Bandenspanning

Mr Bart

Startmotor
De laatste keer dat ik bandenspanning heb gemeten was de laatste week van juli. Ik dacht nu het herfst is maar eens opnieuw doen (9/10/2022). Het duurde best even voor de banden waren bijgevuld. Bij wegrijden merkte ik meteen een verschil. Sturen ging beter en een beetje gas geven en je schoot al vooruit.
Maar los van verbruik, lijkt het of ís het zo dat je ook sneller vooruit komt bij stevig opgepompte banden?
Ik kom vaak op slecht onderhouden wegen en vroeg mij af of dat invloed heeft ten opzichte van nette wegen met nieuw asfalt -waarop je zoemend voortglijdt- en of het dan beter is om vaker dan 1x / 3mnd (kwartaal) de bandenspanning bij te vullen? :confused:

Ik check de bandenspanning vrijwel maandelijks, soms is bijpompen niet of nauwelijks nodig, soms wat meer na bv. seizoenswissing koud/warm of na een intebsieve buitenlandrit.

Zowel voor verbruik, geluid, slijtage en last but not least je eigen en andermans veiligheid zou iedereen denk ik max. 2-maandelijks bandenspanning moeten checken. Ik ben benieuwd of er cijfers van zijn, maar iets zegt me dat maar een klein percentage regelmatig checkt en het gros zelfs nooit...

Zowel op goede als slechte wegen is de weerstand van banden met de juiste spanning beter dan te zachte banden. Zelf check ik de banden maandelijks en soms merk je inderdaad dat het rijden en sturen na oppompen direct beter gaat.

Als je écht zoveel verschil merkt is de vraag natuurlijk hoe veel lucht je erbij hebt gedaan; hoe slap stonden de banden voordat je ze op ging pompen en op welke spanning staan ze nu?

Mr Bart zei:
lijkt het of ís het zo dat je ook sneller vooruit komt bij stevig opgepompte banden?

Jouw auto accelereert het beste bij de voorgeschreven bandenspanning. Bij te hoge spanning neemt je rolomtrek marginaal toe en doet het wiel er langer over om één rotatie te maken zodat je in theorie langzamer op zou trekken. Bij een te lage bandenspanning is er een groter vlak van contact tussen band en weg, meer frictie en dus een langzamere start. Let wel: bij auto's gemaakt voor dragraces wordt er bewust gekozen voor een lagere bandenspanning om zo meer frictie en grip te creëren. Deze auto's hebben echter zoveel vermogen dat het bij een reguliere bandenspanning vrijwel onmogelijk zou zijn om zonder wielspin weg te rijden, iets waar je met een gewone auto als het goed is geen last van zult hebben.

Als je goede, nieuwe banden onder je auto hebt en merkt dat je met droog weer bij vlot optrekken vaak wielspin hebt zou je kunnen experimenteren door te spelen met de bandenspanning van de aangedreven wielen; in theorie zou de wielspin of moeten nemen bij een lagere bandenspanning.

Dat is niet per definitie zo. Als de motor kracht genoeg heeft, krijgt ie het grote wiel ook wel rond en zou je juist sneller optrekken. Je maakt immers meer meters per omwenteling. Daarnaast gaat je topsnelheid omhoog vanwege meer omtrek en/of rijdt je feitelijk minder toeren om dezelfde snelheid te rijden.

Als je banden echt zacht beginnen te worden, zal je de drag/weerstand ook gaan voelen in het optrekken. Althans dat zoú je moeten voelen. Helaas zijn er genoeg mensen die volstrekt geen feeling hebben met hun auto.

Paulus0013 zei:
Dat is niet per definitie zo. Als de motor kracht genoeg heeft, krijgt ie het grote wiel ook wel rond en zou je juist sneller optrekken. Je maakt immers meer meters per omwenteling. Daarnaast gaat je topsnelheid omhoog vanwege meer omtrek en/of rijdt je feitelijk minder toeren om dezelfde snelheid te rijden.
CUT

Het zijn allemaal parameters die nauw samenhangen en iedere uitspraak zonder berekeningen is per definitie nattevingerwerk.
Met per definitie, immers en feitelijk kom je er niet.

Kees 9379262 zei:
Paulus0013 zei:
CUT

Het zijn allemaal parameters die nauw samenhangen en iedere uitspraak zonder berekeningen is per definitie nattevingerwerk.
Met per definitie, immers en feitelijk kom je er niet.
En precies daarom moet iemand ook niet zulke uitspraken doen. Je kunt niet rechtlijnig iets zeggen over zoiets.

Een grote factor zit hier volgens mij ook tussen de oren. Er zijn ook mensen die na onderhoud of tanken hun auto beter vinden rijden. Is dat misschien omdat je met een warme motor start of op een asfalt weg rijdt ipv je hobbelige straatje thuis? of is het een soort oergevoel van het "schoongemaakt nest" waar vrouwen erg last van hebben? Net als dat je tuintje lekkerder zit als het gras is gemaaid.

Meten is weten, anders is het nogal subjectief. Een paar tienden bar van je auto merken aan acceleratie lijkt mij nogal sterk. Bij 0 tot 100 sprints zal het vast schelen, maar ts beweert het al aan de gasrespons te voelen.

Terug
Bovenaan