Autoruit vastzetten

JeroenP

Net ingestapt
Vandaag is mijn autoruit aan de kant van de bijrijder in het portier verdwenen (Seat Toledo 1M-bouwjaar 2001). De wegenwacht heeft het raam weer omhoog gehengeld, maar er zal een nieuw raammechanisme in moeten komen. Dit heb ik al eens eerder gehad aan de bestuurderkant, kosten waren toen zo'n 300 euro. Ik ben niet handig genoeg om het zelf te doen. Nu is de auto geen 300 euro meer waard, hij ziet er niet fraai meer uit maar rijdt verder nog prima (nieuwe APK, motor, versnelling etc allemaal prima).

Ik heb weinig zin om er nog 300 euro in te steken voor iets dat niet echt nodig is, dus vandaar mijn vraag: heeft iemand een idee hoe je het raam vast kunt zetten zonder deurpanelen etc te demonteren, wat er nog enigszins fatsoenlijk uitziet? Zou een stevige kit voldoende zijn?

Ik begrijp dat bij autoliefhebbers de tranen in de ogen schieten bij zo'n vraag, maar hoop toch dat jullie willen meedenken! alvast bedankt!

asset_1053_4_gif_270x330_q95_autocrop1-t-500x333.png

Bron: https://www.werkenmetmerken.nl/nl/bison_siliconenkit_auto_marine/p/22945/?gclid=EAIaIQobChMImvrC-7Km5AIVCM13Ch30-wcnEAQYAiABEgJGW_D_BwE#38418

Hiermee heb ik nu al ruim een jaar een voorruitlijst langs de rechter A-stijl vast zitten.. en in het (ver) verleden al eens een lekkage door rot onder een ruitrubber hiermee kunnen dichten.

Het is ook wel in de bouwmarkt te vinden bij het kitrek.. alleen niet elke bouwmarkt heeft het uitgebreide Bison assortiment.. ervoer ik dus vorig jaar toen ik dat spul weer nodig had. ;)

ik had het op me vw passat. de achter ramen vielen gewoon naar beneden toen ik net over een drempel gereden had.
als ik die omhoog draaide. gingen ze gelijk weer naar beneden. ik heb toen gewoon ducktape op de ramen gedaan en na een half jaar een andere wagen gekocht.

Durashift zei:
asset_1053_4_gif_270x330_q95_autocrop1-t-500x333.png

Bron: https://www.werkenmetmerken.nl/nl/bison_siliconenkit_auto_marine/p/22945/?gclid=EAIaIQobChMImvrC-7Km5AIVCM13Ch30-wcnEAQYAiABEgJGW_D_BwE#38418

Hiermee heb ik nu al ruim een jaar een voorruitlijst langs de rechter A-stijl vast zitten.. en in het (ver) verleden al eens een lekkage door rot onder een ruitrubber hiermee kunnen dichten.

Het is ook wel in de bouwmarkt te vinden bij het kitrek.. alleen niet elke bouwmarkt heeft het uitgebreide Bison assortiment.. ervoer ik dus vorig jaar toen ik dat spul weer nodig had. ;)
Daar heb je ook geen uitgebreid assortiment voor nodig. Met Bison Polymax krijg je ook alles vast, dat is namelijk een montage- en afdichtingskit (is ook blank/kleurloos verkrijgbaar). En dan heb je ook nog eens een grotere tube/koker :)

Niet met kit gaan lopen smeren, dat gaat niet houden. Zo'n glazen ruit heeft relatief veel gewicht (het is immers glas), dus met kit valt deze vroeg of laat toch naar beneden aangezien deze aan de onderkant niet meer wordt ondersteund door het mechnisme.

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat de Toledo uit dat bouwjaar hetzelfde raammechanisme heeft als de Leon en A3 uit die tijd. Dat is domweg een zwak punt van die auto's. Ik heb ze jaren terug in mijn Leon ook bij beide voorruiten vervangen.

Het is redelijk goed zelf te doen (ik heb ook twee linkerhanden) en een nieuw mechanisme koste, enkele jaren terug, rond de 80eu. Andere optie is om het raam aan de onderkant te ondersteunen met een balkje, dat heb ik ook enkele dagen gehad omdat ik moest wachten op onderdelen.
Alleen.......... daarvoor moet je de deurbekleding er ook af hebben en het raammechnisme verwijderen. Kortom, op een juiste manier de ruit vastzetten is net zoveel gedoe als een nieuw mechanisme plaatsen (wellicht alleen iets goekoper).

Goedkoopste beunhaas oplossing is de ruit met goede tape dichtzetten, maar ook dat zul je van tijd tot tijd over moeten doen.

Vooral jammer dat mensen 300 euro moeten lappen voor een onderdeel van een kwartje of desnoods een mechaniek van 25 euro en een half uurtje werk. Zit nogal marge op...

Onze golf had het ook. Die is naar boven gehengeld en vervolgens met ducttape vastgezet. Dat hielt verrassend goed.

Ik had een wig geramd tussen de portierbekleding en het glas. Valt het minste op en bleef verrassend goed zitten. Ik had een Passat B5 met de welbekende vallende ramen issues.

Leon in zn Fiesta zei:
Durf het bijna niet op te merken, maar dit lijkt weer een topic te worden in het kader van 'VAG-rijders verenigt u'. :)

Er zitten gewoon twee constructiefouten in die hier gegarandeerd toe leiden en deze constructie is gedurende een decennium in nagenoeg alle vag producten gebruikt. Ergo, zat ervaring. En de dealers varen er wel bij, 300 euro per raam is mooi meegenomen natuurlijk.

MLL zei:
Ik had een wig geramd tussen de portierbekleding en het glas. Valt het minste op en bleef verrassend goed zitten. Ik had een Passat B5 met de welbekende vallende ramen issues.

Dat heeft de Wegenwacht ook een keer bij mij gedaan bij een Ford Fusiono, heeft er een paar weken gezeten aangezien de auto toch aan het einde van de leasetermijn zat.
Kunststof wig er tussen en klaar, dat zou ik ook doen als ik de OP was, geen geklieder met kit of plakband.

Precies zoals gezegd, gewoon blokkeren die zooi met een wig. Maar raam mechanisme hoeft echt niet duur te zijn hoor, op aliexpress voor een krats. Of autodoc.nl met 21 % korting.
Ochtendje prullen met een kameraad, en Kees is klaar.

Kan als noodoplossing met wiellood, balanceerlood. Dit zijn loodstrips van paar mm dik met stukjes van 5 of 10g die goed plakken. Dit heeft mijn garage gedaan toen mijn raam naar beneden viel.

Mvg,
Frank

Terug
Bovenaan