Bandendruk berekenen

jadatis

Net ingestapt
Ik heb in 2007 al de officiële formule bemachtigd, die de bandenfabrikanten gebruiken, om de benodigde bandendruk te berekenen als gewicht op band bekend is. Ook de snelheid is belangrijk daarvoor.
Hiermee ben ik aan de loop gegaan , en heb hierover in de tijd veel informatie verzameld.
Destijds ook in dit forum wel gereageerd maar ooit is het forum hier opgeschoond, en is mijn gebruikersnaam verdwenen.
Daarom , om te reageren op een topic hier, maar opnieuw geregistreerd.

En om nu te voorkomen, dat ik andere topics te veel kaap, dit topic gestart, om het nogmasls uit te leggen.

De officiële formule heb ik destijds in de kennisbank van het camperforum mogen zetten, maar tegenwoordig gebruik ik een strengere
Ook heb ik het systeem voor snelheid ontdekt, continental groep gebruikt dat vaak op C- banden( voor bestelbusjes bijvoorbeeld) .
Vuistregel voor elke 10 kmpu anders 1 LI stap anders, hogere snelheid /lagere loadindex, lagere snelheid/hogere loadindex.
Op vrachtwagen-banden staat in de regel een extra loadindex en snelheidscode( additional service descriptions, nedrlandse vertaling niet gevonden en voor de lagere max snelheden daarvoor zelfs 2 LI stappen per 10 kmpu.

Hier laat ik het even bij, maar wordt vervolgd.
Allemaal op NTK basis ( nice to know, en niet zoals fabrikanten geven Need To Know)
Om op z' nederlands te zeggen, alles " ter leering ende vermaeck"

Muddy bandid schreef in andrr topic.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je dat uitrekent, ik heb de banden van m'n Nissan ook maar gewoon op gevoel/rijpraktijk op een druk van 2,3 bar gezet aangezien de bandenmaat aardig afwijkend is van origineel en het gewicht van de auto dankzij diverse accessoires ook.

Rijklaar gewicht is volgens de weegbrug 2070 kg, laadvermogen op kenteken 1010 kg (voornamelijk op de achteras) waarvan gemiddeld genomen hooguit de helft in gebruik is, bandenmaatje 235/85R16 (mud terrain), en sneller als 120 km/h mag de auto niet rijden.

Reactie: dan komen we gelijk op tereinbanden.
Heb je maat gegoogled, en kwam gelijk Goodrich banden tegen met nogal agressieve profielblokken, die een groot deel van de bandwang bedekken.
Dit laat minder bandwang over om te buigen, dus zeer wel mogelijk, dat de loadindex van 120 volgens de wetten van de natuur omlaag zou moeten.

Ik heb eens een lang telefoongesprek gehad met een man van een bandenfabrikant van nederlandse oorsprong, en die heeft me uitgelegd waar het allemaal om draait.

De band wordt aan het eind van het proces gevulkaniseerd bij 170 gr C . .
Dan krijgt de rubberdrop de juiste hoeveelheid zwavelbruggen, zodat als je er een nagel indrukt, de afdruk weer verdwijnt.
Maar als de band in het gebruik op maar een stukje( dus in praktijk ringen) boven een kritieke temperatuur komt, vormen zich te veel zwavelbruggen, en wordt het rubber hart, en door de pakweg 10 keer per seconde bij 80 kmpu, inveren en weer terugveren, ontstaan er dan barstjes, en die worden , door de mechanische krachten groter, tot mischien pas na 3 jaar zover, dat de band klapt of loopvlak loslaat. Dan is die ene keer harder rijden en of overgewicht allang vergeten.
Dus dit moet in het bandenleven geen moment gebeuren.

Die temperatuur ontstaat door het samenspel van opwarming en afkoeling.
Afkoeling per seconde hangt af van de temperatuursverschillen tussen rubber en gasmengsel binnen en buiten de band.

Opwarming door het rijden, door het buigen van het rubber, door de pakweg 10 x per seconde inveren en weer terugveren van elk segmentje van de band.
Hogere snelheid geeft meer omwentelingen per seconde, wat moet gecompenseerd worden met minder warmteproductie per omwenteling, door minder inveren.

Ga ik later weer over uitwijden.

Maar je ofroadbanden produceren dus meer warmte per omwenteling, omdat die profielblokken dus de bandwang verstuggen, dan een onroad band.

