B/C segment Hatchback 4000-6000euro

Stif

Kilometervreter
Beste mensen.
Wij zijn op zoek naar een auto voor mijn vrouw, zelf vind ik dit een leuke sport, maar ik vraag ook jullie hulp.
Wat wel en wat niet enzo, tips, ideeen en andere inzichten zijn welkom.
De aankoop periode zal zijn in de zomer maanden of vlak daar na.
Onze eisen zijn:
Hatchback.
Airco en Cruise control.
Het liefst een trekhaak.
Drie tieners moeten er in kunnen +chauffeur.
Koffer bak is wel lekker met een weekendje weg.
Automaat is ook een must.
Prijs zo tussen de 4000 en max 6500 euro.
Goede snelweg eigenschappen.
Het gewicht, MRB dus max is denk ik wel 1350 kg, liever veel lichter.
Betrouwbaar.
Wat ons door het hoofd spookt is Corsa, astra, focus,fiesta, auris, maar ook prius, de clio vanaf "13 is prachtig, honda Yazz, civic maar ook de kia rio is leuk, de peug 208 raad iedereeen me af, een 207 dan maar misschien?
Zegt het maar mensen, misschien helpt dit me op weg.
Vooral over de automaat zoek ik veel info, want die heb je in vele soorten. (ze is nu BMW en Volvo gewend)
Kom maar door!
 
Voor dat geld heb je bijvoorbeeld een Honda Jazz Hybrid (CVT automaat) met alle luxe, cc, panoramadak, alleen een trekhaak is alleen toegestaan voor fietsendrager...:
https://www.autotrack.nl/a/honda-jazz-49506223
https://www.autotrack.nl/a/honda-jazz-49052513

0-3ed4e00e-d812-44b9-b35c-821a13f2635c.jpg


0-f4c5bc9a-539c-4b5c-946e-e05f5d876b40.jpg


Conclusie
De Honda Jazz is een zeer aanbevelenswaardige occasion, vooral ook als alternatief voor andere merken die veel populairder zijn. Het kleeft een beetje aan Honda: het merk maakt véél betere auto’s dan veel mensen beseffen. De Jazz is ruim en rijdt best, maar hij is vooral kwalitatief onverstoorbaar.

Bron: https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=honda/model=jazz/occasiontest/0fc455c4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4?/merk=honda/model=jazz
 
Bij de Peugeot 208 moet je de 1.2 Puretech met Japanse Aisin EAT 6 automaat vanaf 2016 hebben, dit is gewoon een goede keus, alleen valt die niet binnen het budget.

De Toyota Auris Hybrid is nog een goede optie.

Er is niet veel aanbod in automaten binnen dit budget, misschien is de elektrische Renault Zoë nog een aardige optie,
De beenruimte achterin is echter niet royaal.
 
Inderdaad, zo'n Auris Hybrid is ook een prima optie, betrouwbaar, zuinig, maar...
De Auris die nog binnen budget valt, bouwjaren 2010- 2012, is qua binnenruimte nauwelijks, misschien héél iets ruimer, maar heeft minder bagageruimte dan een Jazz Hybrid.
Komt nog bij dat 'ie duidelijk meer kost in de belasting (zo'n € 20 per maand) en wat duurder is in de verzekering
Qua gemiddeld verbruik ontlopen ze elkaar heel weinig.
Jazz Hybrid gemiddeld, gemeten over min. 15.000 km.: 5,38 l/100 km. (1:18,6) - https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/18-Honda/1293-Jazz_Hybrid.html?fueltype=2&minkm=15000&powerunit=2
Auris Hybrid, zelfde meting 5,22 l/100 km.: 5,22 l/100 km. ( 1: 19,2) - https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1212-Auris_Hybrid.html?fueltype=2&constyear_s=2010&constyear_e=2012&minkm=15000&powerunit=2

Wat betreft praktische bruikbaarheid en kosten zou ik tussen deze twee de Jazz kiezen: https://www.youtube.com/watch?v=YI0MOtbFAGI
 
207 zal ik laten staan, de vti blokken lusten een slokje olie , en de half automaten die ook in sommige modellen van de 208 zitten, staat ook niet te boek als betrouwbaar.
Je hebt ze ook met een 4 traps automaat, maar een 4 traps drukt erg op het verbruik, Daarnaast betaal je veel wegenbelasting voor een auto uit het b-segment.
Een 208 zelfde verhaal of semi automaat of een 4 traps. De latere eat automaten moet je hebben, en dat is duidelijk te zien in de prijs , want die zijn niet te krijgen in jouw budget. 208 is wel lichter in de wegenbelasting.

