B segment(swift sport/polo GTI)

memo85

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Momenteel heb ik een Toyota Yaris Hybrid uit 2017. Vóór de Yaris heb ik altijd auto''s met iets meer vermogen gereden. Nu na ongeveer een half jaar is het weer tijd voor iets anders :) Yaris komt toch vermogen tekort voor mij.

Mijn wensen:
- 20.000 en 25.000 km per jaar
- Het liefst een 4-/5-deurs, hoeft niet heel ruim te zijn; we hebben namelijk een Toyota Verso-S als tweede auto
- Gemiddeld moet hij 1 op 14 wel kunnen halen; 50% stad 50% snelweg
- Hot hatch achtig
- Prijs max 21.000 euro

Gelet op de bovenstaande voorkeuren, denk ik zelf aan een Suzuki Swift Sport 1.4 Boosterjet. Deze auto staat te koop vanaf ongeveer 17.000-18.000 euro. Dit bedrag vind ik hoog, maar daartegenover zijn de maandelijkse kosten relatief laag . De auto weegt ongeveer 945 kilo; verzekeringskosten liggen rond 30 euro.
Een andere auto die mij aanspreekt is POLO GTI 2.0, model na 2018. De prijs van deze auto begint vanaf 20.000 euro en is meestal ingevoerd. Ik heb geen idee hoe de betrouwbaarheid ervan is. De maandelijkse kosten zijn wel iets hoger dan die van een Suzuki.

Graag hoor ik jullie ervaringen met de genoemde auto's. Ook houd ik me graag aanbevolen voor jullie suggesties m.b.t. andere auto's.

Alvast bedankt!

Bulut

Wat jammer dat je na een half jaar de auto al beu bent. Ik zou zelf gewoon door blijven rijden. Maar ja het is aan jou.
Is 165 PK voldoende?:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/nissan-qashqai-1-6-acenta-163pk-sp54321-dealer-onderhouden-cr-benzine-paars-2c8f55f0-3d2a-4c3b-8c6e-92cd14d7fda2?cldtidx=3&cldtsrc=listPage&searchId=1106403699

De Ford Fiesta ST is een leuke wagen die bekend staat om goed stuurgedrag, het overwegen waard dus.

Of een Renault Clio RS alleen zit je dan aan de iets minder goede EDC automaat vast.

Herkenbaar hoor, Yaris hybrid doet prima wat hij moet doen, maar spannend wordt het nooit. Ik zou dan vooral voor een auto gaan die veel beleving geeft zonder dat het echt hard moet gaan. Om die reden zou de Polo bij mij zelf afvallen.
Swift 1.4 lijkt me een mooie keus.
Fiesta ST gaat ook een hoop rijplezier geven.
Zoals bij alles wel eerst even proefrijden of de zitpositie en rijgedrag bevallen.

Aangezien ruimte geen absolute vereiste is, wat als je stiekem naar een MX5 ND gaat kijken? ;)

Zelf heb ik een Renault Clio 5 130 TCe met 131 pk, 1330 CC 4 cilinder, en 7 traps automaat in R.S. line. In de praktijk is het een snelle en erg leuke auto om te rijden, die heel soepel en goed rijdt. Het is misschien geen echte hothatch, het comfort is namelijk erg goed, maar wel een auto waar je met een hele grote smile achter het stuur zit.

Ik denk ook dat de motor standaard meer vermogen levert dan 131 pk. De motor en automaat zitten in veel modellen van Renault, Mercedes en Nissan maar levert dan 160 of 140 pk. De gebruikte materialen, bouw kwaliteit, en afwerking liggen op een hoger niveau dan de Polo en Swift, en horen tot de top in dit segment. Het gemiddeld brandstofverbruik staat nu op 5,3 liter per 100 km. Ik rijd wel veel op 100 en 80 km wegen, wat gunstig voor het verbruik is.

De Clio is er ook als aantrekkelijke, snelle en zuinige 140 pk hybride met 8 traps automaat, en 1.6 liter benzinemotor. In een recente test in Autoweek won de auto van al zijn klasgenoten in het B segment, dus ook van de Polo. De Clio van mij doet het echt super goed, en is zeker een aanrader in zijn klasse.

In deze klasse zou ik ook zeker naar de Ford Fiesta kijken.

Allen veel dank voor de reacties! Ik neem ze mee in overweging!

In de nieuwe Fiesta ST zit een 3 cilinder, heeft iemand hier ervaring mee?
De prijs van een ingevoerde Fiesta ST is ongeveer 20.000 euro (niet ingevoerd ongeveer 25.000 euro), zie bijvoorbeeld: Fiesta ST
en Fiesta ST
Zijn deze ingevoerde auto's wel betrouwbaar?

De Clio 5 met de 1.33 trekt me ook wel aan, ik zal deze bekijken.

Nogmaals bedankt!

Terug
Bovenaan