bandenadvies gevraagd

A

Anoniem

Guest
Beste leden,

Mijn voorste banden beginnen versleten te raken dus het wordt tijd voor een setje nieuwe.
Maar daar ik meer vertrouw op ervaring dan op gekochte reviews van bedrijven vraag ik hier wat advies.

Ik rij een Scirocco TDI, 180 pk, 410 kw, 30000 km per jaar waarvan 75% snelweg, naar het werk rijd ik normaal ( tenzij ik aan de late kant ben ) en soms rij ik ook lekker sportief.
De bandenmaat is 235/35/19. Nu liggen er continental sportcontact p5 onder. Ik heb geen idee hoe lang ze er al onder liggen, maar bij aanschaf leken ze nog niet oud, ik ben nu 17000 km verder en heb het idee dat ze redelijk slijten. Verder ben ik over de prestaties van de band zeker te spreken, wegligging is zeer goed bij zowel droog als nat wegdek. Geluidsniveau is acceptabel.

Maar voor mijn gevoel zijn ze snel versleten en voor 160,- per band heb ik toch liever dat ze wat langer meegaan. Onder mijn 206 gti lagen goodyear eagle f1 met v profiel en die gingen bij zeer sportief bochtenwerk toch 40000km mee. Maar andere auto andere

Welke banden rijden jullie en hoe zijn jullie ervaringen?

Ik rijdt op BF Goodrich Mud Terrain T/A in de maat 16" 235/85, zijn prima bandjes voor mijn Niksan maar onder een Scirocco heb je er weinig aan.

Ik heb een auto uit een compleet ander segment, dus net zoals bij de reactie van Muddy Bandit heb je er waarschijnlijk maar weinig aan.

Maatje 175/65 R15, Bridgestone Ecopia (EP25). Ik zou ze niet aanraden, ze hebben geen goede grip, zeker niet in herfstachtige omstandigheden.
Binnenkort komen er andere banden onder de auto, ik heb gekozen voor GoodYear Vector 4 Seasons Gen-2 omdat ik eens wil proberen hoe vierseizoenenbanden bevallen. Als ik het advies van de garagehouder zou hebben opgevolgd (neem gewoon een goede set zomerbanden) dan had ik waarschijnlijk GoodYear EfficientGrip Compact gekozen.
Het is niet dat ik een algemene voorkeur heb voor GoodYear, mijn ervaringen met Hankook, Vredestein en Continental zijn ook prima. Alleen de Bridgestone Ecopia banden die ik nu onder 2 verschillende auto's heb gehad (gekocht met deze banden eronder) bevielen voor geen meter.

Wat vind je de belangrijkste kenmerken?

Voor mij waren eigenschappen op natte weg en comfort/geluid belangrijk. Op basis daarvan waren Dunlops mijn keuze (bij mijn vorige auto). Zoek je sportievere banden, dan wellicht Bridgestones of Pirelli's. De Bridgestones (Potenza 50A) vond ik nogal hard en erg gevoelig voor spoorvorming. Overigens komen bij dit soort vragen veel positieve reacties voor Michelins (heb ik nog geen ervaring mee).

Op websites als autobandenmarkt.nl vind je de diverse eigenschappen van de banden.

Bij mijn volgende aanschaf ga ik ook eens letten op de velgbeschermingsrand van de banden (heb ook 19"). Bij mijn huidige Pirelli's werkt dat nauwelijks of niet, hoop dat het bij andere banden beter is.

Meeuw zei:
.. De Bridgestones (Potenza 50A) vond ik nogal hard en erg gevoelig voor spoorvorming. Overigens komen bij dit soort vragen veel positieve reacties voor Michelins (heb ik nog geen ervaring mee).
.....

Ja ik vond die ook knalhard.

Een 206 lijkt me veel lichter, dan hebben banden minder te houden natuurlijk.

Michelin Premacy en Goodyear Excellence zijn ook fijne banden. Geen idee hoe hard ze slijten ik rij weinig en niet heel hard voor de banden.

- Quatrelle - zei:
Niet lachen, maar naar het schijnt schijnt NanKang ook behoorlijk goede allrounders te hebben.

waar schijnt dat dan?