Ipv de Honda Jazz kun je ook voor de toyota verso s gaan en de grootste reden is omdat de consumentenbond er lovend over is.

consumenten bond

en hier de hele lijst en peugeot scoord niet echt goed.

lijst betrouwbaarheid auto's

Staat maar 1 te koop binnen je budget, heeft een cvt automaat die minimaal het verbruik beïnvloed

verso s

0-89a0afbd-91ac-4122-a826-f7edd3548ad0.jpg
 
Maar het automaten verhaal is en blijft ingewikkeld , semi automaten en bepaalde automaten met dubbele koppeling kun je beter laten staan. Ford heeft ook een tijdje automaten gehad met dubbele koppeling, dat loopt in de papieren als ze stuk gaan. Zelfs een merk als honda en toyota heeft semi automaten gehad.

Verder veel auto's in je budget met de oldschool 4 traps, verder niks mis mee , maar het beïnvloed het verbruik.

Probeer toch iets met een cvt te zoeken voor je zelf , maar dan weer niet een nissan, want die zijn ook niet foutloos.

Als je bmw volvo bent gewent qua automaten dan lever je in qua confort en verfijning
 
Neem in elk geval GEEN Fiat Grande Punto of Punto Evo met half automaat, want die versnellingsbakken zijn gewoon echt slecht, dat geeft zelfs de Fiat dealer waar ik altijd met mijn Punto naar toe ga eerlijk toe.
 
Razernaga zei:
Neem in elk geval GEEN Fiat Grande Punto of Punto Evo met half automaat, want die versnellingsbakken zijn gewoon echt slecht, dat geeft zelfs de Fiat dealer waar ik altijd met mijn Punto naar toe ga eerlijk toe.

Nou dat is bij meerdere merken zo met een semi automaat
 
He bedankt voor de input jongens, die lijstjes ook erg fijn.
De ford zou ik zou gaan halen, al is grijs niet de kleur die ze hier wil:(
Die verso, wat een prachtige kleur, maar volgens mij ontbreekt cruise control, ook heb ik een klein beetje een oma idee bij de auto.

Gister zag ik een jazz rijden met een kerel er in en ik had het idee dat die wel heel erg op de bok zat, kan iemand dat ook onderbouwen?

Blijven nog over de auto's die bij ons in de smaak vallen:
Toyota Auris. (of misschien nog een yaris, al is die wel kleiner)
Prius.
Corsa
Rio, erg leuk maar hoe is ie?
En de mini blijft ook altijd aantrekken, nadeel wel dat hij maar twee instapdeuren heeft.
En een civic is dat nog iets?

FSI en DSG van de vw club zie ik niet zitten, of na 2012. (toch?)
 
De Kia Rio zou ik type 3 kiezen vanaf 2011, Kia heeft in korte tijd enorme stappen gexet. Dat kun je goed als je het type 2 en 3 naast elkaar zet.
Ik neem ook aan dat je naar type 3 kijkt, ik vind het zelf een erg leuke auto.

In de Rio 3 zit een degelijke 4 traps automaat. Kijk wel of je dit prettig vind rijden, naar hedendaagse begrippen is deze automaat niet heel modern,
en het verbruik is wat hoger.

Het is verder gewoon een goede auto, met prima waar voor het geld, het interieur vond ik niet heel sprankelend.
 
Stif zei:
Gister zag ik een jazz rijden met een kerel er in en ik had het idee dat die wel heel erg op de bok zat, kan iemand dat ook onderbouwen?

