Automaker Peugeot gaat naar Noord-Amerika

Carfanatic

Wegverkenner
Parijs - PSA Peugeot Citroën gaat zijn auto's van het merk Peugeot opnieuw verkopen in de Verenigde Staten en Canada. Dat kondigde topman Carlos Tavares van de Franse autofabrikant aan bij de presentatie van de jaarcijfers. Noord-Amerikaanse liefhebbers van Peugeot moeten nog wel even geduld hebben, de verkoop begint pas in 2026. Peugeot had zich begin jaren 90 teruggetrokken uit de Verenigde Staten.

Behalve de terugkeer van Peugeot in Noord-Amerika gaat het bedrijf met Citroën de Indiase markt op en brengt het Opel naar Rusland. Doel is om minder afhankelijk te worden van Europa. De autoverkopen buiten Europa moeten over drie jaar al de helft meer zijn dan afgelopen jaar.

De gang naar nieuwe markten en de terugkeer op oude markten is onderdeel van het strategisch plan. Volgens dat plan wil PSA in 2021 ook de helft van zijn modellen in een geëlektrificeerde versie (hybride of volledig elektrisch) op de markt brengen. In 2025 moet er van alle modellen een dergelijke versie zijn.

2026 pas :(

Topic past meer in 'algemeen' denk ik :)

Interessant wel, dat Opel zou terugkeren op de Russische markt lag nog wel voor de hand. GM heeft zich van de Russische markt teruggetrokken, terwijl de GM-producten daar wel een goede naam hadden en Opel het ook best goed deed. Opel behoort nu tot de PSA-groep en PSA is er nog steeds (met weinig succes) actief, dus kan Opel weer terugkeren. In de PSA-fabriek in Kaluga rollen momenteel de oude 408 sedan en de middelgrote bestelauto's van PSA van de band (Jumpy/SpaceTourer, Expert/Traveller). De Vivaro/Zafira wordt logischerwijs aan die productielijn toegevoegd. Ik ben benieuwd waarmee de productie verder wordt uitgebreid, ik vermoed de Grandland X (en 3008, 5008, C5 Aircross).

Waarom juist Citroën terugkeert naar India en niet Peugeot of Opel, die er eerder actief waren en een prima reputatie hadden, vind ik verbazingwekkender. Kennelijk verwacht men meer van Citroëns betaalbare quirkiness dan van het net iets hoger gepositioneerde Peugeot, of het anoniemere Opel.

Peugeot wil in 2026 de Amerikaanse markt betreden, interessant. Vele Chinese autofabrikanten hebben vergevorderde plannen om de Amerikaanse markt te betreden, onder aanvoering van Zotye, die al 19 dealers heeft aangesteld, dus het kan nog lastig worden.

Ik heb je topic verplaatst naar Algemeen. "NIeuwe auto's" is feitelijk meer bedoeld voor daadwerkelijk (gelanceerde) nieuwe auto's/modellen.

CorZa
Moderator AutoWeek.nl

Lijkt mij een zeer onverstandige keus. Peugeot heeft geen bekendheid, gaan ze ook niet krijgen ook. Daarnaast zie ik hun gamma niet aansluiten, het moet of een Prius/Carolla killer zijn (Californië, oost kust) of een F150 killer. Hebben ze niet, krijgen ze ook niet.

Verbeteringen van de betrekkingen met bijvoorbeeld Iran, midden oosten en Afrika lijken mij succesvoller.

Had DS die kant op gestuurd. Dan verkoop je daar überhaupt iets van. En het is ook wat makkelijker uit te spreken voor een Amerikaan...

Wouter82 zei:
Had DS die kant op gestuurd. Dan verkoop je daar überhaupt iets van. En het is ook wat makkelijker uit te spreken voor een Amerikaan...

Ik denk eerlijk gezegd dat de Peugeot-modellen veel beter (zullen) aansluiten op de Amerikaanse smaak. De uitspraak zie ik niet als een serieus probleem, voor de Britten gaat dat immers ook prima.

Ik denk dat Opel meer kans van slagen heeft. De Amerikanen houden van Duits en bovendien rijden er al vele auto's van Opel rond in Amerika alleen zijn het dan Buicks.

Ik wens ze veel succes. Peter Falk is helaas overleden maar dat is de enige Amerikaan die ik in een Peugeot heb gezien.

Terug
Bovenaan