Awd

Guest
Beste mensen,

even een vraagje. Heb een Honda hrv 1.6 awd met 2 behoorlijk versleten voorbanden. Achter zijn ze nog vrijwel nieuw. Kan ik nu alleen de twee versleten voorbanden vervangen of toch beter alle 4…?
Ik weet niet hoe gevoelig deze Honda's zijn op hun differentieel, ivm met omtrekafwijkingen tussen voor- en achterband. Heb gelezen dat je met teveel afwijking je het differentieel kunt opstoken, vandaar mijn vraag.

Bvd.
 
Hangt van het profiel af van de achterbanden of je die ook dient te vervangen. Even laten meten bij Quick fit bijv.
 
Ik zou mij ook afvragen hoe het kan dat de voorwielen zo veel meer slijten dan de achterwielen :confused:
Heeft zo'n HRV permanente AWD of is het een voorwielaandrijver waar bij uitzonderingen de achteras wordt bijgeschakeld?
 
Heeft voorwielaandrijving. Echter wanneer de voorwielen beginnen te spinnen, worden de achterwielen bijgeschakeld.
 
lastige vraag, zal voor zo'n vrij zeldzame oudere auto alleen iemand met specifieke kennis kunnen zeggen. Bij de (oudere) V70's en ook veel andere merken met niet eens permanente AWD luistert gelijk profiel op alle banden behoorlijk nauw.

Ik zou het een Honda-dealer vragen!
 
Ik weet dat het bij bepaalde Volvo's erg nauw komt. Misschien dat een CRV eigenaar iets zinnigs kan zeggen of een specialist op dit gebied wellicht.

Grtn.
 
Volgens mij kan het alleen maar beter worden als je voor nieuwe banden monteert. Nu is het verschil eigenlijk al op z'n grootst........
 
Dat soort auto's zijn in de basis gewoon voorwiel aandrijvers, slechts een beperkt vermogen kan naar de achterwielen indien de voorwielen slippen.
Er is geen sprake van permanente vierwielaandrijving dus lijkt het mij sterk dat de aandrijving ervan kapot gaat of de elektronica van de leg raakt bij een klein omtrek verschil tussen voor (lees: nieuwe banden, 7mm) en achter (lees: oude banden met goed profiel, 3,5mm).

Er zijn vierwielaandrijvers waarbij diameteromtrekverschil van de banden echt voorkomen moet worden maar als je er niks van terug kunt vinden in de handleiding dan zou ik mij er niet druk om maken. Bij weer andere vierwielaandrijvers staat vermeld dat niet gegarandeerd kan worden dat ABS optimaal werkt. En dan nog is er nog wel wat compensatie mogelijk door voor 0.1 bar minder in de banden te doen en achter 0.1 bar meer. Alle Honda hrv-rijders zullen hebben dat hun voorbanden sneller slijten. Ik zou in het vervolg de banden voor en achter wisselen om groot profiel verschil tegen te gaan.
 
OK. Bedankt voor de informatie iedereen!
Zal eens naar prijzen van 205/60r16 gaan snuffelen.
 
'Volgens mij', volgens mij'..

Een HR-V heeft geen permanente 4wd, 'volgens mij' alleen achterwielen die bijspringen. Voor de rest weet ik het niet zeker, dus doe gerust voor de zekerheid nog wat extra onderzoek.
 
Terence zei:
Volgens mij kan het alleen maar beter worden als je voor nieuwe banden monteert. Nu is het verschil eigenlijk al op z'n grootst........

Dat, waarom maak je je er nu ineens wel druk om? Het is altijd aan te raden om dit verschil zo klein mogelijk te hiuden, het ene systeem is er veel gevoeliger voor dan het andere maar een verschil is nooit goed.
 
Heeft te maken met het draaisnelheidsverschil wat gemeten word tussen voor en achterwielen.
Als de voorwielen een bepaalde hoeveelheid sneller gaan draaien dan de achterwielen schakelt de visco koppeling de achterwielen bij.
Meestal is dat 10% verschil. Als de voorwielen dus 12 km/uur draaien en de achterwielen 10 km/uur dan schakelt hij in.

Die draaisnelheid word ook bepaald door de afrolomtrek van de band. Als die afrolomtrek achter veel groter is dan voor zal daardoor een draaisnelheidsverschil ontstaan. Is dat verschil echter minder dan 10% dan zal de AWD nog niet inschakelen.
Let wel, die 10% weet ik niet zeker van deze auto.
 
Ik heb deze wagen nog niet zo bar lang, maar er werd mij op dit feit van verschillende wieldiameter geattendeerd.
Boekje is ook niet meer aanwezig, vandaar mijn vraag.
Achterbanden zijn zo'n 75%, vóór ongeveer 25%.
Is het zo dat er tussen de verschillende bandenmerken ook diameterverschil kan zitten of is dit een fabeltje?
Anders toch maar 4 nieuwe dezelfde eronder..
 
