Automaat + / - - /+

cjong

Net ingestapt
Waarom zit bij handmatige bediening van automaat bij een DSG de plus naar (+ / -) voren en bij BMW de plus (- / +) naar achteren.

Ik heb twee auto's gereden met DSG en als ik af en toe overschakelde op handmatig (+ / -) en ik schakelde niet bewust maar op gevoel dan wilde ik opschakelen en bewoog de handel naar mij toe (dus terug schakelen).
Ik vind dit niet logisch, gevoelsmatig is afremmen naar voren bewegen en versnellen naar achter bewegen. Het verbaast mij dus ook dat de merken daar verschillend over denken.

Volgens mij zie je op de wat sportievere auto's sowieso vaak +/achter -/voor, maar het komt wel steeds meer heb ik de indruk. Een Renault Captur bijvoorbeeld heeft dat ook, terwijl een Scénic III nog +/voor -/achter heeft. Dus ook binnen een merk hoeft het nog geen uitgemaakte zaak te zijn. Verder gok ik dat er best wat mensen zijn die +/voor -/achter logischer vinden, dus dat zou het verschil kunnen verklaren.

Het komt uit de racerij, als je vol in de ankers gaat en terug wil schakelen voor een bocht dan duw je makkelijk van je af. En andersom: als je met volle acceleratie in je stoel wordt gedrukt dan trek je makkelijker naar je toe. Klinkt overdreven maar in die ouderwetse racebakken was het schakelen nou niet bepaald millimeter werk, echter heel hard acceleren en remmen konden ze wel..

Met andere woorden: de ware sportwagens van BMW komen hier bovendrijven en de allemansauto (Volkswagens/Audi) doet het gewoon zoals het simpel te begrijpen is voor de burgerman ;)

Zoiets: https://youtu.be/uF6GyVg0rbs

Gut, hoe simpel die "flippers" aan mijn stuur...
a057.gif

Het viel mij laatst op dat Porsche pas sinds kort eindelijk de boel goed op orde heeft bij de PDK. De bak zelf is fantastisch, maar de handmatige modus leek nergens op. De links/rechts gelijke flippers hebben ze een paar jaar geleden opgelost, zag onlangs dat ze nu ook eindelijk de + / - op de pook om hebben gedraaid. Heeft voor zo'n sportief merk lang geduurd.

Terug
Bovenaan