Banden tip BMW 5 serie touring F11

S90 Inscription

Startmotor
Goedendag,

Ik heb geen verstand van banden en liet ze eigenlijk altijd vervangen door het merk en type wat er al onder lag.

Nu zijn mijn huidige aan vervanging toe en wil me deze keer er toch wat meer in verdiepen. Bijgeluiden nam ik altijd voor lief, terwijl de ene band dat meer zal hebben als de andere.

Ik heb een BMW 530d F11uit 2012, met M-pakket, dynamic demper control, adaptive drive en voorzover van toepassing active steering (voor wie meer wil lezen of zien, zie mijn review).

Ik hou van comfortabel rijden en er hoeft dus niets van het wegdek doorgegeven te worden via de band. Vandaar bovengenoemde opties, zodat ik zeer comfortabel kan rijden, maar ook wat harder als ik het onderstel op sport instel.

Mijn vraag, welke band zouden jullie adviseren. Het moeten runflats zijn, omdat de software daarop ingesteld is. En ik geef de voorkeur aan comfort, adaptive drive zorgt dat ik de oneffenheden van de weg niet voel, de banden moeten de kleine bobbels opvangen.

Ik heb 19" inch M-velgen 245 breed.

Alvast bedankt voor het meedenken!

BMW M530d zei:
Het moeten runflats zijn, omdat de software daarop ingesteld is. En ik geef de voorkeur aan comfort.

Ik heb 19" inch M-velgen 245 breed.

runflats + 19" inch = zeer moeilijk comfort te krijgen.

raad aan bij banden.autoweek.nl te kijken.

mijn keuzen voor banden gaan naar michelin of hankook's

michelin voor de beste reviews.

hankook's omdat die zeer goede banden leveren, en is toch iets anders dan de meeste mensen nemen.

Hankooks zijn er niet in 245/35-19 rft. Michelin kan wel maar ben ik persoonlijk niet zo'n fan van. Keuze is volgens bandenspotter:

Zomerbanden|Breedte: 245|Hoogte: 35|Diameter: 19|Runflat: ja
5 resultatenSortering: merk & model | prijs | aanbieders
zomerbandPirelliPirelli P Zero
Pirelli
P Zero
245/35 R19 93Y
zomerbanden, eXtraLoad,RunFlat
€ 183,99 - € 228,16
12 aanbieders

zomerbandGoodYearGoodYear Eagle F1 Asymmetric 2
GoodYear
Eagle F1 Asymmetric 2
245/35 R19 93Y
€ 208,22 - € 254,96
11 aanbieders

zomerbandContinentalContinental ContiSportContact 5
Continental
ContiSportContact 5
245/35 R19 93Y
zomerbanden,RunFlat
€ 215,00 - € 281,98
13 aanbieders

zomerbandBridgestoneBridgestone Potenza S001
Bridgestone
Potenza S001
245/35 R19 93Y
€ 225,99 - € 250,00
2 aanbieders

zomerbandMichelinMichelin Pilot Super Sport
Michelin
Pilot Super Sport
245/35 R19 89Y
zomerbanden,RunFlat
€ 245,70 - € 284,00
13 aanbieders

1
© 2015 SpotOne | Contact | Colofon | Disclaimer | Privacy en cookiebeleid | Partners

Dank je RW.

Waarom ben je geen fan van Michelin?

Welke van de door jou voorgestelde banden zou jij nemen? En welke zijn comfortabel, dus degene die niet alles doorgeven aan de carrosserie.

Vooropgesteld, de meeste varianten van Michelin zijn prima banden maar ik vind ze hun geld niet waard, als in, ze zijn meestal een stuk duurder dan andere a-merken maar zijn niet beter. Prijsverschil zie je hierboven ook weer. Uit dit rijtje zou ik, omdat je comfort zoekt, de extra load banden misschien nog laten schieten, want deze zijn meestal wat stijver en dan dus voor de Conti's gaan. Met extra load de Goodyears.

M'n vader had op de 520d met 18" altijd Dunlops in de winter en Goodyear in de zomer. Niet slijtvast, maar wel fijne banden. Vergelijkingen met Michelin onder de BMW hebben we niet.

Als je van bochten houdt, zou ik geen Continentals aanraden trouwens!

