Bandenspanning

zoefff

Wegverkenner
Hallo,

Ik heb mijn banden voorzien van een andere spanning en dit vooraf ingesteld.
Tijdens het rijden op mijn boardcomputer naar desbetreffende spanning gekeken waarbij bleek dat deze voor en achter 0.4 bar meer aangaf dan de vooraf ingestelde spanning op de automaat!

Welk indicatie systeem zal het meest correct zijn?

Wellicht anderen met soortgelijke ervaringen?

De bandendruk tussen koude en warme banden kan al aardig variëren, dus daar kan ook al afwijkende waardes uit komen.
Verder heb ik ook niet zo'n hoge dunk van die drukregelaars en meters op de automaten bij een tankstation, het onderhoud staat daar niet echt op een hoog pitje.... voor 10-20 euro koop je ook zelf een fatsoenlijke meter en kun je de waardes daarvan aanhouden.

Muddy Bandit zei:
De bandendruk tussen koude en warme banden kan al aardig variëren, dus daar kan ook al afwijkende waardes uit komen.
Verder heb ik ook niet zo'n hoge dunk van die drukregelaars en meters op de automaten bij een tankstation, het onderhoud staat daar niet echt op een hoog pitje.... voor 10-20 euro koop je ook zelf een fatsoenlijke meter en kun je de waardes daarvan aanhouden.

Helemaal mee eens. Die automaten vertrouw ik totaal niet.

Voor gebruik moest je de automaat wel van allerlei informatie voorzien zoals of je langer dan 15 minuten gereden hebt en ook elke keer aangeven welke as je ging gebruiken voordat je de ingestelde luchtdruk kon inbrengen.

zoefff zei:
Voor gebruik moest je de automaat wel van allerlei informatie voorzien zoals of je langer dan 15 minuten gereden hebt en ook elke keer aangeven welke as je ging gebruiken voordat je de ingestelde luchtdruk kon inbrengen.

Dan ben je bij de slimme bandenpomp geweest, en die is best nauwkeurig , en wordt ook goed onderhouden, verzekerde mij de stichting " band op spanning" die deze pomp ontwikkeld heeft.
Is volgens mij de enige die zelfs met kenteken opgave werkt.
Kan tot 6 bar nauwkeurig vullen, maar is ingesteld op 5 bar maximum, wat voor campers soms te weinig is.

Dus dan vermoedt ik onnouwkeurigheid in de sensor en/ of de hogere druk door temperatuurstijging in de band door rijden. Was het direct na gaan rijden al 0,4 bar hoger, of na een kwartier bijvoorbeeld.
En was het bij alle banden 0.4 bar, je had ze ( als test?) alle 4 op andere druk gezet, wat verschillende stijging zou kunnen geven. Edit: oh nee , bij teruglezen zie ik alleen maar andere spanning.

Die sensors in de wielen kloppen ook wel aardig, maar zal vast per merk verschillen. Die bij mij zit er nog geen 2 tienden naast met wat ik zie op het scherm in vergelijking met een fatsoenlijke bandenpomp. Niet zo'n ding aan straat maar gewoon in een garage.

Jadatis,

Dank.
Kort na het weg rijden op de boardcomputer afgelezen/geconstateerd dat er in alle 4 banden een afwijking t.o.v. instelling werd aangegeven van 0.4 bar.
En inderdaad kan deze automaat ook via kenteken je voorzien van een bepaalde luchtdruk in je banden, maar ik wilde dit zelf vooraf instellen.
Op een sticker in je deur paneel/dorpel staan de diverse fabrieksinstellingen t.a.v. de banden spanningen.

Zit ik nog een beetje met die instelling.
Kun je niet exacte drukken noemen , bijv 2 bar was de instelling en je las 2,4 bar af
En hoeveel bar gevuld .

Sommige tmps systemen voor motoren rekenen de druk terug naar 18 graden buitentemperatuur.
Ik weet niet hoe de "slimme bandenpomp" die overigens gratis is, daarmee omgaat.
Zal er weer eens een mailtje naar " band op spanning aan wagen.

Kan dus SBP 0.1 bar er naast, of dus door omrekening meer en je sensoren de rest aan afwijking.

Twix zei:
Muddy Bandit zei:

Helemaal mee eens. Die automaten vertrouw ik totaal niet.

Ik gebruik gewoon zo'n voetpomp met drukmeter. Die geeft dezelfde waarde aan als mijn auto, dus of ze hebben allebei dezelfde afwijking of de meetwaarde is goed. Ik gok het laatste. En het valt me op hoe weinig werk het eigenlijk is om het met een klein pompje te doen. Zo'n grote machine is handig als je banden helemaal leeg zijn, maar om af en toe een beetje bij te pompen behoorlijk overbodig.

Beide auto's hebben bij ons een kleine 12v compressor in de kofferbak. Werkt ook prima.

R Wolters zei:
Ik gebruik gewoon zo'n voetpomp met drukmeter. Die geeft dezelfde waarde aan als mijn auto, dus of ze hebben allebei dezelfde afwijking of de meetwaarde is goed. Ik gok het laatste. En het valt me op hoe weinig werk het eigenlijk is om het met een klein pompje te doen. Zo'n grote machine is handig als je banden helemaal leeg zijn, maar om af en toe een beetje bij te pompen behoorlijk overbodig.

Ik heb eind jaren '80 een Lada Niva gehad, daar behoorde zo'n voetpomp zelfs tot het standaard gereedschapset van Lada.... dat voetpompje werkte inderdaad prima.
Tegenwoordig heb ik het nog wat luxer: ik heb m'n Niksan uitgerust met een ARB-compressor onder de motorkap, en onder de laadbak hangt een 10 liter persluchttankje.... plug and play. :cool:

Terug
Bovenaan