Het schijnt dat de stoel hoogte verstelbaar is... ;)
Vergelijk hier bij interieurmaten de instaphoogte: https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=60805&id2=62851&id3=52804&id4=66188

Stif zei:
Blijven nog over de auto's die bij ons in de smaak vallen:
Toyota Auris. (of misschien nog een yaris, al is die wel kleiner)
Prius.

Alle drie een prima keus! (y)
Een Auris Hybrid binnen budget is wat ruimer dan een Yaris Hybrid, maar heeft wel een érg kleine bagageruimte (minder dan die Yaris...).
Een nette Yaris: https://www.autotrack.nl/a/toyota-yaris-49132716
De Prius is wel een flink stuk groter. Dit lijkt een mooie: https://www.autotrack.nl/a/toyota-prius-48801675 Carfax rapport: https://www.autotrack.nl/tweedehands/48801675/carfax/icr

0-538beaaa-7655-45e5-a74f-72185c9b358f.jpg



Stif zei:
Corsa
Rio, erg leuk maar hoe is ie?

Vergeleken met bovengenoemde hybrides, waarmee je eenvoudig 1: 18 tot 1: 21 haalt, "zuipers". Gemiddeld werkelijk gemeten verbruik:
Kia Rio automaat 8,79 l/100 km.= 1: 11,4 (!!!) https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/23-Kia/214-Rio.html?fueltype=2&constyear_s=2012&minkm=15000&gearing=2&powerunit=2
Opel Corsa automaat 7,42 l/100 km.= 1: 13,5 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/35-Opel/324-Corsa.html?fueltype=2&constyear_s=2010&constyear_e=2014&power_s=80&power_e=100&minkm=15000&gearing=2&powerunit=2

Stif zei:
En de mini blijft ook altijd aantrekken, nadeel wel dat hij maar twee instapdeuren heeft.

Leuk!!! Maar een Mini (Cooper?) met een automaat...
a046.gif
Inderdaad 2 (instap)deuren en hij lust óók wel een slokje:
8,64 l/100 km. = 1: 11,6 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/30-Mini/0-Alle_Modelle.html?fueltype=2&constyear_s=2006&constyear_e=2013&gearing=2&powerunit=2

Stif zei:
En een civic is dat nog iets?

Civic met automaat wil je niet, die heeft een semi-automaat... :(

Stif zei:
FSI en DSG van de vw club zie ik niet zitten, of na 2012. (toch?)

Nee, toch maar niet...
c086.gif
 
ak2 zei:
De Kia Rio zou ik type 3 kiezen vanaf 2011, Kia heeft in korte tijd enorme stappen gezet. Dat kun je goed zien als je het type 2 en 3 naast elkaar zet.
Ik neem ook aan dat je naar type 3 kijkt, ik vind het zelf een erg leuke auto.

In de Rio 3 zit een degelijke 4 traps automaat. Kijk wel of je dit prettig vind rijden, naar hedendaagse begrippen is deze automaat niet heel modern,
en het verbruik is wat hoger.

Het is verder gewoon een goede auto, met prima waar voor het geld, het interieur vond ik niet heel sprankelend.
 
Auto encyclopedie zei:
@jazzik wel honda geen semi automaat, maar wel iets boven het budget

https://www.autoweek.nl/auto/53569/honda-civic-18i-vtec-style-mode/ :

HONDA CIVIC 1.8I-VTEC STYLE MODE
transmissie 6v, semi-automaat
 
@jazzik de carbase van autoweek klopt wel vaker niet, pookje ziet er ook wel anders uit op de afbeeldingen van autoweek, die van voor de facelift heeft wel een semi

Bij de een bepaalde generatie jazz staat het daar ook fout dan zit er een semi automaat daadwerkelijk in, maar heeft volgens autoweek een 6 traps.
 
Zwarte Focus dan maar?

https://www.wensink.nl/ford/focus/16-titanium-automaat-100pk/wensink-elst/detail/occ15045768?utm_source=autotrack&utm_medium=referral
 
Over die automaten is idd altijd wel wat, autoweek geeft ook niet altijd uitsluitsel.
Er staat bv een corsa te koop in Drachten met een echte automaat, de verkoper noemt dit ook specifiek op.
Op het pookje staat dan ook PRND.......
Bij de meeste corsa's zie je bv +,- en drive enzo.
Ik heb me ooit laten vertellen dat als er geen P opstaat het geen "echte "bak is.