Ik ook niet, dan zou ik in combi met het M-pakket toch de Pirelli nemen of zelfs een vredestein.

Nadeel van die banden is wel de prijs.

R-W zei:
Vooropgesteld, de meeste varianten van Michelin zijn prima banden maar ik vind ze hun geld niet waard, als in, ze zijn meestal een stuk duurder dan andere a-merken maar zijn niet beter. Prijsverschil zie je hierboven ook weer.

Ik heb alleen maar ervaring met Conti en Michelin in 15" 195 maat, maar het prijsverschil in die maat verdien je 3 keer terug door minder slijtage aan de Michelin. Ookal scoort Conti erg goed in de testen, wat heb je daar aan als je na een half jaar al met danig versleten banden rijdt? Dan zijn de eigenschappen uit de test niet meer haalbaar.

Eigen ervaring: 50 000 km met Michelin Energy Saver is geen probleem, met moeite 20 000km met Contis Premium Contact 5. Daarnaast heeft Conti de neiging om te "cuppen".

Ik zou kijken naar geluidsproductie en slijtage gegevens en daarop een A-merk band uitzoeken. De verschillen zijn klein, maar geluid is ws belangrijk voor je en of je nu 0,1s sneller een rondje kunt rijden met nieuwe Bridgestones doet niet echt ter zake.

Vredestein is er volgens mij niet in die maat in RFT uitvoering. Pirelli verschilt per soort band erg van kwaliteit, goed inlezen. Dunlop SP sport zou evt wel kunnen.

Ik heb de 17" Dunlops voor winter en 19" Goodyear Excellence voor zomer, bevallen beide prima en er is geen groot comfort verschil, dat lijkt me een compliment voor de Goodyears.    Ze zijn lekker stil. Echt racen doe ik niet, flink door bochten accelereren gaat prima.

Bij de 3 serie waren de 17" Bridgestone Potenza's echt een knalharde ramp vergeleken bij de winterbanden die ik toen had. Michelins waren toen wel heerlijke banden. Alles wat ik noem natuurlijk runflat.

Eigen ervaring: 50 000 km met Michelin Energy Saver is geen probleem,

Da's dan precies ook de enige kwaliteit van die band, verder was die in alles slecht. Cuppen doen Michelins net zo goed (heb nu zo'n set), heeft met het soort profiel, de manier van rijden en het soort auto te maken.

Vrees dat de ruim een jaar oude Dunlops op mijn A4 cabrio ook beginnen te cuppen. Verder wel een stille comfortabele band (vergeleken met de Bridgestones die ik daarvoor had). Bij een A3 trouwens ook cupproblemen met Conti's gehad.

@meeuw, da's ook best snel, over hoeveel km hebben we het dan? Denk dat ik maar eens naar Vredestein Sessanta ga kijken, al bevallen de Goodyear Eagle F1 onder de cabrio op zich ook goed. Slijten alleen vrij snel, achter nog maar 2mm en zijn inmiddels 5jr oud dus tijd om te vervangen. De Michelins Primacy HP hebben nog 5,5mm profiel (3jr oud) maar gaan bij de volgende zomerwissel ook vervangen worden.

R-W zei:
@meeuw, da's ook best snel, over hoeveel km hebben we het dan? Denk dat ik maar eens naar Vredestein Sessanta ga kijken, al bevallen de Goodyear Eagle F1 onder de cabrio op zich ook goed. Slijten alleen vrij snel, achter nog maar 2mm en zijn inmiddels 5jr oud dus tijd om te vervangen. De Michelins Primacy HP hebben nog 5,5mm profiel (3jr oud) maar gaan bij de volgende zomerwissel ook vervangen worden.

Schat slechts 10/12.000 km. Normaal laat ik bij een winterwissel voor en achter wisselen bij het terugzetten van de zomerbanden (tot nu toe elk jaar). Maar deze winter heb ik niet gewisseld, dus moeilijk om te vergelijken met de andere merken banden die ik had.

