B/C-Segment auto, maximaal 3250 Euro.

Leon538

Net ingestapt
Hallo iedereen,
Aanstaande vrijdag heb ik mijn praktijkexamen bij het CBR. Ik heb er vertrouwen in en ben daarom, naast drukte rondom mijn opleiding, driftig bezig geweest met auto's zoeken en onderzoeken. Ik zie door de bomen het bos niet meer en vraag daarom hulp aan jullie. Dit is niet de eerste keer dat ik hier post m.b.t aankoopadvies van mijn eerste auto. Ik was toen alleen erg onduidelijk, en kwam ook met compleet uiteenlopende auto's, van a-segment diesels tot c-segment hybrids. Daar kunnen jullie natuurlijk ook niks mee, daarom zal ik deze keer een stuk duidelijker zijn.
Ik heb de afgelopen tijd ook een paar auto's kunnen proberen a.d.h.v vrienden en kennissen, deze auto's zijn als volgt: Mini cooper S R53(reed lekker en vlot, maar koppeling zwaar en onbetrouwbaar), Toyota Yaris 1.3 2003 (prima, maar geen cruise control en is het toch net niet op de snelweg), Ford ka 2011 (Lekker in de stad en makkelijk in de gemaksomgang, maar snelweg totaal niet ideaal), Opel Corsa D 1.4 (Ligt goed op de weg, adequaat vermogen en redelijk verbruik. Alleen erg moeilijk om bluetooth te krijgen).

De ervaringen met deze auto's leiden mij tot de conclusie dat een B/C-segmenter het beste bij mij en mijn eisen past. Ik zal de auto als volgt gebruiken:
-Doordeweeks 20-40 kilometer per dag, ik reken gemiddeld op 25 kilometer per dag. De helft hiervan op de snelweg.
-Een keer per maand naar familie in België. Dit komt neer op ongeveer 500 kilometer totaal, bijna volledig snelweg.
-Plezierritjes met vrienden. Hier reken ik met zo'n 300 kilometer per maand, wegtype nog onbekend.
Dit komt totaal uit op ongeveer 15000 kilometer per jaar.

Het budget is maximaal 3250 euro, met dit budget heb ik nog 1000 euro voor onvoorziene kosten aan de auto.
Eisen:
-Benzine
-Airco, Climate control is leuk maar geen eis.
-Cruise control
-Handgeschakeld
-Mogelijkheid om (redelijk makkelijk) een bluetooth radio of adapter te monteren, aangezien bluetooth amper standaard is in dit budget.
-Centrale vergrendeling met afstandsbediening.

Voorkeur:
-Parkeersensoren
-Middenarmsteun
-Beter dan 1:15 op de snelweg.

B-segment auto's die ik overweeg:
-Renault Clio 3
-Peugeot 207
-Skoda Fabia, eerste en tweede generatie.

C-segment auto's die ik overweeg:
-Seat Leon/Toledo 1.6-16v of 1.8-20v.
-Ford focus 2E generatie
-Peugeot 308 (onbetrouwbaar?)
-Volkswagen Golf V

Ik sta open voor sedan- en stationwagonversies van B/C-segment auto's, bijvoorbeeld de 207SW en Seat Toledo.
Graag hoor ik jullie input, adviezen en tips!
 
In deze prijsklasse bepaalt de staat van onderhoud voor een groot deel de betrouwbaarheid.

In deze prijsklasse kun je inderdaad een prima Clio 3 kopen.
En ook een prima Focus 2, let wel op roest bij de Focus. Van deze 2 auto's staan veel goede, niet al te oude exemplaren te koop.

De Peugeot 308 scoorde bij veel onderzoeken laag op betrouwbaarheid. In familie hebben we al meer dan 10 jaar een 308 die het uitstekend doet, ( dit is een 1.4 VTI in eenvoudig uitvoering) en heel betrouwbaar is. Koop een goed onderhouden en gekoesterd exemplaar, met een 1.4 VTI of 1.6 VTI motor, en kies een niet al te luxe uitvoering. Kijk ook of de motor niet veel olie verbruikt, vaak komt dat door veel korte stukjes, en hierdoor vervuiling van de motor. ( let hier ook op bij de 207) Het is wel een prettige auto die aanzienlijk meer auto is dan een Fabia 1 waar ik ook regelmatig in heb gereden. De auto rijdt comfortabeler dan de Focus. En de 308 is best een moderne en luxe auto.
De Focus is echter directer om te rijden.

De Fabia 1 is heel netjes gebouwd, en best een goede auto, nadeel van de auto vind ik dat de auto behoorlijk zijwind gevoelig is, en de motor sloom aan voelt. De station biedt best veel ruimte voor het B segment.

Voor elke auto uit je lijstje valt wat te zeggen.
 
Auto encyclopedie: Hoor inderdaad goeie dingen over de clio, kennis werkt bij de Renault dealer als monteur en is heel positief over de 1.2 Tce. Bedankt voor de steun!
ak2: Had de focus 2 nogsteeds dermate last van roest? Ik moet zeggen dat ik de 308 de mooiste van de lijst vind, van buiten en binnen. Maar ik heb nogeens nagelezen hoe het zit met betrouwbaarheid, en dit lijken grotendeels kleinere elektrische problemen te zijn. Zou een 308 met 1.6VTI dan (buiten de olie om) een goede optie zijn?
 
Klein detail De 308 is een zwaargewicht duurder in wegenbelasting dan de concurrentie en de motor moet hard werken

De 1e generatie c4 zijn in 1e instantie geleverd met 1.6 zestien klepper en later met vti blokken, de oudere 16 klepper staat vaak duurder oointernet dan de vti blokken, kwaliteit kost dus meer
 
De Focus 2 had vooral last van roest in de naden, controleer dus goede onderkant van de deuren, motorkap en vijfde deur, en de onderzijde van de auto. Renault's zijn gewoon erg goed tegen roest behandeld.

Een Peugeot 308 1.6 VTI ( of 1.4 VTI) kan best een goede optie zijn als de motor goed en soepel loopt, niet blauw rookt, de koppeling en versnellingsbak goed werken, de airco het doet, en alles wat elektrisch is goed werkt. Er zijn genoeg oudere, particuliere eigenaren die er zeer zuinig op zijn geweest. De auto is erg goed tegen roest behandeld.
 
Terug
Bovenaan