Ik ga even een plaatje proberen bij te voegen.
onroadoffroadcompare.gif

Hoop dat het lukt, systerm veranderd iedere keer weer.
Maar dit kan betekenen dat mogelijk wel 20% van het opgegeven draagvermogen verminderen moet om de band niet te oververhitten. Daar straat weer tegenover je lagere snelheid. Personenautobanden wordt de maxload berekend voor 160 kmpu, dus laten we voor reserve het houden op 130kmpu, dat je ooit maximum even rijdt, dan 3 LI stappen erbij.
20% vermindering is 8 LI stappen er af , dus blijft over 5 LI er af , wordt 120-5= 115 loadindex is maxload 1215 kg per band., om in te vullen in de ooit te ontwikkelen ideale bandendrukformule, waar de mijne naar mijn mening het dichtste bij komt.

Dan wil ik voor ik ga rekenen eerst je maximum toegelaten aslasten weten, je Max toegelaten massa heb ik uitgerekend 3080 kg.

Wacht ik die even af, voor ik verder ga
Bevestig ook even , of je dat grove profiel hebt.

Als je die formule dan hebt....
Waarom zet je die dan niet gewoon volledig uit.
legt vervolgens uit wat waar ingevuld moet worden
En eventueel her en der aanvulling als er nog een voorberekening voor moet worden gedaan

Ipv een hele lap tekst.

Je hoeft hier geen 4 jarige opleiding van te maken. Grote lappen tekst op internet worden simpelweg niet gelezen.

De banden zijn BF Goodrich Mud Terrain TA KM3 in de maat 235/85 R16, dus inderdaad dat hele grove offroad noppenprofiel.
De asdruk kan ik helaas nergens achterhalen, het werkelijke rijklare gewicht op een weegbrug (daar staat de auto zeer regelmatig op) ligt leeg zo rond de 2070 kg.
Volgens kenteken is massa ledig voertuig 1750 kg, en de ttm 2860 kg.
(dat redelijke verschil tussen kentekengewicht en werkelijk leeggewicht gewicht is vrij simpel te verklaren door diverse offroad aanpassingen: met een 5 tons lier, stalen lierbumper/achterbumper/sidebars enz. tikken de extra kilo's wel aan)

De standaard bandenmaat is 235/60 R16, en daar wordt een bandendruk koud van 2,4 bar (35 PSI) voor opgegeven (voor + achter) in het instructieboekje en op de stickers in de deurstijl.... misschien heb je daar wat aan?
Het betreft trouwens een Nissan D22 pickup (king cab 2.5 TDI 4WD) bouwjaar 2004.

Niet veel tijd gehad deze week, maar hier copie van het camperforum.
Maar besef dat het invullen van de juiste gegevens, mogelijk nog belangrijker is , dan de juiste formule gebruiken.
Ook is dit de officiële van het ETRTO , de volgens de wetten van de natuur ideale formule is anders, hoewel deze, volgens een amerikaanse ingenieur J.C. Daws, voor personenautobanden , redelijk in de buurt komt.

De formule

tot de macht.1,25
A=B x (C/D)

Deze formule heb ik zelf omgezet naar een, die het draaggewicht van de band uitrekent bij een gegeven druk.
Deze luidt C=D*(A/B )^0,8

A= De bandenspanning die u wilt berekenen / de heersende bandenspanning
B= De maximale bandenspanning vermeld op de band
C= Het gewicht wat op de band drukt / Het gewicht dat op de band mag rusten
D= Het maximale gewicht wat op de band mag drukken

Dit rond je af op 0,1 bar (10 kPa) naar boven. Altijd minimaal 150kPa ofwel 1,5 bar.

Het getalletje 1,25 na de haakjes betekent tot de macht 1,25. Omdat de forumsoftware geen superscript toelaat verder maar de notatie zoals in onder andere exel gebruikt wordt en dat is ^1,25.Tot de macht 2 is in het quadraat.Op wetenschappelijke rekenmachines zoals je ook de rekenmachine van Windows in kunt schakelen, zit een knopje X^Y.

Volgende bericht ga ik verder met de druk voor de offroad-banden.
, van Muddy Bandid.

Dan toch eindelijk voor Muddy Bandid.
Voor je 235/60R16 LI 100 ,dus 800kg AT 2,5 bar. Kom ik voor 1430kg MTA op 2,5 bar.
Achter 1575kg MTA op 3,0 bar.

Voor je nieuwe banden 235/85R16 LI 120/ 1400kg AT 5,5 bar , voor mta 3,0 bar , achter mta 3,6 bar.

En als ik nu voor profiel 8 LI aftrek en voor 120kmpu max 4 LI stappen bij tel, dus LI 116, voor mta 3,4 bar , en achter mta 4,0 bar.