Ik wissel wel netjes V-A (kruislings) ivm de awd en in de wintermaanden rijd ik op Nokians maar resultaat is nu 4 gecupte zomerbanden o_O

R-W zei:

Da's dan precies ook de enige kwaliteit van die band, verder was die in alles slecht. Cuppen doen Michelins net zo goed (heb nu zo'n set), heeft met het soort profiel, de manier van rijden en het soort auto te maken.
Hm, wat is het nu, prima of slecht? ;) Hierboven noem je prijs als enige nadeel voor de Michelins, dat wordt echter ruimschoots gecompenseerd door slijtvastheid.

Maar, het ligt allemaal inderdaad ook aan de auto, banden formaat, rijstijl etc. dus beetje moeilijke discussie.

RoadJunk zei:
R-W zei:

Hm, wat is het nu, prima of slecht? ;) Hierboven noem je prijs als enige nadeel voor de Michelins, dat wordt echter ruimschoots gecompenseerd door slijtvastheid.

Maar, het ligt allemaal inderdaad ook aan de auto, banden formaat, rijstijl etc. dus beetje moeilijke discussie.

Nee hoor,
de meeste varianten van Michelin zijn prima banden
en daar vallen die Energy Savers nou net niet onder. Kans op cuppen/zaagtanden is er altijd wel, zeker als het een profiel is met 'blokken' aan de buitenkant, daarin is er niet veel verschil. Mijn Goodyears hebben dan weer last van stavlakjes, zeker als de auto met lekker warme banden is weggezet, is gelukkig maar van zeer tijdelijke aard.

Bij de Bridgestones (Potenza 50A) ook erg veel last van stavlakjes en van spoorvorming. Vond ze ook te hard. Wellicht prima voor een asfaltcoureur, maar niet als je comfortabele banden zoekt.

Veel meningen en iedereen heeft wel een voorkeur. Maakt het voor mij niet makkelijker helaas.

Ik wilde voor michelin gaan, maar zoals aangegeven heb ik weinig verstand van banden, louter vanwege de comfortabele eigenschappen. Daarbij heb ik ze ooit onder een    vorige auto gehad (energy...nog wat...geloof ik) en het viel me op dat ze lang mee gingen, o.b.v. ca 35-40k per jaar en redelijk doorrijden.

Nu weet ik niet of er veel keuze is qua runflats bij Michelin, maar iemand een suggestie qua type?   

Ik vind momenteel dat er ook beste wat rumte in de wielkasten aanwezig is, ondanks 19" M velgen. 1 slag hoger aan te bevelen, wat dan wordt het sowieso comfortabeler, waardoor een ander merk ook wellicht weer een optie is?

Als je het nou hebt over een paar tientjes,    kun je het nog een keer proberen, maar je bent zo een    dikke 1000 euro verder rondom...

je hoort    goede verhalen over michelin pilot supersport ,zelf geen ervaring mee

BMW M530d zei:
Veel meningen en iedereen heeft wel een voorkeur. Maakt het voor mij niet makkelijker helaas.

Ik wilde voor michelin gaan, maar zoals aangegeven heb ik weinig verstand van banden, louter vanwege de comfortabele eigenschappen. Daarbij heb ik ze ooit onder een    vorige auto gehad (energy...nog wat...geloof ik) en het viel me op dat ze lang mee gingen, o.b.v. ca 35-40k per jaar en redelijk doorrijden.

Nu weet ik niet of er veel keuze is qua runflats bij Michelin, maar iemand een suggestie qua type?   

Ik vind momenteel dat er ook beste wat rumte in de wielkasten aanwezig is, ondanks 19" M velgen. 1 slag hoger aan te bevelen, wat dan wordt het sowieso comfortabeler, waardoor een ander merk ook wellicht weer een optie is?

Als je het nou hebt over een paar tientjes,    kun je het nog een keer proberen, maar je bent zo een    dikke 1000 euro verder rondom...

lees even terug in dit topic. Je begint met de juiste bandenmaat te kiezen, is dat bij jou 245/35-19? Zo ja, dan zijn de Pilot Supersports je enige Michelinoptie. Even 'een slag groter' gaan om je wielkasten wat op te vullen gaat niet zomaar, je krijgt een tellerafwijking en mogelijk aanloopproblemen bij insturen, eerst navragen dus. Echt comfortabel zal het overigens wel nooit worden, dan had je geen 19" velgen met RFT banden en een M-onderstel moeten kiezen.

Terug
Bovenaan