De grijze civic is echt prachtig, behalve de zilver grijze kleur...dat is dus wel een dingetje.
De Ford vind ik ook goed ter pruimen.
 
Wel heb ik al wat om me heen gekeken en heb ik een lijstje. (in mn hoofd)

Opel corsa 5 deurs automaat, met cruise en het liefst een trekhaak.
Golf 5 1.4 automaat. Heeben deze al dsg?
MB a-klasse.

corsa met echte automaat
MB a-klasse

OOk pas ik het budget wat aan.
Ik ga er vanuit dat ik max 4500 mn auto krijg bij inruil, ik wil dan max 2000 bij leggen.
 
Golf 5 heeft dsg

A-klasse heeft een cvt,maar wat ik mij herinner is die niet heel betrouwbaar, Google is je beste vriend

De corsa zal verder prima zijn, maar de 4 traps heeft inmiddels duidelijk invloed op het verbruik
 
Another Focus,
https://www.vanadelautos.nl/Ford/4745/12/1/details.aspx?zoek=1&t=auto&so=lijst#zoekfilters

Of heel wat anders,
Materia,
https://m.seldenrijk.nl/nl/#home,page_occasions,tab_1;detail_occasions_daihatsu-materia-1-5-103pk-soul-automaat-airco-cruise-control-privacy-glass-lichtmetalen-velgen.html

https://www.hommelautobedrijven.nl/occasions-kopen/22785602?utm_source=autotrack&utm_medium=referral
 
Stif zei:
Ik ga er vanuit dat ik max 4500 mn auto krijg bij inruil

wat voor auto/bw.jr/km's heb je zelf?
nogal wat mensen die een auto inruilen hebben nl. een enigzins te positieve inschatting van de inruilwaarde.....zeker nu de hele markt is stilgevallen zal men minder gul zijn tenzij je een winkeldochter mee wil nemen.
 
We rijden nu een bmw 5serie uit 2009.
Volgens ANWB koerslijst krijg ik hier 4100 euro voor.
 
Is een aveo ook nog een optie, dan heb je tenminste een 6 traps automaat ipv 4 trappen wat die corsa heeft.

Nog maar net 80.000 km gereden en uit 2011 en ook nog in je budget

aveo

640x480.jpg
 
Ja die is mooi.
Kleurtje iets minder,maar wat een gave bak.
Dankje.

Ik begrijp dat de automaten in de wat kleinere gebakjes wel ander koek is dan de grotere broeders.
zal straks handgeschakeld nog eens even voorstellen.
Met de opel corsa 5deurs vanaf 2007 wil ze wel gezien worden.....
We wachten af.
 
Stif zei:
Ja die is mooi.
Kleurtje iets minder,maar wat een gave bak.
Dankje.

Ik begrijp dat de automaten in de wat kleinere gebakjes wel ander koek is dan de grotere broeders.
zal straks handgeschakeld nog eens even voorstellen.
Met de opel corsa 5deurs vanaf 2007 wil ze wel gezien worden.....
We wachten af.

een 6 traps is wel een luxe voor een gebakje in jouw budget, en er zit een m-stand op , dat staat voor zelf schakelen, hoewel ik daar zelf geen fan van ben, gewoon van afblijven.
 
Op dit moment staat een handgeschakelde opel corsa van bouwjaar ongeveer 09 in vijfdeurs en het liefst met trekhaak op nr1
Het aanhouden van de bmw is ook nog een optie, dit ook omdat we weten wat we dan hebben, en wel een hele goede rijderswagen is, ja oke hij is wat duurder per maand maar dat krijg je op een of andere manier terug met een glimlach.
To be continued..
 
Stif zei:
Op dit moment staat een handgeschakelde opel corsa van bouwjaar ongeveer 09 in vijfdeurs en het liefst met trekhaak op nr1
Het aanhouden van de bmw is ook nog een optie, dit ook omdat we weten wat we dan hebben, en wel een hele goede rijderswagen is, ja oke hij is wat duurder per maand maar dat krijg je op een of andere manier terug met een glimlach.
To be continued..

