Bandenspanningscontrolesysteem in combinatie met vrieskou

eerste opel

Wegverkenner
Zo, daar is weer eens een topic van eerste-opel in het Techniek & Onderhoud gedeelte zullen jullie denken.
Ik zit nu echter met een situatie waarin een melding komt én weer gaat. Voor je dus goed en wel bij de garage bent kunnen zij de melding al niet meer zien omdat die vertrokken is. Vandaar dus de vraag toch maar weer hier stellen.
Afgelopen dinsdagmorgen toen ik met de auto naar het werk wilde rijden kreeg ik thuis de melding 'controleren bandenspanning' met een pijltje dat naar de rechter achterband wees. Zo gezegd, zo gedaan. Deze bleek onder de (mogelijk) kritieke grens van 180 KPA (koud) te zitten, om exact te zijn 176 KPA.
Aangezien de andere banden ook laag waren (rond de 180) volgens het systeem toch maar naar het werk gereden. En na een tijdje hadden de beide achterbanden weer gelijke waarden (op het hoogepunt 200 KPA), maar het oranje/gele lampje ging niet uit. Op het werk aangekomen de auto geparkeerd op het parkeerterrein, 's middags omstreeks 14.00u ging ik weer naar huis en toen kreeg ik géén melding 'controleren bandenspanning' en toen was ook het oranje/gele lampje met wat wijst op een zachte band (met het uitroepteken in het midden) weer uit. Hetzelfde laken een pak op woensdag.
Vandaag is het donderdag; het begon weer hetzelfde met als verschil dat ik bij aankomst op het werk de auto niet kwijt kon op het parkeerterrein (vol) maar op een naastgelegen zandvlakte moest parkeren. Bij het 's middags naar huis rijden kreeg ik de melding echter wederom (met banden die in de ochtend al gereden hadden). Vervolgens naar huis gegaan om daar wat mensen op te pikken voor een feestelijke gelegenheid. Bij die feestelijke gelegenheid stond ik geparkeerd in een parkeergarage voor ongeveer 3 uurtjes. Bij het wegrijden was de melding voor het eerst deze dag met warme banden weer weg. Na een pitstop bij een restaurant weer naar huis gereden en wederom geen melding.

Mijn vraag is nu: kan de kou ermee te maken hebben (stond geparkeerd op een zandvlakte die niet opwarmt)? Is de bandenspanningssensor vies (waarom dan soms wel, soms niet de melding)? Of zit er een storing in het systeem?

Ik had het gisteravond ook met de PHEV. Alle banden gecheckt en niets te zien. Na ongeveer een kwartier ging de melding weg. Ik wijt het aan het koude weer.

Dit is dus een van de redenen waarom je maandelijks zelf de bandenspanning moet checken en waar nodig moet bijvullen of aflaten.

Bandenspanning daalt met koud weer omdat de lucht compacter wordt.
Als je rijdt met je auto worden de banden weer warmer en zet de lucht uit. Dus wordt de bandenspanning weer iets hoger.

Houdt dus ook in dat in de winter je altijd je banden een beetje bij moet pompen om te compenseren voor de kou. Zeker met de lage temperaturen deze week merk je dat dus aan je controlesysteem.

Dat het kan verschillen door de dag heen is eveneens normaal, immers schommelt de buitentemperatuur en de temperatuur waar je geparkeerd staat. En hoe warm de banden waren toen je stopte.

1,8 bar is weinig, dat is echt de ondergrens voor wat je in je banden moet hebben.
Waarschijnlijk moeten jou banden rond de 2,2 bar hebben. Dus het is niet vreemd dat er een melding blijft, ookal zit je rond de 2 bar met de metingen.

Dus: banden bijpompen naar de hoeveelheid die de banden moeten hebben volgens het instructieboekje (of de sticker bij tankdop/in deurstijl)
Als het goed is houden die meldingen dan ook op.

Als het weer warmer is zal de bandenspanning dan wat aan de hoge kant zijn, maar waarmee de banden gevuld worden kan vaak ook de teveel aan lucht uitgelaten worden.

Hou er rekening mee dat je je banden alleen moet vullen als deze koud of net lauw zijn. Dus niet als je net van de snelweg af komt want dan zijn de banden warm en is de druk altijd hoger. Druk loopt altijd op tijdens het rijden en daar is een band voor gemaakt. Als er na het rijden nog steeds maar 2 bar in de banden zit, moet er gewoon lucht bij.

Garagist zal dit trouwens ook zeggen.

