Banden keuze Mazda MX-5 NC

Niseko

Kilometervreter
Hallo,

Zijn er forummers die hun goede / minder goede ervaringen willen delen wat betreft de banden keuze van een MX-5?

Mijn rijstijl is "vlot" zonder te scheuren, mijn favoriete wegen zijn kronkelend en met niveau verschillen (ardennen, Vogezen....) en de levensduur    is ondergeschikt omdat de auto max. 7.500 km/ jaar zal doen.

Alvast bedankt!

Ik heb geen MX-5, wel ben ik prima te spreken over de Toyo Proxes T1R. Is misschien vooral interessant als je wat plattere banden hebt zoals ik. Ze zijn relatief voordelig in mijn maat 215/40/17, en kléven aan de weg op droog, maar op nat vind ik ze ook prima. Hiervoor had ik Michelin Premacy, maar met de Toyo's heb ik meer grip en tractie zowel droog als nat. Echter zaten de Michelins op 205/50/16, dus iets smaller en hogere wang dus net niet eerlijk vergelijk.

De levensduur vergeleken met de beste A-merken zal wel wat minder zijn, maar ze zijn in mijn maat zeker 50% voordeliger en ik rijd ook niet zoveel.

Vrij simpel, op banden moet je nooit besparen naar mijn mening, zeker niet met zo'n fun roadster als de MX5 die erg goed stuurt.
Altijd voor een A merk gaan.

Ik hoor heel veel goede verhalen over de Toyo T1R banden. En dan heb ik het ook over MX5jes.
Het grote nadeel is alleen dat ze vrij snel slijten, maar je geeft aan dat je dat niet erg vind

205/45R17 > Michelin pilot super sport (beste, normale band)
Indien de maat 205/50R16 is dan is Michilin pilot super sport niet mogelijk, zou in dat geval voor Toyo T1R's gaan.

Na veel banden geprobeerd te hebben, zou ik voor de Bridgestone gaan. Enorm veel grip. Veel gevoel door de stugere wang van de band. Als die in jou maat is zou ik voor de potenza re s001 gaan.

Mijn ervaring met Brigestones Potenza 50A (235 breed) zijn wat minder. Inderdaad prima band voor sportief rijden op asfalt. Comfort een stuk minder. Vrij veel geluid en hard. Daarnaast veel gevoeliger voor spoorvorming dan de Dunlops die ik nu heb (maar dat kan anders zijn bij smallere banden).

Terug
Bovenaan