En nu gaan al die " offroaders" hard lachen.
Maar de nieuwe banden zijn , om de hogere druk binnen te houden , stugger, en daardoor bij zelfde invering een kleiner oppervlak op de weg dan de oude . En dit is de druk voor op de verharde weg en dan 120kmpu rijden constant, zonder ook maar een stukje van de band te oververhitten.

Ik heb een druk/draagvermogen lijst van Michelin bemachtigd, waarin voor lagere snelheid op de weg, en ook voor "On track" en in Mud/Sand.
Moet dat nog eens uitpluizen, maar grofweg voor On Track" ongeveer 80% van de druk voor 65kmpu op de weg, wat dan ook de maximum snelheid is voor die situatie.
Voor in Mud/Sand ongeveer 50% van de druk op de weg voor 20 kmpu max snelheid.

Voor mudsand maar vuistregel toegepast, kan dus beter. Dat is 160 kmpu min 20 kmpu is 140kmpu/10 = 14 LI stappen erbij maar 8 li stap er af voor profiel dus 6 erbij geeft 120+6 = 126 loadindex geeft
VOOR 2,4 bar, 50% is 1,2 bar.
ACHTER 2,9 bar , 50% is 1,45 bar.

Maar vuistregels gaan binnen een bepaald gebied goed, maar hier dus niet meer, dus betere benaderung
20/160 = 0,125 x zo weinig omwentelingen per seconde, dus warmteontwikkeling, maar door afrolomtrek die kleiner wordt weer iets meer, laten we het houden op 0,2 geeft 5x zoveel invering , geeft wortel 5 is 2,2 x zoveel oppervlak op de weg, dus 2,2 x zoveel draagvermogen, beetje compensatie voor profiel. Zeg 2x .
Is 24 LI stappen hoger, en dat weer ingevuld geeft
VOOR 1,4 bar , 50% IS 0,7 BAR
ACHTER 1,7 bar , 50% is 0,85 bar.
En dat zijn waarden die de echte " ofroaders" meer gebruiken.

Maar dan als je op de weg gaat weer oppompen tot 3,4 en 4 bar.

Kom maar met de opmerkingen en vragen.

Thanks voor de moeite die je er in gestoken hebt.(y)

Ik kijk ook niet echt vreemd op van die uitkomsten, de max. bandendruk die op de band aangegeven wordt is zelfs 5½ bar... daar heb je dan echt wel stalen ventielen bij nodig, die druk kunnen de gewone rubber ventieltjes niet aan.
Wat het rijden op de weg betreft vind ik de 3,5 - 4 bar eigenlijk al te hoog: daarbij wordt de auto op snelheid echt zweverig/stuiterend en de remweg op met name nat nat wegdek aardig kritiek (snel blokkeren), dat is eigenlijk ook de grootste reden dat ik de bandendruk gevoelsmatig toch maar een stuk lager (rond die 2,3 bar) heb gezet.
Ik ben me ervan bewust dat dit meer bandenslijtage geeft, maar liever wat eerder banden vervangen als een auto in de kreukels. (de banden gaan trouwens ongeveer 50.000 km mee, is ook geen slecht resultaat)
Maar ik ga het nu toch nog een keer weer proberen met een halve bar extra, eens kijken hoe me dat bevalt onder de huidige zomerse omstandigheden.

Offroad laat ik de bandenspanning trouwens nooit lager als 1 bar, dit om te voorkomen dat de band van de velg afgedrukt kan worden of om de velg gaat draaien doordat er zand/modder tussen de band en velg komt.
Voor extreem lagere bandenspanning moet je eigenlijk met beadlock velgen gaan rijden, maar die zijn weer waardeloos bij normaal gebruik op de weg.

Maar ik heb het uitgerekend voor de vermoedelijke MTA's , maar mogelijk zijn de werkelijke aslasten lager, dus minder dan 1430 en 1575 kg.
Voor 1350kg 3,1 bar en 1450kg 3,5 bar.
Dan totaalgewicht 2800 kg, dus nog bijna MTM .

Als je je kenteken invult op www.rdw.nl, kun je ook de MTA's vinden, en op iedere auto moet ergens een VIN plaatje zitten sinds ongeveer 1980, en daar staat het ook op. In een van de deurstijlen of onder de motorkap.

Welke gegevens heb je precies nodig, ben ook wel benieuwd eigenlijk.
Mondeo hb 2.5t 2007
07KHP7
Bandenmaat 235/40-18 XL
Massa rijklaar 1567
Max aslast v-a 1145-1090

Terug
Bovenaan