Banden dilemma.

Guest
Ik heb bij de plaatselijke bandenboer een offerte opgevraagd voor 4 nieuwe banden.
In dit geval voor B merk band,

Nu komt hij met de volgende mogelijkheden:

1. Maxxis

2. Petlas (onderdeel van pirelli?)

3.Lassa ( onderdeel bridghestone?)

4 .Nexen

Verder kwam hij nog met Milestone en Greensport.. Maar daar heb ik direct al mijn vraagtekens bij..

Zijn er mensen die ervaring hebben met bovenstaande merken?
Wat zou in dit geval de beste keus zijn?

Kijk eens bij Popgom of vergelijkbare aanbieders. Worden vaak gratis geleverd en je kunt ze in de buurt laten monteren.
Nokian komt vaak goed uit de testen en scheelt vrijwel niets met de B en C merken in prijs.

Dit zijn allemaal C-merken
Waarom bijvoorbeeld geen Barum of Firestone? Dat zijn goede B-merken en kosten echt niet zo veel meer

Bandenspotter.nl of autobanden-365.nl als het echt niets mag kosten

Het verschil in banden is vaak, de fabricage er van, goedkope banden hebben vaak een hoogteslag, of een zwaarpunt in de band, waar door je dus een onbelans hebt, deze hoeft niet altijd storend te wezen, maar maak je veel km per jaar, koop dan een beetje merk band, gebruik je de auto alleen voor boodschappen ritjes, ja dan gewoon iets erop,    als er ook maar wel een dot code opstaat, dit is dan een officiële band. Rijd zelf in de winter met een B- band, en die doet niet onder voor een À-band, alleen hebben ze een hoogteslag wat trillingen geeft, op snelheid,    en het is niet zo dat je ieder jaar nieuwebanden nodig hebt, een beetje band gaat 50000km mee,

Maxxis staat toch goed bekend in de caravan / fietsbanden dus die zou ik niet direct een c merk noemen.
Over t algemeen zijn de recensies wel goed die ik lees.
Nexen zit fabrieks af ook op sommige hyundai en Kia modellen dus dat lijkt mij ook eerder een b als een c.
Alleen de levensduur schijnt toch minder te wezen.

Mbt tot de Petlas en Lassa kan ik    nogweinig vinden.
Ik heb wel enkele buitenlandse tests gevonden (turks / griekenland etc) waar ze er nog wel goed afkomen.

Vandaar de vraag wat de ervaringen etc hier zijn.

Gemiddeld rij ik 12000 op jaar basis. (Hyundai Tucson)
Auto staat in de winter op winterbanden.
Gezien de auto heb ik dus ook geen sportieve aspiraties. ;-)

De vorige eigenaar heeft 18 inch als zomerwielen laten monteren.
Hierop zit nu 235/50R18.
Ga je dan kijken naar Michelins , Bridgestone dan wordt je niet echt vrolijk.

Maxxis zijn goede banden die zich inmiddels al bewezen hebben in de sport, en zijn relatief gunstig geprijsd.
Ik zou in ieder geval gaan voor een setje 4-seizoenenbanden, dan ben je dat geklooi over zomer-/winterbanden ook gelijk kwijt.
Euromaster heeft hierin nog wel eens leuke aanbiedingen.

Banden moet je nooit op bezuinigen, ga je altijd spijt van krijgen.
Het is ook je enigste contact met de weg, en dat moet zo goed mogelijk zijn naar mijn mening.
Die namen die ik hier voorbij hoor komen is pure armoede, en vaak levensgevaarlijk.

Goede A merk banden en ook nog eens redelijk betaalbaar zijn Dunlop en Goodyear.

https://www.autobandenmarkt.nl/

Genoeg garage's in Nederland waar je ze kunt laten afleveren en kunt laten plaatsen.

Ben het volledig met Bofkont eens! Goede banden dragen ook mee aan een goede wegligging en dus veiligheid.
Bij een noodstop of uitwijk manoeuvre kan een goede band het verschil maken. Ook als ze paar jaar oud zijn.