Oppompen op 2,1, systeem resetten en dan oppompen tot 2.6-2.8. Als lucht dan krimpt krijg je niet direct een melding.

Je banden zit op de grens van minimale druk, dus met een beetje kou zakt de druk nog een beetje en zit je bij de waarschuwingsgrens van je TPMS.

Zou gewoon de banden op de correcte spanning zetten (tabel staat bij de meeste auto's op de stijl bij de voordeur of bij je tankdop), rijdt dan sowiezo zuiniger en beter.

Ik heb laatst https://www.bandopspanning.nl/ ontdekt, gratis bandenpomp, waar je ook gewoon je kenteken op kan geven als je de druk niet weet en hij geeft aan wat de oude druk was, kan je gelijk zien of een band afwijkt van de andere.

Zoals hiervoor ook al gezegd, het lijkt er op dat je banden standaard al op een te lage spanning staan. Mijn banden staan nu (lang leve de My Opel app) op rondom 228 kPa en volgens mij is dat bij warmer (en lang rijden) weer tussen de 240-260 kPa.

Onder de 200 kPa/2 bar lijkt me eigenlijk wat aan de lage kant, dus ik zou het even checken bij een pomp.

Ik check dagelijks mijn bandenspanning via het bandenspanningscontrolesysteem Pobresh. En als ik meerdere ritten met de auto maak zelfs meermaals per dag. Daardoor doe ik het inderdaad niet dagelijks met een bandenspanningsmeter op de band zelf.

De bandenspanning daalt inderdaad met koud weer (het verbruik is in de winter ook hoger, zie verbruiksmonitor) maar afgelopen week was het voor het eerst sinds ik de auto heb (oktober 2015) dat hij door de ondergrens was gezakt. En eerlijk = eerlijk, gisteren en vandaag was ik vrij en daardoor wat later weg met de auto en toen kreeg ik geen meldingen.

Goed om te weten voor in het vervolg dat ik er in de winter wat lucht bij moet doen. Ik had niet in de gaten dat dat zoveel kon verschillen.

1.8 bar is inderdaad wat aan de lage kant. Op de deurstijl staat zowel voor als achter 210 KPA vermeld. Echter heb ik van m'n pa te horen gekregen dat hij de banden voor altijd wat harder oppompt omdat daar ook de motor ligt. De melding met de waarde rond de 200 KPA is trouwens alleen donderdag gebleven tijdens het werk en een ophaalmoment van 5 minuten maximaal. In de loop van de avond (na parkeren in een parkeergarage en op een grindpad) waren de meldingen beide keren weg.

@ Aras, 2.8 is wel heel erg hoog voor mijn banden. Zie stukje hierboven dat er 210 KPA in moet zitten.

eerste-opel zei:
Ik check dagelijks mijn bandenspanning via het bandenspanningscontrolesysteem Pobresh. En als ik meerdere ritten met de auto maak zelfs meermaals per dag. Daardoor doe ik het inderdaad niet dagelijks met een bandenspanningsmeter op de band zelf.
Toch handig om elke maand even met de hand en de bandenpomp na te checken. Je sensoren kunnen ook afwijkende waardes hebben.

eerste-opel zei:
De bandenspanning daalt inderdaad met koud weer (het verbruik is in de winter ook hoger, zie verbruiksmonitor) maar afgelopen week was het voor het eerst sinds ik de auto heb (oktober 2015) dat hij door de ondergrens was gezakt.
Als je al die tijd niet bijgevuld hebt, heb je iig vrij dichte bandjes ;) In elk geval moet je nooit door willen rijden tot de ondergrens. Altijd op peil houden.

1.8 bar is inderdaad wat aan de lage kant. Op de deurstijl staat zowel voor als achter 210 KPA vermeld. Echter heb ik van m'n pa te horen gekregen dat hij de banden voor altijd wat harder oppompt omdat daar ook de motor ligt. De melding met de waarde rond de 200 KPA is trouwens alleen donderdag gebleven tijdens het werk en een ophaalmoment van 5 minuten maximaal. In de loop van de avond (na parkeren in een parkeergarage en op een grindpad) waren de meldingen beide keren weg.
Dat een melding later in de avond weg is kan zoals ik aangegeven heb komen door de oppervlakte waar je parkeert en de rit die je gemaakt hebt.

Dus standaard gewoon 2,2 a 2,3 bar er in Zit je goed. En daar op blijven houden. Bij mij staat er bij 1 auto 2.2 bar op de deur en zit er 2.3/2.4 in. Bij de andere auto mag er 1.8 in en zit er 2.0 in.