Dus automaat geen must meer zeg maar?
 
Het aanbod handgeschakeld is gewoon vele malen groter, dat is eigenlijk de hoofdreden.
 
Inmiddels in een rio van 2012 wezen rijden een 5deurs handgeschakeld 1.2, fijne wagen, oke het remt niet als een bmw en het rijdt ook niet als een bmw maar het is leuk mooi en het voelt allemaal betrouwbaar aan.
Cruise controle zit bijna niet op de rio's wel is er een overzet knopje bij ali express mogelijk, plug en play zeggen ze.
Wel heb ik het niet zo op distributie kettingen.

Mijn top 3
Kia rio 5deurs vanaf 2012
Opel corsa 5deurs vanaf 2009
Ford focus vijfdeurs

Als iemand nog wat zinnig kan zeggen over deze wagens graag, ja of de top 3 aanvullen...
 
Opel Corsa D schijnt niet super betrouwbaar te zijn. Heeft ook wel problemen met oprekkende distributiekettingen.

Waarom overweeg je trouwens geen Fiesta? De Mk7 is een fijn rijdende auto en ook betrouwbaar.
 
Ja de fiesta staat op plaats 4, ik heb er in gezeten maar (het was een vijfdeurs) vond ik de voorstoelen onvoldoende, te korte zitting en weinig instelmogelijkheden.
Daarom heb ik liever de focus, zelfde gewichtsklasse (?) en net iets meer auto. (maar ja ze kosten niets en ze leveren ook niets meer op)

Verder hoor ik heel veel over de kettingen van de corsa, maar ik kan er weinig over lezen, overigens wel van het vorige model.
Een ketting moet toch wel 2ton meekunnen gaan?
 
Waarom kies je dan niet voor de Ford Focus, als ze nu goedkoop zijn dan schrijf je er ook niet veel op af.
In deze prijsklasse zou ik me vooral niet druk maken over de restwaarde. Die is straks weinig of heel weinig, dan praat je over een paar honderd euro verschil.
 
Stif zei:
Ja de fiesta staat op plaats 4, ik heb er in gezeten maar (het was een vijfdeurs) vond ik de voorstoelen onvoldoende, te korte zitting en weinig instelmogelijkheden.
Daarom heb ik liever de focus, zelfde gewichtsklasse (?) en net iets meer auto. (maar ja ze kosten niets en ze leveren ook niets meer op)

Verder hoor ik heel veel over de kettingen van de corsa, maar ik kan er weinig over lezen, overigens wel van het vorige model.
Een ketting moet toch wel 2ton meekunnen gaan?

Zelfs autoweek was redelijk negatief over de Corsa D: https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/opel-corsa-occasion-aankoopadvies/

De Focus zit vgm wel 2 tarieven hoger in de mrb dan de Fiesta. Ook geen ramp natuurlijk.
 
Stif zei:
de peug 208 raad iedereeen me af, een 207 dan maar misschien?

Ik heb nog niet gelezen dat iemand de 208 afraadt, misschien een incidenteel geval. Ben nu met m'n 3e bezig, een hele fijne, stille en zuinige auto.
 
Klein schopje:

Hoogstwaarschijnlijk blijft de 5 serie.
Bij inruil krijg je met veel mazzel 4000, bijleggen van 2000 op een auto zitten de handelaren en zo niet op een dikke bmw te wachten.
Inkoopcentrales geven ook 4k, ik weet nog niet wat ik heb, en wat er allemaal nog bij moet.
Nu rijden we inprincipe voor 4K onze eigen vertrouwde bmw, die echt nog wel een jaartje of vier mee kan.
Ruim groot betrouwbaar en best wel zuinig ook (met 100kmregel 1:13,8)
Oke de mrb is iets hoger en de verzekering ook.
Misschien dat we er nog op terug koemen, maar ik vind het wel prima zo.
Volgende maand laten we hem weer keuren. (met olie, filter en waarschiinlijk remschijven voor) dan kunnen we weer een jaar.

To be continued...
 
Terug
Bovenaan