Maar als een band voor jou zwart, rond en profiel moet hebben dan is elk tsjaptsjoi merk geschikt.

Ik had onder mijn Jaguar banden van het merk Ovation liggen en ging er vanuit dat het rommel was en was van plan na aankoop ze gelijk te verwisselen voor A-merk banden.

Nadien bleken ze 100% mee te vallen zowel op droog als nat wegdek.

Van het rijtje dat je noemt, de Maxxis maar eigenlijk gewoon geen. Velgen verkopen en originele maat terug kopen incl fatsoenlijke banden, zou mijn tip zijn.

https://www.maxxisbanden.nl/maxxis-internationaal/
Niet echt een kleine speler op de bandenmarkt, levert kwaliteitsbanden aan diverse grote autofabrikanten wereldwijd en doen veel aan ontwikkeling van nieuwe banden/technieken.
De produktie gebeurt in Azië, dus lage lonen en weinig milieuregeltjes... daardoor kunnen de prijzen wat lager gehouden worden als voor een vergelijkbare Dunlop, Michelin of Goodyear.
Maar inderdaad, die ouderwetse prutsbanden voor aanhangertjes kunnen ze ook nog steeds leveren tegen een dumpprijs.;)

En toch komt de Nexen niet slecht uit de tests die ik gelezen heb.
Ze schijnen alleen harder te slijten...
De maxxis en nexen hou ik dus even in gedachten.

Ik heb de online shops ook eens bekeken en kwam daar ook Kuhmo tegen.
Die zitten er nu ook op en daar heb ik geen klagen over.
Op zich ook voor redelijke prijzen te verkrijgen.

Sommige webshops hebben ook merkbanden met een dot code van bijvoorbeeld 2012 in hun programma.

Gaat dit problemen opleveren?

Ik snap dat besparen op banden ook nooit. Waarschijnlijk gaat het om een paar tientjes per band. Als je dat uitsmeert over een jaar of 4, dan ga je toch niet genoegen nemen met een C merk?

En waarschijnlijk ben je net zo duur uit als je bij een van de bekende websites (Oponeo, autobandenmarkt etc.) 4 fatsoenlijke banden bestelt en ze ergens laat monteren.

Stingray2015 zei:
Gemiddeld rij ik 12000 op jaar basis. (Hyundai Tucson)

De vorige eigenaar heeft 18 inch als zomerwielen laten monteren.
Hierop zit nu 235/50R18.
Ga je dan kijken naar Michelins , Bridgestone dan wordt je niet echt vrolijk.

Prijzen vallen mijns inziens best mee. Voor ongeveer € 700,- heb je 4 nieuwe A-merkbanden waar je met jouw jaarkilometrage minimaal 4 jaar mee vooruit kan. Daarnaast rijd je ook nog deels met winterbanden dus zelfs 6 jaar lijkt prima haalbaar. Ik zou hier zeker niet op gaan bezuinigen...

Van dit rijtje: Maxxis
Overigens zijn dit (op maxxis na) allemaal C en D merken.
Nokian is ook nog een alternatief.

Op banden moet je niet besparen, maar logisch shoppen is altijd een overweging. Ik rij zelf op vredestein. Simpelweg omdat deze de meest gunstige kon leveren qua prijs/kwaliteit.
Voor een ander setje lichtmetaal zou ik alleen met bijvoorbeeld Nankang kunnen gaan rijden, omdat dat de enige zijn die binnen mijn prijsklasse vallen en de juiste maat kunnen leveren(niet-originele bandenmaat overigens) Aangezien dat merk niet altijd even goeie recenties heeft (voornamelijk bij nat weer hebben ze weinig grip en ja regen valt nou eenmaal vaak hier) kies ik ervoor om door te sparen voor een beter merk of een andere bandenmaat te kiezen waar er meer keuze is in banden.
En op die manier kun je ook afwegen wat voor banden je wilt.

