spoiler alert zei:
Wat nog het meest oplevert, is de All Risk wijzigen naar WA+... Maar het risico van Total losse rijden van je eigen auto moet je wel kunnen dragen.
En die inzittende verzekeringen heb je niet nodig.
Dat heb ik gedaan zo'n twee jaar geleden, toen ik mijn Suzuki Celerio een jaar in eigendom had. Ik had weleens wat krasjes en dacht, dat met all-risk het wel allemaal hersteld zou worden....
Omdat ik mij erin verdiept had, kwam ik er achter dat all-risk feitelijk een koekje van eigen deeg is. Het maakt niet uit hoe groot of klein de schade is, je verliest ten alle tijde 5 schadevrije jaren. Dus toen besloot ik mijn verzekering om te zetten naar WA+.
De € 6000 a € 7000 die mijn auto destijds nog waard was, kon ik financieel zelf dragen. Dus bij totalloss zou ik dat geld gewoon direct beschikbaar hebben. Ook realiseerde ik dat veel schades, die je geen schadevrije jaren kosten ook in de WA+ gedekt zijn. Hieronder vallen o.a ruitschade, hagelschade, stormschade, schade door aanrijding met wild etc.
Zo heb ik mijn voorruit al laten vervangen, daar was wel een eigen risico van € 135 aangebonden. Maar het ging niet ten koste van schadevrije jaren en het heeft dus ook geen premieverhoging opgeleverd.
Ik zit bij Inshared, dat is voor de goedkoopste verzekering en de standaard verhaalservice is fijn. Alleen je kunt ze telefonisch alleen bellen, voor noodgevallen. Dus contact is per email, wat soms lastig is.