Bandenspanning zomer

Mr Bart

Startmotor
In de winter wordt geadviseerd om de bandenspanning licht te verhogen. Maar hoe zit dat bij extreem zomerweer met hoge temperaturen? Kan een 'geadviseerde' bandenspanning dan met warme lucht > uitzetten, waardoor de band eerder slijt of werkt dat niet zo? Overigens bij normaal gebruik, dus niet als je met een hele familie en bagage naar Zuid-Frankrijk trekt voor een vakantie.
 
Volgens mij heeft de buitentemperatuur heel weinig invloed op de temperatuur en dus de spanning IN de band.
Belading, snelheid e'd, wel.
 
Bandenspanning loopt volgens de sticker soms van 2 tot 2,8 bar met de weinigzeggende poppetjes en koffers.
Ik weet niet hoeveel 50 graden verschil uitmaakt in Bandenspanning, maar dan nog: 's middags heb je heet asfalt en 's morgens ligt er water op de weg. het blijft een compromis
 
Kees 9379262 zei:
Volgens mij heeft de buitentemperatuur heel weinig invloed op de temperatuur en dus de spanning IN de band.
Belading, snelheid e'd, wel.

Toen het een paar weken geleden echt warm was kreeg ik in mijn auto wel een waarschuwing dat de bandenspanning fors hoger was. Normaal 2,5 bar, toen 3 bar. Nagemeten en het klopte. Was wel aan het einde van de dag toen ik wegreed van werk.
 
Tja, na een dagje bakken in de zon geloof ik dat wel....dat is een statische situatie.
Na een paar kilometer in de rijwind is dat dan waarschijnlijk weer zo goed als normaal
 
Bij een van m’n wagens waar ik bijna dagelijks veel kilometers mee maak heb ik de bandenspanning digitaal in beeld. Normaal schommelen ze bij start rond de 2.5 bar bij temperatuur rond de 20*C.
Na wat snelweg kilometers zie je ze tijdens de rit oplopen naar 2.8 bar.
Tijdens de extreme temperaturen van de afgelopen weken zie ze bij start al rond de 2.8 staan en oplopen naar boven de 3 bar.
 
Het blijkt dus wel iets invloed te hebben, iets om rekening mee te houden...
Case closed...
 
Temperatuur is altijd van invloed.
Bij een hogere temperatuur neemt lucht een groter volume in beslag (wordt groter). Dat is gewoon simpele natuurkunde.

Omdat lucht in een band geen groter volume kan aannemen (er zit wel rek in, maar niet zoveel als bijvoorbeeld in een ballon) en lucht kan worden samengedrukt (Gecomprimeerd), loopt de druk in een band dus op naarmate de temperatuur stijgt.

Tijdens het rijden loopt de temperatuur in de banden sowieso op omdat wrijving nou eenmaal voor warmte zorgt. (Remmen worden ook om die reden warm bij gebruik)

Hoe hoger de buitentemperatuur, hoe hoger de druk dus sowieso wordt. Daarom moet je je banden ook altijd koud vullen. Niet na een lange rit en niet op een snoeihete dag.

Dit is ook waarom er een geadviseerde druk is en een maximale druk.
De maximale druk is nog steeds lager dan de werkelijke maximale druk waar het kritiek wordt. Het voorkomt dat de band klapt door te hoge bandenspanning als de temperatuur oploopt en iemand wel na een lange rit op een snoeihete dag de banden heeft gevuld. Er zit marge in maar dat is in dit geval echt een veiligheidsmarge.

Als je een band met "zomerlucht" vult. Zal je in de winter altijd je banden moeten bijvullen omdat de temperatuur lager is en dus de druk in de band is afgenomen.
Dat een band altijd ietskes lucht verliest naar verloop van tijd heeft overigens niets met temperatuur van doen. Maar dat is een ander verhaal.
 
Mijn auto heeft in de garage goede koelvloeistof erbij gekregen en motorolie vervangen. Nu lijkt hij weer heel soepel te lopen, maar hoe kan het dat die twee dingen écht zoveel rijverschil maken? :confused:
 
Terug
Bovenaan