En dat de druk oploopt tijdens een (lange)rit is normaal. De sensoren mogen daar niet op gaan piepen ofzo. En je moet zeker geen lucht uit je banden laten omdat die druk hoger is.

@Pobresh (even zo om het vele quoten tegen te gaan), mijn sensoren hebben geen afwijkende waardes. Tenminste, de laatste keer dat ik de bandenspanning gecontroleerd heb niet. Wat de auto aangaf was gelijk aan wat er op het display stond. Dit kan natuurlijk wel veranderen. Daar ben ik me terdege van bewust.

Ik durf niet met zekerheid te zeggen of ik al die tijd niets bijgevuld heb. Dus ook niet of ik vrij dichte bandjes heb. Eerder deze week 'schrok' ik wel dat hij door de ondergrens was gezakt. Dat zie ik maar als leermomentjes. Het op peil houden is inderdaad heel belangrijk.

En als laatste; dat de melding weg gaat had ik inderdaad dinsdag en woensdag gemerkt. De melding was toen op de terugweg van het woon-/werkverkeer al weg. Echter door het noodgedwongen parkeren op een andere ondergrond op donderdag was de melding er 's middags nog wel terwijl ik donderdag 's ochtends hetzelfde stuk gereden had als de andere 2 voornoemde dagen. Voor hetzelfde geld was de melding er niet geweest als er plaats op het parkeerterrein was geweest.

Standaard moet ik de banden inderdaad wat harder oppompen en het daarop zien te houden (ook in de winter).

Dat de druk oploopt had ik inderdaad gemerkt in de afgelopen jaren, maar eerlijk gezegd had ik ook verwacht dat als de banden dan wel (ongeveer) normale waarde haalden dat het waarschuwingslampje op het dashboard (bij toerenteller, kilometerteller etc.) uit zou gaan, ook al ben je onderweg met draaiende motor. Iedere keer na stilstaan en zelfs langere tijd op slot staan was de melding pas weg.
Ik heb er ook zeker geen lucht uitgelaten!

Bedankt voor je antwoorden. Ik heb in ieder geval weer wat geleerd!

eerste-opel zei:
Ik heb er ook zeker geen lucht uitgelaten!

Banden lopen vanzelf leeg. Valt ook niet te voorkomen door ze met stikstof te vullen trouwens.(kun je weer een paar euro besparen)

Je zal merken dat ze nu (het is op bepaalde plaatsen in het land bijna 20 graden warmer dan afgelopen week) ook beter op spanning zullen staan.
Dan zie je ongeveer wat het temperatuurverschil doet.
De druk in een band neemt per 10 graden ongeveer 0,1 bar af of toe. Dit is dus ook de reden waarom een band in de winter best wat mag worden bijgepompt om dat te compenseren. Je zal de keer erna merken dat er wellicht wat teveel druk op de banden staat. Tenzij je met winterbanden rijdt, dan kan die druk sowieso iets hoger dan je "normale" druk.

Overigens kunnen die bandenspanningssensoren altijd wat af gaan wijken of een standaardafwijking hebben. Zeker als ze ooit vervangen zijn bij een bandenwissel kan dit nog wel eens voorkomen.

Voor de rest: mooi dat je er wat van hebt opgestoken (y)

Dat banden vanzelf leeglopen heb ik inderdaad vaker gelezen.

Afgelopen week hebben de banden inderdaad veel beter op spanning gestaan Pobresh. Toen ik maandag na het weekend weer moest beginnen met werken was 188/192 KPA het laagste wat ik gezien heb. Dat is ten opzichte van vorige week met 176 KPA een stuk hoger. Dan weet ik volgende winter in ieder geval dat ik me geen zorgen hoef te maken als zo een melding komt bij 176 KPA. Dat heeft dan met de kou te maken o_O.
In de winter zou het dan geen kwaad kunnen om er wat lucht bij te pompen blijkt.
Ik rijdt niet op winterbanden, maar het hele jaar door op zomerbanden.

Zoals hierboven gezegd heb ik alleen zomerbanden en rijdt mijn auto nog op de originele banden van bij aflevering (inmiddels al bijna 25.000 km). Ik heb wel eens de bandenspanningssensoren naast een controlemeter op de band gelegd en toen gaf de sensor exact dezelfde waarde aan als wat de controlemeter op de band zelf aan gaf. Dat dat niet altijd zo hoeft te blijven ben ik me natuurlijk van bewust!

