Banden die 140.000 km meegaan - wie doet het na of overtreft het?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Normaal hebben banden volgens de ANWB en ook de grote bandenfabrikanten een potentiële levensduur tussen de 40.000 en 80.000 kilometer. Een collega rijdt met een Polestar 2 van november 2020 nog stééds op de eerste set banden. De Michelin sloffen, type Primacy 5 met de maat 225/45R19 hebben in die vier jaar ruim 140.000 km ervaring opgedaan. En hij doet niet aan de zomer/winterwissel. Wel rijdt hij overwegend op de snelweg op constante snelheid. Ook heeft hij regeneratief remmen maximaal staan, waardoor de remmen in de praktijk weinig worden aangesproken. En aan stoplichtsprintjes doet hij ook niet. Aan de andere kant: tijdens vakantie in Frankrijk heeft de auto wel de bergen gezien.
Persoonlijk vind ik dit een erg mooie prestatie, zeker met een elektrische auto. In mijn automobiele verleden reed ik (met onder andere een Mercedes-Benz C200cdi W203) ook lange stukken op de snelweg en verder een rustige rijstijl zo’n 60.000 km, als ik geluk had 80.000 km voordat de banden aan vervanging toe waren. Deze werden bij een grote beurt wel van de voor- naar de achteras gewisseld.
De uitdaging is natuurlijk: zijn er forumleden die (aantoonbaar) lang(er) met de banden doen? Met welke auto? En doe je iets speciaals om dat te bereiken dat je wil delen?

Heb zeker wel eens hogere gezien. maar 140.000 is beslist netjes.

Rustig rijden en weinig stadsritjes de grootste factor denk ik. Sommige auto's hebben meer camber en toespoor en zijn per definitie al gevoeliger voor slijtage net als bepaalde banden merken en types. Maar met de juiste band, de juiste auto en de juiste berijder is dit dus goed mogelijk.

Ik doe het in ieder geval niet na met relatief veel stadsritjes

Ik vond de 51.000 km die de voorbanden op mijn Megane Electric hebben volgehouden al netjes voor all-seasons. Natuurlijk relatief te danken aan veelal lange snelwegkilometers, maar gezien mijn onttevredenheid over de grip ben ik er niet super zuinig mee om gegaan qua sljitage. Lees: geregeld wat gripverlies en maximale grip vragen van de banden met dat elektro-koppel. (ja, lease...)

De Michelin Crossclimate2 die er nu op ligt gaan wellicht wat langer mee, al zijn Michelin-banden over het algemeen iets zachter, lees meer grip en ook iets snellere slijtage. Over 1,5 jaar weet ik of ze de Goodyear Vector4 Gen3 voorbij gaan qua levensduur.

Eens met Ascona, de belangrijkste factoren voor lange levensduur zijn je rechter voet en zo min mogelijk hoeven sturen. Dus: snelwegkilometers.

In alle auto's zit een vorm van software/motormanagement, maar uiteindelijk gaat er bij ICE toch de fysieke voet op het fysieke gas. Zeker met een handbak, maar ook met de verzetten in een automaat en natuurlijk de fysieke remmen lijkt me daar nog best wat onregelmatigheid in te zitten. Een elektromotor is daarentegen oneindig soepel en als je dan niet flink op het gas gaat en amper de rem gebruikt is dat mogelijk veel fijner voor de banden.

Misschien niet helemaal te vergelijken, maar met "mijn" Volvo FM 13 rijd ik na 320000 km nog steeds op de eerste set achterbanden. Er zit nog 8 millimeter profiel op . De voorbanden zijn gingen 225000 km mee. Die hadden toen nog 7 millimeter profiel maar zijn toen vervangen om dat ze on-rond waren geworden.

En eigenlijk is het heel simpel: Hoe minder G-krachten - in welke richting dan ook - je genereert, hoe langer de banden meegaan.

Met mijn Volvo 940 haalde ik ongeveer 100.000 km op een set. Maar ja dat waren geen michelins en dan wordt het appels met peren vergelijken.

Als ik dan toch wil vergelijken, de Aygo van mijn vrouw is aan een setje nieuwe voorbanden toe, kilometer stand onder de 28.000...

140.000 km? Ik haal max 60.000 km met mijn voorbanden. Moet toch te maken hebben met voornamelijk snelweg rijden. Ik rij pakweg 20.000 km per jaar en ook stad, b wegen en wat snelweg. Snelweg pakweg 35%.

Ok, half gelezen. bandenwissel van voor en naar achter en visa versa. Dan zal ik misschien de 100.000 km wel halen en dan 4 nieuwe plaatsen.

Met 7.000 km per jaar ga ik maar geen poging wagen!

plantenbak-autoband-690x405.jpg

Net als chef hierboven al zegt, misschien niet helemaal eerlijk. Met mijn Renault vrachtwagen gingen de voorbanden bijna 250.000 km mee. Dubbelas (blokprofiel) achter gingen rond de 350.000 eraf om nog een keer opgesneden te
worden. De stuuras achter (staat éénderde van de tijd omhoog ) heeft nu de tweede set eronder en de wagen is net de 800.000 gepasseerd. Snelweg/ lokaal is ongeveer 65/ 35 %. Goed anticiperen, veel uitrollen, met normale snelheid bochten en rotondes nemen en de rubber samenstelling van de banden zijn hierin essentieel. En er wordt wat van die banden gevraagt met 2500 nm koppel
en een gewicht wat vaak tussen de 20 en 30 ton ligt. Merk is trouwens Michelin.

