Banden (zonder velg) opslaan

A

Anoniem

Guest
Ik heb lossen winterbanden - dus zonder velg; maat 245/45 R18 rft. Nu vroeg ik mij af hoe ik deze het beste op kan slaan. Op elkaar stapelen is niet goed begrijp en zo'n bandenstandaard werkt niet ivm geen velg. Als ik op internet kijk, lees ik dat het het beste is om de banden rechtop te plaatsen. Dat neemt alleen weer zoveel ruimte in; is er wellicht een alternatief? En is het ook echt noodzakelijk om de banden om de zoveel tijd 'door te draaien'?

Waarom zou opstapelen niet goed zijn dan? Volgens mij is dat alleen (mogelijk) een probleem wanneer je ze met velg en al op elkaar legt. De onderste band krijgt dan de nodige kilo's voor z'n kiezen. Maar zonder velg valt dat toch wel mee? Wel even oppassen dat je er vanwege het gemak 'even iets anders' bovenop pakt. En dat doordraaien geloof ik ook niet zo in eerlijk gezegd voor kortstondige opslag. Hoe gaan al die garages en bandenboeren dat doen dan, elke maand de stagiaire duizend banden laten omdraaien?

Leon in zn Fiesta zei:
Hoe gaan al die garages en bandenboeren dat doen dan, elke maand de stagiaire duizend banden laten omdraaien?

Haha. Ik dacht precies hetzelfde. o_O

Dit soort adviezen kan je dus met een korreltje zout nemen?:

opslag-velg.jpg

Nee, met velg zit er druk in de band. Zonder velg druk je de band dubbel.
Maar misschien leuk als je banden een paar jaar moet opslaan (al kun je ze dan toch weggooien)
voor een paar maandjes ben ik er niet bang voor.
Hoe vaak staan autos niet gewoon een paar maanden stil? bij de dealer of in de winterstalling. Dan zit er zoveel meer gewicht op dan gewoon kale banden met velg.

Tja je wilt natuurlijk niet dat de vorm van de band verandert. Dus dat je een band zonder velg niet ophangt zoals hierboven dat snap ik nog wel, de wang van de band gaat dan last hebben van die beugels met als gevolg dat de velg mogelijk niet meer goed aansluit. Maar banden met velg zie je bij de profs toch massaal in rekken staan. Doen die het dan massaal fout? Ik kan me er niet zo veel bij voorstellen eerlijk gezegd. Ik ben bijna geneigd om het om te draaien: als de banden van Continental hier al niet tegen kunnen dan is het misschien verstandiger om een ander merk te kiezen...

recht zetten is het beste.

je kan ze ook op de zij leggen maar niet stapelen.

misschien een paar oude velgen zoeken en de banden daar op laten zetten als u de plaats niet echt hebt.

Jarenlang met velg neergezet zonder draaien, nooit problemen ervaren. Zoals Goedendag zegt, met auto en al staan ze ook wel eens een paar maanden zo. Als je het netjes wil doen en je wil zonder velg neerzetten dan kan je misschien met een paar balkjes een rek maken voor 4 x 1 of 2 x 2 boven elkaar. (en een elektromotortje dat ze elke uur een stukje draait :) )

FH126560 zei:
Tuurlijk, vooral niet naar adviezen luisteren.

Jawel, maar ook de kerk in het dorp laten staan en een beetje logisch blijven nadenken. Een band is gemaakt om de elandproef uit te voeren. Die heeft echt wel wat marge.

s velthuis zei:
FH126560 zei:

Jawel, maar ook de kerk in het dorp laten staan en een beetje logisch blijven nadenken. Een band is gemaakt om de elandproef uit te voeren. Die heeft echt wel wat marge.
Marge of niet. De band is je enige contact met de weg. Daar wil je geen risico mee lopen. Gewoon advies opvolgen. Hoe moeilijk kan dat zijn?

Fuseekogels zijn ook belangrijk. Hoor je niemand over. De twee boutjes die je remklauw op de plek houden ook niet. Idem voor het o ringetje dat de naaf op de plek houdt. Of het splitpennetje wat bij een Peugeot de remblokken op de plek houdt. Remslangcontrole doen ook maar weinig mensen. En wielbouten zie ik ook nooit iemand nadraaien. Gek dat bij al die best belangrijke onderdeeltjes er geen adviezen zijn of de adviezen ineens niet meer belangrijk zijn. Maar goed. Mooi de banden rechtop wegzetten en iedere maand verdraaien. Vreemd dat er in het advies geen draaihoek is gegeven. 180 graden? Of is 10 ook al genoeg? En ik zou ze wegdoen als je het een keer vergeet. Levensgevaarlijk.

michel1975 zei:
s velthuis zei:
FH126560 zei:

Marge of niet. De band is je enige contact met de weg. Daar wil je geen risico mee lopen. Gewoon advies opvolgen. Hoe moeilijk kan dat zijn?
Als je elk goedbedoeld advies wilt opvolgen dan kun je wel bezig blijven. Overigens ken ik ook diverse adviezen om te gaan fietsen of het OV te nemen i.p.v. een auto...

Voor het maken van reclame kan ik het zeker aanraden om even contact op te nemen met AutoWeek. Ze kunnen je alles vertellen over de mogelijkheden om te adverteren op de site én in het papieren blad. Elke week weer ligt jouw advertentie dan bij miljoenen lezers op de mat!

Ivanov
AutoWeek Moderator

Nou, als een tijdje neerleggen voor sommigen al een probleem, wat denken die er van als de band oo een velg komt, die velg op de auto komt, en er vervolgens met die auto wordt gereden? Niet normaal toch, levensgevaarlijk.

Terug
Bovenaan