Autoramen beslaan

Madelon 4325355

Net ingestapt
Mhh ik weet niet echt wat ik moet doen omdat ik er niet heel veel verstand van heb maar er wel knetter gek van word en de winter eraan zit te komen binnenkort.

Ik heb een Hyundai uit 2011. Prima ding maar toch wel zijn probleempjes wat de verkoper niet gemeld heeft.
Nu merk ik ook dat de ramen beslaan, mega erg.. nog erger dan een auto die 19 jaar oud is..
Pot dicht wordt het soms, ik vrees wat voor de winter als het nog kouder wordt.
Alle standaard tips op internet al geprobeerd. Zoals vocht vreters in de auto , verwarming aan.
Maar gek genoeg van de verwarming beslaan ze juist nog erger. Pas wanneer ik mijn raam open doe op een kier gaat het weg.
Maarja de hele winter met een raam open rijden zie ik straks ook niet zitten.

Wat kan ik nog doen?
Helpt zo'n spray voor de binnen kant ?

Als er airco op zit de airco aandoen! Anders is raampjes een beetje open inderdaad de beste optie, ook als het koud is, beter wat kou dan geen zicht.

Geen airco :(
Dus dat wordt een koude winter met warme jassen ,maaaar daarin tegen wel wat goedkoper met benzine besparen dan

Pietzoveel zei:
De recirculatie stand van de ventilatie misschien ingeschakeld? Werkt deze klep wel?

Geen idee.
Ik heb alleen de knopjes dat ik lucht van buiten naar binnen kan laten blazen. Een knopje dat ik de roosters? Dicht kan doen dus dat de lucht buiten blijft.
En een achteruit verwarming.

En een draaiknop om de lucht te veranderen maar bijvoorbeeld de voeten, gezicht, en vooruit.
Ik heb vanalles geprobeerd. Zoveel met een warme lucht als koude lucht.

Het is natuurlijk ook dramatisch weer met al die regen..... Natte kleding, schoenen, haar.... Zeker als je met meer mensen in de auto zit., veel vocht/waterdamp in de auto die condenseert tegen de koude ruiten. Ergens staat er in het rijtje met knopjes boven de 3 draaiknoppen een symbool met een luchtstroom die van buiten naar binnen de auto gaat, die moet ingedrukt zijn.... Maar of de klep die de toevoer van buiten regelt het daadwerkelijk doet.... ?? Controleer ook even of er niet ergens water staat (Bodem van bijvoorbeeld reservewielbak)... externe lekkage is ook een mogelijkheid....

Als de ruiten juist bij ingeschakelde verwarming beslaan, dan wordt dat vrijwel zeker veroorzaakt, door een lekkage in het koelvloeistof systeem, ergens in het dashboard. De ventilator blaast dan koelvloeistof stoom het interieur in, wat dus voor beslagen ruiten zorgt.

Een andere mogelijkheid is een extreem natte airco verdamper, die nooit de tijd krjjgt om op te drogen.

Probeer eens een lange rit te maken ( > 1 uur) met de airco uit, en de ventilator op max, bij voorkeur met de verwarming op hoog. Op deze manier kun je de klimaat installatie droog blazen. Als dit niet helpt, dan is er toch echt sprake van lekkage van koelvloeistof, zoals hierboven vermeldt.

1. Maak je ruiten aan de binenzijde eens zeer grondig schoon, ik heb goede ervaring met HG Glazenwasser.
2. Zet vichtvreters in je auto (deed je al)
3. Rij een een rit van een uur, verwarming flink opstoken
4. Check op vocht onder de vloerbekleding en in de achterbak

Het doet inderdaad vermoeden dat je ergens vocht in de auto hebt. Of dat dan al in de auto aanwezig is, of meekomt met de passagiers, dat is zo niet te zeggen. Maar door de verwarming verdampt het en wordt het vervolgens tegen de koude ramen geblazen waar het dan weer condenseert. Dat zou je eens kunnen testen door de auto stationair te laten draaien met de verwarming aan. Zelf wel of niet instappen zou dan (duidelijk) verschil moeten geven. Als het echt van de passagiers (uitademen, natte kleding etc.) zelf komt dan is daar m.i. niet veel anders aan te doen dan de ruiten zo schoon mogelijk te houden en daar juist ventilatie/luchtstroom op te zetten. Als het wel in de auto zelf zit, dan is dat de kern van je probleem en zal je dat moeten verhelpen.