Het verhaal van stop!! is juist - al weet ik ook niet of dat percentage klopt. Zonde van het geld om alle banden te vervangen. Het is een beetje een conclusie op onderbuikgevoel maar hoor nooit over problemen met het differentieel vanwege een ongelijke diameter tussen voor en achter. Vervang alleen voor. Deze slijten toch al wat sneller omdat je er stuurbewegingen mee maakt.
 
Stel, je bandenmaat is 205/55-16.
Dan geldt dat de diameter van het wiel (band & velg) = (205*(55/100)*2)+(16*25,4) = 631,9 mm.
Een nieuwe band heeft een profieldiepte van ca. 8 mm en is versleten bij 1,6 mm. Een verschil van 8 - 1,6 = 6,4 mm.
De diameter van het wiel is bij een versleten band dus 631,9 - (2 * 6,4) = 619,1 mm.
Het verschil is dan 100 - (619,1/631,9*100) = 2,03%.
Het lijkt me dat dit voor een NIET permanente AWD geen probleem gaat zijn. Bij permanente AWD wet ik het niet, daar komt het wat kritischer denk ik.
 
Christ70 zei:
Stel, je bandenmaat is 205/55-16.
Dan geldt dat de diameter van het wiel (band & velg) = (205*(55/100)*2)+(16*25,4) = 631,9 mm.
Een nieuwe band heeft een profieldiepte van ca. 8 mm en is versleten bij 1,6 mm. Een verschil van 8 - 1,6 = 6,4 mm.
De diameter van het wiel is bij een versleten band dus 631,9 - (2 * 6,4) = 619,1 mm.
Het verschil is dan 100 - (619,1/631,9*100) = 2,03%.
Het lijkt me dat dit voor een NIET permanente AWD geen probleem gaat zijn. Bij permanente AWD wet ik het niet, daar komt het wat kritischer denk ik.

Bij een permanent AWD geeft dit net zo min problemen als bij een niet permanent AWD, de aandrijflijn is ruimschoots berekend op het verschil tussen nieuwe en versleten banden in dezelfde bandenmaat.
En op zich is het ook wel logisch dat de aandrijflijn hier ruimschoots op berekend is: als je namelijk een bocht rijdt dan maken de wielen op je vooras ook meer omwentelingen als de wielen op je achteras, en dit verschil tussen voor en achter wordt ook probleemloos opgevangen door het middendif of de visco-koppeling. (en ik heb ook nog nooit gehoord dat je met een permanente AWD alleen maar rechtuit mag rijden:))
Het kan pas stevig gaan wringen (en dus slijten) als dit deel van de aandrijflijn in de "lock"stand gebruikt wordt, een optie die sommige AWD's hebben.
 
In mijn boekje staat dat er tussen v-a niet meer dan 2mm verschil moet zitten. De visco moet anders het teveel aan verschil opvangen. Regelmatig v-a wisselen dus.
 
R-W zei:
In mijn boekje staat dat er tussen v-a niet meer dan 2mm verschil moet zitten. De visco moet anders het teveel aan verschil opvangen. Regelmatig v-a wisselen dus.

Dus bij Ex-Lease AWD auto's erg oppasssen dus. Leasemaatschappijen houden om de een of andere reden vaak niet van voor-achter wisselen. Die hopen altijd dat ze dan wegkomen met 2 banden minder vervangen tijdens de leasetermijn ofzo.
 
golfdiesel zei:
R-W zei:
In mijn boekje staat dat er tussen v-a niet meer dan 2mm verschil moet zitten. De visco moet anders het teveel aan verschil opvangen. Regelmatig v-a wisselen dus.

Dus bij Ex-Lease AWD auto's erg oppasssen dus. Leasemaatschappijen houden om de een of andere reden vaak niet van voor-achter wisselen. Die hopen altijd dat ze dan wegkomen met 2 banden minder vervangen tijdens de leasetermijn ofzo.

Lijkt me niet, per saldo maakt het niet uit en voor de vervanging van een kapotte tussenbak kan je heel wat bandjes kopen. Gewoon zorgen dat de slijtage redelijk gelijk gaat, heb je daar iig geen problemen van, alle mooie berekeningen en 'volgens mij'-s ten spijt. In mijn geval komt het bij ong 35kkmpj neer op ong iedere 15kkm even wisselen. Nu rijd ik ook op winterbanden dus de wisseling valt ong gelijk met het toch al wisselen. Nauwelijks extra werk dus.
 
Terug
Bovenaan