OT: kijk hier eens of er iets tussen zit voor je: https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre-Size/19-Inch-Tyres/235-35-19-Tyres.htm

Ik heb zelf overigens Falken Azenis FK510 en ben daar tevreden over maar ook hier is het een andere maat dan die van jou, is overigens wel leverbaar in 235/35-19: https://www.bandenspotter.nl/falken/azenis-fk510/235-35-r19-91y-212604/

Zelf een tijdje terug Dunlop Sport Maxx RT2 aangeschaft in 225-40-18.
Ik ben er zeer over te spreken, genoeg grip om zo nu en dan sportief de bocht om te gaan, bandengeluid valt mee. Over slijtage kan ik nog weinig zeggen :)

Ook hier de Falken Azenis FK510 aangeschaft voor de C70 I cabrio, maat 225/45/17.
Ik zocht een stille band, comfortabel en met goede prestaties bij nat. Ik rijd rustig met die auto maar wil wel veilig door een flinke zomerse bui komen. Tussen oktober en maart komt ie niet buiten. Qua slijtage kan ik nog niets zeggen, maar ze doen het heel behoorlijk in tests, bijvoorbeeld: https://www.tti.nl/bandentesten/falken-azenis-fk510-overtuigt-opnieuw-sterk-aanbevolen/ De band bevalt me tot dusver goed, is inderdaad heel stil en kost een klap minder dan de Michelins en Conti's, al was het me daar eigenlijk niet om te doen.

- Quatrelle - zei:
Niet lachen, maar naar het schijnt schijnt NanKang ook behoorlijk goede allrounders te hebben.
Ik heb ze onder een AMG gehad. Zaten er helaas al onder. Ongelovelijke bagger zooi. Ik zou voor een paar tientjes meer Michelin of boven genoemde Dunlops kiezen.

Ik heb erg veel plezier gehad van Conti premium contact. Maar helaas, die waren vrij snel kaal. Logisch, over het algemeen geldt: des te zachter het rubber, des te meer grip des te eerder kaal. Dus wat dat betreft is het gewoon een keuze maken wat je wilt.
Ik zal het wel bij A-merken houden, of eventueel een goed bekend staand B-merk (ik heb goede ervaringen met viking). Vredestein, Conti, Michelin, Dunlop zijn eigenlijk altijd gewoon goed.

Wel heb ik eens een auto in elkaar gereden door Hankook banden. (gelukkig viel de auto op te knappen)
Wat een enorme levensgevaarlijke banden zijn dat!!! Droog weer deden ze het goed. Maar zodra het wegdek nat was kon je ineens alle grip verliezen. Net alsof iemand in een scherpe bocht de handrem erop trok! Ik ben een hoop gewend, en ik houd ervan om het limiet op te zoeken. Maar dit was totaal niet aan te voelen, en ook niet meer te controleren tijdens het glijden. Echt de welbekende zelfmoordbanden

Rij zelf ook aardig wat kilometers en ben zelf erg fan van mijn huidige banden Vredestein Sportrac 5

Hiervoor had ik er Michelin Energy banden onder en die waren echt bagger in de regen, bij droog weer waren ze wel oké maar gingen niet lang mee

Goedendag zei:
Wel heb ik eens een auto in elkaar gereden door Hankook banden. (gelukkig viel de auto op te knappen)
Wat een enorme levensgevaarlijke banden zijn dat!!! Droog weer deden ze het goed. Maar zodra het wegdek nat was kon je ineens alle grip verliezen. Net alsof iemand in een scherpe bocht de handrem erop trok! Ik ben een hoop gewend, en ik houd ervan om het limiet op te zoeken. Maar dit was totaal niet aan te voelen, en ook niet meer te controleren tijdens het glijden. Echt de welbekende zelfmoordbanden

Gelukkig was dat vroeger....dit is nu. ;)

Hankook Ventus S1 is wel "levensgevaarlijk"

Vergeet niet dat je 206 flink lichter was qua gewicht en ook een fractie van het koppel van de Scirocco op de weg moest brengen. Alleen dat al zal voor flink wat extra slijtage zorgen. Verder heb ik weinig kaas gegeten van echt sportieve banden.

Nico GTR zei:

Bij aanschaf had mijn Ibiza rondom Hankook Kinergy Eco K425 ofzo. Achter heb ik al binnen een maand vervangen, dus geen gekke dingen mee meegemaakt. Voor heb ik nog zo'n 25 á 30K mee gereden. Die dingen hadden in een rechte lijn op een beetje vochtig wegdek nog moeite om de bescheiden 100pk en 240nm probleemloos naar de weg te brengen in de derde versnelling o_O.
Nu rondom Goodyear Efficiëntgrip Performance, voor mijn gebruik voldoende, maar heel sportief is het niet. Nu na de remap krijgen ze overigens het vermogen nog best naar de wielen. Alleen werpen ze heel veel steentjes omhoog in de wielkuip, dat is me bij andere auto's nog nooit opgevallen..?

Nico GTR zei:
Goedendag zei:

Augustus 2017 noem ik nog geen vroeger ;) voor mij recent genoeg dat ik er flink van ben geschrokken, en dat mijn auto nog niet is hersteld.
banden waren van 2012 of 2013. De velgen liggen met de bewuste banden nog in de schuur, ik zal zsm eens kijken welke hankook het waren ;)
Maar als Hankook zulke banden op de markt brengt, dan zegt mij dat toch wat over de fabrikant, ik waag mij er niet meer aan. Voor de prijs van de schade kan ik tig continentals kopen

Die Goodyear zijn volgens mij nog als eerste montage op Seat Leon, Golf en dergelijke toegepast.

