Bandendrukmelding door vastgelopen remklauw

jadatis

Net ingestapt
In onze Skoda ging waarschuwingslampje lage bandendruk branden. Is indirect systeem dat werkt op toerenverschil door verschillende invering van de banden ( op een as denk ik), uitbreiding ABS / ESP.

Bijgevuld en gereset, maar kwam later weer terug

Bleek aan vastgelopen remklauw van rechter achterwiel te liggen.

Doordat de rem aanliep en warm werdt, en de warmte via de velg naar de bandinhoud getransporteerd werd, werd daar de druk hoger, en minder invering, waardoor afrol-omtrek groter werdt, en er verschil in omwentelingssnelheid ontstond tussen R en L, waardoor valse bandendruk melding ontstond.

Dacht, Ik zal het even hier melden, mischien heeft een ander er later iets aan.

Die melding ontstaat gewoon omdat er een (minimaal) verschil is in wielsnelheid, door die vastzittende klauw.

Dat andere verhaal vind ik wel heel vergezocht.

Dat is het aparte van dit systeem dat mbv frequentie verschil (structureel) in de abs ringen werkt. Ook als een band tgv, zoals bij jou, een hogere spanning krijgt en dus meer rolomtrek genereert gaat er een signaal af. Op zich natuurlijk goed, maar dit heeft niets met een te lage bandenspanning te maken, zoals het lampje suggereert.

Dat de sensoren in dit geval reageren op toerenverschil doordat het wiel met vastgelopen remklauw minder toeren maakt, zijn we het over eens.

Dus krijg je een bandendruk melding, en er is geen band die duidelijk meer inveert, voel dan eens aan de velgen. Verbrand je bij een je vingers, dan is het dus (meestal) een vastgelopen remklauw.

Maar ik wil toch even mijn gelijk halen.
Als het wiel minder toeren maakt, en de afrol- omtrek blijft hetzelfde, dan zou dat wiel lichtjes slippen over de grond, en dat gebeurt naar mijn mening niet.

Dus dan blijft over dat de afrol-omtrek veranderd, ik noem het liever afrol-afstand, de afstand die het wiel aflegt bij een omwenteling.
Hele systeem van de ABS/ EPS sensoren is op die verandering toeren per tijdseenheid gebaseerd. En de uitbreiding naar lage bandendruk is gebaseerd op dat de afrol-afstand veranderd als de invering van de band veranderd, zoals gebeurt bij lagere bandendruk, maar dus ook bij hogere bandendruk.

Komt allemaal weinig geloofwaardig bij me over, als het systeem zo gevoelig was ging in iedere bocht het ABS lampske aan.

Kees 9379262 zei:
Komt allemaal weinig geloofwaardig bij me over, als het systeem zo gevoelig was ging in iedere bocht het ABS lampske aan.
Dat is af te vangen door de stuuruitslag mee te nemen in de berekening. Daar zit immers ook een sensor op.

Terug
Bovenaan