Persoonlijk zou ik de C en D merken mijden, idd hebben deze vaak een probleem (hoogteslag e.d.) maar dit hoeft zeker niet altijd zo te zijn. Tevens kunnen de prestaties nog best meevallen.
Kijk welke band het beste lijkt onder die specifieke auto.

Op een tucson (zware, hoge auto) zou ik toch graag fatsoenlijke merkbanden willen of de banden die door de fabrikant erop worden gezet (let wel, dit hoeven niet persee A-merk banden te zijn, vandaar dat ik het meld)

Dan denk ik er toch maar eens over om naar de kuhmo te kijken.
Volgens mij werden ze daar of op hankooks op afgeleverd destijds.
Zou deze beter of slechter zijn als een Maxxis?

Op zich gaat het verhaal van de a merk band wel op maar gemiddeld heb ik een auto niet langer als twee jaar.
Dus gaat die rekensom niet echt op voor mij.
Vandaar dat ik ook wat meer neig naar een b merk.
En dit was waar mijn bandenboer mee aan kwam.

Ongetwijfeld dat een a merk beter is maar ik ben ook van mening dat de combi auto - band die het verschil maakt.
Op mijn bedrijfsbus zitten in de winter michelin wintersloffen maar met een beetje regen gooit die vlot de bips opzij.
Terwijl ik daar op zomerbanden geen last van heb bij lagere temp.
Een gedeelte loopt op vredesteins en die hebben geen
LAst maar daarentegen hebben die veel last van cuppen.

Als je niet langer dan 2 jaar met je auto rijdt, dan zou ik kiezen voor een setje Goodrides (what's in a name?): https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-...LL&Label=C-B-72-2&details=Ordern&typ=R-275425 Ben je voor 340 euro klaar, inclusief montage (y)

Dat scheelt in vergelijking met een echt kwaliteitsmerk als Uniroyal toch al snel zo'n 140 euro voor een set van 4 banden https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-...rd&Label=C-A-71-2&details=Ordern&typ=R-252946 Stel dat je de auto nog 2 jaar houdt, dan is dat toch zo'n 70 euro per jaar :eek: Dat geld bespaar je niet eens door 3 minuten per dag korter te douchen (dat scheelt ongeveer 30 euro per jaar), makkelijk verdiend dus. En als je je auto verkoopt, maakt het de koper echt niks uit hoor, of er nu Goodrides of Uniroyals onder de auto zitten. Die 140 euro meerprijs voor de Uniroyals krijg je er bij verkoop van de auto nooit meer uit.

Phaeton W12 zei:
Die 140 euro meerprijs voor de Uniroyals krijg je er bij verkoop van de auto nooit meer uit.

Maakt sowieso geen zak uit wat je voor je banden betaald hebt. Ookal zijn ze fonkelnieuw als je de auto verkoopt, wordt ie er niet meer waard van.

Kumho of Hankook is inderdaad een mogelijkheid. Kumho zie ik als een B-merk, maar door anderen word het weer als A-merk gezien.

Banden als goodride o.i.d. rijden niet good ;) Zou het er niet op wagen, ookal gebruik je je auto maar 2 jaar max.

Waarom niet gewoon een goede band als de Nokian Line voor een goede prijs?

https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/rshop.pl

Ik ben ook zeer tevreden over Nokian maar is die Line er in 18"? Je zou evt ook naar General Grabber kunnen kijken, worden wel vaker onder suvs gezet en zijn zo gek nog niet.

R-W zei:
Ik ben ook zeer tevreden over Nokian maar is die Line er in 18"? Je zou evt ook naar General Grabber kunnen kijken, worden wel vaker onder suvs gezet en zijn zo gek nog niet.

In de door TS gevraagde maat is het de zLine 235/50 R18 : https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/rshop.pl?dsco=107&cart_id=52346698.107.21687&sowigan=So&Breite=235&Quer=50&Felge=18&Speed=&kategorie=6&Marke=Nokian&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&Herst=Nokian&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&Label=C-A-72-2&details=Ordern&typ=R-277456 Momenteel zelfs in de aanbieding... :cool:

Terug
Bovenaan