Ik help een vriend van mij weleens met het poetsen van Volkswagens voor aflevering en voor de invoer in Nederland. Die Goodyear lijken wel goed voor zover ik kon merken op de korte stukjes over de 80 weg. Hebben in ieder geval grip! :)

Ronald rijd trouwens op Hankook Ventus. ;)

Goedendag zei:
Nico GTR zei:
Goedendag zei:

Augustus 2017 noem ik nog geen vroeger ;) voor mij recent genoeg dat ik er flink van ben geschrokken, en dat mijn auto nog niet is hersteld.
banden waren van 2012 of 2013. De velgen liggen met de bewuste banden nog in de schuur, ik zal zsm eens kijken welke hankook het waren ;)
Maar als Hankook zulke banden op de markt brengt, dan zegt mij dat toch wat over de fabrikant, ik waag mij er niet meer aan. Voor de prijs van de schade kan ik tig continentals kopen

Tsja het is ook persoonlijk. Ik heb de Ventus prime mogen proberen onder een Clio 1.6 van een kennis van mij.

Ik was ook ietwat sceptisch. Maar ze waren best wel goed.

Vredestein sporttrac heb ik er nu onder. Bevalt uitstekend. Heerlijke band. Maar toch gaat er geen sporttrac 5 onder. In de test van de ADAC is de wang stuk gegaan tijdens de snelheidstest. En dat vind ik toch slecht.

Dat voor een fabrikant die zeer goed te boek staat... uiteindelijk is het natuurlijk naast persoonlijke voorkeur en vertrouwen ook een beetje koffiedik kijken.

In 2012 kwam je geen Hankook tegen in de bovenkant van de bandentest. Dat ze daar nu staan net onder een Premacy 3 wil wel wat zeggen. Immers is dat al jaren de gedoodverfde winnaar.

Ik zal er ook niet raar van opkijken dat je over een aantal jaar Nankang ook in de lijst gaat terugvinden als heel redelijk. Vinden we nu ook nog (met recht) ondenkbaar.

Ik had ook Hankook banden volgens mij de ventus prime 2 en heb die vervangen door Michelin banden. Heb 2x een noodstop moeten maken en toen lieten de Hankook banden mij in de steek, ze remde heel slecht, nu met de Michelin banden gaat het wel goed. Banden van Michelin zijn ook altijd erg stil.

Nico GTR zei:
Goedendag zei:
Nico GTR zei:
Goedendag zei:

Tsja het is ook persoonlijk. Ik heb de Ventus prime mogen proberen onder een Clio 1.6 van een kennis van mij.

Ik was ook ietwat sceptisch. Maar ze waren best wel goed.

Vredestein sporttrac heb ik er nu onder. Bevalt uitstekend. Heerlijke band. Maar toch gaat er geen sporttrac 5 onder. In de test van de ADAC is de wang stuk gegaan tijdens de snelheidstest. En dat vind ik toch slecht.

Dat voor een fabrikant die zeer goed te boek staat... uiteindelijk is het natuurlijk naast persoonlijke voorkeur en vertrouwen ook een beetje koffiedik kijken.

In 2012 kwam je geen Hankook tegen in de bovenkant van de bandentest. Dat ze daar nu staan net onder een Premacy 3 wil wel wat zeggen. Immers is dat al jaren de gedoodverfde winnaar.

Ik zal er ook niet raar van opkijken dat je over een aantal jaar Nankang ook in de lijst gaat terugvinden als heel redelijk. Vinden we nu ook nog (met recht) ondenkbaar.

Ik heb even gekeken, en het gaat om de Hankook Ventus V12 Evo in 195-10-15

Zou beter moeten zijn dan mijn Sporttrac 3.

In het nat is die zo te zien nog niet ideaal zodra je een noodstop verlangt. Als negatief punt...dus met een vrij brede band onder een lichte auto zit je daar natuurlijk al snel aan.

Al komt mijn sporttrac 3 in het nat nu ook wel een beetje tekort aan echte grip vanwege de verminderde veerweg.

Ik had onder mijn Twingo Continental PremiumContact5 en die waren snel versleten. Nu heb ik Michelin CrossClimate en die bevallen goed. Slijten niet snel. Is ook een Extra Load band en heeft daardoor een stevige wegligging.

Normaal zitten er onder mijn Twingo 82T banden maar deze Michelin's zijn er voor mijn auto alleen als 86H band. Er zitten extra draden in het rubber en de band voelt duidelijk wat steviger aan. Vooral in bochten spoort de auto strakker.

Terug
Bovenaan