Tja wat zijn zo'n dingen waard? Na ca. 15 meter rijden had ik op de eerste werkdag van dit jaar door dat mijn linker achterband op exact 0 bar stond maar geen melding van het Lekke Band Actief Systeem (of iets dergelijks)...

eerste-opel zei:
Toen ik maandag na het weekend weer moest beginnen met werken was 188/192 KPA het laagste wat ik gezien heb. Dat is ten opzichte van vorige week met 176 KPA een stuk hoger.
Dus nog steeds veel te laag.

Dan weet ik volgende winter in ieder geval dat ik me geen zorgen hoef te maken als zo een melding komt bij 176 KPA. Dat heeft dan met de kou te maken o_O.
Juist wel. Dat moet bij een druk die lager komt dan de druk die de banden moeten hebben al...

Pobresh zei:
eerste-opel zei:
Toen ik maandag na het weekend weer moest beginnen met werken was 188/192 KPA het laagste wat ik gezien heb. Dat is ten opzichte van vorige week met 176 KPA een stuk hoger.
Dus nog steeds veel te laag.

Dan weet ik volgende winter in ieder geval dat ik me geen zorgen hoef te maken als zo een melding komt bij 176 KPA. Dat heeft dan met de kou te maken o_O.
Juist wel. Dat moet bij een druk die lager komt dan de druk die de banden moeten hebben al...

Als de waardes op koude banden gelden dan is 188/192/(misschien)196 wel wat aan de lage kant inderdaad.

Na het openen van het topic hier ben ik door mensen die dicht bij me staan in de war gebracht. Of het vrienden/familie/kennissen waren die het zeiden weet ik niet meer maar ik vertrouwde deze persoon door levenservaring (familie) of werk (vrienden van ongeveer dezelfde leeftijd) wel. Zij gaven aan dat de waardes die op de sticker die op de deurstijl geplakt zit bij 'warme banden', dus na snelwegkilometers gelden.
Na het lezen van dit topic heb ik afgelopen weekend toch maar besloten om de (koude) banden tot de waarde die in de deurstijl staan op te pompen. Wellicht rijdt het dan met warme banden wat oncomfortabeler, maar als ik dat merk kan ik er altijd weer lucht uitlaten (als het wat warmer weer wordt).

Waarde in de deurstijl is voor koude banden. En je moet ongeveer 0.1 a 0.2 bar hoger zitten dan wat daar staat.
Overigens zou het ook in het instructieboekje moeten staan dat de waardes voor koude banden gelden of voor "net een blokje om warm"

Gaf diezelfde persoon toevallig ook het advies om caravanbanden zo vol te maken als wat er op de bandjes vermeld staat? (wat de maximale en niet de normale druk is?) ;) Er gaan genoeg foute aannames rond over diverse dingen wat auto's e.d. betreft, ook in het professionele circuit trouwens.

Banden vullen met stikstof. Daardoor blijft de spanning met warm en koud weer veel stabieler. Als je banden geregeld een beetje leeglopen zou ik er toch eens andere ventieltjes op zetten!
Wat je bandenspanning moet zijn kan je aan de binnenkant van je deur vinden vaak. Bij mij is dat 1.8/1.9 bar maar ik rij geen Opel.

Nigel ZR 160 zei:
Banden vullen met stikstof. Daardoor blijft de spanning met warm en koud weer veel stabieler.
Dit is een fabeltje. Er zit maar 20% zuurstof in de lucht en bijna 80% stikstof. Dus zoveel verschil zit er niet in.
De enige component die iets minder invloed heeft is de hoeveelheid vocht die er met zuivere stikstof niet in de band terecht komt. Maar dit maakt uiteindelijk weinig uit. Dit betreft minder dan een procent.

Nigel ZR 160 zei:
Als je banden geregeld een beetje leeglopen zou ik er toch eens andere ventieltjes op zetten!
Vervang jij elk jaar de ventielen van je banden dan? Elke band loopt op de lange termijn een beetje leeg terwijl er geen daadwerkelijke lekkage is.
Maakt niet uit waarmee ze gevuld zijn. Dit is gewoon een eigenschap van banden. Zelfs als er nog gebruik gemaakt kon worden van binnenbanden zou een band nog leeglopen op den duur. Rubber is simpelweg niet 100% luchtdicht op de manier hoe ze op de velgen gemonteerd zitten.

De boordcomputer informeert, het is de bedoeling dat je zelf nadenkt...
1,8 bar is te weinig.

Terug
Bovenaan