B-segment station of C-segment hatchback ~9-10k

Johan 8147648

Net ingestapt
Hallo

Ik heb wat twijfels over de aanschaf van een volgende auto. De huidige renault Clio 1.6 3drs Initiale uit 2001 is wel redelijk aan zijn eind.
Dit was mijn eerste autotje en die heeft het toch nog 5 jaar in mijn bezit gedaan. Er is nu wat meer geld dan toen en we zoeken ook net iets ruimers en nieuwers.
Ik ben nu ook alweer bijna 30 (oh jeeh), kinderen zijn er nog niet, maar je weet het met dat soort dingen nooit. Ik wil weer zomaar 5 jaar met de auto vooruit kunnen.
De situatie is dus alleen ik en mijn vriendin, die overigens geen rijbewijs heeft.

Ik gebruik de auto niet voor woon-werk verkeer. Rijdt gemiddeld maar 10-12k per jaar. Dus wordt gewoon een benzineauto.
Het belangrijkste is dat er relatief makkelijk twee fietsen vervoerd kunnen worden. ( racefiets/mountainbike ). De aanwezigheid van dakrails/trekhaak is dus een pre.
Daarnaast neemt een wedstrijdwielrenner ook veel te veel zooi mee. Reservewielen / tas met kleding etc. Het kan in een clio 3drs, maar ik ben het tetris spelen een beetje zat. En als je met een maat een weekendje wil gaan fietsen is het nu niet te doen. Ruimte op de achterbank is op dit moment niet zo relevant, ik zit zo goed als nooit met meer dan twee in de auto. Dus met de achterbank plat is ook een B-segmenter station ( zoals de nieuwere clios ) ruim genoeg. Een ruimere C-segment hatback is waarschijnlijk qua rijden echter wel echt een stap vooruit. Verbruik is met de te rijden kms minder interessant dan de vaste kosten.

Toch kom je als je gaat zoeken veel downsize motortjes tegen. Ik weet alles van fietsen en relatief gezien niks over autos. Dus kom er maar in.

Opgesomde wensen:
- Dakrails of trekhaak
- gewoon handgeschakeld
- Cruise control hoe moet ik met anders aan die 100km/h gaan houden :-(
- goed uitgerust ( autm airco etc )
- Niet zwaarder dan pak m beet 1150kg
- Boven de 85pk ( traag kan ik echt niet tegen )
- Een kleurtje als t kan

Waar kom ik zelf op uit. ( Als voorbeeld )

Ford focus 5drs hatchback van rond 2013, moet nog wel een trekhaak op dan.
Ford focus.

Seat Ibiza ST, staat om de hoek. Zowaar met de dakrails. Voor de leeftijd al relatief veel km.
Seat Ibiza ST 2015
- Lichter en waarschijnlijk zuiniger
- 1.0 TSI , nog weinig echte betrouwbaarheids verhalen over deze motor.
In principe t zelfde als de Skoda Fabia combi

Andere opties.
- Renault Clio estate
- Renault Megane


Groeten Johan
 
Als je voor de zogenaamde personen uitvoeringen gaat van bestel auto's , kun je de fietsen gewoon achterin vervoeren. Als je dan een uitvoering hebt , waarvan de bank in delen plat kan, kun je 3 fietsen vervoeren en 3 personen. Ze zijn vaak wel aan de zware kant voor jouw.
 
Is een Honda Civic (Tourer) al een mogelijkheid? Een Civic 5 deurs zeker. Misschien kun je daarin dwars als je de achterbank opklapt al een fiets kwijt, vanwege die 'magic seats', en dus nog de kofferbak over. Daarnaast super betrouwbaar en fijn rijdend.
 
Een Ford Tourneo Courier is niet zwaar. Handig busje!

De tip van de Civic vind ik een goeie. Slim om eens te kijken of je wat hebt aan die handige achterbank constructie.
 
Barri zei:
Een Ford Tourneo Courier is niet zwaar. Handig busje!

De tip van de Civic vind ik een goeie. Slim om eens te kijken of je wat hebt aan die handige achterbank constructie.

Thanks voor toevoeging, ik moet bij dat segment altijd gelijk aan psa denken, en de vorige generatie was zwaarder dan 1150 kg wat t.s. zoekt.
 
Jan 7171015 zei:
Honda Civic 1.8 5drs voorbeeld

Geen trekhaak bij deze zie ik nu, omdat er 2 fietsen mee moeten. Maar Dakrails zijn vast te monteren.

Ja of diens opvolger

opvolger

honda-civic-1-4-sport-1-4-100pk-sport-navi-winterset.jpg


maar de de 1.8 is wel lekkerder
 
Bedankt voor de reacties. Een busje a la tourneo/caddy is wel heel praktisch, maar het rijdt ook echt als een busje. Meestal minder isolatie. Ergens wil ik daar nog niet aan en dat zoek ik ook niet echt. Je komt toch anders voor de dag als je ergens naartoe gaat zonder fietsen. Mocht het echt nodig zijn kan ik de VW caddy van mijn broertje wel lenen. Ik doe ook wel eens andere dingen met de auto.

De Civic hatchback heb ik al wel eens bekeken. De civic tourer is eigenlijk nog niet echt binnen budget, er is ook niet veel aanbod.
Een gewone Civic zo te zien wel. Je wil in die civic sowieso wel de 1.8 hebben trouwens. 127 Nm bij 4800 tpm in de 1.4 betekent constant veel toeren maken voor wat snelheid.
 
tot 1250kg is geen harde eis, mocht het een significant betere auto opleveren. Komen we 1 wegenbelasting categorie hoger uit dan is dat oke.
 
Je rijd slechts 10 tot 12.000 km een auto met slechts 113000 km kan dan echt nog vele jaren mee. De Civic, Mégane, Focus en Clio zijn prima opties.

Als je veel ruimte en betrouwbaarheid zoekt voor weinig geld, kijk dan eens naar een Dacia Logan MCV. De auto is opvallend ruim en vind je ook vaak op het voordelige lpg.
 
Auto encyclopedie zei:
Barri zei:
Een Ford Tourneo Courier is niet zwaar. Handig busje!

De tip van de Civic vind ik een goeie. Slim om eens te kijken of je wat hebt aan die handige achterbank constructie.

Thanks voor toevoeging, ik moet bij dat segment altijd gelijk aan psa denken, en de vorige generatie was zwaarder dan 1150 kg wat t.s. zoekt.
Ik heb het over een Ford. Die heeft niks met de PSA busjes te maken. Rijdt veel beter en is vrij compact en licht.
 
Terug
Bovenaan