autopremieverhoging van 50%

Caro 3118975

Net ingestapt
autopremie van 2021 50% hoger dan 2020. Rij 25 jaar schadevrij en ben al 50 jaar klant bij deze maatschappij (Interpolis). De motivatie van Interpolis voor deze extreme premieverhoging is dat ze veel te goedkoop waren en dat ze nu marktconform zijn. (lijkt op kartelafspraak) Zij moeten deze premie berekenen om de toekomstige schaden te kunnen betalen. M.a.w. ik die geen schade heeft moet nu gaan betalen voor de toekomstige brokkenmakers. Na mijn reactie is de premie nu met slechts 30% verhoogd om in 2022 naar alsnog de 50% te komen. Interpolis vindt nu dat ze de klanten tegemoet zijn gekomen.

Gewoon eens kijken bij een andere verzekeraar.

Er zijn ook grote verschillen in eventuele leeftijds toeslagen.
Sommige verzekeraars hanteren ook flinke collectieve kortingen die wel 10 % kunnen zijn.

Let bij een vergelijkingsite even op dat ook de verzekeraars waar ze geen zaken mee doen naar voren komen. En vergelijk bij de kanshebbers de voorwaarden.

Caro 3118975 zei:
autopremie van 2021 50% hoger dan 2020. Rij 25 jaar schadevrij en ben al 50 jaar klant bij deze maatschappij (Interpolis). De motivatie van Interpolis voor deze extreme premieverhoging is dat ze veel te goedkoop waren en dat ze nu marktconform zijn. (lijkt op kartelafspraak) Zij moeten deze premie berekenen om de toekomstige schaden te kunnen betalen. M.a.w. ik die geen schade heeft moet nu gaan betalen voor de toekomstige brokkenmakers. Na mijn reactie is de premie nu met slechts 30% verhoogd om in 2022 naar alsnog de 50% te komen. Interpolis vindt nu dat ze de klanten tegemoet zijn gekomen.

Als je al ergens al 50 jaar klant bent, vermoed ik eerder iets leeftijdsgerelateerd. Maar dat mogen ze zo niet zeggen natuurlijk.

De verzekeringsmarkt is de afgelopen jaren inderdaad geconfronteerd met een erosie van marges door te lage premies en een tegenvallende schadelast. Je ziet op alle typen verzekeringen momenteel een stijging van premies en aanscherping van voorwaarden. In deze zin klopt het wat Interpolis zegt. Dat Interpolis voor jou de premiestijging van 50% naar 30% terugbrengt, is een mooi gebaar. Maar het kan nooit kwaad om eens andere offertes op te vragen. Kijk dan niet alleen naar de premie maar ook naar de voorwaarden. Succes!

Carfanatic zei:
sowieso wel handig om jaarlijks abonnementen en verzekeringen eens tegen het licht te houden.
Energie is ook een mooie om ieder jaar te veranderen. Zolang je bonus krijgt bij het wisselen blijf ik dat doen. 10 minuten werk, dat is snel verdient.

Overstappen en verder kijken dan Independer, want die krijgen een flinke bonus op de oversluiters via hun platform. Die betaal je uiteindelijk zelf.

Voor mij kwam ANWB het voordeligst uit, helemaal met die veiligrijden app. Maar andere direct writers bieden ook interessante premies (Ohra, Allsecure, inshared, Ditzo etc).
Dat zijn allemaal labels van de grote maatschappijen die anders via tussenpersonen verkopen. Geen tussenpersoon = lagere premie.
Wat nog het meest oplevert, is de All Risk wijzigen naar WA+... Maar het risico van Total losse rijden van je eigen auto moet je wel kunnen dragen.
En die inzittende verzekeringen heb je niet nodig.

spoiler alert zei:
Wat nog het meest oplevert, is de All Risk wijzigen naar WA+... Maar het risico van Total losse rijden van je eigen auto moet je wel kunnen dragen.
En die inzittende verzekeringen heb je niet nodig.
Dat heb ik gedaan zo'n twee jaar geleden, toen ik mijn Suzuki Celerio een jaar in eigendom had. Ik had weleens wat krasjes en dacht, dat met all-risk het wel allemaal hersteld zou worden....

Omdat ik mij erin verdiept had, kwam ik er achter dat all-risk feitelijk een koekje van eigen deeg is. Het maakt niet uit hoe groot of klein de schade is, je verliest ten alle tijde 5 schadevrije jaren. Dus toen besloot ik mijn verzekering om te zetten naar WA+.

De € 6000 a € 7000 die mijn auto destijds nog waard was, kon ik financieel zelf dragen. Dus bij totalloss zou ik dat geld gewoon direct beschikbaar hebben. Ook realiseerde ik dat veel schades, die je geen schadevrije jaren kosten ook in de WA+ gedekt zijn. Hieronder vallen o.a ruitschade, hagelschade, stormschade, schade door aanrijding met wild etc.

Zo heb ik mijn voorruit al laten vervangen, daar was wel een eigen risico van € 135 aangebonden. Maar het ging niet ten koste van schadevrije jaren en het heeft dus ook geen premieverhoging opgeleverd.

Ik zit bij Inshared, dat is voor de goedkoopste verzekering en de standaard verhaalservice is fijn. Alleen je kunt ze telefonisch alleen bellen, voor noodgevallen. Dus contact is per email, wat soms lastig is.

Terug
Bovenaan