Aygo 2008: Airco schurend/piepend geluid bij langzaam rijden

Anton1

Net ingestapt
Dag Mensen,

Ik ben nieuw op dit forum.
Ik heb een Aygo uit 2008 en er eigenlijk altijd met plezier in gereden. Totdat ik sinds de afgelopen zomer last heb van een schurend/piepend hard geluid
rechts voor. Dit gebeurt zodra ik de airco aan heb en weg ga rijden of zodra ik ga remmen en weer langzaam rijd (langzamer dan 35km/u). Zodra ik de airco op dat moment uitzet is het geluid vrijwel ook meteen weg. Mijn multiriem is 2 maanden geleden geknapt en inmiddels vervangen door een autogarage. Ook zeiden ze dat de waterpomp kapot was en ook die hebben ze vervangen. Ze dachten dat dit ook de reden was van het harde lawaai. Het geluid is er niet minder op geworden ondanks het vervangen van de waterpomp en multiriem.

De garage denkt dat mijn Aircopomp kapot is. En dan waarschijnlijk de poelie. Een nieuwe aircopomp is vrij duur (450-600 euro?). Denken jullie ook dat het de aircopomp is? Valt dit ook te reviseren? De garage kon mij daar geen antwoord op geven.

Hier een video van mijn auto en het geluid:
https://drive.google.com/file/d/1SRzdX4QXoSlEU7gSQJ7uLuWZv0hkuHcd/view?usp=sharing

Alvast bedankt.
 
Dit klinkt voor mij als een slippende multiriem, en dat komt meestal door of een slechte riem (welke dus al vervangen is) of doordat de spanrol niet meer genoeg spanning geeft

Nou heeft een aygo geen spanrollen, maar wordt de dynamo daarvoor gebruikt. Als die niet goed gespannen is, zal de riem ook slippen.

Aircopomp of poelie kan kapot zijn. Kan ook zijn dat de magneetkoppeling slipt. Echter. je zou dan vrijwel constant geluid verwachten. Tenzij de pomp niet zo hard mee kan draaien en waardoor juist daarom die riem slipt als er wat meer kracht op gezet wordt tijdens het optrekken.

Als het geluid te horen is zonder dat je rijdt (door gewoon gas te geven met airco aan of uit) dan kan het gewoon bekeken worden bij stilstand.
Je ziet dan vanzelf of de aircopomp stilstaat of juist de dynamo of waterpomp. En je kunt dan gelijk de spanning wat verhogen (of juist verlagen) om te kijken of dat helpt.

De poelie/magneekoppeling van de airco is te vervangen. maar 9 van de 10x zit je toch met een nieuwe pomp. En ja die zijn vrij duur. Reviseren kan (meestal kun je ze ook inleveren bij het verkooppunt) maar dan moet het wel reviseerbaar zijn. Als het enkel de lagers zijn is dat nog wel te doen. betreft het interne slijtage dan is reviseren een stuk lastiger.
 
Terug
Bovenaan