Zeker voor een elektrische auto heel netjes.
Deze zijn vaak toch fors zwaarder, en accelereren lekker weg, dat is vaak niet bevorderlijk voor de levensduur van de banden.

Vrachtwagenbanden vind ik wel een hele scheve vergelijking. Daar zit sowieso al veel meer profiel op van origine...

Enige vergelijking is dat de hoeveelheid snelwegkilometers natuurlijk wel de grootste factor is in de levensduur van welke band dan ook.

Hoe meer snelweg, hoe minder slijtage. Dat geldt ook voor de auto zelf. In principe heeft geen enkel component echt te lijden onder snelwegomstandigheden.

Als je een band met een hardere compound hebt, zal deze ook minder snel slijten dan een met een zachte compound.

Er is ooit een bmw getest die 1 miljoen Mijl (c.a. 1,6 miljoen km) liep zonder noemenswaardige problemen...
Op een rollerband, met een gangetje tussen de 72,4km/h (45mph) en 128km/h (80mph), 24 uur per dag, exc onderhoudsmomenten die volgens het schema werden uitgevoerd.

Motor had nagenoeg geen slijtage, deels zelfs nog nieuwtoleranties.

Helaas is er in de artikelen niets genoemd met betrekking tot de banden (focus was gericht op de olie).
Maar ik verwacht eigenlijk dat daar ook niet veel setjes zijn gebruikt...

Als het niet of nauwelijks belast wordt, slijt het ook gewoon niet. En snelweg km zijn gewoon nauwelijks belastend.
Tenzij je hele slechte snelwegen hebt natuurlijk...

Het verste dat ik ooit heb gereden met een band was iets van 110.000km.
Dat waren de achterbanden (Goodyear All Season Vector 2) van mijn huidige Mazda 6. Ik heb ze gewisseld toen 1 vd 2 banden lek werd gestoken. Het profiel zat nog rond de 3mm.
Als die band niet lek gestoken was, had ik er nog een maand of 6 mee doorgereden en ze in de herfst ververst. Dan hadden ook die bijna 140.000km uit de openingspost mee gegaan.

Meer dan 90% vd tijd rijdt de auto op de snelweg met een vrij constante snelheid van zo'n 110km/h.
En omdat mijn eerste auto's slome bestelwagentjes waren heb ik toen geleerd om ver vooruit te kijken en goed te anticiperen. Remmen doe ik daardoor erg weinig.

Ik rijd zeker al een miljoen kilometer zonder ooit banden te hebben gekocht ;) Een ander soort 'record'. Privé kocht ik vóór het zover was altijd weer een andere auto en zakelijk zitten nieuwe bandjes bij het leasecontract in.

Ik kan er niet tegenop. Voorbanden (bij voorwielaandrijver) gaan bij mij maar 15.000-20.000 km mee, ben een beetje een bochtenridder.
Had ooit een Seat Ibiza GTI Cupra, na 5000 km waren de nieuw aangeschafte Michelin Pilot Exalto voorbanden al kaal.:censored:

Als koerier (veel haast, ook stadsverkeer) met zware diesel voorin: 128.000 km met de voorbanden, 265.000 km met de achterbanden. Michelin Energy. Normale maat (toen).

Vrachtwagenbanden vind ik wel een hele scheve vergelijking. Daar zit sowieso al veel meer profiel op van origine...
Die banden krijgen wel 10 tot 15 keer meer gewicht dan autobanden te verwerken, dus dat trekt de vergelijking weer een beetje recht.

Laatst bewerkt:
Ik had na 20k een setje Goodyear Efficientgrip versleten op de vooras van m'n Fiesta. Na uitlijnen bleven de Vredestein Ultracs daarna langer heel...

Voorbanden gaan bij mij tussen de 55.000 en 65.000 kilometer mee. Dat is bij voorwielaandrijving in het B-segment. Voor achterbanden:110.000 kilometer gehaald. Er was toen nog voldoende profiel, de banden waren echter gaan cuppen. Leasemaatschappij wilde niet vervangen. Ik heb daar protest tegen aangetekend door te zeggen: "het einde van de leasetermijn gaat de auto niet halen op deze banden. Dus dan kun je nu ook, de kosten maken en mij met een betere auto laten rijden". Toen was het wel akkoord.

Als banden gaan “cuppen”, zullen ze hooguit iets meer geluid geven. De eigenschappen van de banden gaan er niet op achteruit. Dus snap ik die leasemaatschappij ergens wel, want de veiligheid komt niet in het geding.

Dus snap ik die leasemaatschappij ergens wel, want de veiligheid komt niet in het geding.

Als de stabi stangetjes geluid maken word het ook wel vervangen, als de airco niet meer goed koelt word het ook bijgevuld. Zeker als banden fors cuppen kun je er niets met fatsoen in rijden. Logisch dat ze op basis van profiel diepte eerst nee zeggen maar ook logisch dat ze wel zijn vervangen

Terug
Bovenaan