijders hebben een auto nodig voor hun werk in Nederland en dan voldoet vrijwel iedere elektrische auto. Dat de leaserijder in 1 dag naar Spanje wil rijden is niet het probleem van de werkgever.

Terug
Bovenaan