Bandenmaat en Toelating in Duitsland

WillenZO

Net ingestapt
Beste forummers, Ik ga verhuizen naar Duitsland en neem mijn auto (Renault Laguna) mee. Om daar toegelaten te worden, moet ik langs de TÜV, voor een goedkeuring.
Nu hoorde ik dat auto's vaak afgekeurd worden vanwege een onjuiste bandenmaat. Mijn Zomerbanden zijn origineel (215/50/17), maar mijn winterbanden hebben een andere maat (205/60/16). Daarop heb ik een typegoedkeuring aangevraagd en helaas zit de maat voor mijn winterbanden daar niet bij.

Wat ik niet begrijp is dat er volgens mijn typegoedkeuring wel met een bandenmaat 215/60/16 gereden mag worden. Ik heb destijds juist specifiek voor 205/60/16 gekozen, omdat de afwijking dan slechts 0,87% bedraagt. Met een bandenmaat 215/60/16 zou dit een afwijking van 2,72% zijn, wat niet eens is toegestaan.
Weet iemand hoe dit zit?

Alvast bedankt!

Bij een type goedkeuring staan gewoon de bijbehorende banden maten vermeld. Die moet je er bij hebben. Bij andere krijg je die goedkeurig niet. Het kan best zijn dat de afwijking van jou band minimaal is. Het is niet onderhandelbaar bij de keuring. Destijds heeft renault deze maat niet gemeld bij de aanvraag in duitsland. De duitse keurmeester is gewoon vrij zwart/wit en kun je daar niet mee onderhandelen. Ik weet niet of het nog steeds zo is; maar die maten staan gewoon ook op de autopapieren.

Kun je geen typegoedkeuring aanvragen met de zomerbanden? En anders andere banden op de velg gooien en deze verkopen. Zal allicht makkelijker en sneller gaan dan een typegoedkeuring aan te vragen met jou bandenmaat

Met een bandenmaat 215/60/16 zou dit een afwijking van 2,72% zijn, wat niet eens is toegestaan.

blijkbaar word dat wel toegestaan

Misschien ivm load index overwegingen of iets?

De auto is goedgekeurd met een bepaalde maat banden, als je inderdaad daar een andere maat onder doet krijg je geen TuV goedkeuring. Ook als eerst je auto laat keuren en je doet daarna je winterbanden er onder, voldoe je niet aan de TuV en ben je dus niet verzekerd. Eigenlijk geldt dat voor alle aanpassingen die je aan je auto maakt. Zonder goedkeuring kan je problemen krijgen.

Het is best mogelijk om op een andere bandenmaat te gaan rijden, maar dan moet je bij de TUV speciale toestemming daarvoor vragen, het spul moet "eingetragen"worden, en dat kost geld.
Er komt een onderzoek of de desbetreffende velg + band technisch toelaatbaar is en dat kan niet gratis.
Als ieaend anders kunt vinden met een "zulassung"voor de afwijkende maat kan je je daarmee bij de TUV melden, deze worden nogal eens over een forum uitgewisseld.

Ergo, setje wielen hier verkopen. Ik rij ook met witte platen, en dit soort bureaucratie is in witte-platen-land echt extreem. Je wordt er knettergek van.

barchettista zei:
Ergo, setje wielen hier verkopen. Ik rij ook met witte platen, en dit soort bureaucratie is in witte-platen-land echt extreem. Je wordt er knettergek van.
Eens, ik heb ook een winter en zomer set in exact dezelfde maat en ook velgen die orgineel voor de auto geleverd zijn om geen gedoe te hebben. Overigens moet je banden druksysteem ook werken mocht je een systeem hebben met sensoren in de banden. En natuurlijk moeten de zomer banden ook minimaal zo snel kunnen als je auto kan.

Maar is dat in praktijk ook zo lastig om aan te voldoen dan? Je moet je banden of set toch kopen, kan je ook de juiste maat kopen toch, het beperkt alleen wellicht de keuze wat.

Hier in Finland hebben we een soortgelijk systeem; staat jouw bandenmaat niet in het boekje dan krijg je geen APK.
Ben je overigens zeker 215/60R16 Is goedgekeurd en niet 215/55R16? Deze laatste geeft de best mogelijke benadering tov 215/50R17.

R W xxx zei:
Maar is dat in praktijk ook zo lastig om aan te voldoen dan? Je moet je banden of set toch kopen, kan je ook de juiste maat kopen toch, het beperkt alleen wellicht de keuze wat.
Nee, eigenlijk niet. Alleen jammer als je bijvoorbeeld al een set hebt dat fysiek zou passen maar niet vermeld staat als toegestaan. Dan kan je het set weg gooien of proberen te verkopen. Ik had de mazzel dat mijn nieuwe Insignia op exact dezelfde bandenmaat staat als mijn vorige zodat ik mijn winterbanden opnieuw kan gebruiken. Alleen de velgen waren anders, dus daar heb ik ander set voor geregeld.

Er kan in DE best wel veel, maar het moet allemaal wel volgens de TUV-regeltjes gaan en geregistreerd staan/worden.... eigenlijk precies wat Kees[nummer] hierboven ook al aangeeft.
Gewoon even bekijken wat het handigste/goedkoopste voor je is, standaard maat aanhouden of de afwijkende maat geregistreerd krijgen en dat aanhouden.

Bedankt voor alle reacties! Dat is helder. Ziet er naar uit dat ik dit setje dan ga verkopen en een nieuwe haal. Wel jammer ze waren pas één seizoen oud....

Nogmaals: weet je zeker dat 215/60R16 echt goedgekeurd is? Mij lijkt dat 215/55R16 de meest voordehandliggende optie is.

Zadelsnuiver zei:
Nogmaals: weet je zeker dat 215/60R16 echt goedgekeurd is? Mij lijkt dat 215/55R16 de meest voordehandliggende optie is.

Klopt, ze hebben een aantal maten doorgegeven en ook 215/55R16 is goedgekeurd. Dit zijn alle goedgekeurde maten:

215/50 R17
225/50 R17
215/60 R16
215/55 R17
215/55 R16

Terug
Bovenaan