Temperatuur is altijd van invloed.
Bij een hogere temperatuur neemt lucht een groter volume in beslag (wordt groter). Dat is gewoon simpele natuurkunde.
Omdat lucht in een band geen groter volume kan aannemen (er zit wel rek in, maar niet zoveel als bijvoorbeeld in een ballon) en lucht kan worden samengedrukt (Gecomprimeerd), loopt de druk in een band dus op naarmate de temperatuur stijgt.
Tijdens het rijden loopt de temperatuur in de banden sowieso op omdat wrijving nou eenmaal voor warmte zorgt. (Remmen worden ook om die reden warm bij gebruik)
Hoe hoger de buitentemperatuur, hoe hoger de druk dus sowieso wordt. Daarom moet je je banden ook altijd koud vullen. Niet na een lange rit en niet op een snoeihete dag.
Dit is ook waarom er een geadviseerde druk is en een maximale druk.
De maximale druk is nog steeds lager dan de werkelijke maximale druk waar het kritiek wordt. Het voorkomt dat de band klapt door te hoge bandenspanning als de temperatuur oploopt en iemand wel na een lange rit op een snoeihete dag de banden heeft gevuld. Er zit marge in maar dat is in dit geval echt een veiligheidsmarge.
Als je een band met "zomerlucht" vult. Zal je in de winter altijd je banden moeten bijvullen omdat de temperatuur lager is en dus de druk in de band is afgenomen.
Dat een band altijd ietskes lucht verliest naar verloop van tijd heeft overigens niets met temperatuur van doen. Maar dat is een ander verhaal.