Normaal hebben banden volgens de ANWB en ook de grote bandenfabrikanten een potentiële levensduur tussen de 40.000 en 80.000 kilometer. Een collega rijdt met een Polestar 2 van november 2020 nog stééds op de eerste set banden. De Michelin sloffen, type Primacy 5 met de maat 225/45R19 hebben in die vier jaar ruim 140.000 km ervaring opgedaan. En hij doet niet aan de zomer/winterwissel. Wel rijdt hij overwegend op de snelweg op constante snelheid. Ook heeft hij regeneratief remmen maximaal staan, waardoor de remmen in de praktijk weinig worden aangesproken. En aan stoplichtsprintjes doet hij ook niet. Aan de andere kant: tijdens vakantie in Frankrijk heeft de auto wel de bergen gezien.
Persoonlijk vind ik dit een erg mooie prestatie, zeker met een elektrische auto. In mijn automobiele verleden reed ik (met onder andere een Mercedes-Benz C200cdi W203) ook lange stukken op de snelweg en verder een rustige rijstijl zo’n 60.000 km, als ik geluk had 80.000 km voordat de banden aan vervanging toe waren. Deze werden bij een grote beurt wel van de voor- naar de achteras gewisseld.
De uitdaging is natuurlijk: zijn er forumleden die (aantoonbaar) lang(er) met de banden doen? Met welke auto? En doe je iets speciaals om dat te bereiken dat je wil delen?
Persoonlijk vind ik dit een erg mooie prestatie, zeker met een elektrische auto. In mijn automobiele verleden reed ik (met onder andere een Mercedes-Benz C200cdi W203) ook lange stukken op de snelweg en verder een rustige rijstijl zo’n 60.000 km, als ik geluk had 80.000 km voordat de banden aan vervanging toe waren. Deze werden bij een grote beurt wel van de voor- naar de achteras gewisseld.
De uitdaging is natuurlijk: zijn er forumleden die (aantoonbaar) lang(er) met de banden doen? Met welke auto? En doe je iets speciaals om dat te bereiken dat je wil delen?