Chef du hev zei:
Als de ruiten juist bij ingeschakelde verwarming beslaan, dan wordt dat vrijwel zeker veroorzaakt, door een lekkage in het koelvloeistof systeem, ergens in het dashboard. De ventilator blaast dan koelvloeistof stoom het interieur in, wat dus voor beslagen ruiten zorgt.

Een andere mogelijkheid is een extreem natte airco verdamper, die nooit de tijd krjjgt om op te drogen.

Probeer eens een lange rit te maken ( > 1 uur) met de airco uit, en de ventilator op max, bij voorkeur met de verwarming op hoog. Op deze manier kun je de klimaat installatie droog blazen. Als dit niet helpt, dan is er toch echt sprake van lekkage van koelvloeistof, zoals hierboven vermeldt.

Als je een koelvloeistof lekkage hebt, dan ruik je dat wel. zoete weeige lucht.

Ik zou eens in de kofferbak kijken, onder het reserve wiel, of daar geen water staat.
Idem onder de vloermatten.

Pietzoveel zei:
De recirculatie stand van de ventilatie misschien ingeschakeld? Werkt deze klep wel?

Ook mijn eerste gedachte.
Over welke Hyundai praten we hier? De meeste Aziatische auto´s hebben een recirculatie stand namelijk.

Mogelijk kan je hem een weekje ergens droog zetten. Je kan hem wel gebruiken, maar zoveel mogelijk droog parkeren. In dorpcentra heb je vaak wel zo'n gratis overdekt parkeren of misschien ken je iemand met een schuur, appartements garage of carport.

Hou de ramen dan op een halve cm open als je parkeert en kijk of het beter wordt. Zoja: dan heb je misschien wel lekkage.

Mogelijk kan je hem een weekje ergens droog zetten. Je kan hem wel gebruiken, maar zoveel mogelijk droog parkeren. In dorpcentra heb je vaak wel zo'n gratis overdekt parkeren of misschien ken je iemand met een schuur, appartements garage of carport.

Hou de ramen dan op een halve cm open als je parkeert en kijk of het beter wordt. Zoja: dan heb je misschien wel lekkage.

Neem bovenstaande tips en probeer ook één of twee weken droog te parkeren. Carport, iemand met garage onder zijn flat, werk, fitness of zo'n gratis dorpsparkeergarage.

Je kan de auto gewoon gebruiken maar als er een lekkage in een deur of kleprubber zit dan zou je verbetering moeten zien als de auto veel droog staat. Hou de ramen een halve cm open.

https://drive.google.com/file/d/15i0Kn3zSa6AoT55ATBIPv-nc5KBWBEMS/view?usp=drivesdk

Een foto van de ramen (die hand afdruk moet er afgehaald worden nog. Iemand heeft een dab Athene erin gezet en een afdruk achter gelaten 😅)

De ramen beslaan zo vreselijk erg, nog zoveel erger dan op de foto nu.
Is er iemand die in de buurt van Groningen woont en er verstand van heeft en die eventueel open staat om even een kijkje kan nemen wat er mis is ?
Op mijn werk had ik van de week gekeken met iemand en er zit verder geen vocht in mijn auto.
Ook het rooster onder de ruitenwissers kan wel eens water op blijven liggen wat dit probleem kan veroorzaken maar dat is ook niet het geval met mijn auto.
Ik weet het gewoon niet 😅

Ik heb een Hyundai i10 uit 2011.

Nogmaals:

Hoe staat je recirculatie knop?

https://www.ad.nl/auto/wat-is-het-juiste-gebruik-van-deze-vreemde-knop-in-je-auto~a9ee6315/

Je moet lucht van buitenaf hebben

e205c83c-c7cc-456c-b742-439a62e91b95.jpg

Middelste knopje van de 3 bovenaan.. dat lampje moet UIT zijn.
Schakel je die aan dan betrek je geen lucht meer van buiten (recirculatie stand) en kan de boel om die reden gaan beslaan.

Sopje makwn met Dasty of andere ontvetter. Ramen mee wassen en daarna goed droogwrijven met een keukenrol. Doet echt wonderen.

Gewoon naar de garage gaan waar je de auto gekocht hebt en het probleem voorleggen.
Als je het aardig vraagt en ze zijn een beetje mens staan ze je wel te hulp.

Nat pollenfilter (interieurfilter) wellicht de oorzaak?
Mocht dat inderdaad het geval zijn, dan moet je ook nog de oorzaak zien te vinden. (Meestal een verstopte afvoer in de parafan).

