Bandenspanning aftermarket velgen

GiuliaTi

Net ingestapt
Ik heb een vraag over bandenspanning. Ik heb de standaard stalen velgen met wieldoppen met de vreselijke standaard Continental banden van mijn Aygo uit 2019 vervangen voor 15 inch velgen met knappe Toyo banden in de maat 185/55/R15 . Wie weet welke spanning ze nodig hebben ? Het internet staat vol met standaard maten van fabrikanten, ik zag wel een Yaris staan met dezelfde bandenmaat daar zou volgens de tabellen 2.6 in moeten.
 
Als Jij de werkelijke asgewichten kunt geven, doe ook maar de MTA's en de MTM, en de maximum snelheid ,die je gebruikt, en geen minuut overheen gaat.
Dan kan ik met de gegevens van de band, een veilige bandendruk berekenen, met een nog veiliger formule dan de officiële.
Bandgegevens kan ik googlen, maar als je die geeft,gaat het sneller.

Heb nodig , maxload of loadindex, soort band, zal wel standaard load zijn en geen xl, en de snelheidscode..

Vroeger deed de autofabrikant het ook zo, tegenwoordig worden uit verantwoordingsredenen, zeer hoge drukkenngeadviseerd.
 
Ha, ha, die Jadatis zit die weekend zeker in een van de pitboxen op Monza. Een berekening maken voor de bandenspanning van een.... Aygo! Moet je er ook een tabelletje bij doen voor de buitentemperatuur, wel of geen zon, luchtvochtigheid, slijtage, passagiers, bagage, benzinehoeveelheid, ontbijt overgeslagen of juist English breakfast, enzovoort, enzovoort.
 
Dat tabelletje voor de buitentemperstuur kan ik erbij doen, desgewenst. En gewicht kan variëren, bij een aygo mogelijk een zware maaltijd al in verhouding een groot verschil in totaalgewicht o_O.
Maar je kunt ook de natte vinger methode gebruiken, mij best, wilde alleen maar helpen hoor.
 
Niets ten nadele van jou hoor Jadatis, maar iemand die niet zeker weet welke bandenspanning te gebruiken zal waarschijnlijk ook niet weten waar de load index of snelheidscode te vinden, vandaar mijn opmerking: niet te moeilijk doen.

Echter wel benieuwd naar jouw methodes, bandenspanning heb ik verder niet veel kaas van gegeten (y)
 
Ik heb in het verleden op dit forum ook al eens wat geschreven. Maar denk dat ooit de boel hier opgeschoond is, en mijn gebruikersnaam verwijderd is . Want ik moest me weer opnieuw registreren.
Je kunt eens in de kennisbank van www.camperforum.nl kijken, daar staat het topic waarmee mijn bandendruk-story begonnen is alweer eind 2007.
In de tijd steeds wijzer geworden, en noem me al weer enkele jaren " eigenwijze zelfbenoemde bandendruk-specialist.
Voor een camper is het makkelijk, gewicht een keer goed bepalen door wegen per as in volle bepakking, en dat blijft door de jaren vrijwel hetzelfde.
Bij een auto 95% van het gebruik, alleen bestuurder en broodtrommeltje, maar ook soms caravan oid er achter met daardoor overbeladen achteras.

Maar ik zal eens terugzoeken hier, en eens een eigen topic erover starten.
Geelhoed destijds op dit forum, had in beginperiode vaak gediscussieerd in topics hierover.

Vergeef me schrijf-fouten, tegenwoordig typ ik op mobiel, wat veel vraagt van de fijne motoriek.
 
Grappig, jij moet wel een signalering op 'bandenspanning' hebben staan :D
Maar ben ook wel benieuwd, zeker met de huidige brede, lage xl banden en de trend om een behoorlijk hoge druk te adviseren want milieu enzo.
 
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je dat uitrekent, ik heb de banden van m'n Nissan ook maar gewoon op gevoel/rijpraktijk op een druk van 2,3 bar gezet aangezien de bandenmaat aardig afwijkend is van origineel en het gewicht van de auto dankzij diverse accessoires ook.

Rijklaar gewicht is volgens de weegbrug 2070 kg, laadvermogen op kenteken 1010 kg (voornamelijk op de achteras) waarvan gemiddeld genomen hooguit de helft in gebruik is, bandenmaatje 235/85R16 (mud terrain), en sneller als 120 km/h mag de auto niet rijden.
 
Terug
Bovenaan