Banden/velgen probleem Michelin Pilot Sport 4 | Verschil oude en nieuwe band

Dhanie 4223494

Net ingestapt
Hallo,

Ik rijd sinds kort in een 2022 Honda Civic E-HEV, (Zakelijke Lease) die af-fabriek wordt geleverd met Michelin Pilot Sport 4 zomerbanden. Nu heb ik onlangs een lekke band gehad, waardoor deze vervangen moest worden bij Euromaster.

Nu ben ik altijd supervoorzichtig met parkeren, in verband met de zwarte kleur velgen en stoepranden. Het is uiteraard wel eens voorgekomen dat ik tegen een stoeprand aan zat, maar dan merkte ik dat de velgbeschermer op de band zijn werk deed... Totdat ik laatst weer ging parkeren en een krasgeluid hoorde. Bij het bekijken van de (lichte) schade, merkte ik op dat de vervangen band op het oog een andere band was.

Ondanks dat op de vervangen band hetzelfde type staat, zie ik dat de velgbeschermer meer op de velg zit en minder uitsteekt, dus geen bescherming meer biedt, daar waar de velgen bij de af-fabriek banden meer 'in' de band ligt. Tevens is de afstand (hoogte) van de velg tot de velgbeschermer anders. Zie foto's voor de verschillen: https://photos.app.goo.gl/9PdGrX6pvE42ytJz5

Nu schijnt het zo te zijn dat er sprake is van een vernieuwde Michelin Pilot Sport 4 (2023) en dat de af-fabriek banden de 'oude' zijn. Volgens Michelin zelf zou deze ook velgbescherming bieden. Mogelijk heb ik dus de vernieuwde band gekregen, die mijn inziens onvoldoende bescherming bieden voor deze velgen.

Situatie:
  • Euromaster geeft aan dat er maar 1 Michelin Pilot Sport 4 bij hen bekend is (waarschijnlijk model 2023) en verwijst mij naar de leasemaatschapij.
  • Zowel Honda als Michelin geven (voorlopig) beiden aan dat er sprake is van een vernieuwde band, die ook velgbescherming heeft maar, mijn inziens, dus echt niet voldoet.
Even los van mijn parking skills ;): ik zou graag een band willen hebben die dezelfde bescherming biedt voor mijn velgen. Het liefst uiteraard Michelin, maar zelfs een ander merk zou prima zijn. Het ziet er naar uit dat zowel Euromaster als de leasemaatschappij geen oplossing zullen bieden. Moet ik het hierbij laten of kan ik er werk van maken? Ik hou mijn hart vast voor toekomstige bandenwissels... Er moet toch een band zijn die op zijn minst dezelfde bescherming biedt?

I know, er zijn grotere problemen in de wereld, maar ben benieuwd naar jullie advies. Alvast bedankt!

Ik ben bang dat je niet heel sterk staat als je aan een leasemaatschappij gaat vragen om een ouder type band dat (toevallig waarschijnlijk) beter bij jouw velgen past, dan het nieuwste type...
Mijn idee : goed uit den doppen kijken en overgaan naar belangrijker dingen Sjonny. uhhh, Danny

Was getekend: iemand die met stalen velgen en 4 verschillende wieldoppen rijdt en ook nog een berg reservedoppen de schuur...

Laatst bewerkt:
Ik ben bang dat je niet heel sterk staat als je aan een leasemaatschappij gaat vragen om een ouder type band dat (toevallig waarschijnlijk) beter bij jouw velgen past, dan het nieuwste type...
Mijn idee : goed uit den doppen kijken en overgaan naar belangrijker dingen Sjonny. uhhh, Danny

Was getekend: iemand die met stalen velgen en 4 verschillende wieldoppen rijdt en ook nog een berg reservedoppen de schuur...

Het is niet jouw auto, dus ik denk dat je er vrij weinig over te zeggen hebt...
En je laat het er wel op aankomen als je het van die 1mm extra rubber moet hebben hoor ;)
(geen selectieve quotes hiervan graag :p )

Zolang de banden niet versleten zijn zal de LM geen nieuwe banden vergoeden.
Er kan zelfs sprake zijn van 3 nieuwe omdat 1 nog goed is. In dat geval zul je 4 met lage bescherming hebben. Op korte termijn overgaan op een ander merk zal je zelf moeten betalen vrees ik.

Terug
Bovenaan