Aygo tikkend geluid motorblok

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Sinds gisteren ben ik in het bezig van een Toyota Aygo bj 2013 met 101.000 km op de klok. Een zeer nette auto en rijdt super!

Nu heb ik een vraag: ik hoor constant een tikkend geluid (lijkt op naaimachine geluid) wat van de motor afkomstig is. Dit zowel bij een koude / warme motor.

Ben bij de plaatselijke garage geweest, maar men geeft aan dat dit normaal is, alleen heb ik hier mijn twijfels over. Ik ben daarom ook erg benieuwd of iemand hier weet wat dit precies is, en of dit daadwerkelijk normaal is.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten,
Erik

Ja zo klinkt het wel ongeveer! Bij mij wel iets minder. Ligt dus aan de zuigers? Ik las ergens op internet dat dit veel voorkomt bij dit soort type auto’s (107/C1/Aygo) en dat het opgelost kan worden door de Shortblok te vervangen (Krukas/Zuigers/Cilinders). Maar wat kost z’n geintje denk je?

Maar het blok kan hier gewoon tegen? Zoals je aangeeft, ze worden er oud mee?

Hier lijkt het meer op qua geluid: https://m.youtube.com/watch?v=g3H2CMhqKn0

Erik Ferwerda zei:
Ja zo klinkt het wel ongeveer! Bij mij wel iets minder. Ligt dus aan de zuigers? Ik las ergens op internet dat dit veel voorkomt bij dit soort type auto’s (107/C1/Aygo) en dat het opgelost kan worden door de Shortblok te vervangen (Krukas/Zuigers/Cilinders). Maar wat kost z’n geintje denk je?

Maar het blok kan hier gewoon tegen? Zoals je aangeeft, ze worden er oud mee?

Hier lijkt het meer op qua geluid: https://m.youtube.com/watch?v=g3H2CMhqKn0
Duurder dan een ruilblok erin laten zetten.
(ruilblok inclusief montage is er vanaf €600)

Ik zou dus gewoon het advies van de garage ter harte nemen en gewoon doorrijden.

Veel voorkomende kwaal bij de Aygo. Wordt soms ook wel veroorzaakt door niet goed warm rijden.
Hij kan ook op ten duur olie gaan verbruiken. Dus regelmatig controleren en op peil houden zou ik zeggen.

Vervangen van het onderblok voor een gebruikt exemplaar is duur.. en in welke staat is die dan?
Bij goed bijhouden van het oliepeil kan hij er oud me worden.

De auto zal ik gewoon aan zijn verplichte onderhoudsbeurten houden. Dus om de 15.000 km.

Ik weet zo even niet welke olie erin zit. Maar zal andere (dunnere) olie helpen, en is dat beter voor het blok? En welke olie adviseren jullie?

Advies van jullie; gewoon doorrijden. Is normaal voor een Aygo?

Erik Ferwerda zei:
De auto zal ik gewoon aan zijn verplichte onderhoudsbeurten houden. Dus om de 15.000 km.

Ik weet zo even niet welke olie erin zit. Maar zal andere (dunnere) olie helpen, en is dat beter voor het blok? En welke olie adviseren jullie?

Nee, is niet normaal voor een aygo maar komt wel voor..
Je kan hem laten repareren maar in jouw geval zou ik doorrijden totdat hij er de brui aan geeft.
En dan kan je overwegen een ander motorblok erin te laten hangen.

Erik Ferwerda zei:

Gewoon de voorgeschreven olie.
Tik je kenteken in op de website van Kroon olie ( er zijn meer van dergelijke sites, zoals van Castrol) en de juiste olie voor alle technische delen kan je zo aflezen.
https://www.kroon-oil.com/nl/

@rayban,

Wat zal er dan zo verandert moeten worden? Ik heb namelijk 3 maanden garantie op technische delen gekregen van de garage.

Hoor het graag.

Terug
Bovenaan