Misschien kan je zoiets als dit gebruiken, dat blijkt ook goed te helpen. https://www.mijnautomaterialen.nl/product/meguiars-perfect-clarity-glass-sealant-118ml/

Auto heb ik helaas particulier gekocht.. en ook na 1 uur rijden komt er niet echt direct warme lucht door, niet zoals het hoort te zijn in iedergeval.
Ik werk zelf in de schadeherstel en heb eens een collega gevraagd die er wat meer verstand van heeft.
Collega heeft geprobeerd de auto warm te draaien. enige wat uiteindelijk komt is lauwe lucht, collega dacht dat de kleppen misschien dicht zaten dus heeft daar naar gekeken maar was niet het geval.

De verwarmings buizen(?) worden wel gloeiend heet maar het wordt dus niet doorgegeven binnen de auto.

Ergens zit onder het dashboard een radiatortje waarvan de hoeveelheid lucht die door de radiator kan stromen wordt gestuurd door een klep. De klep wordt bediend, vaak via een kabel, door de temperatuurknop. Dus als er geen/ weinig warme lucht naar binnen komt terwijl de aan- en de afvoerleiding van dat radiatortje wel heet worden lijkt het erop dat de klep vast zit (In 'koude stand') of de kabel is losgeschoten. Bij mijn Hyundai Getz moest de kabel losgemaakt worden om het interieurfilter te kunnen vervangen. De kabel zat met een klemmetje vast en daarmee kon je ook de stand van de klep afstellen. Bij de Getz (en bij meerdere auto's) kan je eenvoudig het dashboardkastje verwijderen en zie je vaak de bedieningskabels wel lopen. Om te kijken of de klep meebeweegt zal mogelijk de ventilatormotor er uitgebouwd moeten worden.

Dat met die kabel hadden we gecontroleerd. Dat bedoelde ik eigenlijks met (collega dacht dat de kleppen misschien dicht zaten dus heeft daar naar gekeken maar was niet het geval)
Dat kabeltje bewoog gewoon dus dat was het niet.
Voor de rest niks gedaan nog.

Hallo Madelon 4325355.
Wat vervelend als je ramen aanslaan. Geen zicht meer bij het instappen 's morgens door je voorruit.. Ik lees dat het zelfs zo erg is dat deze ook zo blijven tijdens het ventileren van warme lucht!
Vaak plaatst men vocht vreters of doet men gekke dingen om dit te voorkomen.
Als eerst is het zeker normaal dat bepaalde type wagens 's morgens een aangeslagen venster hebben. Vaak heel oude wagens die niet zo goed geïsoleerd zijn hebben daar last van, al hebben modernere wagens dit ook soms. De vochtaanslag bevindt zich dan vooral aan de binnenkant van de voorruit, soms ook op andere ramen. Bij vorst kan het vaak gebeuren dat niet enkel de buitenkant van de venster bevroren is, maar ook de binnenkant bvb.
In normale omstandigheden verdwijnt de aanslag ongeveer na 3 minuutjes, als de wagen draait met volle ventilatie op de voorruit op warme stand. Afhankelijk van het type/model wagen natuurlijk.
Als dat niet zo is, dan zou ik na drie minuutjes even voelen aan de luchttemperatuur die uit de vantilatie-roosters komt. Heeft die warm, lauw... Hoe warmer, des te sneller de voorruit helder wordt. Stel dat je nog altijd koude lucht voelt, dan is er iets niet pluis. Het kan zijn dat je ventilatieknop defect is en deze enkel nog koude lucht aanstuurt. Ook de warme lucht klep in de chauffage-box kan defect zijn. Er kan bvb geen koelvloeistof meer in de motor zitten of de thermostaat kan defect zijn. Het kan evt ook andersom werken. Als je de airco aan zet, dan zal de voorruit ook sneller helder zijn. (Al moet de aircopomp, of het aircosysteem dan wel nog goed werken.) Wat ook vaak voorkomt is vocht in de wagen. Bvb een natte kofferbekleding of dergelijke. Ook de recirculatieklep (de klep die je kan bedienen om enkel interieurlucht aan te zuigen en terug in de wagen te blazen), zou je kunnen controleren. Als deze defect is dan kan er geen verse lucht op je voorruit blazen. Ook een natte interieurfilter kan ervoor zorgen dat je wagen vochtig wordt binnenin. Of bijvoorbeeld een verstopte waterafvoer van een schuifdak, of evt van de airco... Hopelijk heb je hier wat aan en kan je aan de slag met deze tips.

Mod-edit: vrij duidelijke reclame weggehaald. Rest van de tips laten staan.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Terug
Bovenaan